Interpretacja indywidualna z dnia 12 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.521.2024.2.KM
Dotyczy ustalenia, czy w myśl art. 28f ust. 1 ustawy o CIT, w opisanym stanie faktycznym (winno być: zdarzeniu przyszłym), Spółka prawidłowo uznała, iż pierwszy 4-letni okres opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek zakończy się 31 grudnia 2026 roku.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 września 2024 r. za pomocą platformy ePUAP wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy w myśl art. 28f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „ustawa o CIT”), w opisanym stanie faktycznym (winno być: zdarzeniu przyszłym) Spółka prawidłowo uznała, iż pierwszy 4-letni okres opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek zakończy się 31 grudnia 2026 roku.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 15 października 2024 r. (wpływ tego samego dnia).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
X sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca”, „Spółka”) jest polskim rezydentem podatkowym, czynnym podatnikiem VAT oraz podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Polski.
Przeważającą działalnością Spółki jest (…).
Spółka od 1 lutego 2023 r. korzysta z opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek (dalej jako: „Estoński CIT”, „Ryczałt”). Spółka na moment objęcia Spółki Estońskim CIT oraz w trakcie tego opodatkowania spełniała i spełnia warunki korzystania z Ryczałtu. Nie znajdują zastosowania okoliczności wyłączające opodatkowanie Estońskim CIT wskazane w art. 28k ust. 1 ustawy o CIT.
Spółka rozważa w przyszłości wyjście z opodatkowania CIT Estońskim. Spółka postanowiła wybrać opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek w trakcie roku podatkowego, który zakończył się 31 grudnia 2023 r. W związku z tym Spółka w trakcie roku zamknęła księgi rachunkowe i ponownie je otworzyła na dzień 1 lutego 2023 r., który stał się pierwszym dniem opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek. Spółka złożyła zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek w zakreślonym ustawowo terminie.
Spółka zastanawia się z jakim dniem powinna zakończyć 4 letni okres opodatkowania CIT Estońskim. Spółka stoi na stanowisku, że okres podlegania pod CIT Estoński rozpoczął się 1 lutego 2023 roku i potrwa do dnia 31 grudnia 2026 roku. Spółka w momencie złożenia powyższego zawiadomienia będzie spełniała warunki wskazane w art. 28j ustawy o CIT.
W uzupełnieniu wniosku z 15 października 2024 r. wskazali Państwo, że:
Rok obrotowy Spółki i rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym.
Spółka prowadzi działalność gospodarczą (…).
Pytanie
Czy w myśl art. 28f ust. 1 ustawy o CIT, w opisanym stanie faktycznym (winno być: zdarzeniu przyszłym), Spółka prawidłowo uznała, iż pierwszy 4-letni okres opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek zakończy się 31 grudnia 2026 roku?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, art. 28f ust. 1 ustawy o CIT należy interpretować w ten sposób, iż w przypadku Spółki pierwszy 4-letni okres opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek zakończy się z dniem 31 grudnia 2026 roku. Spółka wskazuje, że w jej ocenie pierwszy rok, 4 letniego opodatkowania ryczałtem do dochodów spółek, stanowi okres pomiędzy 1 lutego 2023 r. a 31 grudnia 2026 r.
Uzasadnienie
Stosownie do art. 28j ust. 5 ustawy o CIT „Podatnik może wybrać opodatkowanie ryczałtem również przed upływem przyjętego przez niego roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W tym przypadku księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem. Przepis ust. 1 pkt 7 stosuje się odpowiednio”.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o CIT: „Rokiem podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 2, 2a, 3 i 6, jest rok kalendarzowy, chyba że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie spółki, albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników; wówczas rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych”.
W myśl art. 8 ust. 2a ustawy o CIT: „W przypadku podjęcia po raz pierwszy działalności w drugiej połowie roku kalendarzowego i wybrania roku podatkowego pokrywającego się z rokiem kalendarzowym, pierwszy rok podatkowy może trwać od dnia rozpoczęcia działalności do końca roku kalendarzowego następującego po roku, w którym rozpoczęto działalność”.
Stosownie natomiast do art. 8 ust. 6 ustawy o CIT: „Jeżeli z odrębnych przepisów wynika obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych (sporządzenia bilansu) przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, za rok podatkowy uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych. W tym przypadku za następny rok podatkowy uważa się okres od dnia otwarcia ksiąg rachunkowych do końca przyjętego przez podatnika roku podatkowego”.
Zgodnie z art. 8 ust. 6a ustawy o CIT: „Jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, miesiąc poprzedzający pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem jest ostatnim miesiącem roku podatkowego tego podatnika”.
Zgodnie natomiast z art. 28e ust. 1 i ust. 2 ustawy CIT „1. Rokiem podatkowym podatnika opodatkowanego ryczałtem jest rok obrotowy w rozumieniu przepisów o rachunkowości. 2. Jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, za pierwszy rok podatkowy opodatkowania ryczałtem uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do końca miesiąca przyjętego przez podatnika roku obrotowego”.
Z kolei art. 3 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2021 r. poz. 217 ze zm.) stanowi, że: „Ilekroć w ustawie jest mowa o roku obrotowym – rozumie się przez to rok kalendarzowy lub inny okres trwający 12 kolejnych pełnych miesięcy kalendarzowych, stosowany również do celów podatkowych. Rok obrotowy lub jego zmiany określa statut lub umowa, na podstawie której utworzono jednostkę. Jeżeli jednostka rozpoczęła działalność w drugiej połowie przyjętego roku obrotowego, to można księgi rachunkowe i sprawozdanie finansowe za ten okres połączyć z księgami rachunkowymi i sprawozdaniem finansowym za rok następny. W przypadku zmiany roku obrotowego pierwszy po zmianie rok obrotowy powinien być dłuższy niż 12 kolejnych miesięcy”.
Po złożeniu zawiadomienia o wyborze opodatkowania ryczałtem, zamknięciu ksiąg podatkowych i sporządzeniu sprawozdania finansowego, rozpoczyna się nowy rok podatkowy, w trakcie którego należy stosować przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotyczące opodatkowania ryczałtem dochodów spółek kapitałowych. Na podatników wybierających opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek nałożone zostały również pewne ustawowe obowiązki.
Zgodnie natomiast z art. 7aa ust. 1 ustawy o CIT: „Podatnik, który wybrał opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek, jest obowiązany na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego pierwszy rok opodatkowania tym ryczałtem:
1)sporządzić informację o przychodach, kosztach, dochodzie z przekształcenia oraz podatku należnym w związku z wyborem opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek oraz
2)wyodrębnić w kapitale własnym spółki na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek:
a)kwotę zysków niepodzielonych i kwotę zysków podzielonych odniesione na kapitały, wypracowanych w latach poprzedzających pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek oraz
b)kwotę niepokrytych strat poniesionych w latach poprzedzających pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek”.
Podatnik, aby móc wybrać nową formę opodatkowania jest zobowiązany spełnić warunki określone w ww. przepisach o ryczałcie. Dodatkowo, przepisy art. 28k ustawy o CIT wyłączają wprost niektóre kategorie podatników z zakresu podmiotowego tej regulacji.
Zgodnie z art. 28f ustawy o CIT: „1) Opodatkowanie ryczałtem obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych wskazany przez podatnika w zawiadomieniu, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7, 2) Opodatkowanie ryczałtem przedłuża się na kolejne okresy bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych, chyba że podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem w deklaracji, o której mowa w art. 28r ust. 1, składanej za ostatni rok podatkowy, w którym podatnik był opodatkowany ryczałtem”.
Jak już wcześniej wskazano, zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT, jednym z warunków stosowania opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, jest złożenie przez podatnika, który zamierza skorzystać z opodatkowania ryczałtem, zawiadomienia o wyborze tego opodatkowania, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany tym podatkiem.
Zawiadomienie składa się na druku ZAW/RD (2), którego wzór opublikowany jest w BIP na stronie podmiotowej Ministra Finansów. W części C zawiadomienia podatnik wskazuje okres opodatkowania ryczałtem, przy czym, jak wynika z objaśnień do zawiadomienia, podatnik wskazuje cztery kolejno następujące po sobie lata podatkowe, zgodnie z art. 28f ust. 1 ustawy o CIT.
Zgodnie z treścią wskazanego przepisu, opodatkowanie ryczałtem obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych wskazanych przez podatnika w zawiadomieniu, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7.
Z przedstawionego opisu stanu przyszłego (winno być: zdarzenia przyszłego) wynika, że Wnioskodawca na podstawie art. 28f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych złożył wniosek w przedmiocie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych – CIT estoński w trakcie roku obrotowego spółki.
Podatnik ustalił i przyjął, że początkową datą rozpoczęcia objęcia podmiotu CIT Estońskim jest 1 lutego 2023 roku. Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest kwestia ustalenia, jaką datę podatnik ma przyjąć jako datę zakończenia objęcia pierwszym 4 letnim okresem opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek. Mając na uwadze, że okres opodatkowania CIT-em estońskim wynosi 4 lata od podanej daty zgłoszenia. Ponieważ opodatkowanie ryczałtem obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych, a Wnioskodawca wybrał formę opodatkowania ryczałtem od 1 lutego 2023 r. to czwarty rok zakończy się 31 grudnia 2026 r., bowiem pierwszy rok podatkowy będzie trwał od 1 lutego 2023 r. do 31 grudnia 2026 r. (winno być: 31 grudnia 2024 r.)
Zgodnie z art. 28e ust. 2 ustawy o CIT, jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, za pierwszy rok podatkowy opodatkowania ryczałtem uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do końca miesiąca przyjętego przez podatnika roku obrotowego.
Mając na uwadze powyżej przytoczone przepisy oraz okoliczności przedstawione w opisie stanu faktycznego należy stwierdzić, że skoro u Wnioskodawcy rok obrotowy/podatkowy równa się kalendarzowemu, pierwszy rok podatkowy rozpocznie się 1 lutego 2023 r. i zakończy się 31 grudnia 2023 r., to czwarty rok opodatkowania ryczałtem będzie trwał od 1 stycznia 2026 r. do 31 grudnia 2026 r., czyli pierwszy okres 4 letni objęcia spółki CIT Estońskim zakończy się 31 grudnia 2026 r.
Powyższe stanowisko Spółki potwierdzane jest w aktualnych indywidualnych interpretacjach podatkowych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, np.:
a)z 13 lipca 2023 r. Znak: 0111-KDIB1-2.4010.275.2023.1.ANK dot. określenia czwartego roku opodatkowania ryczałtem gdzie stwierdzono, że: „Ponieważ opodatkowanie ryczałtem obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych, a Państwo wybrali formę opodatkowania ryczałtem od 1 września 2022 r. to czwarty rok zakończy się 31 grudnia 2025 r., bowiem pierwszy rok podatkowy będzie trwał od 1 września 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. Z literalnego brzmienia przepisu art. 28e ust. 2 ustawy o CIT wynika, że jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, za pierwszy rok podatkowy opodatkowania ryczałtem uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do końca miesiąca przyjętego przez podatnika roku obrotowego. Mając na uwadze powyżej przytoczone przepisy oraz okoliczności przedstawione w opisie sprawy należy stwierdzić, że skoro u Wnioskodawcy rok obrotowy/podatkowy równa się kalendarzowemu, pierwszy rok podatkowy rozpocznie się 1 września 2022 r. i zakończy się 31 grudnia 2022 r., to czwarty rok opodatkowania ryczałtem będzie trwał od 1 stycznia 2025 r. do 31 grudnia 2025 r., czyli zakończy się 31 grudnia 2025 r. W związku z powyższym należy zgodzić się z Państwa stanowiskiem, zgodnie z którym art. 28f ust. 1 ustawy o CIT należy interpretować w ten sposób, iż w przypadku Spółki pierwszy 4-letni okres opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek zakończy się 31 grudnia 2025 r. i taka data powinna zostać również wskazana w rubryce C „7. okres do” zawiadomienia ZAW-RD”.
b)z 21 listopada 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydane w sprawie Znak: 0111-KDIB2-1.4010.615.2022.1.BJ dot. określenia czwartego roku opodatkowania ryczałtem gdzie stwierdzono, że: „Zgodnie z art. 28e ust. 2 ustawy CIT, jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, za pierwszy rok podatkowy opodatkowania ryczałtem uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do końca miesiąca przyjętego przez podatnika roku obrotowego. Mając na uwadze powyżej przytoczone przepisy oraz okoliczności przedstawione w opisie stanu faktycznego należy stwierdzić, że skoro u Wnioskodawcy rok obrotowy/podatkowy równa się kalendarzowemu, pierwszy rok podatkowy rozpocznie się 1 lipca 2022 r. i zakończy się 31 grudnia 2022 r., to czwarty rok opodatkowania ryczałtem będzie trwał od 1 stycznia 2025 r. do 31 grudnia 2025 r., czyli zakończy się 31 grudnia 2025 r. W związku z powyższym należy zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że rokiem kalendarzowym jest okres od 1 stycznia do 31 grudnia i w konsekwencji uznać, że czteroletni okres opodatkowania ryczałtem, o którym mowa w art. 28f ust. 1 ustawy CIT, powinien być dla podatnika liczony od 1 lipca 2022 r. do 31 grudnia 2025 r.”.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 28f ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):
1. Opodatkowanie ryczałtem obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych wskazany przez podatnika w zawiadomieniu, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7.
2. Opodatkowanie ryczałtem przedłuża się na kolejne okresy bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych, chyba że podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem w deklaracji, o której mowa w art. 28r ust. 1, składanej za ostatni rok podatkowy, w którym podatnik był opodatkowany ryczałtem.
W myśl art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT:
Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:
7) złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.
Stosownie do art. 28j ust. 5 ustawy o CIT:
Podatnik może wybrać opodatkowanie ryczałtem również przed upływem przyjętego przez niego roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W tym przypadku księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem. Przepis ust. 1 pkt 7 stosuje się odpowiednio.
Zgodnie z art. 28a ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych udostępni w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej obsługującego go urzędu ustalone wzory:
5) zawiadomienia, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7.
W myśl art. 28e ustawy o CIT:
1. Rokiem podatkowym podatnika opodatkowanego ryczałtem jest rok obrotowy w rozumieniu przepisów o rachunkowości.
2. Jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, za pierwszy rok podatkowy opodatkowania ryczałtem uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do końca miesiąca przyjętego przez podatnika roku obrotowego.
Stosownie do art. 3 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 120 ze zm):
Ilekroć w ustawie jest mowa o roku obrotowym - rozumie się przez to rok kalendarzowy lub inny okres trwający 12 kolejnych pełnych miesięcy kalendarzowych, stosowany również do celów podatkowych. Rok obrotowy lub jego zmiany określa statut lub umowa, na podstawie której utworzono jednostkę. Jeżeli jednostka rozpoczęła działalność w drugiej połowie przyjętego roku obrotowego, to można księgi rachunkowe i sprawozdanie finansowe za ten okres połączyć z księgami rachunkowymi i sprawozdaniem finansowym za rok następny. W przypadku zmiany roku obrotowego pierwszy po zmianie rok obrotowy powinien być dłuższy niż 12 kolejnych miesięcy.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o CIT:
Rokiem podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 2, 2a, 3 i 6, jest rok kalendarzowy, chyba że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie spółki, albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników; wówczas rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych.
W myśl art. 8 ust. 2a ustawy o CIT:
W przypadku podjęcia po raz pierwszy działalności w drugiej połowie roku kalendarzowego i wybrania roku podatkowego pokrywającego się z rokiem kalendarzowym, pierwszy rok podatkowy może trwać od dnia rozpoczęcia działalności do końca roku kalendarzowego następującego po roku, w którym rozpoczęto działalność.
Stosownie do art. 8 ust. 6 ustawy o CIT:
Jeżeli z odrębnych przepisów wynika obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych (sporządzenia bilansu) przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, za rok podatkowy uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych. W tym przypadku za następny rok podatkowy uważa się okres od dnia otwarcia ksiąg rachunkowych do końca przyjętego przez podatnika roku podatkowego.
Zgodnie z art. 8 ust. 6a ustawy o CIT:
Jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, miesiąc poprzedzający pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem jest ostatnim miesiącem roku podatkowego tego podatnika.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii ustalenia, czy w myśl art. 28f ust. 1 ustawy o CIT, w opisanym stanie faktycznym (winno być: zdarzeniu przyszłym), Spółka prawidłowo uznała, iż pierwszy 4-letni okres opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek zakończy się 31 grudnia 2026 roku.
W odniesieniu do powyższych wątpliwości, wskazać należy, że z powyżej cytowanego art. 28j ust. 5 ustawy o CIT wynika, że podatnik, który chce wybrać opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek w trakcie roku podatkowego jest obowiązany zamknąć księgi rachunkowe oraz sporządzić sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości oraz otworzyć księgi rachunkowe na pierwszy dzień opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.
W takim przypadku zawiadomienie o wyborze ryczałtu od dochodów spółek, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT, podatnik składa na zasadach oraz w terminie określonym w tym przepisie, czyli do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym podatnik ma być opodatkowany ryczałtem od dochodów spółek.
W konsekwencji art. 8 ust. 6a ustawy o CIT stanowi, że miesiąc poprzedzający pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem jest ostatnim miesiącem roku podatkowego, w którym podatnik był opodatkowany na zasadach standardowych.
Z art. 28f ust. 1 ww. ustawy wynika, że podatnik wybiera opodatkowanie ryczałtem na okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych, które obowiązany jest wskazać w zawiadomieniu ZAW-RD.
Jednym z warunków stosowania opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, jest złożenie przez podatnika, który zamierza skorzystać z opodatkowania ryczałtem, zawiadomienia o wyborze tego opodatkowania, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany tym podatkiem.
Zawiadomienie składa się na druku ZAW-RD , którego wzór opublikowany jest w BIP na stronie podmiotowej Ministra Finansów. W części C zawiadomienia podatnik wskazuje okres opodatkowania ryczałtem, przy czym, jak wynika z objaśnień do zawiadomienia, podatnik wskazuje cztery kolejno następujące po sobie lata podatkowe, zgodnie z art. 28f ust. 1 ustawy o CIT.
Zgodnie z treścią wskazanego przepisu, opodatkowanie ryczałtem obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych wskazanych przez podatnika w zawiadomieniu, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7.
Z opisu sprawy i jego uzupełnienia wynika, że Spółka prowadzi działalność gospodarczą (…). Spółka postanowiła wybrać opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek w trakcie roku podatkowego, który zakończył się 31 grudnia 2023 r. W związku z tym Spółka w trakcie roku zamknęła księgi rachunkowe i ponownie je otworzyła na dzień 1 lutego 2023 r., który stał się pierwszym dniem opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek. Spółka złożyła zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek w zakreślonym ustawowo terminie. Rok obrotowy Spółki i rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym.
Ponadto, stoicie Państwo na stanowisku, że okres podlegania pod CIT Estoński rozpoczął się 1 lutego 2023 roku i potrwa do dnia 31 grudnia 2026 roku.
W odniesieniu do przedstawionych wątpliwości, wskazać należy, że opodatkowanie ryczałtem obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych. Wybrali Państwo formę opodatkowania ryczałtem od 1 lutego 2023 r. Wobec powyższego, stwierdzić należy, że czwarty rok opodatkowania ryczałtem zakończy się 31 grudnia 2026 r., bowiem pierwszy rok podatkowy trwał od 1 lutego 2023 r. do 31 grudnia 2023 r.
Z literalnego brzmienia przepisu art. 28e ust. 2 ustawy o CIT wynika, że:
jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, za pierwszy rok podatkowy opodatkowania ryczałtem uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do końca miesiąca przyjętego przez podatnika roku obrotowego.
Mając na uwadze przytoczone przepisy oraz okoliczności przedstawione w opisie sprawy, należy stwierdzić, że skoro pierwszy rok podatkowy opodatkowania ryczałtem rozpoczął się 1 lutego 2023 r. i zakończył 31 grudnia 2023 r. (jak wskazują Państwo w uzupełnieniu wniosku – rok obrotowy Spółki i rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym), to czwarty rok opodatkowania ryczałtem będzie trwał od 1 stycznia 2026 r. i zakończy się 31 grudnia 2026 r.
W związku z powyższym, należy podzielić Państwa stanowisko, zgodnie z którym, art. 28f ust. 1 ustawy o CIT należy interpretować w ten sposób, iż w przypadku Spółki pierwszy 4-letni okres opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek zakończy się z dniem 31 grudnia 2026 roku.
Wobec powyższego, Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych, stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie wiążą organu w sprawie będącej przedmiotem wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57aPPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).