Ocena wykonalności finansowej projektów a zasady procesowe przed sądem administracyjnym - Wyrok NSA z dnia 18 września 2024 r., sygn. I GSK 1077/24
Ustalanie zdolności finansowej wnioskodawcy na realizację projektów finansowanych ze środków europejskich wymaga rzetelnej analizy wszystkich zgłoszonych wniosków i dostępnych środków finansowych, a proces ten powinien być zgodny z zasadami przejrzystości i rzetelności.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Bogdan Fischer Sędzia NSA Anna Apollo (spr.) Sędzia NSA Joanna Salachna po rozpoznaniu w dniu 18 września 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A. Sp. z o.o. w G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 8 maja 2024 r. sygn. akt V SA/Wa 804/24 w sprawie ze skargi B. Sp. z o.o. w G. na informację Centrum Projektów Polska Cyfrowa z dnia [...] lutego 2024 r. nr [...] w przedmiocie negatywnej oceny projektu 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od A. Sp. z o.o. w G. na rzecz Centrum Projektów Polska Cyfrowa 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyrokiem z 8 maja 2024 r., sygn. akt V SA/Wa 804/24 oddalił skargę B. Sp. z o.o. w G. na informację Centrum Projektów Polska Cyfrowa z 29 lutego 2024 r. nr [...] w przedmiocie oceny wniosku o dofinansowanie realizacji projektu.
A. Sp. z o.o. w Gdańsku (dawniej B. Sp. z o.o. w G., dalej określana jako Skarżąca) wniosła skargę kasacyjną od powyższego wyroku.
Zaskarżając go w całości zarzuciła mu naruszenie:
1. przepisów postępowania, mające istotny wpływ na wynik sprawy tj.:
a) art. 73 ust. 8 pkt 2 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 (Dz.U. z 2022 r., poz. 1079, dalej: ustawa wdrożeniowa) (norma odniesienia) w zw. z art. 45 ust. 1 i 2 ustawy wdrożeniowej w zw. z art. 56 ust. 1 i 2 ustawy wdrożeniowej w zw. z art. 51 ust. 1 pkt 3 ustawy wdrożeniowej w zw. z art. 68 ustawy wdrożeniowej w zw. z art. 64 ust. 2 pkt 4 i 5 ustawy wdrożeniowej (normy naruszenia) polegające na niewłaściwym zastosowaniu przedmiotowej regulacji i oddaleniu skargi wobec stwierdzenia, że projekt skarżącej nie spełniał kryterium "Wykonalność finansowa projektu", w sytuacji gdy zaskarżone rozstrzygnięcie organu w sposób oczywisty naruszało art. 45 ust. 1 i 2 ustawy wdrożeniowej w zw. z art. 56 ust. 1 i 2 ustawy wdrożeniowej w zw. z art. 51 ust. 1 pkt 3 ustawy wdrożeniowej w zw. z art. 68 ustawy wdrożeniowej w zw. z art. 64 ust. 2 pkt 4 i 5 ustawy wdrożeniowej w stopniu mającym istotny wpływ na wynik sprawy, albowiem dokonano oceny projektu z naruszeniem zasady przejrzystości i zasady rzetelności, a ponadto w sposób sprzeczny z kryteriami wyboru projektów i na podstawie kryteriów sprzecznych z postanowieniami Regulaminu oraz zasadami logiki i prawidłowego rozumowania oraz aktualnymi wskazaniami wiedzy, a ponadto niewłaściwie zweryfikowano prawidłowość oceny projektu w zakresie określonym art. 64 ust. 2 pkt 4 i 5 ustawy wdrożeniowej poprzez niezasadne nieprzyznanie punktów w ramach ww. kryterium, podczas gdy w świetle obowiązujących regulacji oraz wskazań aktualnej wiedzy - skarżąca spełniła przedmiotowe Kryterium, albowiem w należyty sposób wykazała, że dysponuje możliwościami finansowymi zrealizowania projektu, w szczególności posiada zabezpieczone środki finansowe na realizację projektu, zaś odmienna ocena pozostaje sprzeczna zarówno z Kryteriami oceny, jak i zasadami logiki i prawidłowego rozumowania, w szczególności, że Komisja Oceny Projektów w przypadku dwóch innych wniosków zgłoszonych przez skarżącą tj. o nr [...] oraz [...], opartych na tożsamych założeniach finansowych, kryterium to oceniła pozytywnie, przy czym argumentacja KOP, jak i organu rozpatrującego protest, dotycząca wniosku nr [...] jest lakoniczna i nie pozwala zrozumieć konkretnych motywów negatywnej oceny oraz zawiera wadliwe i niezgodne ze stanem rzeczywistym założenia oraz charakteryzuje się dowolnością, przekraczającą zasady swobodnej oceny, w szczególności w zakresie w jakim niezasadnie przyjęto, że, skarżąca posiada tylko jedno źródło finansowania dla wszystkich złożonych wniosków, a ponadto treść Indywidualnych kart oceny, sporządzanych odrębnie przez dwóch ekspertów, wskazuje na fakt, że naruszono zasadę indywidualnej oceny wniosku oraz niezależnej oceny przez każdego z ekspertów, albowiem treść ocen poszczególnych ekspertów jest tożsama (zmieniono wyłącznie kolejność słów) oraz stanowi powielenie ocen dokonanych dla wniosków o nr [...] dla obszaru 5.22.05.f, [...] dla obszaru 5.22.05.g, [...] dla obszaru 5.22.06.c, [...] dla obszaru 5.04.15.b, [...] dla obszaru 5.22.15.a, [...] dla obszaru 5.22.04.a, [...] dla obszaru 5.22.04.b, [...] dla obszaru 5.14.22.00, [...] dla obszaru 5.14.35.00, [...] dla obszaru 5.14.15.a, [...] dla obszaru 5.14.15.61, [...] dla obszaru 5.04.14.b, [...] dla obszaru 5.22.10.b, [...] dla obszaru 5.22.05.b, [...] dla obszaru 5.20.13.a, [...] dla obszaru 5.20.02.c, [...] dla obszaru 5.22.14.b, [...] dla obszaru 5.04.15.d.;