Artykuł
aktualności
KSR nr 15 pomoże rozliczyć promocje
Listopadowe obniżki cen wkraczają w fazę szczytową i klienci są zachęcani co chwila do zakupów. Krajowy Standard Rachunkowości nr 15 podpowiada, jak ująć w księgach i pokazać w sprawozdaniu skutki tych udzielanych rabatów, programów lojalnościowych i akcji przedświątecznych
Już w tym miesiącu rozpoczynają się duże akcje sprzedażowe przed świętami. Czarny Piątek (Black Friday) staje się już Czarnym Tygodniem, a nawet całym miesiącem wyprzedaży. Organizacja tych akcji to przede wszystkim zadanie handlowców i marketingowców. Jednak nie można zapominać, że skutki promocji i akcji sprzedażowych muszą znaleźć odzwierciedlenie w księgach rachunkowych. Tym bardziej że część z wprowadzanych rozwiązań handlowych będzie w praktyce wywierała wpływ na wartość przychodów zarówno w 2024, jak i 2025 r. Skutki obniżania cen, udzielania rabatów i uczestnictwa klientów w programach lojalnościowych muszą być uwzględnione w sprawozdaniach finansowych ‒ tegorocznych oraz przyszłorocznych. Wynika to z zasady memoriału oraz współmierności przychodów i kosztów. Szczegółowo objaśnia to Krajowy Standard Rachunkowości nr 15 „Przychody ze sprzedaży wyrobów, półproduktów, towarów i materiałów” (Dz.Urz. MF z 2022 r. poz. 81; dalej: KSR nr 15). Rozwiązania tego standardu obowiązują dopiero dwa lata, ale są bardzo ważne z punktu widzenia prawidłowego rozpoznania wartości przychodów i momentu ujęcia ich w księgach rachunkowych. Wskazane zostały w nim reguły, którymi powinny kierować się jednostki, aby ująć przychody zgodnie także z zasadą rzetelnego obrazu. KSR nr 15 zawiera podpowiedzi, jak ujmować skutki udzielanych rabatów dla klientów oraz rozliczać programy lojalnościowe, które teraz stają się szczególnie popularne.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right