Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 10 października 2024 r., sygn. I SA/Rz 315/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący S. WSA Grzegorz Panek, Sędzia WSA Jarosław Szaro, Sędzia WSA Piotr Popek /spr./, Protokolant sekr. sąd. Karolina Gołąbek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 października 2024 r. sprawy ze skargi Gminy R. na interpretację indywidualną Wójta Gminy R. z dnia 25 marca 2024 r. nr .... w przedmiocie podatku od nieruchomości uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi Gminy R. (dalej: Gmina/Skarżąca) jest interpretacja indywidualna Wójta Gminy R. z (...) marca 2024 r. nr (...), dotycząca podatku od nieruchomości.
Jak wynika z akt sprawy, (...) stycznia 2024 r. do Wójta Gminy R.wpłynął wniosek Gminy o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od nieruchomości w zakresie podlegania opodatkowaniu budowli wykorzystywanych w działalności wodno-kanalizacyjnej.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Gmina jest wspólnotą samorządową, która wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do jej zakresu działania należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zadania własne są przez Gminę wykonywane zgodnie z zasadami gospodarki komunalnej, która obejmuje w szczególności zadania o charakterze użyteczności publicznej, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych.
Gmina jest właścicielem m.in. gruntów i budynków a także budowli wykorzystywanych na potrzeby działalności wodno-kanalizacyjnej które są zajęte i wykorzystywane wyłącznie na cele realizacji zadań własnych Gminy z zakresu gospodarki komunalnej. Jest podatnikiem podatku od nieruchomości od posiadanych gruntów, budynków i budowli. Samodzielnie rozstrzyga o statusie podatkowym gruntów, budynków i budowli służących do zbiorowego zaopatrzenia w wodę oraz zbiorowego odprowadzania ścieków na potrzeby opodatkowania podatkiem od nieruchomości, gdyż nie wyodrębniła żadnej jednostki organizacyjnej, która wykonywałaby w jej imieniu działalność w zakresie działań w obszarze wodno-kanalizacyjnym.