Interpretacja indywidualna z dnia 30 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.649.2024.2.EC
Możliwość skorzystania z preferencyjnego rozliczenia jako osoba samotnie wychowująca dzieci.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 sierpnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 23 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości rozliczenia się jako osoba samotnie wychowująca dziecko. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 19 października 2024 r. (wpływ 20 października 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca zwraca się z prośbą o weryfikację stanu faktycznego dotyczącego sytuacji obejmującej przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczącej osoby samotnie wychowującej dziecko.
Będąc osobą osiągającą dochody podatkowe w oparciu o umowę o pracę, Wnioskodawca wychowuje dwie córki, … (urodzoną 2 grudnia 2011 r.) oraz … (urodzoną 30 października 2004 r.). … jest wychowywana wspólnie przez Wnioskodawcę oraz byłą żonę (….). Od 2021 r. …, w wyniku sytuacji życiowej, jest przez Wnioskodawcę wychowywana samodzielnie, co zostało potwierdzone przez właściwe wyroki Sądu, w oparciu o materiał dowodowy. … jest studentką studiów dziennych. W roku podatkowym 2023 oraz 2024 nie osiągała dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach ogólnych, przekraczających czternastokrotność renty socjalnej. Była żona nie spełnia kryteriów osoby samotnie wychowującej, żadne z naszych dzieci i w oparciu o wiedzę Wnioskodawcy nie korzysta z ulgi określonej dla takiego przypadku.
Chronologiczny opis sytuacji
Na mocy wyroku Sądu (...) z dnia 21 kwietnia 2017 r. Sąd orzekł o rozwiązaniu związku małżeńskiego …. z …. i w punkcie …. powierzył obojgu rodzicom wykonanie władzy rodzicielskiej nad małoletnimi dziećmi stron … i jej siostrą …, ustalając, że miejscem zamieszkania małoletnich będzie każdorazowe miejsce zamieszkania matki oraz zasądził od Wnioskodawcy na rzecz … alimenty w wysokości 1 500,00 zł miesięcznie i na rzecz małoletniej … alimenty w wysokości 1 000,00 zł (dowód: wyrok Sądu (...) z dnia 21 kwietnia 2017 r.).
Od 2001 r. [w uzupełnieniu skorygowano: od 2021 r.] stan faktyczny w sprawie kształtuje się w sposób z goła odmienny od tego, który stanowił podstawę przywołanego powyżej rozstrzygnięcia Sądu ….. Relacje pomiędzy … a …. uległy znacznemu pogorszeniu. …. nie mogąc wypracować wspólnego stanowiska z mamą oraz pozostając z nią w niedobrych stosunkach przeprowadziła się i zamieszkała razem z Wnioskodawcą, za akceptacją matki. Cały ciężar utrzymania i wychowania spoczywa na ojcu. Należy wziąć pod uwagę nie tylko stricte materialny wymiar obowiązku alimentacyjnego spoczywającego na rodzicach, ale także sam fakt sprawowania faktycznej opieki i podejmowania wszelkich starań wychowawczych przez Wnioskodawcę. W konsekwencji, w celu usankcjonowania zaistniałego stanu, Wnioskodawca wystąpił z żoną na drogę sądową. W odpowiedzi na Jego wniosek, w piśmie procesowym do Sądu ….z dnia 13 sierpnia 2021 r. była żona przyznaje, że …. zamieszkuje stale wyłącznie z Wnioskodawcą oraz że faktycznie samodzielnie sprawuje nad nią opiekę. Fakt ten był przedmiotem weryfikacji przez Sąd w dniu 8 października 2021 r. Przed Sądem … w … Wydział …. wraz z byłą żoną rozstrzygając o sposobie wspólnego wykonywania władzy rodzicielskiej nad małoletnią córką …., byli małżonkowie zawarli ugodę w sprawie zmieniającą wyrok Sądu …. w …. z dnia 21 kwietnia 2017 r. poprzez ustalenie, że miejscem zamieszkania małoletniej będzie każdoczesne miejsce zamieszkania jej ojca oraz, że decyzje dotyczące bieżących spraw życia małoletniej będą podejmowane przez jej ojca (dowód: odpowiedź byłej żony do Sądu (...) z dnia 13 sierpnia 2021 r.; odpis postanowienia z dnia 8 października 2021 r. Sądu (...) wraz z odpisem ugody z dnia 8 października 2021 r.).
W dniu 9 czerwca 2022 r. przed Sądem (...) w sprawie z powództwa małoletniej zawarto ugodę między Wnioskodawcą a byłą żoną w oparciu, o którą była żona zobowiązuje się płacić alimenty w wysokości 300 zł miesięcznie na rzecz córki, płatną do rąk Wnioskodawcy (dowód: odpis ugody z dnia 9 czerwca 2022 r. zawartej przed Sądem (...)).
W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca nadmienia, że podlega na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu oraz oczekuje wydania interpretacji za 2022 r. i 2023 r. W okresie, którego dotyczy wniosek, Wnioskodawca był rozwodnikiem. Po rozwodzie stan cywilny Wnioskodawcy nie uległ zmianie. Data uprawomocnienia się orzeczenia Sądu o rozwodzie to 21 kwietnia 2017 r. Sąd nie zawiesił ani nie ograniczył władzy rodzicielskiej w stosunku do córek Wnioskodawcy. Data urodzenia córki … to 2 grudnia 2011 r.
Wnioskodawca doprecyzowuje, że od 2021 r. (a nie od 2001 r.) stan faktyczny w sprawie kształtuje się w sposób z goła odmienny od tego, który stanowił podstawę przywołanego powyżej rozstrzygnięcia Sądu ….. Relacje pomiędzy …. a … uległy znacznemu pogorszeniu. … nie mogąc wypracować wspólnego stanowiska z mamą oraz pozostając z nią w niedobrych stosunkach przeprowadziła się i zamieszkała razem z Wnioskodawcą, za akceptacją matki. W oparciu o ugodę z dnia 8 października 2021 r. miejscem zamieszkania … jest każdorazowo miejsce zamieszkania ojca. Miejscem zamieszkania córki ….. pozostaje miejsce zamieszkania matki. Starsza córka zamieszkała z Wnioskodawcą za zgodą jej matki od 2021 r. Od 2021 r. wyłącznie Wnioskodawca sprawuje faktyczną władzę rodzicielską nad córką …
W oparciu o protokół (odpis ugody) z dnia 8 października 2021 r. Sąd (...) Wnioskodawca (…) oraz uczestniczka (...) rozstrzygając o sposobie wspólnego wykonania władzy rodzicielskiej nad małoletnią córką …. urodzoną 30 października 2004 r. ustalają, że:
A. Miejscem zamieszkania małoletniej będzie każdoczesne miejsce zamieszkania jej ojca;
B. Decyzje dotyczące bieżących spraw życie małoletniej będą podejmowane przez Wnioskodawcę.
Nad dziećmi nie została orzeczona opieka naprzemienna. Władza rodzicielska jest powierzona obojgu rodzicom z zastrzeżeniem, że w oparciu o protokół (odpis ugody) z dnia 8 października 2021 r. Sąd (...), Wnioskodawca (...) oraz uczestniczka (...) rozstrzygając o sposobie wspólnego wykonania władzy rodzicielskiej nad małoletnią córką … urodzoną 30 października 2004 r. ustalają, że:
A. Miejscem zamieszkania małoletniej będzie każdoczesne miejsce zamieszkanie jej ojca;
B. Decyzje dotyczące bieżących spraw życia małoletniej będą podejmowane przez Wnioskodawcę.
Na pytanie Organu o treści: „czy w latach, których dotyczy wniosek, matka Pana córek również wykonywała władzę rodzicielską w stosunku do córek, tj. uczestniczyła w wychowaniu córek, dbała o prawidłowy rozwój córek kształtując ich właściwe zachowania, rozwijała ich zainteresowania, sprawowała nad nimi pieczę/opiekę, troszczyła się o ich rozwój fizyczny i duchowy, ponosiła wydatki związane z wypoczynkiem, ponosiła koszty ich utrzymania, zabezpieczała potrzeby bytowe, zdrowotne i edukacyjne, wypełniała obowiązek alimentacyjny, pomagała w edukacji szkolnej, brała czynny udział w sprawach dotyczących dzieci związanych z ich kształceniem, dodatkowymi zajęciami, zebraniami itp.? , Wnioskodawca wskazał, że od 2021 r. wyłącznie Wnioskodawca sprawuje faktyczną władzę rodzicielską nad córką …. W stosunku do córki … władza rodzicielska jest sprawowana przez obojga rodziców.
Na pytanie Organu o treści: „czy w roku (latach), którego (których) dotyczy wniosek, Pana była żona partycypowała w wydatkach związanych z ww. potrzebami dzieci?”, wskazał Pan: „Była żona nie partycypowała w wydatkach związanych z wychowaniem …., za wyjątkiem alimentów w wysokości 300 zł zasądzonymi od dnia 1 maja 2022 r.
Córki Wnioskodawcy, w latach których dotyczy wniosek, nie uczyły się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym lub w przepisach regulujących system oświaty lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie. Nie zostały na podstawie orzeczenia Sądu umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych, nie otrzymywały zasiłku (dodatku) pielęgnacyjnego ani renty socjalnej.
Na pytanie Organu o treści: „czy jeżeli w roku podatkowym (latach podatkowych) objętym wnioskiem któreś z Pana dzieci, o których mowa we wniosku, uzyskało pełnoletność/było pełnoletnie, to czy uzyskało w tym okresie:
·dochody podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (skala podatkowa) lub art. 30b (dochody ze zbycia papierów wartościowych, udziałów (akcji) lub pochodnych instrumentów finansowych) lub
·przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 (ulga dla młodych) lub art. 21 ust. 1 pkt 152 (ulga na powrót),
− w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 2194), z wyjątkiem renty rodzinnej?”, Wnioskodawca odpowiedział: „Wartość dochodów została opisana we wniosku i nie wynika z tego opisu, aby dochody córki przekroczyły limit zwolnienia i uniemożliwiały wspólne rozliczenie.”
W stosunku do Wnioskodawcy i Jego dzieci nie miały zastosowania przepisy art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (opodatkowanie dochodów z działalności gospodarczej, działów specjalnych produkcji rolnej podatkiem liniowym) lub ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (z wyjątkiem przepisów dotyczących najmu prywatnego) – w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń. Całość dochodów pochodziła z tytułu umowy o pracę i była opodatkowana według skali podatkowej, zgodnie za art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie miały również zastosowania przepisy ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
W okresie, którego dotyczy wniosek, Wnioskodawca osiągał i osiąga wyłącznie dochody z tytułu umowy o pracę, opodatkowane według skali podatkowej zgodnie z art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zaliczki na podatek dochodowy zostały odprowadzone przez płatnika, a stosowne informacje PIT-11 zostały przekazane do Wnioskodawcy i właściwego urzędu skarbowego.
Na pytanie Organu: „Czy za lata, których dotyczy sprawa, złożył Pan wniosek, wyrażony w zeznaniu podatkowym, o preferencyjne rozliczenie dochodów w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dzieci?”, Wnioskodawca odpowiedział: „Tak w zeszłym roku po rozmowie z doradcą z infolinii KAS. W tym roku doradca poradził złożyć wniosek o interpretację.”
Obecnie Wnioskodawca nie przewiduje zmiany stanu faktycznego. Jeżeli zajdą jakiekolwiek zmiany w Jego sytuacji życiowej lub Jego dzieci uniemożliwiające korzystanie z przedmiotowej interpretacji, to Wnioskodawca przestanie rozliczać się jako rodzic samotnie wychowujący dzieci.
Pytanie
Czy Wnioskodawca spełnia kryteria określone dla osoby samotnie wychowującej dziecko, zgodnie z art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Pana stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy, spełnia On kryteria określone dla osoby samotnie wychowującej dziecko, zgodnie z art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 6 ust. 4c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Od dochodów jednego rodzica lub opiekuna prawnego, podlegającego obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, będącego panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem, osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, lub osobą, której małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności, jeżeli ten rodzic lub opiekun w roku podatkowym samotnie wychowuje dzieci:
1)małoletnie,
2)pełnoletnie, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,
3)pełnoletnie do ukończenia 25. roku życia, uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innym państwie
– podatek może być określony zgodnie z ust. 4d na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym.
Stosownie do art. 6 ust. 4d ww. ustawy:
W przypadku, o którym mowa w ust. 4c, podatek jest określany w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów osoby samotnie wychowującej dzieci, z uwzględnieniem art. 7, przy czym do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w niniejszej ustawie.
Na podstawie art. 6 ust. 4e ww. ustawy:
Przepisu ust. 4c pkt 3 nie stosuje się, jeżeli dziecko, o którym mowa w tym przepisie, uzyskało w roku podatkowym:
1)dochody, z wyjątkiem renty rodzinnej, podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b lub
2)przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152
– w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz. U. z 2022 r. poz. 240 i 2476), w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 4f ww. ustawy stanowi:
Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 4d, nie ma zastosowania do osoby, która wychowuje wspólnie z drugim rodzicem albo opiekunem prawnym co najmniej jedno dziecko, w tym również gdy dziecko jest pod opieką naprzemienną, w związku z którą obydwojgu rodzicom zostało ustalone świadczenie wychowawcze zgodnie z art. 5 ust. 2a ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz. U. z 2022 r. poz. 1577 i 2140).
W myśl art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4d, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków, osoba samotnie wychowująca dziecko lub jej dziecko:
1)stosuje przepisy:
a)art. 30c lub
b)ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy
– w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;
2)podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
Z powyższego wynika, że ustawodawca uzależnił prawo do skorzystania z preferencyjnych zasad obliczania podatku dochodowego dla osób samotnie wychowujących dzieci od spełnienia łącznie następujących warunków:
·posiadania przez rodzica lub opiekuna prawnego statusu osoby samotnie wychowującej dziecko (dzieci);
·wychowywania przez rodzica lub opiekuna prawnego samotnie w roku podatkowym dziecka (dzieci);
·nieuzyskiwania przez rodzica lub opiekuna prawnego i dziecko (dzieci) przychodów/dochodów, do których zastosowanie mają przepisy art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem najmu prywatnego – w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;
·niepodlegania przez rodzica lub opiekuna prawnego i dziecko (dzieci) opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
W tym miejscu należy jednoznacznie podkreślić, że korzystanie z każdej preferencji podatkowej, wymaga spełnienia warunków określonych przez ustawodawcę w przepisach je konstytuujących, które powinny być interpretowane ściśle; niedopuszczalna jest ich interpretacja rozszerzająca.
Przepis art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymienia enumeratywnie osoby, którym przysługuje status osób samotnie wychowujących dzieci, odwołując się zarówno do statusu cywilnoprawnego osoby wychowującej dzieci (panna, kawaler, wdowa, wdowiec, rozwódka, rozwodnik), jak również do tego, że osoba ta musi faktycznie wychowywać dzieci samotnie, tj. bez wsparcia drugiego z rodziców.
Ustawodawca w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawarł definicji pojęcia „wychowywać”, należy odwołać się zatem do jego definicji słownikowych. „Wychowywać” w słownikowym rozumieniu oznacza: zapewniając byt doprowadzić do osiągnięcia pełnego rozwoju psychicznego i fizycznego. Wychowywanie polega na stałym troszczeniu się o byt materialny dziecka oraz o jego rozwój emocjonalny. Wychowanie dziecka można określić jako kształtowanie osobowości dziecka poprzez kształtowanie jego samodzielności, obowiązkowości, rozwijanie predyspozycji intelektualnych i umiejętności praktycznych, kształtowanie światopoglądu, systemu wartości oraz postaw emocjonalnych.
Osobą samotnie wychowującą dziecko, jest więc taka osoba, która stale troszczy się o byt materialny i rozwój emocjonalny dziecka, bez udziału (wsparcia) drugiej osoby.
Dodatkowo podkreślenia wymaga, że dla preferencyjnego opodatkowania dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2022 r. istotne znaczenie ma regulacja zawarta w treści art. 6 ust. 4f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z literalnego brzmienia art. 6 ust. 4f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który ma szczególne znaczenie w przedmiotowej sprawie wynika bowiem, że ww. preferencyjne opodatkowanie nie ma zastosowania do osoby, która wychowuje wspólnie z drugim rodzicem albo opiekunem prawnym co najmniej jedno dziecko, w tym również gdy dziecko jest pod opieką naprzemienną, w związku z którą obydwojgu rodzicom zostało ustalone świadczenie wychowawcze zgodnie z art. 5 ust. 2a ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.
Zatem od 2022 r. osoba, która wspólnie z drugim rodzicem wychowuje co najmniej jedno dziecko, nie może skorzystać z rozliczenia w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko.
Jak Pan wskazał w opisie sprawy, 21 kwietnia 2017 r. Sąd orzekł o rozwiązaniu Pana małżeństwa i powierzył obojgu rodzicom wykonywanie władzy rodzicielskiej nad małoletnimi dziećmi stron …. i jej siostrą …., ustalając, że miejscem zamieszkania małoletnich będzie każdorazowe miejsce zamieszkania matki oraz zasądził od Pana na rzecz … alimenty w wysokości 1 500,00 zł miesięcznie i na rzecz małoletniej …….. alimenty w wysokości 1 000,00 zł. Sąd nie zawiesił ani nie ograniczył władzy rodzicielskiej w stosunku do Pana córek. Nad dziećmi nie została orzeczona opieka naprzemienna. Od 2021 r. sytuacja zmieniła się. Starsza córka (….) nie mogąc wypracować wspólnego stanowiska z mamą oraz pozostając z nią w niedobrych stosunkach przeprowadziła się i zamieszkała razem z Panem, za akceptacją matki. Cały ciężar utrzymania i wychowania spoczywa na Panu. W konsekwencji, w celu usankcjonowania zaistniałego stanu, wystąpił Pan z byłą żoną na drogę sądową. W dniu 9 czerwca 2022 r. pomiędzy Panem a Pana byłą żoną została zawarta ugoda, w oparciu o którą była żona zobowiązuje się płacić alimenty w wysokości 300 zł miesięcznie na rzecz córki, płatną do Pana rąk. Była żona nie partycypowała w wydatkach związanych z wychowaniem …, za wyjątkiem alimentów w wysokości 300 zł zasądzonymi od dnia 1 maja 2022 r. Od 2021 r. wyłącznie Pan sprawuje faktyczną władzę rodzicielską nad córką …. Jednocześnie wskazał Pan, że w stosunku do córki …. - władza rodzicielska jest sprawowana przez obojga rodziców.
Przenosząc powyższe uregulowania na grunt opisanej sprawy, nie kwestionując Pana zaangażowania w proces wychowawczy córki …., nie można uznać, że w Pana przypadku spełnione zostały warunki wymagane dla rozliczenia się jako osoba samotnie wychowująca dziecko. Wprawdzie – jak wskazał Pan we wniosku – Pana starsza córka …. mieszka z Panem, była żona nie wykonuje władzy rodzicielskiej w stosunku do Pana córki, realna opieka nad córką jest sprawowana wyłącznie przez Pana, to jednak wobec tego, że Pana druga córka … – zgodnie z rozstrzygnięciem sądu – pozostaje pod opieką obojga rodziców, wystąpiła negatywna przesłanka uniemożliwiająca Panu skorzystanie z tej preferencji.
W konsekwencji, nie może Pan rozliczyć się za 2022 r. i za 2023 r. jako rodzic samotnie wychowujący dziecko na zasadach określonych w art. 6 ust. 4c w związku z art. 6 ust. 4f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację indywidualną w trybie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Należy wskazać, że przy wydawaniu interpretacji Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Pana w zakresie przedstawionego stanu faktycznego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).