Interpretacja indywidualna z dnia 31 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.511.2024.1.SG
Ustalenia: - czy w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym otrzymane przez Spółkę wsparcie zwolnione jest z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 oraz art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „ustawa o CIT”), - w jakim momencie Spółka powinna rozpoznać zwolnienie z opodatkowania w przypadku zaliczki na wsparcie
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
2 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 21 sierpnia 2024 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, w zakresie ustalenia:
- czy w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym otrzymane przez Spółkę wsparcie zwolnione jest z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 oraz art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „ustawa o CIT”),
- w jakim momencie Spółka powinna rozpoznać zwolnienie z opodatkowania w przypadku zaliczki na wsparcie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
Podatkowa Grupa Kapitałowa (…) (dalej: „Wnioskodawca lub „PGK”) jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych w Polsce Spółką reprezentującą Wnioskodawcę jest A. S.A.
Podstawowym przedmiotem działalności spółek wchodzących w skład PGK jest prowadzenie działalności w zakresie: (i) (…).
Jedna ze spółek wchodzących w skład PGK, tj. B. sp. z o.o., dalej „Spółka”, zawarła umowy o objęcie przedsięwzięcia wsparciem w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (dalej: „Umowy”).
Zgodnie z zawartymi Umowami przedsięwzięcia realizowane są w ramach Planu Odbudowy i Wzmacniania Odporności (dalej: „KPO”) finansowanego ze środków Instrumentu na Rzecz Odbudowy i Wzmacniania Odporności. Umowy te zostały zawarte ze Skarbem Państwa, w imieniu którego działa Centrum Projektów Polska Cyfrowa.
Według zawartych Umów: „Plan rozwojowy” lub „KPO” oznacza dokument pn. Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększenia Odporności, o którym mowa w art. 17 ust. 1 Rozporządzenia 2021/241, stanowiący podstawę realizacji reform i inwestycji objętych wsparciem (finansowaniem) ze środków instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Na podstawie Umów dofinansowana ma być inwestycja zapewnienia dostępu do bardzo szybkiego Internetu na obszarach białych plam. Spółka buduje sieć światłowodową. W praktyce, w wyniku realizowanej inwestycji powstać mają/zakupione zostaną środki trwałe, od których mogłyby być dokonywane odpisy amortyzacyjne zgodnie z art. 16a-16m. Spółka nie planuje zajmować się sprzedażą usługi dostawy Internetu. Zawarta ma zostać umowa z operatorem, który będzie świadczył takie usługi.
Na podstawie Umowy, inwestycja zdefiniowana jest jako „inwestycja w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 z dnia 12 lutego 2021 r. ustanawiającego Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności zmierzającą do osiągnięcia celu w Planie rozwojowym”.
Umowy odnoszą się do obszarów projektowych zdefiniowanych jako „obszar obejmujący punkty adresowe (...)”.
Umowy odnoszą się również do Horyzontalnych zasad i kryteriów wyboru przedsięwzięć dla Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (dalej: „Zasady”). Zasady definiują „przedsięwzięcie” jako „projekt lub grupa projektów realizowany przez ostatecznego odbiorcę wsparcia, zmierzający do osiągnięcia założonego celu określonego wskaźnikami, z określonym początkiem i końcem realizacji.”
Środki otrzymywane są/maja być od Polskiego Funduszu Rozwoju (dalej: „PFR”) na podstawie zlecenia wypłaty z Centrum Projektów Polska Cyfrowa.
Zgodnie z zawartymi Umowami, Spółka ma obowiązek objęcia zasięgiem szerokopasmowego dostępu do Internetu 100% punktów adresowych określonych w obszarze projektowym.
Dofinansowanie jest przyznawane na zryczałtowane koszty, tj. Spółka nie jest zobowiązana do przedstawiania faktur rozliczających projekt, ale do wykazania realizacji określonego zadania/etapu/kamienia milowego.
Dofinansowanie może zostać przekazane przez podmiot wspierający w formie:
- zaliczki,
- refundacji przekazywanej jako płatność końcowa.
Dofinansowanie, o którym mowa powyżej będzie przekazywane w transzach, każdorazowo na podstawie zatwierdzonego wniosku o płatność.
Rozliczenie dofinansowania przebiegać będzie następująco:
- Spółka składa wniosek o płatność zaliczki (do 90% przyznanego dofinansowania),
- zaliczka ta musi być rozliczona w ciągu 18 miesięcy, jednak nie później niż w terminie złożenia wniosku o płatność końcową,
- w celu rozliczenia zaliczki Spółka składa wnioski o płatność rozliczające zaliczkę,
- na pozostałe 10% Spółka otrzymuje płatność końcową. Płatność końcowa jest powiązana z końcowym wnioskiem o płatność, tzn. Spółka otrzymuje pozostałe 10% po rozliczeniu projektu.
Rozliczenie dofinansowania przekazanego w formie zaliczki polega na wykazaniu wsparcia wydatków kwalifikowanych we wnioskach o płatność rozliczających zaliczkę lub na zwrocie tej zaliczki.
Jak wskazano powyżej, łączne dofinansowanie przekazane Spółce w formie zaliczki nie może przekroczyć 90% udzielonego dofinansowania w ramach przedsięwzięcia. Pozostała kwota dofinansowania będzie przekazana po akceptacji przedłożonego przez Spółkę wniosku o płatność końcową. W uzasadnionych przypadkach zmiana harmonogramu płatności może polegać na zwiększeniu kwoty dofinansowania przekazywanej w formie zaliczki.
W przypadku niezłożenia wniosku o płatność rozliczającego zaliczkę na kwotę wydatków kwalifikowalnych w formie stawek jednostkowych lub niezwrócenia niewykorzystanej części zaliczki w terminie 14 dni od dnia upływu terminu wskazanego powyżej, od środków pozostałych do rozliczenia, przekazanych w ramach zaliczki, Centrum Projektów Polska Cyfrowa, nalicza odsetki w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, liczone od dnia przekazania Spółce wsparcia środków do dnia złożenia przez niego wniosku o płatność rozliczającego zaliczkę lub do dnia zwrócenia niewykorzystanej części zaliczki.
W przypadku stwierdzenia okoliczności wskazanych powyżej Spółka wzywana jest do:
1) zapłaty odsetek lub
2) wyrażenia zgody na pomniejszenie kolejnych płatności.
Rozliczenie przedsięwzięcia polega na wykazaniu przez Spółkę we wnioskach o płatność wykonania kamieni milowych i osiągnięcia wskaźników produktu.
Spółka jest zobowiązana do rozliczenia całości otrzymanego dofinansowania w końcowym wniosku o płatność.
W przypadku gdy środki przeznaczone na realizację Przedsięwzięcia są:
1) wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem,
2) wykorzystane z naruszeniem procedur obowiązujących przy ich wykorzystaniu, w tym postanowień Umowy,
3) pobrane nienależnie lub w nadmiernej wysokości
- podlegają zwrotowi wraz z odsetkami.
Jeżeli z wniosku o płatność końcową wynika, że część przekazanego dofinansowania nie została wydatkowana przez Spółkę, Spółka bez wezwania w dniu złożenia wniosku o płatność końcową, zwraca na uprzednio wskazany przez jednostkę wspierającą rachunek bankowy, niewykorzystaną kwotę dofinansowania oraz odsetki bankowe wynikające z przechowywania tej kwoty na rachunku bankowym.
Spółka wnosi również wkład własny na realizację zadania.
Pytania
1. Czy w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym otrzymane przez Spółkę wsparcie zwolnione jest z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust 1 pkt 53 oraz art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o CIT?
2. W jakim momencie Spółka powinna rozpoznać zwolnienie z opodatkowania w przypadku zaliczki na wsparcie?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1
W opinii Spółki, otrzymane przez Spółkę wsparcie będzie korzystało ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) oraz art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o CIT.
Zgodnie z art. 17 ust 1 pkt 53 ustawy o CIT, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4. pkt 5 lit. a i b i pkt 5a-5d ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Powyższy przepis wskazuje, że zwolnienie z opodatkowania będzie miało zastosowanie, o ile spełnione zostaną łącznie następujące warunki:
a) podatnik otrzymuje środki finansowe,
b) podatnik otrzymuje dofinansowanie jako uczestnik projektu,
c) pomoc udzielona jest w ramach programu finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, pkt 5 lit a i b i pkt 5a-5d ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
W opinii Spółki, spełnione są wszystkie wskazane powyżej warunki.
Ad a) Spółka otrzymuje środki finansowe.
Ad b) Spełniony jest również drugi warunek zwolnienia z opodatkowania. Spółka otrzymuje środki jako uczestnik projektu. Należy podkreślić, że Ustawa o CIT nie definiuje pojęcia „uczestnika” ani też pojęcia „projektu”. Również Umowy zawarte przez Spółkę nie definiują tych pojęć. W związku z tym, zdaniem Spółki, pojęcia te należy definiować zgodnie z ich potocznym rozumieniem.
Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego „uczestnik” to: „osoba biorąca udział w jakiejś akcji”.
Spółka bierze udział w realizacji określonego przedsięwzięcia, tj. budowie sieci światłowodowej ze wsparciem podmiotów zewnętrznych (podwykonawców) oraz z wykorzystaniem przyznanego dofinansowania. Usługi dostawy Internetu będą świadczone przez inny podmiot, z którym Spółka zawrze umowę. Spółka jest zatem uczestnikiem przedsięwzięcia.
Spełniona jest również definicja „projektu”. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego: „projekt” to m.in. zamierzony plan działania. W przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym realizowany jest określony plan działania. Projekt polega bowiem na budowie światłowodów a Spółka otrzymuje środki w związku z realizacją tej inwestycji. Dodatkowo, Umowa odnosi się do obszarów projektowych zdefiniowanych jako „obszar obejmujący punkty adresowe (...)”.
Ponadto, Umowy odnoszą się również do Horyzontalnych zasad i kryteriów wyboru przedsięwzięć dla Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Zasady definiują „przedsięwzięcie” jako „projekt lub grupa projektów realizowany przez ostatecznego odbiorcę wsparcia, zmierzający do osiągnięcia założonego celu określonego wskaźnikami, z określonym początkiem i końcem realizacji”.
Ad c) Kolejnym warunkiem zastosowania zwolnienia z opodatkowania jest, aby pomoc udzielana była w ramach programu finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, pkt 5 lit. a i b i pkt 5a-5d ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Ustawa o CIT nie definiuje pojęcia programów. Pojęciem tym posługują się jednak Ministerstwo Rozwoju i Polityki Regionalnej na stronie internetowej (Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności - Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej (funduszeeuropejskie.gov.pl)): „Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) to program, który składa się z 56 inwestycji i 55 reform”.
Pomoc udzielona jest w ramach programu finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4 , pkt 5 lit. a i b i pkt 5a-5d ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
W art. 5 ust. 3 pkt 5d ustawy o finansach publicznych wymienione są: środki pochodzące z Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, przeznaczone na wsparcie o charakterze bezzwrotnym, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 z dnia 12 lutego 2021 r. ustanawiającym Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Dz. Urz. UE L 57 z 18 lutego 2021 r., str. 17, ze zm.).
Jak wskazano w stanie faktycznym/opisie zdarzenia przyszłego, dofinansowanie przyznane jest na podstawie Umów o objęcie przedsięwzięcia wsparciem w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Zgodnie z zawartymi Umowami przedsięwzięcia realizowane są w ramach Planu Odbudowy i Wzmacniania Odporności finansowanego ze środków Instrumentu na Rzecz Odbudowy i Wzmacniania Odporności. Umowy te zostały zawarte ze Skarbem Państwa, w imieniu którego działa Centrum Projektów Polska Cyfrowa.
Jednocześnie, Umowy wskazują, że Inwestycja zdefiniowana jest jako „inwestycja w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 z dnia 12 lutego 2021 r. ustanawiającego Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności zmierzającą do osiągnięcia celi w Planie rozwojowym”.
W związku z powyższym, również ten warunek należy uznać za spełniony.
Jednocześnie, jak wskazano w stanie faktycznym, w wyniku realizowanej inwestycji powstać mają/zakupione zostaną środki trwałe.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o CIT, wolne od podatku dochodowego są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, z zastrzeżeniem pkt 14a, otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a-16m.
W rezultacie, również na podstawie tego przepisu możliwe będzie zastosowanie zwolnienia z opodatkowania CIT otrzymanego dofinansowania.
Podsumowanie:
Zdaniem Spółki, jest ona uprawniona do zastosowania zwolnienia z opodatkowania przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o CIT. Otrzymane wsparcie stanowi środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5d ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, tj. środki pochodzą z Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności i są przeznaczone na wsparcie o charakterze bezzwrotnym.
Jednocześnie, ponieważ w wyniku realizowanej inwestycji powstać mają/zakupione zostaną środki trwałe, które zostaną dofinansowane, możliwe będzie również zastosowanie zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o CIT.
Ad 2
Zdaniem Spółki, powinna ona rozpoznać przychód w dacie otrzymania zaliczki na wsparcie.
Dofinansowanie może zostać przekazane przez podmiot wspierający w formie:
- zaliczki,
- refundacji przekazywanej jako płatność końcowa.
Dofinansowanie, o którym mowa powyżej będzie przekazywane w transzach, każdorazowo na podstawie zatwierdzonego wniosku o płatność.
Dofinansowanie jest przyznawane na zryczałtowane koszty, tj. Spółka nie jest zobowiązana do przedstawiania faktur rozliczających projekt, ale do wykazania realizacji określonego zadania/etapu/kamienia milowego.
Rozliczenie dofinansowania przebiegać będzie następująco Spółka składa wniosek o płatność zaliczki (do 90% przyznanego dofinansowania). Zaliczka ta musi być rozliczona w ciągu 18 miesięcy jednak nie później niż w terminie złożenia wniosku o płatność końcową. W celu rozliczenia zaliczki Spółka składa wnioski o płatność rozliczające zaliczkę. Na pozostałe 10% Spółka otrzymuje płatność końcową. Płatność końcowa jest powiązana z końcowym wnioskiem o płatność, tzn. Spółka otrzymuje pozostałe 10% po rozliczeniu projektu.
Rozliczenie dofinansowania przekazanego w formie zaliczki polega na wykazaniu wydatków kwalifikowanych we wnioskach o płatność rozliczających zaliczkę lub na zwrocie tej zaliczki.
Jak wskazano powyżej, łączne dofinansowanie przekazane Spółce w formie zaliczki nie może przekroczyć 90% udzielonego dofinansowania w ramach przedsięwzięcia. Pozostała kwota dofinansowania będzie przekazana po akceptacji przedłożonego przez Spółkę wniosku o płatność końcową. W uzasadnionych przypadkach zmiana harmonogramu płatności może polegać na zwiększeniu kwoty dofinansowania przekazywanej w formie zaliczki.
W przypadku niezłożenia wniosku o płatność rozliczającego zaliczkę na kwotę wydatków kwalifikowanych w formie stawek jednostkowych lub niezwrócenia niewykorzystanej części zaliczki w terminie 14 dni od dnia upływu terminu wskazanego powyżej, od środków pozostałych do rozliczenia, przekazanych w ramach zaliczki, Centrum Projektów Polska Cyfrowa, nalicza odsetki w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, liczone od dnia przekazania Spółce wsparcia środków do dnia złożenia przez niego wniosku o płatność rozliczającego zaliczkę lub do dnia zwrócenia niewykorzystanej części zaliczki.
W przypadku stwierdzenia okoliczności wskazanych powyżej Spółka wzywana jest do:
1) zapłaty odsetek lub
2) wyrażenia zgody na pomniejszenie kolejnych płatności.
Rozliczenie Przedsięwzięcia polega na wykazaniu przez Spółkę we wnioskach o płatność wykonania kamieni milowych i osiągnięcia wskaźników produktu.
Spółka jest zobowiązana do rozliczenia całości otrzymanego dofinansowania w końcowym wniosku o płatność.
W przypadku gdy środki przeznaczone na realizację przedsięwzięcia są:
1) wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem,
2) wykorzystane z naruszeniem procedur obowiązujących przy ich wykorzystaniu, w tym postanowień Umowy,
3) pobrane nienależnie lub w nadmiernej wysokości
- podlegają zwrotowi wraz z odsetkami.
Jeżeli z wniosku o płatność końcową wynika, że część przekazanego dofinansowania nie została wydatkowana przez Spółkę, Spółka bez wezwania w dniu złożenia wniosku o płatność końcową, zwraca na uprzednio wskazany przez jednostkę wspierającą rachunek bankowy, niewykorzystaną kwotę dofinansowania oraz odsetki bankowe wynikające z przechowywania tej kwoty na rachunku bankowym.
Spółka wnosi również wkład własny na realizację zadania.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, przychodem są m.in. otrzymane pieniądze.
W myśl art. 12 ust. 3 ustawy o CIT, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Zgodnie z art. 12 ust. 3a ustawy o CIT, za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3. uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3g oraz 3j-3m, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:
1) wystawienia faktury albo
2) uregulowania należności.
Jeżeli strony ustalą, iż usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku (art. 12 ust. 3c ustawy o CIT).
Przepis ust. 3c stosuje się odpowiednio do dostawy energii elektrycznej, cieplnej oraz gazu przewodowego (art. 12 ust. 3d ustawy o CIT).
Za datę powstania przychodu z tytułu realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych uważa się moment realizacji tych praw (art. 12 ust. 3f ustawy o CIT).
Jednocześnie, na podstawie art. 12 ust. 3e ustawy o CIT, w przypadku otrzymania przychodu, o którym mowa w ust. 3, do którego nie stosuje się ust. 3a, 3c, 3d i 3f, za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty.
Jednocześnie, zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o CIT, do przychodów nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, a także otrzymanych lub zwróconych pożyczek (kredytów), w tym również uregulowanych w naturze, z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów).
Zdaniem Spółki, w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, nie znajdzie zastosowania zacytowany powyżej art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o CIT. Nie mamy w przedstawionym przypadku do czynienia z wpłatami lub należnościami na poczet dostaw towarów lub usług. Wpłata wsparcia nie jest warunkowana wykonaniem przez Spółkę konkretnej usługi lub dokonaniem dostawy towarów. Przedsięwzięcie realizowane przez Spółkę jest co prawda dofinansowane, jednakże Spółka nie jest zobowiązana do realizacji świadczenia wzajemnego w formie dostawy towarów lub wykonania usługi.
Tym samym nie można mówić o realizacji czegokolwiek (przez Spółkę) w następnych okresach sprawozdawczych.
Otrzymane dofinansowanie, analogicznie jak dotacje i inne podobne formy wsparcia jest przychodem o specyficznym charakterze - ma charakter nieodpłatny i bezzwrotny. Korzystanie z dofinansowania regulowane jest co prawda szczegółowo w zawartych Umowach gdzie określone są obowiązki wszystkich stron, nie nakładają one jednak na Spółkę obowiązków związanych z dostawami i usługami. Zamiast tego, realizowane jest przedsięwzięcie Spółki, w związku z którym wypłacane jest na jej rzecz dofinansowanie.
Zdaniem Spółki, brak jest argumentów, które potwierdzałyby stanowisko, że przychód otrzymany przez Spółkę w formie zaliczki nie ma charakteru definitywnego i dopiero z momentem dostawy towaru/realizacji usługi zaliczki nabywają cechy definitywności. Jak wskazano powyżej, nie ma tu wykonania usługi, czy też dostawy towarów.
W opinii Spółki, nie można wskazać innego momentu powstania przychodu z tytułu zaliczki niż data jej otrzymania. Zarówno przepisy ustawy o CIT, jak i zapisy Umów, nie wskazują na inne momenty. W takim przypadku, jedynym momentem, który możliwy jest do zidentyfikowania (dla potrzeb powstania przychodu zwolnionego z CIT), jest data otrzymania wsparcia Wszelkie inne wybrane momenty miałyby charakter jedynie przypadkowy.
Podsumowanie:
W opinii Spółki, w związku z wypłatą na jej rzecz zaliczki na wsparcie, jest ona zobowiązana do rozpoznania przychodu zwolnionego z CIT w dacie jego otrzymania.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym
Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.