Interpretacja indywidualna z dnia 29 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.611.2024.2.JG
Możliwość rezygnacji z ewidencjonowania obrotów przy pomocy kasy rejestrującej.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktyczneg i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
10 września 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 10 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości rezygnacji z ewidencjonowania obrotów przy pomocy kasy rejestrującej. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 29 września 2024 r. (wpływ 2 października 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Prosi Pani o wyrażenie zgody na zaprzestanie z korzystania z kasy fiskalnej w działalności gospodarczej Kancelarii prowadzonej od lipca 2015 r., a polegającej na świadczeniu usług rzecznikowskich i prawnych związanych z prawem własności przemysłowej i intelektualnej.
Kancelaria współpracowała z osobami nieprowadzącymi działalności gospodarczej (tzw. osobami fizycznymi) w latach poprzednich i tak np.:
- w latach 2015-2017 przychód brutto zaewidencjonowany paragonami wyniósł 25 035,50 zł, przy łącznym dochodzie netto w kwocie ok. (…) zł,
- w latach 2017-2019 przychód na podstawie paragonów wyniósł (…) zł,
- a ostatni przychód zaewidencjonowany paragonem miał miejsce w lipcu 2021 r. i wyniósł (…) zł, przy czym łączny przychód w 2021 r. wyniósł (…) zł.
Od lipca 2021 r. Kancelaria świadczy usługi wyłącznie krajowym i zagranicznym podmiotom gospodarczym i obciąża je na podstawie faktur VAT, co znajduje odzwierciedlenie w rzeczywistości i dokumentacji księgowej. Od tej pory fiskalne raporty miesięczne wykazują zerowe przychody.
Kancelaria nie zamierza świadczyć usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Zapytania i zlecenia od osób fizycznych są przekazywane do innych kancelarii świadczących podobne usługi na rzecz osób fizycznych.
Ponownie prosi Pani o wyrażenie zgody na zaprzestanie z korzystania z kasy fiskalnej ponieważ jest zbędna, tym bardziej, że 31 lipca 2024 r. zgłosiła Pani konieczność kontaktu z serwisem i raport fiskalny za miesiąc lipiec 2024 r. (oczywiście zerowy) nie mógł być wydrukowany w terminie. Również za sierpień raport fiskalny także zerowy nie został wydrukowany. Prosi Pani o odstąpienie wymierzenia kary za brak raportów za lipiec i sierpień oraz prawdopodobnie za wrzesień i październik bieżącego roku.
Kasa nie została przekazana do firmy serwisującej (z siedzibą w (…)) w oczekiwaniu na pozytywne stanowisko Naczelnika Urzędu Skarbowego (…), do którego 31 lipca 2024 r. skierowała Pani pismo analogicznej treści i który pouczył Panią o prawidłowej drodze ubiegania się o interpretację indywidualną w przedmiotowej sprawie.
Pytania (ostatecznie sprecyzowane w uzupełnieniu do wniosku):
1.Czy w sytuacji, gdy w danym dniu nie występuje sprzedaż, która podlega ewidencji przy użyciu kasy rejestrującej jest i będzie Pani zobowiązana sporządzić i wydrukować raport fiskalny?
2.Czy może Pani zrezygnować z korzystania z kasy fiskalnej?
3.Czy może Pani zamknąć (formalnie zlikwidować) kasę fiskalną?
Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie sprecyzowane w uzupełnieniu do wniosku):
Wobec faktu, że Kancelaria od lipca 2021 r. nie świadczy usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i nie zamierza takich usług świadczyć, kasa fiskalna jest zbędna.
Pozyskanie zaległych raportów fiskalnych, czy kolejne usługi serwisowe wygenerują niepotrzebne koszty po stronie Kancelarii, a raport końcowy (na zamknięcie/likwidację kasy) i tak potwierdzi brak przychodów ewidencjonowanych paragonami od 1 lipca 2024 r.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem:
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.
Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.
Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1 ustawy, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.
Z opisu sprawy wynika, że od lipca 2021 r. Pani Kancelaria świadczy usługi wyłącznie na rzecz podmiotów gospodarczych i wystawia faktur VAT. Kancelaria nie zamierza świadczyć usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.
Pani wątpliwości dotyczą możliwości rezygnacji z posiadania kasy rejestrującej oraz jej likwidacji w sytuacji, gdy będzie Pani świadczyła usługi wyłącznie na rzecz podmiotów gospodarczych, a także obowiązku sporządzania i drukowania raportów fiskalnych, jeżeli w danym dniu nie wystąpiła sprzedaż, która podlegałaby ewidencji przy użyciu kasy rejestrującej.
Aby odnieść się do powyższej kwestii konieczne jest nawiązanie do cytowanego wyżej art. 111 ust. 1 ustawy. Z jego treści jednoznacznie wynika, że obowiązek ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej ciąży na podatnikach dokonujących sprzedaży na rzecz dwóch rodzajów podmiotów, mianowicie osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.
Tym samym obowiązek ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej nie występuje w przypadku sprzedaży na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, tj. firm, przedsiębiorstw, organizacji. Obowiązek ten uzależniony jest od wystąpienia sprzedaży, która podlegać będzie ewidencjonowaniu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
W wyniku analizy opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, stwierdzić należy, że skoro w niniejszej sytuacji nie występuje/nie wystąpi sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej ani też na rzecz rolników ryczałtowych – wyraźnie wskazała Pani, że kontrahentami są/będą wyłącznie podmioty gospodarcze - to brak jest sprzedaży podlegającej obowiązkowi ewidencjonowania przy użyciu kasy. Zatem, w związku z prowadzeniem sprzedaży wyłącznie na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, nie ma Pani obowiązku posiadania i ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, a tym samym może Pani zrezygnować z korzystania z kasy fiskalnej i ją wyrejestrować.
W tym miejscu należy wskazać, że kwestie dotyczące m.in. sposobu postępowania w przypadku zakończenia prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej regulują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1625 ze zm.).
Stosownie do § 6 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących:
Podatnicy, prowadząc ewidencję wystawiają raport fiskalny dobowy po zakończeniu sprzedaży za dany dzień, nie później niż przed dokonaniem pierwszej sprzedaży w dniu następnym.
W myśl art. § 6 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących:
Podatnicy, prowadząc ewidencję wystawiają raport fiskalny okresowy (miesięczny) po zakończeniu sprzedaży za dany miesiąc, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po danym miesiącu; w przypadku kas on-line zamiast raportu fiskalnego okresowego (miesięcznego) podatnicy mogą wystawić łączny raport fiskalny okresowy (miesięczny).
Przy czym, zgodnie z § 2 ust. 27 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o raporcie fiskalnym dobowym, raporcie fiskalnym okresowym, w tym miesięcznym, raporcie fiskalnym rozliczeniowym, łącznym raporcie fiskalnym okresowym, w tym miesięcznym, i łącznym raporcie fiskalnym rozliczeniowym - rozumie się przez to odpowiednio pełny lub skrócony raport fiskalny zawierający w szczególności dane sumaryczne o wartości sprzedaży i wysokości podatku w ujęciu według poszczególnych stawek podatku oraz wartości sprzedaży zwolnionej od podatku odpowiednio za daną dobę, wybrany okres lub cały okres pracy kasy.
Zgodnie z § 34 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących:
W przypadku zakończenia używania kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii z powodu zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas w trybie fiskalnym, podatnik:
1) wystawia raport fiskalny dobowy i raport fiskalny okresowy (miesięczny);
2) niezwłocznie, przy pomocy serwisanta, dokonuje odczytu zawartości pamięci fiskalnej poprzez wystawienie raportu fiskalnego rozliczeniowego i sporządza z tej czynności protokół, według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do rozporządzenia;
3) składa protokół z odczytu zawartości pamięci fiskalnej wraz z załączonym raportem fiskalnym rozliczeniowym, w terminie 5 dni od dnia ich sporządzenia, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego;
4) sporządza i składa, wraz z dokumentami, o których mowa w pkt 3, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas, według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do rozporządzenia.
Stosownie do § 36 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących:
W przypadku zakończenia przez kasę pracy w trybie fiskalnym podatnik nie może prowadzić ewidencji przy użyciu tej kasy.
Jak zostało wskazane powyżej, w przypadku świadczenia usług tylko i wyłacznie na rzecz podmiotów gospodarczych będzie Pani mogła zrezygnować z ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrujacej.
W takim przypadku powinna Pani sporządzić i wraz z wymaganymi dokumentami złożyć do właściwego naczelnika urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie kasy stosownie do zapisu powołanego wyżej § 34 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, tj. zgodnie z zasadami z niego wynikającymi.
Jednakże biorąc pod uwagę treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że obowiązek sporządzania fiskalnych raportów uzależniony jest od wystąpienia sprzedaży, podlegającej obowiązkowi ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej. Sporządzenie ich bowiem ma sens tylko wtedy, gdy posłuży on do zaewidencjonowania występujących danych dotyczących sprzedaży.
Raporty fiskalne dobowe są sporządzane po zakończeniu sprzedaży w danym dniu i dokumentują obrót z tego tytułu oraz wskazują kwoty podatku należnego za daną dobę. Brak sprzedaży oznacza, że obrót i kwota podatku mają wartość zerową. Dane o sumarycznym obrocie zostaną wykazane w raporcie fiskalnym miesięcznym. Wobec powyższego, nie ma potrzeby ani prawnego obowiązku sporządzania i drukowania raportów dobowych w dniach, w których nie zaewidencjonowano żadnej sprzedaży na kasie rejestrującej.
Natomiast raporty fiskalne za okres miesięczny należy sporządzić po zakończeniu sprzedaży w danym miesiącu, jeżeli w miesiącu tym wystąpiła sprzedaż podlegająca obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Wskazała Pani, że od lipca 2021 r. świadczy Pani usługi wyłącznie krajowym i zagranicznym podmiotom gospodarczym i wystawia na ich rzecz faktury. W świetle powyższego, należy stwierdzić, iż nie ma Pani obowiązku sporządzania raportów fiskalnych miesięcznych, w miesiącach w których nie wystąpiła sprzedaż podlegająca obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
W efekcie, nie jest i będzie Pani zobowiązana do sporządzenia i wydrukowania raportu fiskalnego.
W konsekwencji odpowiadając na Pani pytania stwierdzić należy, że:
1.w sytuacji, gdy w danym dniu nie występuje sprzedaż, która podlega ewidencji przy użyciu kasy rejestrującej nie będzie Pani zobowiązana do sporządzenia i wydrukowania raportu fiskalnego,
2.może Pani zrezygnować z korzystania z kasy fiskalnej oraz dokonać jej likwidacji.
Tym samym Pani stanowisko w całości uznaję za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny i rzeczywiste zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywało się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Wskazujemy ponadto, że niniejsza interpretacja indywidualna została wydana tylko w zakresie możliwości rezygnacji przez Panią z ewidencjonowania obrotów przy pomocy kasy rejestrujące oraz konieczności drukowania raportów fiskalnych w przypadku braku sprzedaży na kasie fiskalnej, natomiast nie rozstrzyga w zakresie wymierzenia kary za brak raportów, gdyż Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w trybie wydania interpretacji indywidualnej określonym w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie ma takich kompetencji.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w danie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego, który obowiązywał w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).