Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 6 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.511.2024.1.AK
Prawo do odliczenia od podatku dochodowego kwoty podatku uiszczonego od otrzymanych dywidend w latach 2002-2006 na mocy art. 23 ustawy o CIT i kwestia pomniejszania zaliczki na podatek.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
10 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:
- Spółce przysługuje w 2024 r. i latach następnych prawo do odliczenia od kwoty podatku dochodowego kwoty podatku uiszczonego od otrzymanych dywidend w latach 2002-2006 na mocy art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, pod warunkiem, że prawo to nie zostało zrealizowane w poprzednich latach,
- prawo do odliczenia podatku od dywidend na podstawie art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przysługuje Spółce na etapie obliczania i wpłacania zaliczek miesięcznych na podatek od dochodu osób prawnych, kalkulowanych jako wysokość różnicy między podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące tego roku.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
A S. A. (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.
Spółka uzyskała w latach 2002-2006 dywidendy z tytułu udziałów posiadanych w innych osobach prawnych, mających siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Wypłacone dywidendy zostały opodatkowane w momencie wypłaty stawką 19% zgodnie z ówcześnie obowiązującymi przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nakazującymi pobranie podatku od dywidend przez płatnika dokonującego wypłaty dywidendy.
Jednocześnie, w oparciu o treść art. 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r., Nr 54, poz. 654, dalej „ustawa CIT”) obowiązującego do 31 grudnia 2006 r., Spółka uzyskała prawo do odliczenia od podatku dochodowego od osób prawnych obliczonego zgodnie z art. 19 ustawy CIT kwoty podatku uiszczonego od otrzymanych dywidend.
Mechanizm dający prawo do odliczenia podatku od dywidend określony w art. 23 ustawy CIT miał zapewnić neutralność ich opodatkowania. Dywidendy były wprawdzie opodatkowane w momencie wypłaty, jednak podatnik otrzymujący te dywidendy mógł odliczyć pobrany podatek od dywidendy od osiągniętego dochodu z prowadzonej działalności gospodarczej.
Ustawodawca z dniem 1 stycznia 2007 r. dokonał nowelizacji ustawy CIT na podstawie ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2006 r., Nr 217, poz. 1589, dalej „ustawa nowelizująca”), zmieniając m.in. zasady poboru podatku od wypłacanych dywidend.
Tym samym zgodnie z art. 1 pkt 23 ustawy nowelizującej, uchylony został także art. 23 ustawy CIT. Jednakże, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy nowelizującej, podatnicy, którzy przed dniem 1 stycznia 2007 r. nabyli prawo do odliczeń określone w art. 23 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r., zachowali to prawo w zakresie i na zasadach obowiązujących do dnia 31 grudnia 2006 r.
Stąd, mając na uwadze przepisy przejściowe ustawy nowelizującej utrzymujące uprawnienie do odliczenia podatku o dywidend na zasadzie ochrony praw nabytych, Spółka planowała dokonać odliczenia potrąconego podatku od dywidend od podatku dochodowego w kolejnych latach podatkowych. Rok podatkowy Spółki jest równy rokowi kalendarzowemu.
W latach następujących po 2006 r. Spółka osiągała stratę podatkową bądź osiągając dochód podatkowy, rozliczała w pierwszej kolejności straty podatkowe z lat ubiegłych, mając na uwadze ograniczony do 5 lat okres na rozliczenie strat podatkowych. W efekcie rok 2024 jest pierwszym rokiem od uzyskania uprawnienia na mocy art. 23 ustawy CIT, w którym Spółka może skorzystać z przedmiotowego odliczenia od podatku.
Spółka w 2024 r. kalkuluje zaliczki na podatek CIT według wartości rzeczywistych, tj. nie korzysta z mechanizmu zaliczek uproszczonych. W bieżącym roku podatkowym - Spółka osiągając dochód do opodatkowania planuje skorzystać po raz pierwszy z uzyskanego na mocy art. 23 ustawy CIT prawa do pomniejszenia podatku CIT o kwotę podatku uiszczonego od otrzymanych dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą interpretacji art. 23 ustawy CIT w zw. z art. 1 pkt 23 i art. 7 ustawy nowelizującej, w zakresie aktualności prawa do odliczenia od podatku, a także możliwości dokonania odliczeń na etapie obliczania zaliczek miesięcznych na podatek dochodowy od osób prawnych kalkulowanych jako wysokość różnicy między podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące tego roku.
Pytania
1.Czy Spółce przysługuje w 2024 r. i latach następnych prawo do odliczenia od kwoty podatku dochodowego kwoty podatku uiszczonego od otrzymanych dywidend w latach 2002-2006 na mocy art. 23 ustawy CIT, pod warunkiem, że prawo to nie zostało zrealizowane w poprzednich latach?
2.Czy prawo do odliczenia podatku od dywidend na podstawie art. 23 ustawy CIT przysługuje Spółce na etapie obliczania i wpłacania zaliczek miesięcznych na podatek od dochodu osób prawnych, kalkulowanych jako wysokość różnicy między podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące tego roku?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1.
W ocenie Wnioskodawcy Spółce przysługuje w 2024 r. i latach następnych prawo do zastosowania odliczenia na mocy art. 23 ustawy CIT, tj. do odliczenia kwoty podatku uiszczonego od otrzymanych dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej od kwoty podatku CIT obliczonego od uzyskanego dochodu podatkowego w danym roku podatkowym, z uwagi na to, że Spółka dotychczas nie wykorzystała tego prawa.
Prawo do odliczenia podatku od dywidend na podstawie art. 23 ustawy CIT przysługuje bezterminowo, do kwoty pełnego odliczenia, a resztę nadwyżki można spożytkować w latach następnych.
Ad 2.
W ocenie Wnioskodawcy, prawo do odliczenia na podstawie art. 23 ustawy CIT przysługuje Spółce już na etapie obliczania i wpłacania zaliczek miesięcznych na podatek dochodowy od osób prawnych, w przypadku kalkulowania tzw. zaliczek rzeczywistych, kalkulowanych jako wysokość różnicy między podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące tego roku.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.
Ad 1.
Zgodnie z art. 23 ustawy CIT w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r., kwotę podatku uiszczonego od otrzymanych dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej odlicza się od kwoty podatku obliczonego zgodnie z art. 19. W razie braku możliwości odliczenia, o którym mowa w ust. 1, kwotę podatku, zgodnie z zasadami określonymi w tym przepisie, odlicza się w następnych latach podatkowych.
Art. 23 ustawy CIT został uchylony przez przepis art. 1 pkt 23 ustawy nowelizującej.
Jednocześnie, zgodnie z art. 7 ust. 1 i 2 ustawy nowelizującej:
1.Podatnicy, którzy przed dniem 1 stycznia 2007 r. nabyli prawo do odliczeń określone w art. 23 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r., zachowują to prawo w zakresie i na zasadach obowiązujących do dnia 31 grudnia 2006 r.
2.Podatnicy, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy, o której mowa w art. 1, którzy przed dniem 1 stycznia 2008 r. uzyskali dochody (przychody) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lecz nie nabyli prawa do zwolnienia, o którym mowa w art. 22 ust. 4 ustawy, o której mowa w art. 1, dokonują odliczenia podatku pobranego od tych dochodów w zakresie i na zasadach określonych w art. 23 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r.
Co istotne, prawo do odliczenia podatku od dywidend na mocy art. 23 ustawy CIT nie było w żaden sposób ograniczone czasowo przez wyżej wymienione przepisy, ani inne znane Wnioskodawcy przepisy ustawy CIT obowiązujący do końca 2006 r. Również przepisy ustawy nowelizującej nie wprowadziły ograniczenia czasowego do wykorzystania tego prawa.
Tym samym literalna wykładnia ww. przepisów, która jest właściwa dla interpretowania zakresu stosowania preferencji podatkowych prowadzi do wniosku, że odliczenie podatku od dywidend od podatku dochodowego nie jest ograniczone czasowo.
Spółka będzie miała prawo do odliczenia pobranego od dywidendy podatku wówczas, gdy po wyliczeniu dochodu podatkowego pojawi się u niej podatek do zapłaty. Przepisy nie wskazują natomiast okresu na wykorzystanie tego odliczenia.
Podatek od dywidend będzie mógł być odliczony od dochodu niezależnie od tego, z jakiego źródła przychodu (z zysków kapitałowych czy z innych źródeł przychodów) osiągnięty zostanie dochód, od którego naliczony zostanie podatek do zapłaty, ponieważ rozróżnienie dwóch źródeł przychodów w podatku CIT nastąpiło od 1 stycznia 2018 r., a zatem już po uchyleniu art. 23 ustawy CIT.
Oznacza to, że jeśli w bieżącym roku podatkowym (lub następnych) Wnioskodawca osiągnie dochód do opodatkowania, to na zasadzie ochrony praw nabytych, bez zastosowania ograniczeń czasowych, Spółka na podstawie art. 23 ustawy CIT w zw. z art. 1 pkt 23 oraz art. 7 ustawy nowelizującej ma prawo odliczyć kwoty podatku pobranego od dywidend od podatku dochodowego od osób prawnych. Powyższe potwierdza Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 24 czerwca 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.200.2022.2.MZA: „Jednocześnie brak jest podstaw do twierdzenia, że zastosowanie znajdą tu przepisy ogólne w zakresie przedawnienia, gdyż ich istota odnosi się do zobowiązań podatkowych. W przedmiotowej sprawie mamy natomiast do czynienia z odliczeniem podatku pobranego przez płatnika, który Wnioskodawca jest uprawniony odliczyć również w latach następnych. Tym samym, w tej sytuacji nie znajdą zastosowania przepisy dotyczące przedawnienia zobowiązań podatkowych”.
Bezterminowość prawa do odliczenia na podstawie art. 23 ustawy CIT, wynikająca z konstytucyjnej zasady ochrony praw słusznie nabytych, potwierdzona została również w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 30 września 2022 r., sygn. 0111-KDIB2-1.4010.429.2022.2.MKU, w której Organ stwierdził, iż: „Prawo do odliczenia podatku z tytułu dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zapłaconego w latach 1997-2007 może być realizowane bez ograniczeń czasowych. Uchylony art. 23 u.p.d.o.p. wg stanu prawnego obowiązującego do dnia 1 stycznia 2007 r. nie zawierał ograniczenia w tym zakresie, co oznacza, że spółce przejmowanej prawo to przysługuje bezterminowo”.
Bezterminowość prawa do odliczenia potwierdzona została również w interpretacji indywidualnej z 10 listopada 2015 r., wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie IPPB6/4510-278/15-2/AZ określającej: „Tym samym, należy uznać, że Spółka uzyskując w latach 1994-2000 dywidendy, od których pobierany był przez spółkę wypłacającą podatek, nabyła prawo do odliczenia tego podatku od podatku dochodowego z innych dochodów. Ponieważ, z uwagi na niewystarczający podatek z innych dochodów opodatkowanych na zasadach ogólnych, nie odliczyła pobranego podatku od dywidend, nabyła prawo do jego odliczania w następnych latach aż do jego wyczerpania”.
Stanowisko Spółki jest poparte również opinią doktryny prawniczej. W treści komentarza do przepisów ustawy CIT (W. Dmoch, Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz, wyd. 7, Warszawa 2008 r.) autor, opisując zagadnienie zwolnienia na podstawie przepisu art. 23 ustawy CIT napisał „podatnicy, którzy przed 1 stycznia 2007 r. nabyli prawo do odliczeń określone w art. 23 PDOPrU w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r., zachowują to prawo w zakresie i na zasadach obowiązujących do 31 grudnia 2006 r. aż do dokonania pełnego odliczenia [...] W przypadku gdy kwota podatku dochodowego należnego za dany rok podatkowy jest niewystarczająca do odliczenia całej kwoty zryczałtowanego podatku dochodowego uiszczonego od otrzymanych dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, odliczenie następuje w następnych latach podatkowych aż do jego wyczerpania. Nie występuje tu ograniczenie w czasie dokonywania tego odliczenia, ani ograniczenie kwoty, która może być odliczana w kolejnych latach podatkowych. […] Należy zwrócić uwagę, że w przypadku gdy w danym roku podatkowym nie jest możliwe dokonanie odliczenia całej kwoty zryczałtowanego podatku uiszczonego z tytułu otrzymanej dywidendy, to pozostała kwota (nadwyżka podatku od dywidendy nad podatkiem od dochodów danego podatnika z tytułu wykonywanej działalności) jest odliczana w latach następnych”.
Stanowisko Wnioskodawcy znajduje oparcie w orzecznictwie sądów. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 26 kwietnia 2013 r., II FSK 1521/11 określił „ [...] norma, wynikająca z art. 22 ust. 1 i art. 23 ust. 1 i 2 u.p.d.o.p. stwarza możliwość odliczenia w całości podatku zapłaconego od dywidend od podatku obliczonego na zasadach ogólnych. Podatnik ma prawo dokonywania odliczeń także w kolejnych latach podatkowych, gdy w roku podatkowym uzyskania dywidendy nie może skorzystać z odliczenia. Prawo to nie jest przy tym ograniczone w czasie (jak, przykładowo, prawo do odliczania straty - art. 7 ust. 5 u.p.d.o.p.). Celem ustawodawcy było zatem doprowadzenie do faktycznego zwolnienia podatnika osiągającego dochody podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych od ekonomicznego ciężaru podatku od dywidendy, a tym samym uniknięcie ryzyka opodatkowania kaskadowego (na poziomie spółki i ponownie na poziomie jej udziałowca-akcjonariusza). Warunkiem odliczenia było wprawdzie wcześniejsze zapłacenie podatku, odliczenie mogło przeciągać się w czasie, ale ostatecznym efektem miał być faktyczny zwrot podatku od dywidend, także u tego podatnika, który w roku podatkowym, w którym otrzymał przychód z tytułu udziałów w zyskach osoby prawnej, poniósł stratę podatkową bądź nie osiągnął dochodu”.
W treści prawomocnego wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 7 lipca 2014 r., sygn. III SA/Wa 64/14 Sąd rozstrzygnął iż „Normy, wynikające z art. 22 ust. 1 i art. 23 ust. 1 i 2 PDOPrU stwarzają więc możliwość odliczenia w całości podatku zapłaconego od dywidend od podatku obliczonego na zasadach ogólnych. Podatnik ma prawo dokonywania odliczeń także w kolejnych latach podatkowych, gdy w roku podatkowym uzyskania dywidendy nie może skorzystać z odliczenia. Prawo to nie jest przy tym ograniczone w czasie (jak, przykładowo, prawo do odliczania straty - art. 7 ust. 5 PDOPrU). [...] Zdaniem Sądu z powyższego wynika, że celem ustawodawcy było zatem doprowadzenie do faktycznego zwolnienia podatnika osiągającego dochody podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych od ekonomicznego ciężaru podatku od dywidendy, a tym samym uniknięcie ryzyka opodatkowania kaskadowego (na poziomie spółki i ponownie na poziomie jej udziałowca-akcjonariusza). Warunkiem odliczenia było wprawdzie wcześniejsze zapłacenie podatku, odliczenie mogło przeciągać się w czasie, ale ostatecznym efektem miał być faktyczny zwrot podatku od dywidend, także u tego podatnika, który w roku podatkowym, w którym otrzymał przychód z tytułu udziałów w zyskach osoby prawnej, poniósł stratę podatkową bądź nie osiągnął dochodu”.
Ze względu na brak ograniczenia czasowego dotyczącego możliwości odliczenia podatku od dywidend od podatku dochodowego kalkulowanego na zasadach ogólnych, w ocenie Spółki ma ona bezterminowe prawo do odliczenia podatku od dywidendy od podatku dochodowego obliczonego za zasadach ogólnych. Potwierdzają to powyższe - jednolicie pozytywne - rozstrzygnięcia organów podatkowych i sądów administracyjnych.
Ad 2.
W stanie prawnym do końca 2006 r., tj. w okresie przed uchyleniem art. 23 ustawy CIT, podatnicy wpłacający zaliczki miesięczne na podatek dochodowy od osób prawnych mieli obowiązek składać miesięczne deklaracje CIT-2 - „Deklaracja o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych” zgodnie z wzorem zawartym w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2004 r. w sprawie określenia wzorów deklaracji, zeznania, oświadczenia oraz informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (Dz. U. 2004 r., nr 279 poz. 2761).
Do miesięcznych deklaracji CIT-2, w przypadku dokonania odliczeń od podstawy opodatkowania lub od podatku, dołączany był załącznik CIT-2/O „Informacja o odliczeniach od dochodu i od podatku oraz o dochodach wolnych i zwolnionych od podatku”. W tym załączniku, w rubryce E „Zwolnienia, zaniechania, obniżki i odliczenia od podatku” znajdowała się poz. 29 „Odliczenia od podatku zgodnie z art. 23 ustawy [CIT - przypis Wnioskodawcy]”.
Powyższe dotyczyło podatników uiszczających zaliczki kalkulowane według zasad ogólnych (wg wartości rzeczywistych), przy czym zwolnienie z tego obowiązku dotyczyło podatników stosujących zaliczki uproszczone.
W związku z tym, że w treści ówcześnie obowiązkowej deklaracji do zaliczek miesięcznych znajdowała się pozycja dotycząca odliczenia zgodnie z art. 23 ustawy CIT, Spółka uważa, że ma ona prawo - na zasadzie ochrony praw nabytych i poprzez analogię - dokonać odliczenia podatku od dywidend od podatku CIT zgodnie z art. 23 ustawy CIT już na etapie wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych.
Przepis przejściowy, tj. art. 7 ust. 1 ustawy nowelizującej wskazuje bowiem, iż: „Podatnicy, którzy przed dniem 1 stycznia 2007 r. nabyli prawo do odliczeń określone w art. 23 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r., zachowują to prawo w zakresie i na zasadach obowiązujących do dnia 31 grudnia 2006 r.”.
Przez określenie „na zasadach” należy rozumieć stosowanie prawa do odliczenia dokładnie w taki sposób, jak mogło być ono realizowane do końca 2006 r., a więc już na poziomie zaliczek miesięcznych (za wyjątkiem podatników stosujących zaliczki uproszczone), co było wtedy wprost uregulowane w deklaracji CIT-2 i załączniku CIT-2/0.
Możliwość dokonania odliczeń na etapie kalkulowania i uiszczania zaliczek miesięcznych znajduje swoje potwierdzenie w aplikacji rozumowania per analogiam wobec stosowanego w praktyce prawa do odliczenia od dochodu wysokości straty z lat ubiegłych, które - wobec braku szczegółowych zasad regulujących moment tego odliczenia - także uznaje się za możliwe już w trakcie roku podatkowego, ustalając kwoty rzeczywistych zaliczek na podatek dochodowy.
Prawo do odliczenia poniesionej w poprzednich latach straty podatkowej już w trakcie roku podatkowego, przy obliczaniu zaliczek miesięcznych jest potwierdzane jednolicie, w licznych interpretacjach podatkowych, przykładowo: w interpretacji indywidualnej z 20 marca 2023 r. wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.69.2023.1.EJ: „Jeżeli zatem podatnik osiąga dochód w trakcie trwania roku podatkowego, tj. stwierdza w trakcie roku podatkowego, że obowiązany jest do wykazania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych, to zasadne jest uznanie, że osiągnął on dochód, który może obniżyć o kwotę straty w odpowiedniej wysokości. Oznacza to, że podatnik nie musi czekać do momentu sporządzenia rocznego zeznania podatkowego, w którym wykaże dochód z całego roku podatkowego i dopiero wówczas obniży jego wysokość o odpowiednią kwotę straty”.
Podsumowując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż nabyte przez niego prawo do odliczenia podatku od dywidend otrzymanych do końca 2006 r., na mocy art. 23 ustawy CIT w zw. z art. 1 pkt 23 i art. 7 ustawy nowelizującej, uprawnia do odliczenia podatku od dywidend od podatku dochodowego kalkulowanego od dochodu uzyskanego w roku 2024 r. i w latach następnych, bezterminowo, aż do wyczerpania kwoty limitu przysługującego mu odliczenia.
Prawo to nie jest ograniczone w czasie, a odliczenie może zostać dokonane na etapie kalkulacji zaliczek na podatek dochodowy, pod warunkiem, że Spółka będzie kalkulowała zaliczki na bazie dochodu osiągniętego za dany rok podatkowy (nie będzie stosowała zaliczek uproszczonych). Wynika to z faktu, iż przepisy ustawy CIT regulujące to odliczenie nie nakładają warunku stosowania tego odliczenia wyłącznie w zeznaniu rocznym, a ponadto Spółka posiada uprawnienie do stosowania odliczenia na zasadach takich jak obowiązywały do końca 2006 r., tj. także na etapie zaliczek miesięcznych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Odnosząc się natomiast do przywołanych przez Państwa wyroków należy zaznaczyć, że orzeczenia sądowe są wiążące jedynie w sprawach, w których zapadły. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right