Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

TEMATY:
TEMATY:
Data publikacji: 2024-11-18

aktualności

KSR nr 15 pomoże rozliczyć promocje

Listopadowe obniżki cen wkraczają w fazę szczytową i klienci są zachęcani co chwila do zakupów. Krajowy Standard Rachunkowości nr 15 podpowiada, jak ująć w księgach i pokazać w sprawozdaniu skutki tych udzielanych rabatów, programów lojalnościowych i akcji przedświątecznych

Już w tym miesiącu rozpoczynają się duże akcje sprzedażowe przed świętami. Czarny Piątek (Black Friday) staje się już Czarnym Tygodniem, a nawet całym miesiącem wyprzedaży. Organizacja tych akcji to przede wszystkim zadanie handlowców i marketingowców. Jednak nie można zapominać, że skutki promocji i akcji sprzedażowych muszą znaleźć odzwierciedlenie w księgach rachunkowych. Tym bardziej że część z wprowadzanych rozwiązań handlowych będzie w praktyce wywierała wpływ na wartość przychodów zarówno w 2024, jak i 2025 r. Skutki obniżania cen, udzielania rabatów i uczestnictwa klientów w programach lojalnościowych muszą być uwzględnione w sprawozdaniach finansowych ‒ tegorocznych oraz przyszłorocznych. Wynika to z zasady memoriału oraz współmierności przychodów i kosztów. Szczegółowo objaśnia to Krajowy Standard Rachunkowości nr 15 „Przychody ze sprzedaży wyrobów, półproduktów, towarów i materiałów” (Dz.Urz. MF z 2022 r. poz. 81; dalej: KSR nr 15). Rozwiązania tego standardu obowiązują dopiero dwa lata, ale są bardzo ważne z punktu widzenia prawidłowego rozpoznania wartości przychodów i momentu ujęcia ich w księgach rachunkowych. Wskazane zostały w nim reguły, którymi powinny kierować się jednostki, aby ująć przychody zgodnie także z zasadą rzetelnego obrazu. KSR nr 15 zawiera podpowiedzi, jak ujmować skutki udzielanych rabatów dla klientów oraz rozliczać programy lojalnościowe, które teraz stają się szczególnie popularne.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00