Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 31 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.435.2024.1.EP
Wydanie interpretacji indywidualnej, która dotyczy obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wykonane roboty oraz prace związane z realizacją projektu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 23 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wykonane roboty oraz prace związane z realizacją projektu pn.: „(…)”.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Gmina (…) z siedzibą w (…), NIP: (…) jest samodzielną jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, powołaną do organizacji życia publicznego na swoim terytorium oraz do realizacji zbiorowych potrzeb wspólnoty należących do jej zakresu działania. Gmina we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność wykonuje zadania publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Gmina jest czynnym płatnikiem podatku VAT.
Funkcjonowanie Gminy (…) opiera się na założeniach Ustawy o samorządzie gminnym. Jest to podmiot, który wykonuje wszystkie zadania samorządu terytorialnego, niezastrzeżone dla innych jednostek, zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym Dz.U. 2024.609 t.j. Zgodnie z art. 6 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów oraz zadania własne gminy, określone w art. 7 ust. 1, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokojenie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych. Zadania użyteczności publicznej gminy obejmują między innymi sprawy związane z kulturą fizyczną i turystyką w tym tereny rekreacyjne i urządzenia sportowe.
Mając powyższe na uwadze Gmina (…) zrealizowała projekt o nazwie: „(…)”. Projekt zrealizowany został w maju 2024 roku. Celem realizacji operacji pn. „(…)” jest podniesienie standardu infrastruktury rekreacyjnej poprzez zagospodarowanie terenu i stworzenie miejsca rekreacji w centrum sołectwa (...).
Przedmiotowy cel jest zgodny z celem wyszczególnionym w (…) jako cel ogólny którym jest „(…)”. Celem szczegółowym, który zostanie osiągnięty dzięki realizacji niniejszej operacji jest „(…)”.
Dzięki zagospodarowaniu przedmiotowego terenu w (…) powstało centrum spełniające głównie funkcje nie tylko rekreacyjne ale również kulturalne czy społeczne. Ze względu na lokalizację tego obszaru jest on wykorzystywany przy organizacji najróżniejszych imprez takich jak dożynki, festyny (…) itp. Dzięki realizacji operacji rekreacja w (…) odbywa się w bardziej komfortowych warunkach co może wzbudzić zainteresowanie wśród dzieci i młodzieży odmiennym od komputera sposobem spędzania wolnego czasu. Dzięki naszej inicjatywie poprawiła się również estetyka przestrzeni publicznej wsi (…), ponadto dzięki nowemu obiektowi poprawił się wizerunek i postrzeganie naszej gminy w oczach mieszkańców i osób postronnych.
Realizacja operacji jest zgodna z lokalnymi kryteriami wyboru operacji. Innowacyjność - w wyniku realizacji projektu został oddany nowy produkt jakim jest centrum rekreacyjne. Ponadto wykorzystujemy udoskonalony sposób istniejących lokalnych zasobów poprzez zaangażowanie w realizację operacji (…) liderów .
Liczba potencjalnych odbiorców operacji - angażuje ponad 20 osób, imprezy realizowane w (…) w zależności od charakteru przyciągają od kilkudziesięciu do nawet kilkuset osób.
Wpływ na poprawę sytuacji w dziedzinach uznanych w (…) za priorytetowe - jest to przede wszystkim poprawa w zakresie turystyki i rekreacji co jest głównym celem projektu.
Stopień wykorzystania zasobów wewnętrznych obszaru podczas realizacji operacji jest wykorzystywana głównie aktywność społeczna mieszkańców, założenia projektu były konsultowane z jej przedstawicielami.
W ramach operacji zostały wykonane roboty budowlane polegające na rozbiórce starej nawierzchni wykonanej częściowo z płyt betonowych oraz tłucznia, następnie zrealizowano roboty ziemne i kanalizacja deszczowa. W kolejnym etapie została wykonana nowa nawierzchnia z kostki brukowej oraz płyt betonowych. Na koniec zamontowane zostały ławki parkowe oraz kosze na śmieci. Całkowita powierzchnia ok. (…) m2.
Wybudowany obiekt wchodzi w skład majątku Gminy (…), zostanie przyjęty poprzez OT jako środek trwały. Obiekt ten służy wyłącznie działalności społecznej innej niż gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT t.j. na obiekcie wykonywane są wyłącznie czynności niepodlegające opodatkowaniu dotyczące turystyki i rekreacji. Obiekt ten nie służył działalności gospodarczej - zarówno zwolnionej jak i opodatkowanej.
Pytanie
Czy Gmina (…) ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur (dotyczących towarów i usług) otrzymanych od wykonawców, którzy realizowali projekt „(…)”?
Państwa stanowisko w sprawie
Gmina (…) nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych od wykonawców, którzy realizowali projekt Zagospodarowanie terenu w celu stworzenia centrum rekreacji w (…), gdyż nie występuje powiązanie zakupu ze sprzedażą tj. art. 86 ustawy o VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Tak skonstruowana zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Jak Państwo wskazali we wniosku, Gmina (…) nie wykorzystuje powstałego obiektu do jakichkolwiek czynności opodatkowanych VAT. Obiekt ten służy wyłącznie działalności społecznej innej niż gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT t.j. na obiekcie wykonywane są wyłącznie czynności niepodlegające opodatkowaniu dotyczące turystyki i rekreacji. Obiekt ten nie służył działalności gospodarczej - zarówno zwolnionej jak i opodatkowanej.
Wobec powyższego nie przysługuje Państwu – w związku z art. 86 ust. 1 ustawy – prawo doobniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wykonane roboty/dostawy związane z realizacją projektu pn.: „(…)”.
W konsekwencji Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383 ; ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi
(t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935, dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right