Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 6 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.406.2024.3.AP
Opodatkowanie usług polegających na tworzeniu i udostępnianiu zdjęć oraz wideo, usług świadczenia transmisji na żywo oraz usług reklamowych świadczonych w ramach programów partnerskich.
Interpretacja indywidualna - stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe w zakresie świadczenia usług tworzenia zdjęć i wideo i ich sprzedaży poprzez specjalistyczne strony internetowe i świadczenia usług reklamowych w ramach programów partnerskich oraz nieprawidłowe w zakresie świadczonych usług transmisji na żywo.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
1 sierpnia 2024 r. za pośrednictwem ePUAP wpłynął Pani wniosek z 1 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania usług polegających na tworzeniu i udostępnianiu zdjęć oraz wideo, usług świadczenia transmisji na żywo oraz usług reklamowych świadczonych w ramach programów partnerskich. Uzupełniła go Pani - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 16 października 2024 r. (wpływ 16 października 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego:
Zajmuje się Pani tworzeniem wideo, zdjęć oraz prowadzeniem transmisji na żywo, podczas których otrzymuje Pani napiwki. Napiwki są jedynym sposobem zarobku z transmisji na żywo. Zdjęcia i wideo sprzedaje Pani poprzez specjalistyczne internetowe strony bezpośrednio do końcowego konsumenta. Strony te są zarejestrowane poza granicami Polski.
Jest Pani zarejestrowana jako podatnik VAT UE i co miesiąc składa Pani deklarację VAT UE. Przy rejestracji VAT wskazała Pani, że będzie korzystać z art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT, a także art. 28b ustawy o VAT.
W umowach z internetowymi stronami określono, że obowiązek zapłaty VAT spoczywa na końcowym nabywcy. Do prowadzenia działalności potrzebuje Pani jedynie kamery, Internetu i laptopa, nie posiada Pani biura. Mieszka Pani na terenie Polski, ale nie uzyskuje Pani dochodów z terenu Polski.
Materiały wideo sprzedaje Pani wyłącznie za pośrednictwem specjalistycznych internetowych stron, działalność prowadzona jest wyłącznie przez Internet, proces dostawy i sprzedaży jest zautomatyzowany. Pracę wykonuje Pani samodzielnie, bez zatrudniania pracowników. Prawa autorskie pozostają przy Pani, nie przekazuje ich Pani.
Planuje Pani uzyskiwać dochody z programów partnerskich na internetowych stronach, gdzie sprzedaje Pani swoje zdjęcia, wideo oraz prowadzi transmisje. Będzie Pani otrzymywać procent od strony za to, że klient przyjdzie z Pani bloga dzięki Pani rekomendacji.
Strony te działają na zasadzie, że obowiązek zapłaty VAT spoczywa na końcowym nabywcy. Partnerzy znajdują się w krajach UE, USA i innych krajach poza Polską. Na tych stronach będzie Pani również otrzymywać napiwki od użytkowników poza momentem transmisji.
Od 2021 roku jest Pani rezydentem podatkowym Polski. Od (…) 2023 roku prowadzi Pani działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży zdjęć i wideo za pośrednictwem internetowych portali, a także na prowadzeniu transmisji na żywo w Internecie. Pani działalność gospodarcza jest sklasyfikowana pod następującymi kodami PKWiU: 59.11.Z - Usługi w zakresie produkcji filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych. 73.11.Z - Usługi w zakresie reklamy, w tym reklama w Internecie. 59.20.Z - Usługi związane z nagrywaniem dźwięku i obrazów.
Pani kontrahentem jest spółka - podmiot prowadzący portal internetowy, który sprzedaje wideo. Nie ma Pani żadnych osobistych ani gospodarczych powiązań ze zleceniodawcą. Nie jest Pani wspólnikiem ani udziałowcem w spółce, na rzecz której świadczy Pani usługi, ani nie pełni w niej Pani funkcji zarządczych. Zakres świadczonych przez Panią usług w ramach działalności gospodarczej nie pokrywa się z obowiązkami wynikającymi z pełnienia funkcji zarządczych w spółce.
Obecnie wykonuje Pani usługi związane z tworzeniem i sprzedażą zdjęć, wideo oraz transmisji. Sprzedaje Pani swoje prace za pośrednictwem strony internetowej. Prowadzi Pani ewidencję przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności odrębnie. Gdzie może Pani dokładnie ustalić źródło przychodów, rejestruje je Pani osobno. Najwięcej dochodów uzyskuje Pani ze sprzedaży wideo. W sytuacjach, gdy nie jest Pani w stanie dokładnie określić, z jakiego rodzaju działalności pochodzi przychód, klasyfikuje go Pani według głównego rodzaju działalności lub na podstawie tego, jakiego rodzaju treści jest najwięcej na stronie.
Nie była Pani wcześniej zatrudniona u kontrahenta na umowę o pracę. Nie uzyskuje Pani przychodów na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem ani podobnych umów. Sprzedaje Pani swoje filmy wideo za pośrednictwem strony internetowej, a Pani dochody są ustalane na podstawie warunków, które ta strona wprowadza dla sprzedaży Pani wideo. W ramach swojej działalności zajmuje się Pani tworzeniem, edytowaniem i sprzedażą treści przez internetowe platformy. Tworzy Pani osobiste zdjęcia i filmy, a także treści związane z przyrodą. Wszystkie materiały są wystawiane na sprzedaż na różnych stronach internetowych, co pozwala Pani uzyskiwać dochody z ich sprzedaży. Prowadzi Pani transmisje na żywo, podczas których komunikuje się Pani z publicznością. Za te transmisje otrzymuje Pani napiwki, co również stanowi źródło dochodu. Wszystkie dochody trafiają na platformy, za pośrednictwem których sprzedaje Pani treści i prowadzi transmisje, a następnie są wypłacane na Pani konto bankowe.
Głównym kierunkiem Pani działalności jest sprzedaż treści i interakcja z publicznością, co ostatecznie zapewnia uzyskanie dochodu. Po zakupie Pani kontentu, nabywca nie otrzymuje pełnych praw autorskich do tego materiału. Wszelkie prawa do utworów, które Pani tworzy, takie jak zdjęcia i filmy, pozostają w Pani posiadaniu. Oznacza to, że może Pani nadal wykorzystywać, edytować oraz sprzedawać ten kontent w przyszłości. Nabywca ma jedynie prawo do korzystania z zakupionego materiału zgodnie z ustalonymi warunkami, ale nie może przekazywać, reprodukować ani wykorzystywać go w sposób, który narusza Pani prawa autorskie.
Ponadto na zadane pytania udzieliła Pani następujących odpowiedzi.
W zakresie świadczenia usług polegających na tworzeniu zdjęć i wideo i ich sprzedaży poprzez specjalistyczne strony internetowe zarejestrowane poza granicami Polski (stan faktyczny i zdarzenie przyszłe) wskazała Pani:
1)Od kiedy prowadzi Pani działalność gospodarczą w tym zakresie (proszę wskazać miesiąc i rok).
Odp. Od momentu rozpoczęcia Pani działalności - (…) 2023 r.
2)Proszę wskazać nazwę Portalu zagranicznego (strony internetowej zagranicznego kontrahenta), poprzez który sprzedawała/sprzedaje Pani ww. usługi.
Odp. Pani zagranicznym kontrahentem są: (…), (…), (…), (…).
3)Czy Pani ma zawartą umowę z Portalem zagranicznym, z której wynika, że to Pani jest podmiotem świadczącym usługę na rzecz ostatecznego Klienta - proszę wskazać uzgodnienia umowne w tym zakresie dotyczące:
a.podmiotu, który powinien dokumentować tę usługę na rzecz ostatecznego Klienta (Pani czy Portal),
b.podmiotu, który występuje na dokumencie jako świadczący usługę (tj. Pani czy Portal),
c.podmiotu, który zatwierdza płatność od Klienta,
d.podmiotu, który ustala ogólne warunki świadczenia usługi.
Odp. Ma Pani umowę z portalem, który odpowiada za dokumentację, zatwierdzanie płatności oraz zwroty, a Pani odpowiada za załadowanie treści, opis i ustalanie cen; w niektórych przypadkach portal sam ustala cenę.
4)W jaki sposób technicznie odbywa się Pani sprzedaż? Czy Pani sprzedaje najpierw te usługi na rzecz zagranicznego Portalu (Platformy) a ten Portal następnie odsprzedaje te usługi na rzecz ostatecznego Klienta? Proszę opisać okoliczności zdarzenia w tym zakresie.
Odp. Nie sprzedaje Pani swojego kontentu portalowi internetowemu, a jedynie umieszcza go Pani na tym portalu z możliwością sprzedaży w imieniu portalu.
5)Czy Pani płaci Portalowi zagranicznemu wynagrodzenie za użytkowanie tego Portalu lub za inne usługi (jeśli tak to proszę wskazać jakie są to usługi) - Proszę opisać okoliczności zdarzenia w tym zakresie.
Odp. Portal pobiera prowizję w wysokości 40-80% od sumy sprzedaży. W momencie wypłaty portal wskazuje tylko Pani procent wypłaty, z którego płaci Pani podatki. Nie zna Pani dokładnej kwoty, jaką pobiera portal, ponieważ widzi Pani tylko swój dochód.
6)Czy ostateczni Klienci są osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej zamieszkałymi w Polsce, w innym niż Polska kraju UE czy poza UE.
Odp. Nie ma Pani dostępu do informacji, kto jest ostatecznym klientem, ponieważ wszystkie organizacyjne kwestie są obsługiwane przez portal. Portale internetowe są zarejestrowane w krajach UE lub innych krajach, ale nie w Polsce.
7)Na czym polega wskazana przez Panią w pytaniu subskrypcja - proszę dokładnie opisać zdarzenie w tym zakresie, z uwzględnieniem warunków dotyczących sposobu płatności oraz podmiotu, który płatność przyjmuje (Pani czy Portal).
Odp. Subskrypcja polega na tym, że za określoną kwotę oferuje Pani możliwość oglądania Pani zdjęć i wideo na portalu. Cenę ustala Pani, a portal odpowiada za przyjmowanie płatności, co jest określone w umowie, w której zawarte jest, że portal zajmuje się obsługą transakcji.
W odpowiedzi na pytanie: „Czy całkowita wartość usług sprzedaży wideo i zdjęć na rzecz podmiotów nieprowadzących działalności gospodarczej, posiadających siedzibę, miejsce zamieszkania lub stałe miejsce pobytu na terytorium kraju UE innego niż Polska, nie przekroczyła w trakcie roku podatkowego ani w poprzednim roku podatkowym kwoty 10 000 euro lub jej równowartości wyrażonej w walucie krajowej (42 000 zł)?”, wskazała Pani że nie zna Pani swojego końcowego kupującego, ponieważ portal bierze odpowiedzialność za przeprowadzanie płatności. Jest Pani zarejestrowana jako płatnik VAT UE od początku prowadzenia działalności, a ponieważ dochody pochodzą od kontrahentów z UE (poza Polską) oraz z innych krajów, w razie potrzeby wysyła Pani VAT UE.
W zakresie czynności polegających na świadczeniu usług w postaci transmisji na żywo (stan faktyczny i zdarzenie przyszłe) wskazała Pani:
1)Od kiedy prowadzi Pani działalność ww. zakresie (proszę wskazać miesiąc i rok).
Odp. Od momentu rozpoczęcia Pani działalności - (…) 2023 r.
2)Czy Klienci na rzecz których świadczyła/świadczy Pani ww. usługi są osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej zamieszkałymi w Polsce, w innym niż Polska kraju UE czy poza UE.
Odp. Nie zna Pani szczegółowych informacji o swoich klientach, ponieważ prowadząc transmisje za pośrednictwem portalu, to portal zajmuje się organizacją i zarządzaniem relacjami z klientami.
3)Co to znaczy, że otrzymuje Pani „napiwki” - proszę opisać w jaki sposób ustala Pani wynagrodzenie za te usługi.
Odp. Otrzymuje Pani napiwki w trakcie transmisji na żywo, gdy widzowie doceniają to, co Pani mówi lub robi. Napiwki stanowią dobrowolne datki.
W zakresie planowanego zdarzenia przyszłego dotyczącego świadczonych przez Panią usług reklamowych, w ramach Programów Partnerskich, wskazała Pani:
1)Czy nabywcami Pani usług będą podmioty z Polski, z kraju UE innego niż Polska czy spoza UE.
Odp. Nabywcami Pani usług będą podmioty z krajów UE, innych niż Polska, oraz z krajów spoza UE. Planuje Pani korzystać z programów partnerskich, takich jak program afiliacyjny (…), gdzie będzie Pani promować swoje linki w mediach społecznościowych i otrzymywać procent od sprzedaży dokonanej za pośrednictwem Pani linków.
2)Proszę opisać okoliczności zdarzenia, czyli opisać w jaki sposób (technicznie) będzie Pani tę usługę świadczyć, z uwzględnieniem postanowień umownych dotyczących wynagrodzenia.
Odp. Będzie Pani świadczyć usługę poprzez promowanie specjalnych linków afiliacyjnych w swoich mediach społecznościowych. Dochód uzyskuje Pani ze sprzedaży dokonanej przez klientów, którzy korzystają z tych linków. Wynagrodzenie otrzymuje Pani w formie procentu od każdej sprzedaży, która została dokonana za pośrednictwem Pani linku. Płatności są przetwarzane przez portal Pani kontrahenta, który również dokonuje wypłaty Pani zarobków.
Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku)
W zakresie świadczenia usług polegających na tworzeniu zdjęć i wideo i ich sprzedaży poprzez specjalistyczne strony internetowe zarejestrowane poza granicami Polski:
1.Jakie obowiązki dokumentacyjne należy spełnić przy świadczeniu usług kontrahentom z krajów spoza UE?
2.Jakie wymagania dokumentacyjne należy spełnić przy sprzedaży usług kontrahentom z krajów UE?
3.Jeśli portal internetowy bierze na siebie obowiązki związane z przetwarzaniem płatności, jakie konsekwencje podatkowe mogą wyniknąć dla Pani jako sprzedawcy treści?
4.Jak to wpłynie na Pani obowiązki w zakresie sprawozdawczości i płatności VAT?
W zakresie świadczenia usług w postaci transmisji na żywo:
1. Jakie obowiązki dokumentacyjne należy spełnić przy świadczeniu usług kontrahentom z krajów spoza UE?
2. Jakie wymagania dokumentacyjne należy spełnić przy sprzedaży usług kontrahentom z krajów UE?
3. Jeśli portal internetowy bierze na siebie obowiązki związane z przetwarzaniem płatności, jakie konsekwencje podatkowe mogą wyniknąć dla Pani jako sprzedawcy treści?
4. Jak to wpłynie na Pani obowiązki w zakresie sprawozdawczości i płatności VAT?
W zakresie planowanego świadczenia usług reklamowych:
1. Jakie są Pani obowiązki dotyczące płatności VAT w sytuacji, gdy otrzymuje Pani wynagrodzenie w postaci procentu od sprzedaży dokonanej przez klientów za pośrednictwem linków afiliacyjnych?
2. Kto jest odpowiedzialny za naliczenie i odprowadzenie VAT - Pani kontrahent, który sprzedaje towar, czy Pani jako osoba otrzymująca wynagrodzenie?
3. Jak to wpływa na Pani rozliczenia podatkowe?
Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku)
Pani zdaniem, przy świadczeniu usług kontrahentom z krajów spoza UE, należy wystawić faktury, nie ma potrzeby składania deklaracji VAT. Procedura opłacania VAT leży po stronie nabywcy. Przy świadczeniu usług kontrahentom z krajów UE, należy wystawić faktury oraz złożyć deklarację VAT UE. Procedura opłacania VAT również leży po stronie nabywcy.
Uważa Pani, że odpowiedzialność za naliczenie i odprowadzenie VAT spoczywa na portalu lub na kupującym. Nie ma Pani obowiązku opłacania VAT samodzielnie. W przypadku kontrahenta z terenu UE składa Pani deklarację VAT UE, natomiast w przypadku kontrahentów z innych krajów obowiązek składania deklaracji VAT nie występuje.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2) eksport towarów;
3) import towarów na terytorium kraju;
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają określone czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.
Przy tym, w myśl art. 2 pkt 1, 2 i 5 ustawy:
Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Przez terytorium państwa członkowskiego rozumie się państwo członkowskie Unii Europejskiej, a także Irlandię Północną w zakresie określonym w Protokole w sprawie Irlandii/Irlandii Północnej do Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz.Urz. UE L 29 z 31.01.2020, str. 7, z późn. zm.
Przez terytorium państwa trzeciego - rozumie się przez to terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.
W świetle art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Według art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy.
Stosownie do art. 28a ustawy:
Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:
1) ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
a) podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
b) osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
2) podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.
Wskazany art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy, która ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.
Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy:
Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.
Jak stanowi art. 28b ust. 2 ustawy:
W przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.
Z powyższych przepisów ustawy wynika zatem, że co do zasady, usługa świadczona na rzecz podatnika, w rozumieniu art. 28a ustawy, inna niż wskazana w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy, chyba że jest świadczona dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługobiorcy, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, wówczas miejscem świadczenia tej usługi jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego ta usługa jest świadczona.
Natomiast zgodnie z art. 28c ust. 1 ustawy, dotyczącym miejsca świadczenia usług na rzecz podmiotu niebędącego podatnikiem, w rozumieniu art. 28a ustawy:
Miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 28d, art. 28e, art. 28f ust. 1, 2 i 3, art. 28g ust. 2 i art. 28h-28n.
Jednakże w odniesieniu do pewnych kategorii usług przepisy dotyczące podatku od towarów i usług wprowadzają szczególne regulacje w zakresie miejsca świadczenia.
I tak, zgodnie z art. 28k ust. 1 ustawy:
Miejscem świadczenia usług telekomunikacyjnych, usług nadawczych i usług elektronicznych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym podmioty te posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.
Przy czym, na podstawie art. 28k ust. 2 ustawy:
Przepis ust. 1 nie ma zastosowania, w przypadku gdy łącznie są spełnione następujące warunki:
1) usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, a w razie braku takiej siedziby - stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, tylko na terytorium jednego państwa członkowskiego;
2) usługi, o których mowa w ust. 1, są świadczone na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, posiadających siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt 1;
3) suma całkowitej wartości usług, o których mowa w ust. 1, świadczonych na rzecz podmiotów, o których mowa w pkt 2, oraz całkowitej wartości dostaw towarów, o których mowa w art. 22a ust. 1 pkt 3, pomniejszona o kwotę podatku lub podatku od wartości dodanej, nie przekroczyła w trakcie roku podatkowego ani w poprzednim roku podatkowym kwoty 10 000 euro lub jej równowartości wyrażonej w walucie krajowej państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt 1, przy czym w przypadku usługodawcy posiadającego siedzibę działalności gospodarczej, a w razie braku takiej siedziby - stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, tylko na terytorium kraju wyrażona w złotych równowartość kwoty w euro wynosi 42 000 zł.
Jak wynika z art. 28k ust. 1 ustawy, ustawodawca określił szczegółowe zasady ustalania miejsca świadczenia m.in. usług elektronicznych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, wiążąc to miejsce z miejscem siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub zwykłym miejscem pobytu usługobiorcy. Jednocześnie w sytuacji spełnienia przesłanek z art. 28k ust. 2 ustawy, podatnik ma możliwość wyboru miejsca opodatkowania zgodnie z art. 28k ust. 1 ustawy o VAT.
Jak stanowi bowiem art. 28k ust. 4 ustawy:
Podatnik, do którego ma zastosowanie przepis ust. 2, może wskazać jako miejsce świadczenia usług miejsce, o którym mowa w ust. 1. Podatnik posiadający siedzibę działalności gospodarczej, a w razie braku takiej siedziby - stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, tylko na terytorium kraju, wskazuje miejsce świadczenia usług przez złożenie zawiadomienia o takim wyborze w terminie do 10. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano tego wyboru, na zasadach określonych w art. 28p.
W razie spełnienia przesłanek wynikających z art. 28k ust. 2 ustawy (które wyłączają stosowanie art. 28k ust. 1 ustawy) należy odwołać się do zasad ogólnych dot. miejsca świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami i określić miejsce świadczenia zgodnie z art. 28c ustawy, tj. opodatkowanie będzie przypadać w kraju siedziby usługodawcy. Powyższe znajdzie zastosowanie tylko w odniesieniu do usług świadczonych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami z krajów członkowskich UE innych niż Polska (przy spełnieniu pozostałych przesłanek z art. 28k ust. 2 ustawy).
Przy czym, zgodnie z art. 2 pkt 26 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o usługach elektronicznych - rozumie się przez to usługi świadczone drogą elektroniczną, o których mowa w art. 7 rozporządzenia 282/2011.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 str. 1 ze zm.) - zwanego dalej „rozporządzeniem 282/2011”:
Do „usług świadczonych drogą elektroniczną”, o których mowa w dyrektywie 2006/112/WE, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie - ze względu na ich charakter - jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.
W myśl art. 7 ust. 2 rozporządzenia 282/2011:
Ustęp 1 obejmuje w szczególności:
a) ogólnie dostawy produktów w formie cyfrowej, łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami lub nowszymi wersjami;
b) usługi umożliwiające lub wspomagające obecność przedsiębiorstw lub osób w sieci elektronicznej, takich jak witryna lub strona internetowa;
c) usługi generowane automatycznie przez komputer i przesyłane poprzez Internet lub sieć elektroniczną w odpowiedzi na określone dane wprowadzone przez usługobiorcę;
d) odpłatne przekazywanie prawa do wystawiania na aukcji towarów lub usług za pośrednictwem witryny internetowej działającej jako rynek online, na którym potencjalni kupujący przedstawiają swoje oferty przy wykorzystaniu automatycznych procedur oraz na którym strony są informowane o dokonaniu sprzedaży za pomocą poczty elektronicznej generowanej automatycznie przez komputer;
e) pakiety usług internetowych oferujące dostęp do informacji, w których element telekomunikacyjny ma charakter pomocniczy i drugorzędny (to znaczy pakiety wykraczające poza oferowanie samego dostępu do Internetu i obejmujące inne elementy, takie jak strony, które umożliwiają dostęp do aktualnych wiadomości, informacji meteorologicznych lub turystycznych, gier, umożliwiają hosting witryn internetowych, dostęp do grup dyskusyjnych; itp.);
f) usługi wyszczególnione w załączniku I.
Natomiast w pkt 3 Załącznika I wskazano:
Punkt 3 załącznika II do dyrektywy 2006/112/WE:
a) uzyskiwanie dostępu i pobieranie motywów pulpitów;
b) uzyskiwanie dostępu i pobieranie obrazów, fotografii i wygaszaczy ekranu;
c) zawartość książek w formie cyfrowej i innych publikacji elektronicznych;
d) prenumerata gazet i czasopism publikowanych online;
e) dzienniki logowania i statystyki odwiedzania stron internetowych;
f) wiadomości, informacje o sytuacji na drogach oraz prognozy pogody online;
g) informacje generowane automatycznie online przez oprogramowanie po wprowadzeniu przez klienta określonych danych, takich jak dane prawne lub finansowe (w szczególności stale uaktualniane kursy giełdowe);
h) dostarczanie przestrzeni reklamowej, szczególnie banerów reklamowych na stronach lub witrynach internetowych;
i) korzystanie z wyszukiwarek i katalogów internetowych.
Stosownie do art. 7 ust. 3 rozporządzenia 282/2011:
Ustęp 1 nie ma zastosowania do:
a) usług nadawczych;
b) usług telekomunikacyjnych;
c) towarów, w przypadku których zamawianie i obsługa zamówienia odbywają się elektronicznie;
d) płyt CD-ROM, dyskietek i podobnych nośników fizycznych;
e) materiałów drukowanych, takich jak książki, biuletyny, gazety lub czasopisma;
f) płyt CD i kaset magnetofonowych;
g) kaset wideo i płyt DVD;
h) gier na płytach CD-ROM;
i) usług świadczonych przez specjalistów, takich jak prawnicy i doradcy finansowi, którzy udzielają swym klientom porad za pomocą poczty elektronicznej;
j) usług edukacyjnych, w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie);
k) usług fizycznych off-line naprawy sprzętu komputerowego;
l) hurtowni danych off-line;
m) usług reklamowych, w szczególności w gazetach, na plakatach i w telewizji;
n) usług centrum wsparcia telefonicznego;
o) usług edukacyjnych obejmujących wyłącznie kursy korespondencyjne, takie jak kursy za pośrednictwem poczty;
p) konwencjonalnych usług aukcyjnych, przy których niezbędny jest bezpośredni udział, niezależnie od sposobu składania ofert;
q) (uchylona)
r) (uchylona)
s) (uchylona)
t) biletów wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, zarezerwowanych online;
u) zakwaterowania, wynajmu samochodów, usług restauracyjnych, przewozu osób lub podobnych usług zarezerwowanych online.
Z powołanych przepisów wynika, że warunkiem koniecznym uznania usługi za usługę elektroniczną jest to, aby była ona świadczona za pomocą Internetu lub podobnej sieci elektronicznej. Warunek ten jednak nie jest wystarczający do uznania usługi za usługę elektroniczną w rozumieniu powołanych powyżej przepisów. Istotne jest aby:
- usługa była realizowana za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej,
- świadczenie usługi było zautomatyzowane, a udział człowieka w jej świadczeniu był niewielki,
- wykonanie usługi bez wykorzystania technologii informatycznej było niemożliwe oraz aby
- usługa nie była objęta wyłączeniami zawartymi w art. 7 ust. 3 rozporządzenia 282/2011.
Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy:
Podmioty, o których mowa w art. 15 i art. 15a, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.
Stosownie do art. 96 ust. 3 ustawy:
Podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.
W myśl art. 96 ust. 4 ustawy:
Naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako „podatnika VAT czynnego”, a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako „podatnika VAT zwolnionego”, i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.
Na podstawie art. 96 ust. 5 ustawy:
Jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia (…)
Jak stanowi art. 97 ust. 1 ustawy:
Podatnicy, o których mowa w art. 15 i art. 15a, podlegający obowiązkowi zarejestrowania jako podatnicy VAT czynni, są obowiązani przed dniem dokonania pierwszej wewnątrzwspólnotowej dostawy lub pierwszego wewnątrzwspólnotowego nabycia zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego w zgłoszeniu rejestracyjnym, o którym mowa w art. 96, o zamiarze rozpoczęcia wykonywania tych czynności.
Zgodnie z art. 97 ust. 3 ustawy o VAT:
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio również do podatników, o których mowa w art. 15, innych niż wymienieni w ust. 1 i 2, którzy:
1)nabywają usługi, do których stosuje się art. 28b, jeżeli usługi te stanowiłyby u nich import usług;
2)świadczą usługi, do których stosuje się art. 100 ust. 1 pkt 4, dla podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej.
Stosownie do art. 97 ust. 4 ustawy:
Naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podmiot, który dokonał zawiadomienia zgodnie z ust. 1, jako podatnika VAT UE.
Jak stanowi art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy:
Podatnicy, o których mowa w art. 15, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym zbiorcze informacje o dokonanych usługach, do których stosuje się art. 28b, na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej, świadczonych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, innych niż zwolnionych od podatku od wartości dodanej lub opodatkowanych stawką 0%, dla których zobowiązanym do zapłaty podatku od wartości dodanej jest usługobiorca - zwane dalej „informacjami podsumowującymi”.
Zasady wystawiania faktur regulują przepisy art. 106a-106q ustawy.
Zgodnie z art. 106a pkt 2 ustawy:
Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do dostawy towarów i świadczenia usług dokonywanych przez podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonywane są te czynności, a w przypadku braku na terytorium kraju siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, z którego dokonywane są te czynności, w przypadku gdy miejscem świadczenia jest terytorium:
a)państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, a osobą zobowiązaną do zapłaty podatku od wartości dodanej jest nabywca towaru lub usługobiorca i faktura dokumentująca te czynności nie jest wystawiana przez tego nabywcę lub usługobiorcę w imieniu i na rzecz podatnika,
b)państwa trzeciego.
Na mocy art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:
Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.
Natomiast, stosownie do art. 106b ust. 2 ustawy:
Podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3.
Jak stanowi art. 106b ust. 3 ustawy:
Na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:
1) czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:
a) czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4,
b) czynności, o których mowa w art. 106a pkt 3 i 4,
1a) otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:
a) przypadku, gdy zapłata dotyczy czynności, o których mowa w art. 19a ust. 1b i ust. 5 pkt 4 oraz art. 106a pkt 3 i 4,
b) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
2) sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118
- jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.
Dane, które powinna zawierać faktura, zostały wskazane w art. 106e ust. 1 ustawy, w tym w pkt 1-18 i 24 wymieniono:
Faktura powinna zawierać:
1) datę wystawienia;
2) kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
3) imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
4) numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;
5) numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;
6) datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;
7) nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
8) miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;
9) cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
10) kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;
11) wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
12) stawkę podatku albo stawkę podatku od wartości dodanej w przypadku korzystania z procedur szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 6a, 7 i 9;
13) sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;
14) kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
15) kwotę należności ogółem;
16) w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług, w odniesieniu do których:
a) obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 1 lub art. 21 ust. 1, lub
b) w przepisach wydanych na podstawie art. 19a ust. 12 określono termin powstania obowiązku podatkowego z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty,
c) wyrazy „metoda kasowa”;
17) w przypadku faktur, o których mowa w art. 106d ust. 1 - wyraz „samofakturowanie”;
18) w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze jest nabywca towaru lub usługi - wyrazy ,,odwrotne obciążenie” (…)
24) w przypadkach, o których mowa w art. 97 ust. 10 pkt 2 i 3:
a) numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, poprzedzony kodem PL,
b) numer, za pomocą którego nabywca towaru lub usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej w danym państwie członkowskim, zawierający dwuliterowy kod stosowany na potrzeby podatku od wartości dodanej właściwy dla tego państwa członkowskiego.
Zgodnie z art. 106e ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy:
Faktura może nie zawierać:
1) w przypadku, o którym mowa w art. 106a pkt 2 lit. a - danych określonych w ust. 1 pkt 10 i 12-14.
2) w przypadku, o którym mowa w art. 106a pkt 2 lit. b - danych określonych w ust. 1 pkt 5 i 12-14.
Z treści art. 109 ust. 1 ustawy wynika, że:
Podatnicy, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem sprzedaży w dniu następnym.
Natomiast jak stanowi art. 109 ust. 3a ustawy:
Podatnicy świadczący usługi, których miejscem świadczenia nie jest terytorium kraju, są obowiązani w prowadzonej ewidencji podać nazwę usługi, wartość usługi bez podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze, uwzględniając moment powstania obowiązku podatkowego określany dla tego rodzaju usług świadczonych na terytorium kraju. W przypadku usług, do których stosuje się art. 28b, stosuje się odpowiednio przepisy art. 19a ust. 1-3 i 8.
Ustawodawca przewiduje zwolnienie od podatku VAT dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.
Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
Na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy:
Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:
1) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
a) transakcji związanych z nieruchomościami,
b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
c) usług ubezpieczeniowych
- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
Z przepisu art. 113 ust. 5 ustawy, wynika, że:
Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Zgodnie z art. 113 ust. 9 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.
Na podstawie art. 113 ust. 10 ustawy:
Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Zgodnie z art. 113 ust. 13 ustawy:
Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:
1) dokonujących dostaw:
a) towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
b) towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
- energii elektrycznej (CN 2716 00 00),
- wyrobów tytoniowych,
- samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
c) budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
d) terenów budowlanych,
e) nowych środków transportu,
f) następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:
- preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),
- komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),
- urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),
- maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),
g) hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:
- pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),
- motocykli (PKWiU ex 45.4);
2) świadczących usługi:
a) prawnicze,
b) w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
c) jubilerskie,
d) ściągania długów, w tym factoringu;
3) nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.
Wskazać należy, że jak wynika z przywołanych powyżej przepisów, co do zasady podatnik, który nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy oraz nie przekroczył kwoty sprzedaży określonej na podstawie art. 113 ust. 1 lub ust. 9 ustawy, ma prawo do korzystania z ww. zwolnienia do momentu przekroczenia tej kwoty. W przypadku przekroczenia ww. kwoty z tytułu świadczenia czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT lub gdy zacznie wykonywać czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy, podatnik zobowiązany jest do dokonania rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług na zasadach określonych w ustawie. Przy czym należy mieć na uwadze, że terytorialny zakres podatku od towarów i usług oznacza, że do kwoty limitu w wysokości 200 000 zł będzie zaliczana wyłącznie sprzedaż dokonana na terytorium kraju, czyli spełniająca definicję zawartą w art. 2 pkt 22 ustawy.
Stosownie do art. 2 ust. 22 ustawy:
Przez sprzedaż - rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Z opisu sprawy wynika, że jest Pani zarejestrowana jako podatnik VAT UE i co miesiąc składa deklarację VAT UE. Przy rejestracji VAT wskazała Pani, że będzie korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT. Od (…) 2023 roku prowadzi Pani działalność gospodarczą polegającą na tworzeniu zdjęć i wideo i ich sprzedaży poprzez specjalistyczne strony internetowe zarejestrowane poza granicami Polski oraz na świadczeniu usług w postaci transmisji na żywo. Ponadto planuje Pani świadczyć usługi reklamowe, w ramach Programów Partnerskich. Mieszka Pani na terenie Polski, ale ze względu na to, że do prowadzenia działalności potrzebuje Pani jedynie kamery, Internetu i laptopa nie posiada Pani biura.
Pani wątpliwości dotyczą obowiązków podatkowych i dokumentacyjnych w zakresie podatku od towarów i usług, jakie ciążą na Pani z tytułu świadczenia ww. usług.
W opisie sprawy, w zakresie świadczenia usług polegających na tworzeniu zdjęć i wideo i ich sprzedaży poprzez specjalistyczne strony internetowe zarejestrowane poza granicami Polski wskazała Pani, że Pani kontrahentem są: (…), (…), (…), (…). Ma Pani umowę z portalem, który odpowiada za dokumentację, zatwierdzanie płatności oraz zwroty, a Pani odpowiada za załadowanie treści, opis i ustalanie cen, w niektórych przypadkach portal sam ustala cenę. Pani dochody są ustalane na podstawie warunków, które portal wprowadza dla sprzedaży Pani wideo. Nie sprzedaje Pani swojego kontentu portalowi internetowemu, a jedynie umieszcza go Pani na tym portalu z możliwością sprzedaży w imieniu portalu. Portal pobiera prowizję w wysokości 40-80% od sumy sprzedaży. W momencie wypłaty portal wskazuje tylko Pani procent wypłaty, z którego płaci Pani podatki. Nie zna Pani dokładnej kwoty, jaką pobiera portal, ponieważ widzi Pani tylko swój dochód. Nie ma Pani dostępu do informacji, kto jest ostatecznym klientem, ponieważ wszystkie organizacyjne kwestie są obsługiwane przez portal, który bierze odpowiedzialność za przeprowadzanie płatności. Portale internetowe są zarejestrowane w krajach UE lub innych krajach, ale nie w Polsce.
Pani zdaniem, przy świadczeniu ww. usług kontrahentom z krajów UE jak i spoza UE, należy wystawić faktury a procedura opłacania VAT leży po stronie nabywcy. Nie ma Pani obowiązku opłacania VAT samodzielnie. W przypadku kontrahenta z terenu UE składa Pani deklarację VAT UE, natomiast w przypadku kontrahentów z innych krajów obowiązek składania deklaracji VAT nie występuje.
Odnosząc się do Pani stanowiska należy w pierwszej kolejności wskazać, że świadczone przez Panią usługi polegające na udostępnieniu uprzednio nagranych zdjęć i obrazów wideo stanowią usługi elektroniczne, o których mowa w art. 2 pkt 26 ustawy w związku z art. 7 rozporządzenia wykonawczego 282/2011. Jak Pani wskazała we wniosku, Pani działalność prowadzona jest wyłącznie przez Internet a proces dostawy i sprzedaży jest zautomatyzowany.
W kwestii ustalenia miejsca opodatkowania przedmiotowych usług należy wskazać, że zgodnie z art. 9a rozporządzenia 282/2011:
1)W przypadku gdy usługi świadczone drogą elektroniczną są świadczone za pośrednictwem sieci telekomunikacyjnej, interfejsu lub portalu, np. sklepu z aplikacjami, przyjmuje się do celów stosowania art. 28 dyrektywy 2006/112/WE, że podatnik uczestniczący w świadczeniu tych usług działa w imieniu własnym, lecz na rzecz dostawcy tych usług, chyba że podatnik ten wyraźnie wskaże tego dostawcę jako podmiot świadczący usługę i jest to odzwierciedlone w uzgodnieniach umownych zawartych między stronami.
Aby uznać dostawcę usług świadczonych drogą elektroniczną za wyraźnie wskazanego przez podatnika jako podmiot świadczący usługę, muszą zostać spełnione następujące warunki:
a)na fakturze wystawionej lub udostępnionej przez każdego podatnika uczestniczącego w świadczeniu usług drogą elektroniczną należy wyszczególnić takie usługi i ich dostawcę;
b) na rachunku lub paragonie wystawionym lub udostępnionym usługobiorcy należy wyszczególnić usługi świadczone drogą elektroniczną i ich dostawcę.
Na użytek niniejszego ustępu podatnik, który w odniesieniu do usług świadczonych drogą elektroniczną zatwierdzi obciążenie usługobiorcy płatnością, zatwierdzi świadczenie usług lub ustali ogólne warunki świadczenia usług, nie może mieć możliwości wyraźnego wskazania innej osoby jako podmiotu świadczącego te usługi.
2)Ustęp 1 ma zastosowanie również w przypadku gdy usługi świadczone telefoniczne przez Internet, łącznie z usługami telefonii internetowej (VoIP), są świadczone za pośrednictwem sieci telekomunikacyjnych, interfejsu lub portalu, np. sklepu z aplikacjami, i na warunkach określonych w tym ustępie.
3)Niniejszy artykuł nie ma zastosowania do podatnika, który jedynie przetwarza płatność za usługi świadczone drogą elektroniczną lub usługi telefoniczne świadczone przez Internet, łącznie z usługami telefonii internetowej (VoIP), i nie uczestniczy w świadczeniu tych usług świadczonych drogą elektroniczną ani usług telefonicznych.
Z cytowanych przepisów rozporządzenia 282/2011 wynika więc, że w przypadku świadczenia usług drogą elektroniczną podatnik uczestniczący w świadczeniu tych usług działa w imieniu własnym, lecz na rzecz dostawcy tych usług. Oznacza to, że każdy pośrednik otrzymał i świadczył usługę dalej drogą elektroniczną.
Jednakże w określonych okolicznościach należy przyjąć, że taki stan rzeczy nie ma miejsca, np. w sytuacji gdy podatnik wyraźnie wskaże dostawcę jako podmiot świadczący usługę, co oznacza, że:
a) na fakturze wystawionej lub udostępnionej przez każdego podatnika uczestniczącego w świadczeniu usługi należy wyszczególnić (tj. wystarczająco jasno wskazać) przedmiotową usługę i jej dostawcę (w zwykłych transakcjach handlowych fakturę VAT wystawia się między dwoma podatnikami); oraz
b) na rachunku lub paragonie należy wyszczególnić przedmiotową usługę i jej dostawcę (podatnik musi wystawić lub udostępnić odbiorcy końcowemu rachunek lub paragon, na którym wyszczególni przedmiot świadczonej usługi i informacje dotyczące usługodawcy, np. nazwę przedsiębiorstwa, numer identyfikacyjny VAT); oraz
c) podatnik uczestniczący w świadczeniu usługi nie zatwierdza obciążenia usługobiorcy płatnością (oznacza to na przykład, że sklep z aplikacjami nie jest odpowiedzialny za płatność pomiędzy konsumentem końcowym a właścicielem treści aplikacji); oraz
d) podatnik uczestniczący w świadczeniu usługi nie zatwierdza świadczenia usługi (oznacza to, że dostawa, na przykład aplikacji, od właściciela treści za pośrednictwem sklepu z aplikacjami nie jest zatwierdzana przez sklep z aplikacjami); oraz
e) podatnik uczestniczący w świadczeniu usługi nie ustala ogólnych warunków świadczenia usługi (oznacza to, na przykład, że warunki sprzedaży aplikacji za pośrednictwem sklepu z aplikacjami nie są ustalane przez sklep z aplikacjami);
oraz jest to odzwierciedlone w uzgodnieniach umownych (wszystkie punkty od a) do e) muszą być odzwierciedlone w uzgodnieniach umownych).
Jeżeli podatnik będzie uczestniczył w świadczeniu usługi spełniającej wszystkie powyższe warunki należy domniemywać, że podatnik ten nie jest odbiorcą świadczącym dalej usługę.
Przenosząc powyższe ustalenia na grunt analizowanej sprawy należy uznać, że w przedmiotowej sprawie portale (…), (…), (…), (...), powinny być traktowane jako podatnik uczestniczący w świadczeniu usług elektronicznych, który działa w imieniu własnym, lecz na Pani rzecz (usługodawcy). Jak Pani wskazuje, ma Pani zawartą umowę z portalem, który odpowiada za dokumentację, zatwierdzanie płatności oraz zwroty, a Pani odpowiada za załadowanie treści, opis i ustalanie cen, przy czym w niektórych przypadkach portal sam ustala cenę. Pani dochody są ustalane na podstawie warunków, które portal wprowadza dla sprzedaży Pani wideo. Portal pobiera prowizję w wysokości 40-80% od sumy sprzedaży. Ponadto, nie ma Pani dostępu do informacji, kto jest ostatecznym klientem, nabywcy są znani portalowi. Wszystkie organizacyjne kwestie są obsługiwane przez portal.
Należy zatem uznać, że w analizowanej sprawie świadczy Pani usługę elektroniczną na rzecz portali, które następnie, jako podmioty uczestniczące w sprzedaży tych usług, dokonują ich odsprzedaży na rzecz ostatecznych klientów. Tym samym usługi polegające na udostępnieniu uprzednio nagranych zdjęć i obrazów wideo świadczy Pani dla podmiotów będących podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy. W konsekwencji nie znajdzie tu zastosowania art. 28k ustawy, który dotyczy usług elektronicznych świadczonych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami. Tym samym świadczone przez Panią usługi tworzenia zdjęć i wideo i ich sprzedaży poprzez specjalistyczne strony internetowe, zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, są opodatkowane w miejscu gdzie Pani kontrahent (portal) posiada siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. A zatem, skoro Pani kontrahentami są podmioty z terytorium UE jak i spoza UE - usługi te nie podlegają opodatkowaniu na terytorium Polski.
Z uwagi na przedstawione we wniosku zdarzenie oraz treść przepisów z zakresu podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że skoro miejsce świadczenia usług tworzenia zdjęć i wideo i ich sprzedaży poprzez specjalistyczne strony internetowe wykonywanych przez Panią na rzecz kontrahentów zagranicznych z UE jak i spoza UE ustalone zostało na podstawie art. 28b ust. 1 ustawy, to jest Pani zobowiązana do wystawienia faktury zgodnie z polskimi regulacjami i stosownie do ww. art. 106e ust. 1 pkt 18 ustawy, faktury te powinny zwierać adnotację „odwrotne obciążenie”.
Jednocześnie w stosunku do ww. usług świadczonych na rzecz kontrahentów (portali) z Unii Europejskiej stosownie do ww. art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy obowiązana jest Pani do składania zbiorczych informacji zwanych „informacjami podsumowującymi”. Podkreślić należy, że obowiązek ten nie dotyczy przypadku, kiedy ww. usługi świadczy Pani na rzecz kontrahentów (portali) spoza Unii Europejskiej.
Mając powyższe na uwadze, za prawidłowe uznaję Pani stanowisko w zakresie świadczenia usług tworzenia zdjęć i wideo i ich sprzedaży poprzez specjalistyczne strony internetowe.
Z opisu sprawy wynika, że planuje Pani świadczyć usługi reklamowe w ramach programów partnerskich. Nabywcami Pani usług będą podmioty z krajów UE, innych niż Polska, oraz z krajów spoza UE. Planuje Pani korzystać z programów partnerskich, takich jak program afiliacyjny (...), gdzie będzie Pani promować swoje linki w mediach społecznościowych i otrzymywać procent od sprzedaży dokonanej za pośrednictwem Pani linków. Wynagrodzenie będzie Pani otrzymywać w formie procentu od każdej sprzedaży, która została dokonana za pośrednictwem Pani linku. Płatności są przetwarzane przez portal Pani kontrahenta, który również dokonuje wypłaty Pani zarobków.
Pani zdaniem, przy świadczeniu ww. usług kontrahentom z krajów UE jak i spoza UE, należy wystawić faktury a procedura opłacania VAT leży po stronie nabywcy. Nie ma Pani obowiązku opłacania VAT samodzielnie. W przypadku kontrahenta z terenu UE składa Pani deklarację VAT UE, natomiast w przypadku kontrahentów z innych krajów obowiązek składania deklaracji VAT nie występuje.
Odnosząc się do planowanych przez Panią w ramach programów partnerskich usług reklamowych, polegających na udostępnianiu specjalnych linków afiliacyjnych w Pani mediach społecznościowych, z tytułu czego będzie Pani otrzymywać procent od sprzedaży dokonanej za pośrednictwem Pani linków, należy zauważyć, że Załącznik I do rozporządzenia 282/2011 wymienia m.in. - w poz. 3 lit. h) - usługi „dostarczania przestrzeni reklamowej, szczególnie banerów reklamowych na stronach lub witrynach internetowych”. Jednak w Pani przypadku wynagrodzenie będzie Pani otrzymywała nie za samo udostępnienie przestrzeni reklamowej, ale zależało ono będzie od ilości zakupów dokonanych na stronach Partnerów, po skorzystaniu z linka umieszczonego na Pani stronie. Tym samym usługi te nie będą stanowić usług elektronicznych, o których mowa w art. 2 pkt 26 ustawy. Usługi te będą świadczone na rzecz kontrahentów (portali), tj. podmiotów będących podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy oraz nie będą miały do nich zastosowania szczególne zasady ustalenia miejsca świadczenia usług, o których mowa w art. art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy. A zatem ww. usługi reklamowe, zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, są opodatkowane w miejscu gdzie Pani kontrahent (portal) posiada siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. A zatem, skoro Pani kontrahentami są podmioty z terytorium UE jak i spoza UE – usługi te nie podlegają opodatkowaniu na terytorium Polski.
Z uwagi na przedstawione we wniosku zdarzenie oraz treść przepisów z zakresu podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że skoro miejsce świadczenia usług reklamowych w ramach programów partnerskich wykonywanych przez Panią na rzecz kontrahentów zagranicznych z UE jak i spoza UE ustalone zostało na podstawie art. 28b ust. 1 ustawy, to jest Pani zobowiązana do wystawienia faktury zgodnie z polskimi regulacjami i stosownie do ww. art. 106e ust. 1 pkt 18 ustawy, faktury te powinny zwierać adnotację „odwrotne obciążenie”.
Jednocześnie w stosunku do ww. usług świadczonych na rzecz kontrahentów (portali) z Unii Europejskiej stosownie do ww. art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy obowiązana jest Pani do składania zbiorczych informacji zwanych „informacjami podsumowującymi”. Podkreślić należy, że obowiązek ten nie dotyczy przypadku, kiedy ww. usługi świadczy Pani na rzecz kontrahentów (portali) spoza Unii Europejskiej.
Mając powyższe na uwadze, za prawidłowe uznaję Pani stanowisko w zakresie świadczenia usług reklamowych w ramach programów partnerskich.
W opisie sprawy, w zakresie świadczenia usług w postaci transmisji na żywo wskazała Pani, że prowadzi tą działalność od (…) 2023 r. Jak wynika z wniosku tworzy Pani osobiste zdjęcia i filmy, a także treści związane z przyrodą. Prowadzi Pani transmisje na żywo, podczas których komunikuje się Pani z publicznością. Za te transmisje otrzymuje Pani napiwki. Głównym kierunkiem Pani działalności jest sprzedaż treści i interakcja z publicznością. Nie zna Pani szczegółowych informacji o swoich klientach, ponieważ prowadząc transmisje za pośrednictwem portalu, to portal zajmuje się organizacją i zarządzaniem relacjami z klientami. W trakcie transmisji na żywo otrzymuje Pani napiwki, gdy widzowie doceniają to, co Pani mówi lub robi. Napiwki są jedynym sposobem zarobku z transmisji na żywo.
Pani zdaniem, przy świadczeniu ww. usług kontrahentom z krajów UE jak i spoza UE, należy wystawić faktury a procedura opłacania VAT leży po stronie nabywcy. Nie ma Pani obowiązku opłacania VAT samodzielnie. W przypadku kontrahenta z terenu UE składa Pani deklarację VAT UE, natomiast w przypadku kontrahentów z innych krajów obowiązek składania deklaracji VAT nie występuje.
Odnosząc się do Pani stanowiska należy w pierwszej kolejności wskazać, że świadczonych przez Panią usług w postaci transmisji na żywo nie można uznać za usługi elektroniczne, o których mowa w art. 2 pkt 26 ustawy, gdyż usługi świadczone na żywo, dostarczane za pośrednictwem portalu internetowego nie spełniają definicji usług świadczonych drogą elektroniczną, określonej w rozporządzeniu 282/2011. Przedstawiony opis usługi nie wskazuje na automatyzację oraz minimalny udział człowieka. Jak bowiem wynika z opisu sprawy, podczas transmisji komunikuje się Pani z publicznością. Głównym kierunkiem Pani działalności jest interakcja z publicznością.
Jak wynika z opisu sprawy, w trakcie transmisji na żywo otrzymuje Pani napiwki, gdy widzowie doceniają to, co Pani mówi lub robi. A zatem należy stwierdzić, że ze względu na charakter tych usług, świadczone są one przez Panią na żywo dla widzów, tj. dla podmiotów niebędących podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy. Tym samym miejscem świadczenia i ich opodatkowania - w myśl art. 28c ust. 1 ustawy - jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, czyli terytorium Polski. Zatem, usługi transmisji na żywo podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako odpłatne świadczenie usług, na podstawie art. 5 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy.
W opisie sprawy wskazała Pani, że korzysta ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ustawy. W związku z tym, że usługi transmisji na żywo podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski, przychód z tytułu świadczenia tych usług powinna Pani wliczać do limitu, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy. Jednocześnie należy wskazać, że po przekroczeniu kwoty, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, ma Pani obowiązek złożyć zgłoszenie rejestracyjne jako podatnik VAT czynny, we właściwym urzędzie skarbowym.
Stosownie do ww. art. 106b ust. 2 ustawy, korzystając ze zwolnienia podmiotowego, nie jest Pani zobowiązana do wystawienia faktury na świadczone usługi. Obowiązek wystawienia faktury wystąpi jedynie w przypadku wystąpienia nabywcy usługi z żądaniem jej wystawienia w terminie 3 miesięcy na podstawie art. 106b ust. 3 ustawy.
Odnośnie wykonywania usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej należy wskazać na obowiązek ewidencjonowania sprzedaży na kasie fiskalnej.
Zgodnie bowiem z art. 111 ust. 1 ustawy:
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1 ustawy, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.
Co do zasady zatem powinna Pani świadczone usługi ewidencjonować na kasie fiskalnej. Niemniej jednak należy zwrócić uwagę, że po spełnieniu warunków wynikających z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2023 r. poz. 2605) podatnik może korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności.
Mając powyższe na uwadze, za nieprawidłowe uznaję Pani stanowisko w zakresie świadczenia usług transmisji na żywo.
Dodatkowe informacje
Niniejsze rozstrzygnięcie dotyczy podatku od towarów i usług. Jednocześnie Organ wskazuje, że w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Zgodnie z art. 14f § 2b pkt 3 ustawy Ordynacja podatkowa:
Opłata za wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega zwrotowi - w odpowiedniej części - wyłącznie w przypadku uiszczenia jej w kwocie wyższej od należnej.
W związku z powyższym, nienależną opłatę w kwocie (…) zł, uiszczoną (…), zwrócimy - stosownie do art. 14f § 2a Ordynacji podatkowej - na rachunek bankowy, zgodnie z dyspozycją zawartą we wniosku.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Ponadto należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right