Interpretacja indywidualna z dnia 31 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-3.4014.445.2024.2.AD
Skutki podatkowe nabycia nieruchomości w drodze licytacji komorniczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług oraz możliwość ubiegania się o zwrot nadpłaty podatku od czynności cywilnoprawnych.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od czynności cywilnoprawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Wniosek dotyczy m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia nieruchomości w drodze licytacji komorniczej.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
S. S.A. (dalej: Spółka) jest licencjonowaną instytucją finansową, zarządzającą funduszami i subfunduszami inwestycyjnymi. Obecnym przedmiotem działalności Spółki jest m.in. działalność związana z (…).
Spółka utworzyła i reprezentuje fundusz inwestycyjny S. Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych (uprzednio (…) Fundusz (…)) (dalej: Fundusz), będący od (…) zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
W ramach licytacji komorniczej Fundusz nabył prawa do nieruchomości hotelowo-usługowej położonej w T. (nr księgi wieczystej (…)), tj.:
- prawo użytkowania wieczystego gruntu do (…) roku;
- prawa własności budynków i urządzeń stanowiących odrębny od gruntu przedmiot własności
(zwane dalej łącznie jako: Nieruchomość).
Nieruchomość składała się z dwóch działek ewidencyjnych oznaczonych numerami (…) (dalej: Działka 1) oraz (…) (dalej: Działka 2) (łącznie dalej: Działki), na których posadowione zostały następujące obiekty budowlane:
- budynek hotelowy posadowiony na Działce 1;
- budynek zaplecza ośrodka wodnego posadowiony częściowo na Działce 1 i Działce 2
(zwane dalej łącznie jako: Budynki),
Poza Budynkami na Działkach nie znajdowały się jakiekolwiek inne naniesienia (budynki/budowle/urządzenia budowlane).
Jednocześnie, przedmiotem licytacji komorniczej była wyłącznie Nieruchomość, a nie wyposażenie Nieruchomości, czy też inne świadczenia, np. prawa wynikające z umów, wierzytelności, itp.
Prawomocne przysądzenie własności Nieruchomości na rzecz Funduszu miało miejsce (…) 2021 r., natomiast Nieruchomość została przekazana przez licytowanego dłużnika Funduszowi w (…) 2022 r. Z kolei płatność za Nieruchomość nastąpiła w dwóch transzach w (…) 2021 r. (częściowo w postaci wadium i częściowo w postaci dopłaty do wylicytowanej ceny).
Intencją, jaka towarzyszyła nabyciu Nieruchomości przez Fundusz była maksymalizacja dochodów z inwestycji, która miała zostać zrealizowana przez wzrost wartości Nieruchomości (samoistny, wynikający z okoliczności rynkowych oraz możliwej, przyszłej sprzedaży Nieruchomości), a także bieżące czerpanie dochodów z komercyjnego najmu Nieruchomości podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Sprzedaż Nieruchomości na licytacji podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i z tego tytułu (…) 2021 r. została wystawiona faktura przez komornika w imieniu dłużnika (dalej: Faktura), którą Fundusz otrzymał (…) 2022 r. (następnie w fakturze zmianie uległa informacja o sposobie zapłaty z „do zapłaty” na „zapłacono w całości przelewem”).
Fundusz przed dniem dokonania dostawy Nieruchomości, nie składał wspólnego/zgodnego z dłużnikiem oświadczenia o wyborze opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawy Nieruchomości, o którym mowa w art. 43 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług.
Z uwagi na wątpliwości w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży Nieruchomości na rzecz Funduszu, Fundusz za pośrednictwem Spółki podjął rozmowy z komornikiem, w ramach których zwrócił się z prośbą o wykazanie zasadności opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
W odpowiedzi komornik wskazał, iż sprzedaż Nieruchomości podlegała podatkowi od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 21 ustawy o podatku od towarów i usług, z którego wynika konieczność opodatkowania tym podatkiem, w sytuacji braku możliwości uzyskania od dłużnika niezbędnych informacji do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania zwolnień od podatku od towarów i usług, w przypadku m.in. dostawy nieruchomości realizowanej na drodze licytacji komorniczej.
Jednocześnie, komornik poinformował Fundusz, iż do akt sprawy sprzedaży Nieruchomości zostało złożone oświadczenie dłużnika, zgodnie z którym poczynił on nakłady na Nieruchomość przekraczające 30% wartości początkowej Nieruchomości. Niemniej, żadne bardziej szczegółowe informacje nie zostały uzyskane przez komornika, w tym co do daty poniesienia nakładów, ich faktycznej wielkości i charakteru (czy są to nakłady o charakterze ulepszeniowym, czy też remontowym). Z kolei, z informacji posiadanych przez Fundusz wynikało, że ostatnie ulepszenia Budynków (tj. jednego budynku hotelowego), były dokonywane w latach (…).
Fundusz wystąpił do komornika z prośbą o ujawnienie ww. oświadczenia dłużnika oraz podjął rozmowy w celu skorygowania do zera kwoty podatku należnego wykazanego od sprzedaży Nieruchomości.
Komornik nie zgodził się na korektę Faktury i odmówił wydania oświadczenia dłużnika co do wielkości nakładów i wyjaśnił, że nie jest on uprawniony do jego przekazania Funduszowi. Ponadto, komornik wskazał, że podjął próbę ustalenia wielkości poniesionych nakładów, niemniej możliwość weryfikacji przez niego wartości ww. nakładów została znacznie ograniczona z uwagi na szereg okoliczności wynikających z charakteru postępowania egzekucyjnego i jego przymusowego prowadzenia, w szczególności z powodu braku współpracy dłużnika oraz braku możliwości żądania takich dokumentów od podmiotu prowadzącego jego księgowość. Wobec powyższego, w braku dostatecznych informacji pozwalających na zastosowanie zwolnienia z podatku od towarów i usług, sprzedaż Nieruchomości została opodatkowana podatkiem od towarów i usług przez komornika.
Niemniej, z uwagi na utrzymujące się po stronie Funduszu wątpliwości w zakresie zasadności opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży Nieruchomości, Fundusz, który początkowo zamierzał odliczyć podatek naliczony z tytułu zakupu Nieruchomości, nie skorzystał z tego prawa. Co więcej, Fundusz zapłacił podatek od czynności cywilnoprawnych od wartości rynkowej Nieruchomości wraz z odsetkami za zwłokę.
Jednocześnie, Fundusz ponownie zwrócił się do komornika z prośbą o wykazanie zasadności opodatkowania podatkiem od towarów i usług, jednak nie otrzymał dodatkowych informacji i dokumentów. Wobec powyższego, Fundusz rozważał uzyskanie od komornika zwrotu pobranej kwoty podatkiem od towarów i usług na drodze cywilnego postępowania sądowego, niemniej odstąpił od tych działań.
Fundusz nie prowadzi ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnoprawnych, w związku z tym Nieruchomość po nabyciu nie została w takiej ewidencji ujęta i nie była przedmiotem amortyzacji dla potrzeb podatku dochodowego. Dla celów księgowych Nieruchomość została ujęta wyłącznie jako składnik lokat (aktywo) Funduszu.
Dodatkowo, podkreślają Państwo, iż Fundusz jest podmiotowo zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych, a rachunkowość prowadzi w oparciu o rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości funduszy inwestycyjnych, w tym szczególnym kontekście stosując bezpośrednio §26 tego rozporządzenia przewidujący, iż: „Nieruchomości wycenia się w oparciu o operat szacunkowy, sporządzony zgodnie z przepisami o gospodarce nieruchomościami, przy czym należy uwzględnić wszelkie istotne zmiany wartości godziwej nieruchomości po sporządzeniu operatu szacunkowego, w okresie jego obowiązywania.”
Jednocześnie, Nieruchomość była przedmiotem usług najmu świadczonych przez Fundusz, w następujących okresach:
- od (…) 2022 r. do (…) 2022 r. oraz
- od (…) 2023 r. do (…) 2024 r.,
z tytułu których Fundusz wykazywał podatek od towarów i usług należny.
Fundusz ponosił wydatki opodatkowane podatkiem od towarów i usług w związku z bieżącą obsługą Nieruchomości, z tytułu których odliczał podatek od towarów i usług naliczony, bowiem wydatki te związane były z ww. wynajmem Nieruchomości.
Z końcem marca 2024 r. Fundusz dokonał sprzedaży Nieruchomości na rzecz fundacji będącej uczestnikiem Funduszu z zastosowaniem zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.
Na potrzeby m.in. ww. sprzedaży Nieruchomości Fundusz dokonał kolejnej analizy przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktualnego orzecznictwa i postanowił ustalić, czy w opisanej sytuacji Funduszowi, z tytułu nabycia Nieruchomości przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług, oraz czy w omawianych okolicznościach konieczne było uiszczenie podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu nabycia Nieruchomości.
Pytanie
Czy Fundusz jest uprawniony do wystąpienia z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty podatku od czynności cywilnoprawnych uiszczonego z tytułu nabycia Nieruchomości? (pytanie oznaczone we wniosku nr 4)
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, są Państwo (Fundusz) uprawnieni do wystąpienia z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty podatku od czynności cywilnoprawnych uiszczonego z tytułu nabycia Nieruchomości.
Brak opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych
Uzasadniając swoje stanowisko powołali się Państwo na treść art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a), art. 1 ust. 4, art. 3 ust. 1 pkt 1, art. 4 pkt 1 w zw. z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, wskazując że ww. ustawa przewiduje także sytuacje, w których czynności mieszczące się w zakresie przedmiotowym ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zostają wyłączone z opodatkowania tym podatkiem.
I tak, stosownie do art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług, z wyjątkiem umów sprzedaży, których przedmiotem jest lokal mieszkalny stanowiący odrębną nieruchomość, opodatkowanych zgodnie z art. 7a.
Mając na uwadze powyższe, Państwa zdaniem, w sytuacji, w której sprzedaż Nieruchomości dłużnika przez komornika na rzecz Funduszu podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, należy stwierdzić, iż czynność ta nie stanowiła przedmiotu opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z uwagi na wyłączenie z art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Tryb odzyskania należnego Funduszowi podatku od czynności cywilnoprawnych
Uwzględniając powyższe, należy wskazać, iż stosownie do art. 72 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej za nadpłatę uważa się kwotę nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku. Z kolei, w myśl art. 73 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej, nadpłata powstaje, z zastrzeżeniem § 2, z dniem zapłaty przez podatnika podatku nienależnego lub w wysokości większej od należnej.
Jednocześnie, jak wskazuje art. 75 § 1 Ordynacji podatkowej, jeżeli podatnik kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku.
Tym samym, Państwa zdaniem, zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej, przysługuje Państwu uprawnienie do wystąpienia do naczelnika właściwego urzędu skarbowego z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty w podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu zawarcia umowy sprzedaży Nieruchomości. Czynność ta z uwagi na opodatkowanie podatkiem od towarów i usług nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, natomiast Fundusz z ostrożności uiścił właściwą kwotę tego podatku.
W konsekwencji, są Państwo (Fundusz) uprawnieni do wystąpienia z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty podatku od czynności cywilnoprawnych uiszczonego z tytułu nabycia Nieruchomości.
Na potwierdzenie swojego stanowiska powołali się Państwo na interpretacje indywidualne.
Powyżej przywołano tylko tę część Państwa stanowiska, która odnosi się do podatku od czynności cywilnoprawnych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz.U. z 2020 r. poz. 815 ze zm.):
Podatkowi podlegają: umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.
W myśl art. 1 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. ustawy:
Podatkowi podlegają:
2) zmiany umów wymienionych w pkt 1, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4;
3) orzeczenia sądów, w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne, jak czynności cywilnoprawne wymienione w pkt 1 lub 2.
Stosownie do art. 1 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy:
Przepisy ustawy o czynnościach cywilnoprawnych stosuje się odpowiednio do przedmiotów opodatkowania określonych w ust. 1 pkt 2 i 3.
Z uwagi na fakt, że ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych nie zawiera definicji sprzedaży, należy w tej kwestii odnieść się do przepisów uregulowanych w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.).
Zgodnie z art. 535 Kodeksu cywilnego:
Przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.
Tryb nabycia nieruchomości w postępowaniu egzekucyjnym został natomiast uregulowany przepisami Działu VI „Egzekucja z nieruchomości” ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1568).
W myśl art. 952 ww. ustawy:
Zajęta nieruchomość ulega sprzedaży przez licytację publiczną. Termin licytacji nie może być wyznaczony wcześniej niż po upływie dwóch tygodni po uprawomocnieniu się opisu i oszacowania ani też przed uprawomocnieniem się wyroku, na podstawie którego wszczęto egzekucję.
Zgodnie z art. 998 § 1 Kodeksu postępowania cywilnego:
Po uprawomocnieniu się przybicia i wykonaniu przez nabywcę warunków licytacyjnych lub postanowienia o ustaleniu ceny nabycia i wpłaceniu całej ceny przez Skarb Państwa sąd wydaje postanowienie o przysądzeniu własności.
W myśl art. 999 § 1 zdanie pierwsze Kodeksu postępowania cywilnego:
Prawomocne postanowienie o przysądzeniu własności przenosi własność na nabywcę i jest tytułem do ujawnienia na rzecz nabywcy prawa własności w katastrze nieruchomości oraz przez wpis w księdze wieczystej lub przez złożenie dokumentu do zbioru dokumentów.
Tym samym uprawomocnienie się postanowienia o przysądzeniu własności powoduje przejście własności w zamian za wcześniej uiszczoną cenę.
Jak wskazano powyżej, opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych podlegają orzeczenia sądowe, które wywołują takie same skutki jak czynności cywilnoprawne, o których mowa w art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Zatem nabycie w drodze licytacji – na gruncie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych – wywołuje takie skutki prawne jak nabycie na podstawie umowy sprzedaży i z tej przyczyny podlega temu podatkowi.
W myśl art. 3 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy:
Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą uprawomocnienia się orzeczenia sądu, doręczenia wyroku sądu polubownego lub zawarcia ugody – od przedmiotów opodatkowania określonych w art. 1 ust. 1 pkt 3.
Na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 5, ciąży – przy umowie sprzedaży – na kupującym.
W oparciu o art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Podstawę opodatkowania stanowi – przy umowie sprzedaży – wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego.
Zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:
Stawki podatku od umowy sprzedaży nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym wynoszą 2%.
Umowa sprzedaży rzeczy i praw majątkowych podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, a obowiązek uiszczenia podatku ciąży na kupującym. W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Na podstawie art. 2 pkt 4 lit. a) oraz lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:
Nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:
a) w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,
b) jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:
- umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
- umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.
Zgodnie z art. 1a pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:
Użyte w ustawie określenie podatek od towarów i usług oznacza – podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2020 r. poz. 106 i 568) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich.
Z treści art. 2 pkt 4 lit. a) i b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają generalnie status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że dana czynność (ta konkretna) jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub przynajmniej jedna ze stron tej czynności jest z tego podatku zwolniona (z wyjątkami ściśle w ustawie określonymi). Przy czym, mimo zwolnienia z podatku od towarów i usług, wyłączenie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie będzie miało miejsca wówczas, gdy czynność będzie dotyczyć m.in. umowy sprzedaży a jej przedmiotem będzie m.in. nieruchomość lub prawo użytkowania wieczystego. Jednocześnie podkreślić należy, że z treści cytowanego przepisu (lit. a) wynika, że wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych jest czynność tylko w takim zakresie, w jakim jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług.
Z przedstawionego zdarzenia wynika, że w ramach licytacji komorniczej nabyli Państwo w 2021 r., tj.: prawo użytkowania wieczystego gruntu oraz prawa własności budynków i urządzeń stanowiących odrębny od gruntu przedmiot własności (łącznie – Nieruchomość). Nieruchomość składała się z Działki 1 oraz Działki 2, na których posadowione zostały tylko obiekty budowlane; poza Budynkami na Działkach nie znajdowały się jakiekolwiek inne naniesienia. Prawomocne przysądzenie własności Nieruchomości na Państwa rzecz miało miejsce (…) 2021 r. Sprzedaż Nieruchomości na licytacji podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i z tego tytułu (…) 2021 r. została wystawiona faktura przez komornika. Fundusz przed dniem dokonania dostawy Nieruchomości nie składał wspólnego/zgodnego z dłużnikiem oświadczenia o wyborze opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawy Nieruchomości, o którym mowa w art. 43 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług. Komornik wskazał, iż sprzedaż Nieruchomości podlegała podatkowi od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 21 ustawy o podatku od towarów i usług. Fundusz zapłacił podatek od czynności cywilnoprawnych od wartości rynkowej Nieruchomości wraz z odsetkami za zwłokę.
Z treści wniosku wynika, iż nabycie przez Państwa w 2021 r. ww. Nieruchomości podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem, skoro istotnie omawiane we wniosku nabycie Nieruchomości w drodze licytacji, na podstawie postanowienia sądu o przysądzeniu własności, było w całości opodatkowane podatkiem od towarów i usług (nie było z tego podatku zwolnione), to do opisanej transakcji zastosowanie ma wyłączenie zawarte w art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W takim przypadku opisane nabycie było wyłączone z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Zatem należy stwierdzić, że nie byli Państwo zobowiązani do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu tego nabycia.
Mają Państwo wątpliwość czy są Państwo uprawnieni do wystąpienia z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty podatku od czynności cywilnoprawnych uiszczonego z tytułu nabycia Nieruchomości.
W myśl art. 72 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.):
Za nadpłatę uważa się kwotę nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku.
Zgodnie z art. 73 § 1 pkt 1 ww. ustawy:
Nadpłata powstaje, z zastrzeżeniem § 2, z dniem zapłaty przez podatnika podatku nienależnego lub w wysokości większej od należnej.
Wobec powyższego należy wskazać, że nadpłata powstanie zawsze wtedy, gdy podatek został zapłacony nienależnie. Tym samym – skoro uiścili Państwo niesłusznie podatek od czynności cywilnoprawnych z tytułu nabycia Nieruchomości w drodze licytacji komorniczej, bo nabycie to było opodatkowane podatkiem od towarów i usług – mogą się Państwo ubiegać o stwierdzenie i zwrot nadpłaty w trybie określonym przepisami Ordynacji podatkowej.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Ta interpretacja dotyczy wyłącznie podatku od czynności cywilnoprawnych, w zakresie podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja jest zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w(…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.