Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

TEMATY:
TEMATY:
Data publikacji: 2024-11-12

Jak informować klientów o akcjach promocyjnych, by nie podpaść UOKiK

Wiele sklepów już zaczęło dostosowywać swoją ofertę promocyjną do Black Friday, co ogłaszają w reklamach medialnych. I choć przepisy nakładające obowiązek informowania o najniższej cenie z 30 dni przed obniżką obowiązują już drugi rok, to nadal się zdarza, że w ramach promocji dane o cenach nie są podawane prawidłowo. Tymczasem uczciwa konkurencja między przedsiębiorcami oraz rzetelne wywiązywanie się przez sprzedawców ze swoich obowiązków są przedmiotem kontroli Inspekcji Handlowej i prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Dziś podpowiadamy przedsiębiorcom, jak prawidłowo organizować promocje, by uniknąć kar.


Jak przedstawiać poziom procentowej obniżki w ramach promocji?

Jeżeli sprzedawca chce eksponować promocję polegającą na procentowej obniżce cen (np. na plakatach, w spotach w radiu lub telewizji), to procentowa wartość obniżki musi odnosić się do najniższej ceny z 30 dni przed obniżką. Takie podejście potwierdził niedawno Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 26 września 2024 r. w sprawie C-330/23 Aldi Süd. [ramka 1] Jego rozstrzygnięcie oznacza, że sprzedawcy nie mogą zachęcać klientów do skorzystania z promocji w ich sklepie przez pokazywanie procentu obniżki obliczanego od ceny „przekreślonej”. Przedsiębiorca ma dużą dowolność w ustaleniu ceny bezpośrednio poprzedzającej obniżkę. Istnieje ryzyko, że zawyży cenę przed promocją, aby móc pokazać klientom atrakcyjny poziom obniżki, który przyćmi informację o najniższej cenie z 30 dni przed obniżką. Zresztą nie każdy klient, który ma styczność z reklamą, będzie w stanie szybko obliczyć procentową różnicę między ceną historyczną a promocyjną, żeby zweryfikować przekaz reklamowy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00