Artykuł
media społecznościowe
Nie można losować nagród bez zgody administracji skarbowej
Granica pomiędzy konkursem a loterią jest bardzo cienka – ostrzegają prawnicy. Internetowi influencerzy często jej nie dostrzegają, a kary za nielegalne losowanie nawet symbolicznych nagród bywają surowe
Organizowane w mediach społecznościowych konkursy i loterie są jednym z częściej wykorzystywanych sposobów na rozszerzenie zasięgów i zwiększenie rozpoznawalności internetowego twórcy wśród odbiorców. Po tę formę promocji sięgają zwłaszcza początkujący influencerzy, którzy na podstawie kilku banalnych zasad organizują internetowe zabawy. Najczęściej, by przystąpić do „konkursu”, trzeba jedynie polubić „post konkursowy” danego influencera, skomentować go lub udostępnić w swoim własnym profilu. Następnie organizator „konkursu” spośród osób, które spełniły te warunki, losuje jednego bądź kilku zwycięzców. Kłopot w tym, że – jak wskazują prawnicy – ta metoda wyłaniania wygrywającego wypełnia definicję loterii, do której organizacji jest potrzebne zezwolenie, zgłoszenie lub koncesja.