Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 5 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.682.2024.2.MGO
Możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT stosownie do treści art. 113 ust. 11 ustawy o VAT z mocą wsteczną.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 sierpnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 29 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości korzystania ze zwolnienia o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT w związku z art. 113 ust. 11 ustawy, od daty w której na nowo chce Pani korzystać z przysługującego Pani zwolnienia, tj. od 1 stycznia 2022 roku za cały 2022 rok. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 28 października 2024 r. (data wpływu 29 października 2024 r.) oraz pismem z 30 października 2024 r. (data wpływu 31 października 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Prowadzi Pani działalność gospodarczą od 1 marca 2019 roku w zakresie projektowania wnętrz, które mieści się w zakresie czynności określonych pod kodem PKD 74.10.Z. Przez cały okres prowadzenia działalności nie świadczyła Pani usług w zakresie o którym mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT.
Od dnia rozpoczęcia działalności nie była Pani zarejestrowana jako podatnik VAT czynny i tym samym korzystała Pani ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.
W lipcu 2024 roku otrzymała Pani pismo z Urzędu Skarbowego o zakończonych czynnościach sprawdzających w zakresie podatku od towarów i usług za 2020 rok. W 2020 roku przekroczony został limit pozwalający na stosowanie zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Utrata prawa do zwolnienia była konsekwencją nieuwzględnienia w kwocie przychodu kwot osiąganych z tytułu najmu prywatnego mieszkania. Przychód z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej nie przekroczył kwoty 200 000 zł, natomiast po uwzględnieniu kwoty osiągniętego przychodu z tytułu najmu mieszkania, limit ten został przekroczony w grudniu 2020 roku. Chciałaby Pani podkreślić, że zarówno za 2020 rok (grudzień), jak i od stycznia 2021 rok z racji spełnienia warunków określonych w art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług oraz braku zaistnienia innych wyłączeń, rozliczała się Pani jako podatnik VAT zwolniony. Przez cały okres prowadzenia działalności gospodarczej do dnia dzisiejszego była Pani przekonana, iż korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 113 ustawy o VAT.
W otrzymanym piśmie wezwano Panią do:
-dokonania rejestracji jako podatnik VAT czynny od grudnia 2020 roku,
-do złożenia deklaracji pliku JPK za grudzień 2020 roku oraz kolejne okresy,
-do złożenia korekty PIT36 za 2020 rok.
Dnia 1 sierpnia 2024 roku złożyła Pani VAT-R i tym samym dokonała rejestracji jako podatnik VAT czynny z mocą wsteczną od grudnia 2020 roku. Złożyła Pani pliki JPK za okresy grudzień 2020 oraz cały 2021 rok wraz z korektą zeznań rocznych PIT36 za 2020 oraz 2021 rok. Do dnia dzisiejszego nie składała Pani plików JPK za kolejne okresy.
W 2021 roku przychód osiągnięty przez Panią z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej oraz najmu prywatnego nie przekroczył kwoty określonej w art. 113 ust. 1 tj. 200 00 zł.
W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że kwota sprzedaży (netto) bez kwoty podatku VAT z tytułu prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej oraz z tytułu najmu prywatnego lokalu mieszkalnego za rok 2021 nie przekroczyła kwoty 200.000 zł netto.
W uzupełnienie wniosku z 28.10.2024 r. wskazała Pani, że:
Od początku prowadzenia działalności postępowała Pani jako podatnik VAT zwolniony, będąc nieświadoma że kwota uprawniająca Panią do zwolnienia z VAT została przekroczona w grudniu 2020 roku. Po złożeniu dokumentu VAT-R oraz rejestracji w VAT z mocą wsteczną w dniu 1 sierpnia 2024 i skorygowaniu 2021 roku wraz z naliczeniem podatku VAT oraz odprowadzeniem go do US, kwota przychodu z tytułu prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej oraz z tytułu najmu prywatnego lokalu mieszkalnego za rok 2021 nie przekroczyła kwoty 200.000 zł netto. W związku z powyższym od 01.01.2022 chciałaby Pani wrócić do zwolnienia podmiotowego z VAT na podstawie art. 113 ust. 11 ustawy o VAT.
Podkreślić należy, iż w związku z pierwotnym przeoczeniem momentu przekroczenia limitu wartości sprzedaży w 2020 r. również zawiadomienie o ponownym skorzystaniu ze zwolnienia podmiotowego nie mogło być złożone w terminie.
W latach 2022 oraz 2023 gdyby występowała Pani jako podatnik VAT czynny przychód netto z tytułu prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej oraz z tytułu najmu prywatnego lokalu mieszkalnego nie przekroczyłby kwoty 200.000 w żadnym z tych lat.
Od dnia 01.01.2022 r. do chwili obecnej wystawiła Pani faktury dokumentujące świadczone przez Panią usługi. Natomiast przez cały ten okres do dnia dzisiejszego postępowała i rozliczała się Pani jako podatnik VAT zwolniony na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Nie działała Pani jako podatnik VAT czynny. Na żadnej z wystawionych faktur nie był wykazany należny podatek VAT.
Od dnia 01.01.2022 rozliczała się Pani jako podatnik VAT zwolniony na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. W związku z tym w okresie od początku 2022 roku nie dokonywała Pani odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z prowadzoną przez Panią działalnością gospodarczą.
Od dnia 01.01.2022 r. do chwili obecnej nie wykonywała i nie wykonuje Pani w ramach działalności gospodarczej czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT.
Wniosek o interpretację indywidualną składa Pani w związku z wątpliwościami Naczelnika Urzędu Skarbowego w stosunku do Pani sprawy. Do chwili obecnej nie złożyła Pani w urzędzie skarbowym zgłoszenia aktualizacyjnego VAT-R, ze wskazaniem powrotu do korzystania ze zwolnienia z VAT o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.
W piśmie z 30 października 2024 r. doprecyzowała Pani uzupełnienie wniosku z 28.10.2024 r.:
W odpowiedzi na pytanie tut. Organu o treści: „Czy wartość Pani sprzedaży (jeżeli oprócz działalności w zakresie projektowania wnętrz prowadzi Pani także działalność gospodarczą w innym zakresie – to prosimy o podanie wartości sprzedaży z tytułu wszystkich profili prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej), bez kwoty podatku VAT, w latach 2021-2023 przekroczyła kwotę 200.000 zł? Odpowiedzi należy udzielić odrębnie dla każdego roku.”, odpowiedziała Pani, że „Od początku prowadzenia działalności postępowała Pani jako podatnik VAT zwolniony, będąc nieświadoma że kwota uprawniająca Panią do zwolnienia z VAT została przekroczona w grudniu 2020 roku. Po złożeniu dokumentu VAT-R oraz rejestracji w VAT z mocą wsteczną w dniu 1 sierpnia 2024 i skorygowaniu 2021 roku wraz z naliczeniem podatku VAT oraz odprowadzeniem go do US, kwota sprzedaży (netto) bez kwoty podatku VAT z tytułu prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej oraz z tytułu najmu prywatnego lokalu mieszkalnego za rok 2021 nie przekroczyła kwoty 200.000 zł netto. W związku z powyższym od 01.01.2022 chciałaby Pani wrócić do zwolnienia podmiotowego z VAT na podstawie art. 113 ust 11 ustawy o VAT i skorzystać z niego za 2022 rok. Podkreślić należy, iż w związku z pierwotnym przeoczeniem momentu przekroczenia limitu wartości sprzedaży w 2020 r. również zawiadomienie o ponownym skorzystaniu ze zwolnienia podmiotowego nie mogło być złożone w terminie.
W latach 2022 oraz 2023 gdyby Pani występowała jako podatnik VAT czynny wartość sprzedaży netto z tytułu prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej oraz z tytułu najmu prywatnego lokalu mieszkalnego nie przekroczyłaby kwoty 200.000 w żadnym z tych lat.”
Od dnia 01.01.2022 r. do chwili obecnej wystawiła Pani faktury dokumentujące świadczone przez Panią usługi. Natomiast przez cały ten okres do dnia dzisiejszego postępowała Pani i rozliczała się jako podatnik VAT zwolniony na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Nie działała Pani jako podatnik VAT czynny. Na żadnej z wystawionych faktur nie był wykazany należny podatek VAT.
Od dnia 01.01.2022 rozliczała się Pani jako podatnik VAT zwolniony na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. W związku z tym w okresie od początku 2022 roku nie dokonywała Pani odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z prowadzoną przez Panią działalnością gospodarczą.
Od dnia 01.01.2022 r. do chwili obecnej nie wykonywała Pani i nie wykonuje w ramach działalności gospodarczej czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT.
Wniosek o interpretację indywidualną składa Pani w związku z wątpliwościami Naczelnika Urzędu Skarbowego w stosunku do Pani sprawy. Do chwili obecnej nie złożyła Pani w urzędzie skarbowym zgłoszenie aktualizacyjne VAT-R, ze wskazaniem powrotu do korzystania ze zwolnienia z VAT o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.
Pytanie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku z 30 października 2024 r.)
Czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym przysługuje Pani prawo do korzystania ze zwolnienia o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT w związku z art. 113 ust. 11 ustawy o VAT, od daty w której na nowo chce Pani korzystać z przysługującego Pani zwolnienia, tj. 01.01.2022 za cały 2022 rok? Innymi słowy – czy może Pani korzystać ze zwolnienia od podatku VAT stosownie do treści art. 113 ust. 11 ustawy o VAT z mocą wsteczną?
Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku z 30 października 2024 r.)
Ustawodawca przewiduje zwolnienie podmiotowe od podatku VAT dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy o VAT. Jak wynika z powyższego przepisu, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
Zgodnie z kolei z art. 113 ust. 2 ustawy o VAT, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:
1)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
1a)sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
2)odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art 82 ust 3. z wyjątkiem:
a)transakcji związanych z nieruchomościami,
b)usług, o których mowa w art 43 ust 1 pkt 7, 12 i 38-41.
c)usług ubezpieczeniowych
- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
3)odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
Jak stanowi art. 113 ust. 4 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którymi rezygnują ze zwolnienia, a w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, którzy chcą zrezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności - przed dniem wykonania tej czynności.
Z kolei w myśl art. 113 ust. 5 powyższej ustawy, jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.
Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1. zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę. Podatnik który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1. Przepis ten stosuje się odpowiednio do podatnika będącego osobą fizyczną, który przed zakończeniem działalności gospodarczej utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, a następnie rozpoczął ponownie wykonywanie czynności, o których mowa w art. 5 ustawy. Zaznaczyć należy, że podatnik ma prawo powrócić do zwolnienia z art. 113 ustawy o VAT, w trakcie roku podatkowego, pod warunkiem, że minął rok od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub z niego zrezygnował oraz w poprzednim i bieżącym roku nie przekroczył kwoty, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.
Powrót do zwolnienia może nastąpić od początku danego miesiąca.
W myśl art. 113 ust. 13 ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się m.in. do podatników:
1)dokonujących dostaw:
a)towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
b)towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
-energii elektrycznej (CN 2716 00 00),
-wyrobów tytoniowych,
-samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
c)budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
d)terenów budowlanych,
e)nowych środków transportu.
Odnośnie z kolei obowiązku zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R należy wskazać, że w myśl art. 96 ust. 1 ustawy o VAT, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.
Na podstawie art. 96 ust. 3 ustawy, podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art 82 ust. 3. mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.
Jak stanowi przepis ust. 4 powyższego artykułu, naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako "podatnika VAT czynnego", a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego" i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.
Z kolei, w myśl art. 96 ust. 5 ustawy o VAT, jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia w terminach:
1)przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 2a i 4-41 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;
2)przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;
3)przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia, z zastrzeżeniem pkt 4;
4)przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9, od pierwszej wykonanej czynności.
Stosownie do treści art. 96 ust. 10 ustawy, podatnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, u których następnie sprzedaż została zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub którzy następnie zgłosili, że będą wykonywać wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43, pozostają w rejestrze jako podatnicy VAT zwolnieni.
Natomiast jak stanowi art. 96 ust. 12 ustawy, jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym ulegną zmianie, podatnik jest obowiązany zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana. Obowiązek ten nie dotyczy przypadków, gdy następuje wyłącznie zmiana danych objętych obowiązkiem aktualizacji na podstawie ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. Zdanie drugie nie ma zastosowania w przypadku, gdy zgłaszana zmiana powoduje zmianę właściwości organu podatkowego.
Mając na uwadze okoliczności przedstawione przez Panią w opisie stanu faktycznego, oraz powołane uregulowania prawne należy stwierdzić, że jeżeli w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie wykonuje Pani czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy, posiada Pani siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju oraz faktyczna łączna wartość sprzedaży bez kwoty podatku VAT w prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej oraz przychodu z tytułu najmu w roku 2021 nie przekroczyła 200 000 zł, to przysługuje Pani prawo do skorzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług przewidzianego w art. 113 ust. 1 ustawy od dnia 01.01.2022 za cały 2022 rok. Natomiast odnośnie momentu złożenia deklaracji VAT-R należy wskazać, że w związku ze zmianą danych zawartych w zgłoszeniu rejestracyjnym, co do zasady powinna Pani w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana, zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego poprzez złożenie aktualizującego zgłoszenia VAT-R, zaznaczając, że będzie Pani ponownie korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy oraz podając datę, od której chce Pani korzystać z tego zwolnienia.
Jednak należy nadmienić, że przepis art. 113 ust. 11 ustawy o VAT nie uzależnia prawa do wyboru zwolnienia od terminu złożonego zawiadomienia w organie podatkowym. Zatem fakt złożenia przez Panią zawiadomienia po upływie 7 dni, nie pozbawia Pani prawa do wyboru przysługującego Pani zwolnienia od dnia 1 stycznia 2022 roku i skorzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług za 2022 rok. Podsumowując, zwraca Pani uwagę, że zgodnie z informacjami przedstawionymi w opisie sprawy, po wezwaniu urzędu skarbowego zarejestrowała się Pani do VAT od dnia utraty prawa do zwolnienia na podstawie art. 113. ust. ustawy o VAT (tj. od grudnia 2020 r.), następnie po okresie 13 miesięcy tj. od stycznia 2022 roku chce Pani ponownie skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT za 2022 rok.
Podkreśla Pani, że od początku prowadzenia działalności gospodarczej z racji spełnienia warunków formalnych, tj. z uwagi m.in. na kwotę obrotu oraz brak zaistnienia innych wyłączeń rozliczała się Pani jako podatnik VAT zwolniony. Tyle, że w wyniku omyłki przekroczyła Pani kwotę limitu, zaś organ podatkowy wezwał Panią do wyjaśnień dopiero w lipcu 2024 roku. Tym samym, nie złożyła Pani we właściwym terminie zarówno aktualizacji zgłoszenia VAT-R rejestrującego do VAT oraz wykreślającego z rejestru podatników VAT (zamierzam Pani skorzystać z tego zwolnienia od 01.01.2022 za 2022 rok).
Rozliczała Pani podatek VAT przez 13 miesięcy (od grudnia 2020 do końca 2021 roku). Z uwagi na spełnienie warunków pozytywnych oraz brak wystąpienia możliwych przesłanek negatywnych, od dnia 01.01.2022 posiadała Pani możliwość skorzystania ze zwolnienia i rejestracji jako podatnik VAT zwolniony za 2022 rok. Przy tym fakt złożenia aktualizacji zawiadomienia VAT-R po upływie 7 dni, nie pozbawia Pani prawa do wyboru przysługującego Pani zwolnienia, pomimo niedopełnienia obowiązku rejestracyjnego w wymaganym przepisami terminie.
Tym samym przysługuje Pani z mocą wsteczną tzn. od dnia 01.01.2022 r. prawo do korzystania ze zwolnienia za 2022 rok, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT w zw. z art. 113 ust. 11 ustawy o VAT.
Pani stanowisko potwierdzają interpretacje indywidualne w podobnych sprawach, m.in.:
-interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 4 listopada 2022 r., sygn.: 0112-KDIL1-2.4012.402.2022.2.BG,
-interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 26 stycznia 2024 r. sygn.: 0112-KDIL1-2.4012.560.2023.2.DS.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 361 ze zm.) zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usługi w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.
Z treści art. 15 ust. 1 ustawy wynika, że:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że ustawodawca przewiduje zwolnienie podmiotowe od podatku VAT dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.
Jak wynika z art. 113 ust. 1:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
Zgodnie z art. 113 ust. 2 ustawy:
1. Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
2. Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:
1) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
a) transakcji związanych z nieruchomościami,
b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
c) usług ubezpieczeniowych
- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
Jak stanowi art. 113 ust. 4 ustawy:
Podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 pod warunkiem zawiadomienia na piśmie o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, a w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, którzy chcą zrezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności - przed dniem wykonania tej czynności.
W myśl art. 113 ust. 5 ustawy:
Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Stosownie do art. 113 ust. 9 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.
Zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy:
Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Na podstawie art. 113 ust. 11 ustawy:
Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.
Jak stanowi przepis art. 113 ust. 11a ustawy:
Przepis ust. 11 stosuje się odpowiednio do podatnika będącego osobą fizyczną, który przed zakończeniem działalności gospodarczej utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, a następnie rozpoczął ponownie wykonywanie czynności, o których mowa w art. 5.
Zaznaczyć należy, że podatnik ma prawo powrócić do zwolnienia z art. 113 ustawy w trakcie roku podatkowego, pod warunkiem, że minął rok od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub z niego zrezygnował oraz w poprzednim i bieżącym roku nie przekroczył kwoty, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy. Powrót do zwolnienia może nastąpić od początku danego miesiąca.
W myśl art. 113 ust. 13 ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:
Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:
1) dokonujących dostaw:
a) towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
b) towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
- energii elektrycznej (CN 2716 00 00),
- wyrobów tytoniowych,
- samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
c) budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
d) terenów budowlanych,
e) nowych środków transportu,
f) następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:
- preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),
- komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),
- urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),
- maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),
g) hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:
- pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),
- motocykli (PKWiU ex 45.4);
2) świadczących usługi:
a) prawnicze,
b) w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
c) jubilerskie,
d) ściągania długów, w tym factoringu;
3) nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.
Zatem, podatnik może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie i według zasad określonych przepisami art. 113 ust. 1-12 ustawy pod warunkiem, że nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.
Odnośnie obowiązku zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R należy wskazać, że w myśl art. 96 ust. 1 ustawy:
Podmioty, o których mowa w art. 15 i art. 15a, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.
Na podstawie art. 96 ust. 3 ustawy:
Podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.
Przepis art. 96 ust. 4 ustawy:
Naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako "podatnika VAT czynnego", a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego", i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.
Z kolei, w myśl art. 96 ust. 5 ustawy:
Jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:
1)przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 2a i 4-41 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;
2)przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;
3)przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia, z zastrzeżeniem pkt 4;
4)przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9, od pierwszej wykonanej czynności.
Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.
Stosownie do treści art. 96 ust. 10 ustawy:
Podatnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, u których następnie sprzedaż została zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub którzy następnie zgłosili, że będą wykonywać wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43, pozostają w rejestrze jako podatnicy VAT zwolnieni.
Natomiast jak stanowi art. 96 ust. 12 ustawy:
Jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym ulegną zmianie, podatnik jest obowiązany zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana. Obowiązek ten nie dotyczy przypadków, gdy następuje wyłącznie zmiana danych objętych obowiązkiem aktualizacji na podstawie ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. Zdanie drugie nie ma zastosowania w przypadku, gdy zgłaszana zmiana powoduje zmianę właściwości organu podatkowego.
Z opisu sprawy wynika, prowadzi Pani działalność gospodarczą od 1 marca 2019 roku w zakresie projektowania wnętrz, które mieści się w zakresie czynności określonych pod kodem PKD 74.10.Z. Od początku prowadzenia działalności postępowała Pani jako podatnik VAT zwolniony, będąc nieświadoma że kwota uprawniająca Panią do zwolnienia z VAT została przekroczona w grudniu 2020 roku. Po złożeniu dokumentu VAT-R oraz rejestracji w VAT z mocą wsteczną w dniu 1 sierpnia 2024 i skorygowaniu 2021 roku wraz z naliczeniem podatku VAT oraz odprowadzeniem go do US, kwota sprzedaży (netto) bez kwoty podatku VAT z tytułu prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej oraz z tytułu najmu prywatnego lokalu mieszkalnego za rok 2021 nie przekroczyła kwoty 200.000 zł netto. W latach 2022 oraz 2023 gdyby Pani występowała jako podatnik VAT czynny wartość sprzedaży netto z tytułu prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej oraz z tytułu najmu prywatnego lokalu mieszkalnego nie przekroczyłaby kwoty 200.000 w żadnym z tych lat. W związku z powyższym od 01.01.2022 chciałaby Pani wrócić do zwolnienia podmiotowego z VAT na podstawie art. 113 ust 11 ustawy o VAT i skorzystać z niego za 2022 rok. Od dnia 01.01.2022 r. do chwili obecnej wystawiła Pani faktury dokumentujące świadczone przez Panią usługi. Natomiast przez cały ten okres do dnia dzisiejszego postępowała Pani i rozliczała się jako podatnik VAT zwolniony na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Nie działała Pani jako podatnik VAT czynny. Na żadnej z wystawionych faktur nie był wykazany należny podatek VAT. W związku z tym w okresie od początku 2022 roku nie dokonywała Pani odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z prowadzoną przez Panią działalnością gospodarczą. Od dnia 01.01.2022 r. do chwili obecnej nie wykonywała Pani i nie wykonuje w ramach działalności gospodarczej czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT. Do chwili obecnej nie złożyła Pani w urzędzie skarbowym zgłoszenia aktualizacyjnego VAT-R, ze wskazaniem powrotu do korzystania ze zwolnienia z VAT o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.
Pani wątpliwości dotyczą ustalenia, czy przysługuje Pani prawo do korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT w związku z art. 113 ust. 11 ustawy o VAT, z mocą wsteczną, od daty w której na nowo chce Pani korzystać z przysługującego Pani zwolnienia, tj. 01.01.2022 za cały 2022 rok.
Przepis art. 113 ust. 11 ustawy, umożliwia podatnikowi, który stracił prawo do zwolnienia od podatku VAT lub zrezygnował z tego zwolnienia – ponowny wybór tego zwolnienia, po spełnieniu określonych warunków, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia. Chcąc skorzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, podatnik powinien złożyć w urzędzie skarbowym zgłoszenie aktualizacyjne VAT-R. Przepis art. 113 ust. 11 ustawy nie określa, w jakim terminie podatnik jest zobowiązany poinformować urząd o zamiarze wyboru zwolnienia. W związku z tym, należy przyjąć ogólnie stosowaną zasadę aktualizacji danych wynikającą z art. 96 ust. 12 ustawy, według której podatnik o wszelkich zmianach objętych zgłoszeniem rejestracyjnym jest zobowiązany poinformować urząd w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana, czyli od momentu wyboru przez podatnika zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 ustawy na formularzu VAT-R.
Wymieniony art. 113 ust. 11 ustawy nie uzależnia jednak prawa wyboru zwolnienia od terminu złożonego zawiadomienia w urzędzie. Zatem fakt złożenia przez podatnika zawiadomienia po upływie 7 dni, nie pozbawia go prawa do wyboru przysługującego mu zwolnienia.
Okoliczności sprawy wskazują, że od terminu, od którego chce Pani korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, tj. od 1 stycznia 2022 r., zachowywała się Pani jak podatnik, u którego sprzedaż korzysta ze zwolnienia na podstawie ww. przepisu, gdyż – jak wynika z opisu sprawy – w roku 2022, prowadząc działalność gospodarczą, wystawiała Pani faktury bez naliczania podatku od towarów i usług oraz w okresie od początku 2022 roku nie dokonywała Pani odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z prowadzoną przez Panią działalnością gospodarczą.
Zatem, skoro - jak wynika z opisu sprawy - kwoty sprzedaży (netto) bez kwoty podatku VAT z tytułu prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej oraz z tytułu najmu prywatnego lokalu mieszkalnego za rok 2021 i 2022 nie przekroczyły 200.000 zł i od dnia 01.01.2022 r. do chwili obecnej nie wykonywała Pani i nie wykonuje w ramach działalności gospodarczej czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy, to na podstawie art. 113 ust. 11 ustawy, od 1 stycznia 2022 r. przez rok 2022 przysługuje Pani prawo do korzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług przewidzianego w art. 113 ust. 1 ustawy.
Należy jednak zauważyć, że chcąc skorzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, od 1 stycznia 2022 r. i korzystać z tego prawa przez rok 2022, powinna Pani złożyć w urzędzie skarbowym zgłoszenie aktualizacyjne VAT-R w terminie do 7 dni licząc od dnia, w którym chce Pani korzystać z tego zwolnienia. Z opisu sprawy wynika, że do chwili obecnej nie złożyła Pani w urzędzie skarbowym zgłoszenia aktualizacyjnego VAT-R, ze wskazaniem powrotu do korzystania ze zwolnienia z VAT, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy. Jednakże, jak wyżej wskazano, fakt złożenia tego zawiadomienia po upływie 7 dni nie pozbawia Pani prawa do wyboru przysługującego Pani zwolnienia, pomimo niedopełnienia obowiązku rejestracyjnego w wymaganym przepisami terminie.
Podsumowując, przysługuje Pani prawo do korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, na podstawie art. 113 ust. 11 ustawy, od 1 stycznia 2022 r. przez cały rok 2022 r.
Zatem Pani stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
W odniesieniu do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych, zauważam że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że ta interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right