Wyrok WSA w Krakowie z dnia 30 września 2024 r., sygn. II SA/Kr 991/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Magda Froncisz Sędzia WSA Jacek Bursa Sędzia WSA Monika Niedźwiedź (spr.) po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 30 września 2024 r. sprawy ze skargi M. z siedzibą w K. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Nowym Sączu z dnia 16 maja 2024 r. znak SKO-Oś-4170-129/23 w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności I. uchyla zaskarżoną decyzję; II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Nowym Sączu na rzecz M. z siedzibą w K. kwotę 697 złotych (słownie: sześćset dziewięćdziesiąt siedem) tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Postanowieniem Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Nowym Sączu z dnia 16 maja 2024 r. znak SKO-Oś-4170-129/23 w wyniku rozpoznania wniosku M. w K. reprezentowanej przez pełnomocnika adwokata D. G. o wszczęcie postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji Prezydenta Miasta Nowego Sącza z dnia 2 grudnia 2021 r. (znak: WSR.6220.26.2021.KT) o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: "Rozbudowa istniejącej kompostowni o trzy bioreaktory do kompostowania selektywnie zebranych odpadów zielonych i innych bioodpadów" planowanego do realizacji na dz. nr ew. [...], [...] obr. [...]" orzeczono o odmowie wszczęcia postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności.
Postanowienie to zostało wydane w następującym stanie faktycznym i prawnym.
W dniu 13 grudnia 2023 r. Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Nowym Sączu wpłynął wniosek M. w K. reprezentowanej przez pełnomocnika adwokata D. G. o wszczęcie postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji Prezydenta Miasta Nowego Sącza z dnia 2 grudnia 2021 r. o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: "Rozbudowa istniejącej kompostowni o trzy bioreaktory do kompostowania selektywnie zebranych odpadów zielonych i innych bioodpadów" planowanego do realizacji na dz. nr ew. [...], [...] obr. [...]. W uzasadnieniu pełnomocnik wnioskodawcy zarzucił, że realizacja przedsięwzięcia zgodnie z założeniami raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko jest technicznie niewykonalna, co stanowi podstawę do stwierdzenia jej nieważności zgodnie z art. 156 § 1 pkt 5 K.p.a., a ponadto została ona wydana z rażącym naruszeniem art. 3 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1094 ze zm.), a zatem jest także obarczona wadą wskazaną w art. 156 § 1 pkt 2 K.p.a. Uzasadniając wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu pełnomocnik wnioskodawcy wskazał natomiast m.in. że cyt.: "Wniosek o wszczęcie postępowania nie został złożony w związku z potrzebą ochrony interesów partykularnych określonych osób, ale w interesie społecznym. MFWOŚ nie posiada własnego interesu prywatnego w sprawie."