Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 23 września 2024 r., sygn. I SA/Bd 372/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący: sędzia WSA Urszula Wiśniewska Sędziowie: sędzia WSA Leszek Kleczkowski sędzia WSA Tomasz Wójcik (spr.) Protokolant: starszy sekretarz sądowy Natalia Nowak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 września 2024 r. sprawy ze skargi S. [...] w S.K. na uchwałę Zarządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego z dnia 6 maja 2024 r. nr 18/879/24 w przedmiocie nieuwzględnienia protestu od wyniku oceny projektu oddala skargę
Uzasadnienie
Stowarzyszenie im. [...] w S. K. (dalej: Stowarzyszenie, Skarżący, Wnioskodawca, Strona) złożyło w odpowiedzi na nabór nr [...] w ramach Działania 08.24 Usługi społeczne i zdrowotne Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza 2021-2027, wniosek pn. "Domy Opieki Dziennej im. [...]" (nr wniosku [...]).
Informacją z dnia [...] r. Urząd Marszałkowski Województwa [...] w T. poinformował Wnioskodawcę o negatywnej ocenie projektu z powodu niespełnienia następującego kryterium dostępu: C.3 Wnioskodawcą lub partnerem jest jednostka samorządu terytorialnego.
W odpowiedzi na informację Strona wniosła protest.
Uchwałą z dnia [...] r. Zarząd Województwa [...] postanowił nie uwzględnić protestu.
W uzasadnieniu instytucja zarządzająca podała, że zgodnie z definicją kryterium Wnioskodawcą lub partnerem w projekcie musi być gmina, dla mieszkańców której zaplanowano utworzenie/finansowanie działalności ośrodka wsparcia dziennego. Jeżeli projekt zakłada utworzenie/finansowanie działalności ośrodka wsparcia dziennego dla mieszkańców więcej niż jednej gminy, partnerem musi być ta gmina, której mieszkańcy stanowią co najmniej 50% uczestników planowanych do objęcia wsparciem w danym ośrodku. W ocenianym wniosku o dofinansowanie założono finansowanie funkcjonowania 2 ośrodków wsparcia dziennego: w B. i S. K.. Grupę docelową projektu stanowią mieszkańcy miasta B. oraz Miasta i Gminy S. K.. Partnerem samorządowym w projekcie jest wyłącznie Urząd Miasta i Gminy S. K.. Oceniający stwierdził, że z zapisów wniosku wynika, iż w Domu Opieki Dziennej (dalej: DOD) w B. grupę objętą wsparciem będą stanowili mieszkańcy miasta. Wskazują na powyższe również zapisy w polach dotyczących obszaru realizacji projektu, gdzie wskazano wyłącznie gminy: S. K. i B.. Jednocześnie w polu przeznaczonym na uzasadnienie spełnienia kryterium C.3. Wnioskodawca wskazał: "Partnerem w projekcie jest Urząd Miasta i Gminy S. K., dla mieszkańców tej gminy zaplanowano utworzenie/finansowanie działalności ośrodka wsparcia dziennego (Dom Opieki Dziennej). Mieszkańcy stanowią co najmniej 50% uczestników planowanych do objęcia wsparciem tj. 60 z 111 osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu (54,05%)", nie odnosząc się do liczby uczestników w poszczególnych ośrodkach wsparcia. Udział procentowy uczestników DOD w B. pochodzących z miasta B. wynosi co najmniej 50%, co w kontekście definicji kryterium przekłada się na obowiązek udziału Miasta B. w projekcie w postaci partnera. Według instytucji, z prostego rachunku wynika, że 51 osób będzie mieszkańcami B. i że to właśnie te osoby będą objęte wsparciem w DOD w B.. Oceniający stwierdził, że wymaganego partnerstwa nie zapewniono. Jednocześnie dodał, iż kryterium definiuje wyłączenia od powyższej zasady, jednak dotyczą one tylko projektów zakładających utworzenie/funkcjonowanie ośrodków wsparcia dziennego dla mieszkańców więcej niż 10 gmin. Natomiast wyłączenie nie dotyczy projektu będącego przedmiotem oceny.