Poradnia ze sprawozdawczości
Jak wykazać w sprawozdaniu Rb-N urzędu gminy rozłożone na raty należności z tytułu kary za usunięcie drzew (ok. 10 tys. zł)?
Podstawy materialno-prawne do naliczania tego typu kar wynikają z przepisów ustawy o ochronie przyrody. Spłata nałożonej kary może zostać rozłożona na raty. Co istotne, powinno to mieć również odpowiednie odzwierciedlenie w sprawozdawczości, a w analizowanej sytuacji w sprawozdaniu Rb-N urzędu gminy.
Z punktu widzenia gminy kara za usunięcie drzew stanowi należność budżetową. Determinuje to sposób ujmowania takich należności w sprawozdaniu Rb-N. Punktem odniesienia będą przepisy zawarte w załączniku nr 8 (Instrukcja sporządzania sprawozdań) do rozporządzenia ministra finansów, funduszy i polityki regionalnej w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (dalej: rozporządzenie w zakresie operacji finansowych). W myśl par. 13 ust. 1 pkt 5 załącznika nr 8 w układzie przedmiotowym prezentowane są należności wynikające z różnych tytułów. Chodzi tu też o wymagalne należności rozumiane jako wartość wszystkich bezspornych należności, których termin płatności dla dłużnika minął, a które nie zostały ani przedawnione, ani umorzone. Są to należności wynikające głównie z dostaw towarów i usług (np. niezapłaconych w terminie faktur), prawomocnych orzeczeń sądu, udzielonych poręczeń i gwarancji. W sytuacji, w której zostanie zawarta ugoda pomiędzy wierzycielem a dłużnikiem, i należność uprzednio wymagalna zostanie zrestrukturyzowana, należność przestaje być wymagalna i nie jest wykazywana w wierszu N4.