Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 7 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.486.2024.4.AW
Dotyczy ustalenia czy: - podział przez wydzielenie będzie neutralny dla Wnioskodawcy na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych; - Farma fotowoltaiczna stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa i czy w wyniku podziału przez jej wydzielenie Wnioskodawca zachowa prawo do opodatkowania Spółki ryczałtem od dochodów spółek na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotyczących ryczałtu od dochodów spółek.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 23 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej m.in. w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, który dotyczy ustalenia czy:
- podział przez wydzielenie będzie neutralny dla Wnioskodawcy na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2);
- Farma fotowoltaiczna stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa i czy w wyniku podziału przez jej wydzielenie Wnioskodawca zachowa prawo do opodatkowania Spółki ryczałtem od dochodów spółek na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotyczących ryczałtu od dochodów spółek (pytania ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 5 listopada 2024 r.)
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 5 listopada 2024 r. (data wpływu tego samego dnia).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
A sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest polską spółką prawa handlowego (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością) z siedzibą w (…).
Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: „CIT”), którego rok podatkowy trwa od 1 stycznia do 31 grudnia. Wnioskodawca jest także czynnym podatnikiem VAT w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.
Wnioskodawca, złożywszy stosowne zawiadomienie do Naczelnika Urzędu Skarbowego od 1 lutego 2022 r. podlega opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek w rozumieniu ustawy o CIT (dalej: „Ryczałt”).
Spółka prowadzi swoją działalność gospodarczą, w ramach której zajmuje się w przeważającej mierze wytwarzaniem energii elektrycznej.
Wnioskodawca w celu rozszerzenia swojej działalności gospodarczej nabędzie lub wybuduje farmę fotowoltaiczną (dalej: „Farma”) znajdującą się na odrębnej działce niż działka, na których przedsiębiorca prowadził do tej pory działalność. Działalność ta będzie wydzielona na bazie regulaminu. Farma będzie zajmować się sprzedażą energii elektrycznej. W ramach farmy funkcjonować będą takie składniki materialne jak:
- panele fotowoltaiczne,
- ogrodzenie terenu,
- instalacja odgromowa,
- zabezpieczenia,
- sieć transformatorowa,
- inwertery fotowoltaiczne,
- przyłącze do sieci.
Obejmować będzie zespół składników niematerialnych takich jak:
- Umowa z wykonawcą farmy wraz z kopią umowy ubezpieczeniowej od odpowiedzialności cywilnej,
- decyzja o warunkach zabudowy,
- umowa przyłączeniowa,
- umowa o sprzedaż energii.
Farma fotowoltaiczna i zdarzenia gospodarcze jej dotyczące będą ewidencjonowane w wyodrębnionej części ksiąg rachunkowych, która umożliwia przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań osobno do nowo powstałej farmy fotowoltaicznej.
Farma fotowoltaiczna będzie w stanie samodzielnie wykonywać swoje zadania bez angażowania innych składników majątku Wnioskodawcy.
W związku z przeniesieniem nie wiąże się przejście żadnych pracowników. Farma jest w stanie funkcjonować bez bieżącej obsługi pracowników, a okresowe pomiary elektryczne lub prace serwisowe mogą być zlecane kontrahentom.
Udziałowcami w Spółce są:
- Pan J. K.;
- Pani D. K.;
- Pan T. K.;
- Pan A. K.
Ponadto, udziałowcem w Spółce jest także Pan B. G. (dalej jako: „Udziałowiec), który posiada 9% akcji w Spółce, a także 9% w spółce C sp. z o.o. (dalej: jako: „C”).
Spółki te planują zmianę modelu prowadzonej działalności, uproszczenie struktury kapitałowej, a także dywersyfikację ryzyka związaną z poszczególnymi farmami. W związku z tym podmioty mają zamiar dokonać wydzielenia ze Spółki oraz ze spółki C. farm fotowoltaicznych, które w perspektywie realizacji planowanego scenariusza działań zostałyby przeniesione na odrębną, nowo powstałą spółkę, której jedynym udziałowcem zostanie Udziałowiec. Nowo powstała spółka korzystać będzie z Ryczałtu. Najpierw nastąpi obniżenie kapitału zakładowego spółki C i pierwsze podwyższenie kapitału zakładowego nowej spółki należącej do Udziałowca. Po rejestracji pierwszego podziału nastąpi obniżenie kapitału zakładowego Wnioskodawcy i kolejne podwyższenie kapitału zakładowego nowo zawiązanej spółki. Wartości składników majątku Farm wiatrowych w nowo powstałej spółce przyjęte zostaną w takiej wartości podatkowej jaka wynikała z ksiąg prowadzonych przez Spółkę, nie większej niż ich wartość rynkowa. W efekcie Udziałowiec przestanie być wspólnikiem Spółki oraz Wnioskodawca (winno być: „C” – przypis Organu) i skupi swoją działalność na nowo powstałej spółce.
W konsekwencji planowanego wydzielenia w Spółce pojawiły się wątpliwości w zakresie skutków podatkowych danego zdarzenia.
Ponadto, w uzupełnieniu wniosku z 5 listopada 2024 r. wskazali Państwo m.in. że ocena Farmy fotowoltaicznej jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest istotna z punktu widzenia Wnioskodawcy, w kontekście art. 28l ust. 1 pkt 4 lit. d ustawy o CIT.
Wnioskodawca wskazuje, że uznanie Farmy fotowoltaicznej jako ZCP, w związku z przywołanym przepisem, jest jego zdaniem, konieczna w celu ustalenia możliwości zachowania prawa do opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek.
Dodatkowo odpowiedzieli Państwo na pytania zawarte w wezwaniu w następujący sposób:
Na pytanie organu:
Czy przenoszone składniki materialne i niematerialne będą pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w ten sposób, że można mówić o nich jako o zespole (a nie o zbiorze pewnych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego) który mógłby stanowić dla nabywcy niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze wykonywane dotychczas przez Wnioskodawcę?
Wskazali Państwo:
Odpowiedź na powyższe pytanie byłaby wyrażeniem stanowiska (odpowiedzi) we własnej sprawie. Wnioskodawca w zakresie wskazanego pytania podtrzymuje wyrażone przez siebie w treści wniosku stanowisko oraz uzasadnienie (niebędące elementem stanu faktycznego). Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje na ugruntowaną linię orzeczniczą zgodnie, z którą nie można żądać od podatnika ubiegającego się o interpretację indywidualną, aby we własnym zakresie rozstrzygnął on we własnej sprawie, m.in. WSA w Bydgoszczy w wyrok z dnia 9 maja 2023 r. I SA/Bd 141/23, Sąd wskazał, że Sąd wskazał, że „Organ nie może żądać od podatnika ubiegającego się o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, aby we własnym zakresie rozstrzygnął wątpliwości natury prawno-podatkowej. Ewentualne wezwanie do sprecyzowania wniosku może prowadzić jedynie do żądania sprecyzowania faktów/zdarzeń opisanych we wniosku”.
Wnioskodawca, zgodnie z tym co zostało wskazane w treści opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wskazuje, że działalność Farmy fotowoltaicznej będzie wydzielona na bazie regulaminu, co ma na celu jasne wydzielenie składników składających się na nią. Ponadto Farma fotowoltaiczna i zdarzenia gospodarcze jej dotyczące będą ewidencjonowane w wyodrębnionej części ksiąg rachunkowych, która umożliwia przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań osobno do działalności nowo powstałej Farmy. Farma fotowoltaiczna będzie w stanie samodzielnie wykonywać swoje zadania bez angażowania innych składników majątku Wnioskodawcy.
Na pytanie organu:
Czy Nabywca ma faktyczną możliwość kontynuowania działalności wyłącznie w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji, czy też koniecznym będzie dla kontynuowania działalności gospodarczej angażowanie przez Nabywcę innych składników majątku (niebędących przedmiotem transakcji) lub podejmowanie dodatkowych działań?
Wskazali Państwo:
Wnioskodawca wskazuje, że nowo powstała Spółka będzie prowadziła faktyczną działalność gospodarczą w niezmienionym zakresie w oparciu o nabyte składniki majątku przypisane do Farm.
Jednocześnie nowo powstała Spółka w przyszłości może podjąć dodatkowe działania w zakresie zawarcia umów dot. usług np. księgowo-administracyjnych. W przyszłości pojawić się może również zatrudnienie pracowników na stałe, ale oczywiście będzie to uzależnione od rozwoju biznesu.
Na pytanie organu:
Czy Nabywca ZCP będzie kontynuował dotychczasową działalność Wnioskodawcy w takim zakresie jakim prowadzi ją wnioskodawca?
Wskazali Państwo:
Wnioskodawca wskazuje, że nowo powstała Spółka będzie prowadziła działalność o podobnym charakterze co spółka C Sp. z o.o. oraz spółka Wnioskodawca (spółki dzielone), polegającą na produkcji oraz sprzedaży energii elektrycznej.
Na pytanie organu:
Czy Nabywca będzie angażował własne środki w celu kontynuacji działalności, do której wykorzystywany był Przedmiot Sprzedaży?
Wskazali Państwo
Wnioskodawca wskazuje, że na dzień wydzielenia angażowanie własnych środków w celu kontynuacji działalności nie będzie konieczne. Niemniej tak jak wyżej wskazano może pojawić się potrzeba pozyskania usług np. księgowych. Jednocześnie Wnioskodawca nie wyklucza w przyszłości możliwości podejmowania dalszych działań o charakterze inwestycyjnym, co będzie uzależnione od rozwoju biznesu.
Pytania
1.Czy podział przez wydzielenie będzie neutralny dla Wnioskodawcy na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych? (pytania oznaczone we wniosku Nr 2)
2.Czy Farma fotowoltaiczna stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa i czy w wyniku podziału przez jej wydzielenie Wnioskodawca zachowa prawo do opodatkowania Spółki ryczałtem od dochodów spółek na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotyczących ryczałtu od dochodów spółek? (pytania ostatecznie sformułowane w uzupełnienie wniosku z 5 listopada 2024 r.)
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy:
Ad 1.
Podział przez wydzielenie będzie neutralny na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych dla Wnioskodawcy.
Podział spółek handlowych został uregulowany w Kodeksie spółek handlowych (dalej: „KSH”). Zgodnie z art. 528 par. 1 KSH spółkę kapitałową można podzielić na dwie albo więcej spółek kapitałowych.
Zgodnie z art. 529 par. 1 pkt 4 KSH, podział może być dokonany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną. Jest to jedyny podział, który nie skutkuje rozwiązaniem spółki dzielonej.
Zasady opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych przejmującej przy podziale lub podziale przez wydzielenie regulują przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „ustawa o CIT”), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Zgodnie z zasadą lex specialis, do dochodów uzyskiwanych przez spółki korzystające z Ryczałtu CIT to właśnie przepisy specjalne znajdą zastosowanie, zatem wyłączone w tym zakresie będą ogólne zasady dotyczące przychodów, takie jak wskazane w art. 7b lub art. 12 ustawy o CIT.
W przypadku podmiotów stosujących Ryczałt, zastosowanie znajdą przepisy art. 28m, który określa co podlega opodatkowaniu w tym reżimie. Zgodnie z ustawą o CIT:
1.Opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający:
1)wysokości zysku netto wypracowanego w okresie opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej zysk ten został uchwałą o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto przeznaczony:
a)do wypłaty udziałowcom, akcjonariuszom albo wspólnikom (dochód z tytułu podzielonego zysku) lub,
b)na pokrycie strat powstałych w okresie poprzedzającym okres opodatkowania ryczałtem (dochód z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat);
2)wysokości ukrytych zysków (dochód z tytułu ukrytych zysków);
3)wysokości wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą (dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą);
4)nadwyżce wartości rynkowej składników przejmowanego majątku lub wniesionego w drodze wkładu niepieniężnego ponad wartość podatkową tych składników (dochód z tytułu zmiany wartości składników majątku) - w przypadku łączenia, podziału, przekształcenia podmiotów lub wniesienia w drodze wkładu niepieniężnego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części;
5)sumie zysków netto osiągniętych w każdym roku podatkowym stosowania opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej te zyski nie były zyskami podzielonymi lub nie zostały przeznaczone na pokrycie straty (dochód z tytułu zysku netto) – w przypadku podatnika, który zakończył opodatkowanie ryczałtem;
6)wartości przychodów i kosztów podlegających zgodnie z przepisami o rachunkowości zarachowaniu w roku podatkowym i uwzględnieniu w zysku (stracie) netto, które nie zostały uwzględnione w tym zysku (stracie) netto (dochód z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych). (…)
3.przez ukryte zyski, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się świadczenia pieniężne, niepieniężne, odpłatne, nieodpłatne lub częściowo odpłatne, wykonane w związku z prawem do udziału w zysku, inne niż podzielony zysk, których beneficjentem, bezpośrednio lub pośrednio, jest udziałowiec, akcjonariusz albo wspólnik lub podmiot powiązany bezpośrednio lub pośrednio z podatnikiem lub z tym udziałowcem, akcjonariuszem albo wspólnikiem, w szczególności:
1)kwotę pożyczki (kredytu) udzielonej przez podatnika udziałowcowi, akcjonariuszowi albo wspólnikowi, w tym za pośrednictwem tworzonych z zysku funduszy, lub podmiotowi powiązanemu z udziałowcem, akcjonariuszem lub wspólnikiem oraz odsetki, prowizje, wynagrodzenia i opłaty od pożyczki (kredytu) udzielonej przez te podmioty podatnikowi;
2)świadczenia wykonane na rzecz:
a)fundacji prywatnej lub rodzinnej, podmiotu równoważnego takiej fundacji lub przedsiębiorstwa prowadzonego przez taką fundację albo taki podmiot, lub na rzecz beneficjentów takiej fundacji lub takiego podmiotu,
b)trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;
3)nadwyżkę wartości rynkowej transakcji określoną zgodnie z art. 11c ponad ustaloną cenę tej transakcji;
4)nadwyżkę zwróconej kwoty dopłaty, wniesionej do spółki zgodnie z odrębnymi przepisami, ponad kwotę wniesionej dopłaty, przy czym, jeżeli dopłata została wniesiona w walucie obcej, przeliczenia tej kwoty na złote dokonuje się według średniego kursu waluty obcej ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na dzień odpowiednio zwrócenia dopłaty i faktycznego jej wniesienia;
5)wypłacone z zysku wynagrodzenie z tytułu umorzenia udziału (akcji), ze zmniejszenia wartości udziału (akcji), z wystąpienia wspólnika ze spółki, ze zmniejszenia udziału kapitałowego wspólnika w spółce;
6)równowartość zysku przeznaczonego na podwyższenie kapitału zakładowego;
7)darowizny, w tym prezenty i ofiary wszelkiego rodzaju;
8)wydatki na reprezentację;
9)dopłaty wypłacone w przypadku połączenia lub podziału podmiotów;
10)odsetki od udziału kapitałowego, wypłacane na rzecz wspólnika przez spółkę;
11)zysk przeznaczony na uzupełnienie udziału kapitałowego wspólnika spółki;
12)świadczenia pieniężne i niepieniężne wypłacone w przypadku zmniejszenia udziału kapitałowego wspólnika w spółce.
Powyższe przepisy nie znajdą zastosowania w przedmiotowym stanie faktycznym. Art. 28m ust. 1 pkt 4 określa przychód z nadwyżki wkładu, jednakże przepis ten odnosi się do spółki, która taki wkład przyjmuje, a nie Spółki, z której go wydzielono.
Wnioskodawca także zwraca uwagę na treść ogólnych wyjaśnień przepisów podatkowych (w rozumieniu art. 14a § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej) dotyczących stosowania przepisów o ryczałcie od dochodów spółek - tj. Przewodnik do ryczałtu spółek z dnia 23 grudnia 2021 r. (dalej: „Przewodnik”).
Zgodnie z art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej, celem wydania ogólnych wyjaśnień prawa podatkowego jest zapewnienie jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. W konsekwencji oznacza to, że wydane przez organy podatkowe rozstrzygnięcia nie powinny być sprzeczne z wyjaśnieniami, a podatnik powinien mieć gwarancję potwierdzenia prawidłowości swojego działania, tak długo, jak długo działa zgodnie z treścią przepisów oraz wydanych do nich wyjaśnień, a same objaśnienia nie zostały zmienione lub uchylone w trybie art. 14da Ordynacji podatkowej.
W rozdziale 6.4 (str. 42) Minister Finansów w Przewodniku wyjaśnia: „W dochodzie ustalonym dla celów ryczałtu uwzględniane są wzrosty wartości majątku powstające w następstwie określonych form restrukturyzacyjnych, tj. łączenie, podział, przekształcenie podmiotów lub wniesienie przez osobę fizyczną w drodze wkładu niepieniężnego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. Każda zatem reorganizacja skutkująca czy to np. zmianą w strukturze właścicielskiej (jak w przypadku łączenia czy podziału), czy modyfikacją formy prawnej (jak w przypadku przekształcenia) podatkowo traktowana jest jako moment ustalenia dochodu do opodatkowania w postaci dochodu z tytułu zmiany wartości składników majątku. Dochód ten ustala się jako nadwyżka wartości rynkowej składników przejmowanego, przekształcanego majątku lub wniesionego w drodze wkładu niepieniężnego ponad ich wartość podatkową”. Potwierdza to zatem, że podmiot dzielony nie ustali dochodu z tytułu zmiany wartości składników majątku. Dodatkowo, biorąc pod uwagę, że wartość wkładu niepieniężnego zostanie ustalona w wartości podatkowej, powstanie dochodu nie ma tutaj miejsca.
Kolejnym przepisem, który odnosi się do transakcji związanych ze zmniejszeniem kapitału zakładowego jest ust. 3 pkt 5. Mianowicie opodatkowaniu podlega obniżenie kapitału zakładowego, przy zastrzeżeniu jednak, że wynagrodzenie takie zostanie wypłacone z zysku. W stanie faktycznym natomiast obniżenie kapitału zakładowego jest następstwem podziału przez wydzielenie, które nie jest transakcją, za którą należne jest wynagrodzenie.
W związku z powyższym przedmiotowa transakcja będzie neutralna na gruncie podatku dochodowego u Wnioskodawcy.
Ad 2. (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 5 listopada 2024 r.)
Zdaniem Wnioskodawcy, w przedmiotowym przypadku zgodnie z ar. 28l ust. 1 pkt 4 lit. d ustawy o CIT, Spółka nie straci prawa do opodatkowania ryczałtem w związku z dokonaniem planowanego podziału przez wydzielenie ZCP.
Przy ocenie czy składniki majątku powinny być uznane za zorganizowaną część przedsiębiorstwa ustawy o CIT uwzględnić należy następujące okoliczności:
- Zamiar kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem transakcji
- Faktyczną możliwość kontynuowania tej działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji
Udziałowiec będzie wykorzystywał farmę fotowoltaiczną będącą przedmiotem transakcji w zakresie działalności, do której została nabyta lub wybudowana, tj. do produkcji energii elektrycznej. Nie będzie on zmuszony do poczynienia nakładów, aby dostosować ją do prowadzonej działalności, w związku z czym przesłankę faktycznej możliwości kontynuowania tej działalności należy również uznać za spełnioną.
Podsumowując argumenty użyte w odpowiedzi na pytanie 1 oraz powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, Farma fotowoltaiczna stanowi zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa.
Zaczynając rozważania na temat opodatkowania ryczałtowym podatkiem dochodowym od osób prawnych (dalej „estoński CIT”), należy wskazać podstawę prawną warunków opodatkowania estońskim CIT.
Przepis art. 28l ustawy o CIT wskazuje, kiedy traci się prawo do opodatkowania
1.Podatnik opodatkowany ryczałtem traci prawo do tego opodatkowania z końcem:
1)roku podatkowego okresu, o którym mowa w art. 28f ust. 1 albo 2 - w przypadku, gdy podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem;
2)(uchylony);
3)roku podatkowego, w którym podatnik nie spełnił któregokolwiek z warunków, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 i 3;
4)roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym:
a)podatnik nie spełnił któregokolwiek z warunków, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 4-6,
b)podatnik nie prowadził ksiąg podatkowych lub dane wynikające z ksiąg podatkowych nie pozwalają na określenie wyniku finansowego netto,
c)podatnik dokona przejęcia innego podmiotu w drodze łączenia albo podziału podmiotów lub otrzymania wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, chyba że:
-podmiot przejmowany, dzielony lub wnoszący wkład niepieniężny jest opodatkowany ryczałtem albo
-podmiot przejmowany, dzielony lub wnoszący wkład niepieniężny z dniem przejęcia lub wniesienia wkładu zamknie księgi rachunkowe, sporządzi sprawozdanie finansowe oraz dokona rozliczenia i ustaleń, o których mowa w art. 7aa, w zakresie transakcji pozostających w związku z przejmowanymi składnikami majątku,
d)podatnik zostanie przejęty przez inny podmiot w drodze łączenia lub podziału podmiotów, w tym podziału przez wydzielenie albo podziału przez wyodrębnienie, lub wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, chyba że podmiot przejmujący jest opodatkowany ryczałtem.
2.W przypadku utraty prawa do opodatkowaniem ryczałtem podatnik może złożyć ponowne zawiadomienie, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7, po upływie 3 lat podatkowych, jednak nie wcześniej niż po upływie 36 miesięcy, następujących po roku kalendarzowym, w którym podatnik utracił prawo do opodatkowania ryczałtem.
Odpowiednio zgodnie z art. 28j:
Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:
1)(uchylony);
2)mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:
a)z wierzytelności,
b)z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,
c)z części odsetkowej raty leasingowej,
d)z poręczeń i gwarancji,
e)z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,
f)ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,
g)z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 – w przypadku, gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;
3)Podatnik:
a)zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku, gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub
b)ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;
4)prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej;
5)nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;
6)nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;
7)złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.
W interpretacji z dnia 4 sierpnia 2022 r. Znak: 0111-KDIB1-2.4010.281.2022.4.AW Dyrektor KIS potwierdził, że podział spółki opodatkowanej Estońskim CIT poprzez wydzielenie z niej zorganizowanej części przedsiębiorstwa do innej spółki opodatkowanej w ten sam sposób nie spowoduje utraty prawa spółki dzielonej do opodatkowania ryczałtem.
W przedmiotowym przypadku obie spółki będą opodatkowane estońskim CIT. Oznacza to, że zgodnie z art. 28j żadna ze spółek nie straci prawa do opodatkowania ryczałtem na podziale jednej ze spółek przez wydzielenie ZCP.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Ad 1.
Pierwszą kwestią do rozstrzygnięcia jest czy podział przez wydzielenie będzie neutralny dla Wnioskodawcy na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych.
Z wniosku wynika, że Wnioskodawca podlega opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Na podstawie art. 28j ustawy z dnia 15 lutego 1992 r., o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”), opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o CIT, tj. podatnik, który ma siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, jeżeli spełnia łącznie w każdym okresie opodatkowania ryczałtem pozostałe warunki określone w przepisie art. 28j ustawy o CIT.
Stosownie do postanowień art. 28m ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT:
opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający nadwyżce wartości rynkowej składników przejmowanego majątku lub wniesionego w drodze wkładu niepieniężnego ponad wartość podatkową tych składników (dochód z tytułu zmiany wartości składników majątku) – w przypadku łączenia, podziału, przekształcenia podmiotów lub wniesienia w drodze wkładu niepieniężnego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części.
W myśl art. 28n ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT:
podstawę opodatkowania ryczałtem stanowi dochód z tytułu zmiany wartości składników majątku osiągnięty w miesiącu, w którym nastąpiło łączenie, podział, przekształcenie podmiotów lub wniesienie wkładu niepieniężnego.
Jak wynika z cyt. wyżej art. 28m ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, w dochodzie ustalonym dla celów ryczałtu uwzględniane są wzrosty wartości majątku powstające w następstwie określonych form restrukturyzacyjnych, tj. łączenie, podział, przekształcenie podmiotów lub wniesienie przez osobę fizyczną w drodze wkładu niepieniężnego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. Każda zatem reorganizacja skutkująca czy to np. zmianą w strukturze właścicielskiej (jak w przypadku łączenia czy podziału), czy modyfikacją formy prawnej (jak w przypadku przekształcenia) podatkowo traktowana jest jako moment ustalenia dochodu do opodatkowania w postaci dochodu z tytułu zmiany wartości składników majątku. Dochód ten ustala się jako nadwyżka wartości rynkowej składników przejmowanego, przekształcanego majątku lub wniesionego w drodze wkładu niepieniężnego ponad ich wartość podatkową.
Dochód z tytułu zmiany wartości składników majątku ustalany jest na moment (w miesiącu) dokonania jednej z ww. form restrukturyzacji. Jak wskazuje Przewodnik do ryczałtu spółek odpowiada on nadwyżce wartości rynkowej składników:
- przejętych w drodze łączenia lub podziału
- wniesionych w drodze wkładu niepieniężnego przez osobę fizyczną, lub
- wniesionych w drodze przekształcenia
– ponad ich wartość podatkową.
Z powyższego wynika, że dochód z tytułu zmiany wartości składników majątku ustalany jest dla składników majątku przejętych w drodze łączenia lub podziału.
Dochód z tytułu zmiany wartości składników majątku może zatem powstać po stronie podlegającej opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek spółki przejmującej składniki majątku.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca wydzieli ze swojej działalności farmę fotowoltaiczną i przeniesienie tę Farmę fotowoltaiczną do nowo powstałej spółki.
Zatem, mając na uwadze powyższe, przeniesienie przez Wnioskodawcę opodatkowanego ryczałtem od dochodów spółek składników majątku Farmy do nowo powstałej spółki będzie neutralne dla Wnioskodawcy na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 2, że Podział przez wydzielenie będzie neutralny na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych dla Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.
Ad 2.
Następną kwestią do rozstrzygnięcia jest to, czy Farma fotowoltaiczna stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa i czy w wyniku podziału przez jej wydzielenie Wnioskodawca zachowa prawo do opodatkowania Spółki ryczałtem od dochodów spółek na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotyczących ryczałtu od dochodów spółek.
Stosownie do art. 28l ust. 1 ustawy CIT:
podatnik opodatkowany ryczałtem traci prawo do tego opodatkowania z końcem:
1)roku podatkowego okresu, o którym mowa w art. 28f ust. 1 albo 2 – w przypadku gdy podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem;
2)(uchylony)
3)roku podatkowego, w którym podatnik nie spełnił któregokolwiek z warunków, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 i 3;
4)roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym:
a)podatnik nie spełnił któregokolwiek z warunków, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 4-6,
b)podatnik nie prowadził ksiąg podatkowych lub dane wynikające z ksiąg podatkowych nie pozwalają na określenie wyniku finansowego netto,
c)podatnik dokona przejęcia innego podmiotu w drodze łączenia albo podziału podmiotów lub otrzymania wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, chyba że:
‒podmiot przejmowany, dzielony lub wnoszący wkład niepieniężny jest opodatkowany ryczałtem albo
‒podmiot przejmowany, dzielony lub wnoszący wkład niepieniężny z dniem przejęcia lub wniesienia wkładu zamknie księgi rachunkowe, sporządzi sprawozdanie finansowe oraz dokona rozliczenia i ustaleń, o których mowa w art. 7aa, w zakresie transakcji pozostających w związku z przejmowanymi składnikami majątku,
d)podatnik zostanie przejęty przez inny podmiot w drodze łączenia lub podziału podmiotów, w tym podziału przez wydzielenie, lub wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, chyba że podmiot przejmujący jest opodatkowany ryczałtem.
W przepisach o ryczałcie ustawodawca w sposób enumeratywny wymienił sytuacje i okoliczności, w których podatnik traci prawo do opodatkowania ryczałtem. W przepisie art. 28l ustawy CIT wskazano moment utraty prawa do opodatkowania ryczałtem m.in. w przypadku zaistnienia zdarzeń związanych z naruszeniem warunków stosowania tej formy opodatkowania, tj. określonych warunków organizacyjno‑prawnych podmiotu, obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych czy warunków związanych z restrukturyzacją podmiotów.
Zgodnie z ww. przepisem podatnik opodatkowany ryczałtem traci prawo do tego opodatkowania z końcem roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym zostanie przyjęty przez inny podmiot w drodze łączenia lub podziału podmiotów, w tym podziału przez wydzielenie, lub wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, chyba że podmiot przejmujący jest opodatkowany ryczałtem.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu (kontynuowania opodatkowania w tej formie) ma miejsce wtedy, gdy podmiot przejmowany, dzielony lub wnoszący wkład niepieniężny jest opodatkowany ryczałtem.
Z powyższego jednoznacznie zatem wynika, że podatnik utraci prawo do opodatkowania ryczałtem, z końcem roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym zostanie przyjęty przez inny podmiot w drodze łączenia lub podziału podmiotów, w tym podziału przez wydzielenie, lub wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części – wyłącznie w sytuacji gdy podmiot przejmujący nie stosuje opodatkowania ryczałtem.
Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że zarówno Wnioskodawca jaki i nowo powstała spółka będą opodatkowani ryczałtowym podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Zatem, wydzielenie i przeniesienia składników majątku Farmy fotowoltaicznej Wnioskodawcy opodatkowanego ryczałtem od dochodów spółek do nowo powstałej spółki opodatkowanej również ryczałtem od dochodów spółek nie spowoduje po stronie Wnioskodawcy utraty prawa do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.
Jednocześnie zauważyć należy, że dla oceny skutków podatkowych zachowania przez Państwa prawa do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek nie ma znaczenia czy wydzielany ze spółki zespół składników majątkowych stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Dla zachowania prawa do ryczałtu w przypadku podziału przez wydzielenie istotne jest tylko czy spółka dzielona i spółka do której przenoszoną są wydzielane składniki majątku są opodatkowane ryczałtem od dochodów spółek.
Z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie wynika, aby do ustalenia czy Wnioskodawca zachowa prawo do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek wymagana jest uprzednia ocena czy wydzielone ze Spółki składniki majątkowe składające się na Farmę fotowoltaiczną stanowią zorganizowaną części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT.
Zatem, odnoszenie się do Państwa stanowiska w zakresie ustalenia czy Farma fotowoltaiczna stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w kontekście oceny skutków podatkowych zachowania przez Wnioskodawcę prawa do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek stało się bezzasadne.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania Nr 3, że w przedmiotowym przypadku zgodnie z ar. 28l ust. 1 pkt 4 lit. d ustawy o CIT, Spółka nie straci prawa do opodatkowania ryczałtem w związku z dokonaniem planowanego podziału przez wydzielenie ZCP, należało uznać za prawidłowe.
Resumując, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia czy:
- podział przez wydzielenie będzie neutralny dla Wnioskodawcy na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych – jest prawidłowe;
- w wyniku podziału przez jej wydzielenie Wnioskodawca zachowa prawo do opodatkowania Spółki ryczałtem od dochodów spółek na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotyczących ryczałtu od dochodów spółek – jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanego przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, iż zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów, które o jej wydanie wystąpiły, zatem nie są one wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.
W zakresie podatku od towarów i usług zostało (zostanie) wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right