Interpretacja indywidualna z dnia 22 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.541.2024.1.KS
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. (...).
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Powiat (…) działa na podstawie ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2024 r., poz. 107). Wnioskodawca na mocy art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 24 lipca 1998 r. o wprowadzeniu zasadniczego trójstopniowego podziału terytorialnego państwa (Dz. U. z 1998 r. nr 96 poz. 603 ze zm.) stanowi jednostkę samorządu terytorialnego. Wnioskodawca, będący jednostką samorządu terytorialnego, uczestniczy w sprawowaniu władzy publicznej zgodnie z art. 16 ust. 2 Konstytucji oraz wykonuje zadania publiczne nie zastrzeżone dla innych organów władzy publicznej zgodnie z art. 163 Konstytucji.
Powiat (…) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Wnioskodawca realizuje zadania należące do właściwości samorządu powiatowego. Działając we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność, wykonuje określone ustawami zadania, wymienione w art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym w zakresie m.in. porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli, utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, jednak niektóre czynności Powiat (…) wykonuje na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych i traktuje je jako podlegające regulacjom VAT.
W celu wykonywania czynności, Powiat może tworzyć jednostki organizacyjne, za pomocą których wykonuje swoje zadania. W celu realizacji powołał jednostki wyodrębnione organizacyjnie i finansowo m.in. Starostwo Powiatowe (…) i Zarząd Dróg Powiatowych (…), które są zcentralizowane od 1 stycznia 2017 r.
W ramach czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych Powiat (…) (przy pomocy jednostki budżetowej Starostwo Powiatowe (…) dokonuje sprzedaży opodatkowanej (dzierżawy lokali użytkowych, sprzedaży gruntów budowlanych itp.), zwolnionej (dzierżawa gruntów rolnych, obwodów łowieckich, najmie mieszkalnym, sprzedaży nieruchomości i gruntów itp.) oraz wykonuje czynności niepodlegające opodatkowaniu (pobiera opłaty publicznoprawne) stanowiące dochód budżetu Powiatu (…). Natomiast przy pomocy jednostki budżetowej Zarząd Dróg Powiatowych (…) dokonuje sprzedaży incydentalnej, a opłaty publicznoprawne pobierane są na podstawie decyzji administracyjnych.
Stosownie do przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2024 r. poz. 361 ze zm.) Powiat (…) (przy pomocy jednostki budżetowej Starostwo Powiatowe (…) odlicza podatek naliczony zgodnie z przepisem art. 86 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Odnośnie kwoty podatku naliczonego przyporządkowanej do celów innych niż działalność gospodarcza nie odlicza podatku.
Powiat (…) złożył wniosek o dofinansowanie projektu pn. „(…) w ramach realizacji projektu „(…)”. Zaplanowane zostało doposażenie Starostwa Powiatowego (…) oraz Zarządu Dróg Powiatowych (…). W jednostkach do realizacji zadań publicznych w środowisku cyfrowym, z wykorzystaniem narzędzi jest wiele różnego rodzaju systemów informatycznych. Systemy oraz urządzenia w przeważającej większości nie są wystarczająco wydajne i nie gwarantują odpowiednio dużej przestrzeni dyskowej w stosunku do obecnych wymagań technicznych oraz ilości gromadzonych informacji, jak również nie zostały wdrożone wszystkie niezbędne systemy z zakresu cyberbezpieczeństwa zgodnie z wymogami Krajowymi Ramami Interoperacyjności i Krajowymi Systemami Cyberbezpieczeństwa.
Celem projektu jest modernizacja infrastruktury informatycznej oraz zwiększenie kompetencji co pozwoli na zwiększenie poziomu bezpieczeństwa informacji, jak również zwiększenie poziomu ochrony procesów informacji, w tym danych wrażliwych. W efekcie końcowym zastosowane podejście zapewni bezpieczną realizację przez Powiat (…) usług publicznych, zagwarantuje możliwość szybkiego wykrywania, reagowania i zapobiegania cyberzagrożeniom/cyberincydentom, a także wpłynie na poprawę kompetencji i świadomości pracowników w powyższym zakresie.
Realizacja przedmiotowego projektu pozwoli na uzupełnienie braków, a także stworzenie solidnych podstaw w oparciu, o które Powiat (…) będzie mógł funkcjonować w kolejnych latach, zapewniając komfort i bezpieczeństwo zarówno pracownikom, jak i zasobom przez urząd przetwarzanym.
Projekt służy realizacji zadań wnioskodawcy opisanych w ustawie o samorządzie powiatowym, zwiększa zdolność Powiatu (…) w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli, utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.
Nabyty w ramach projektu sprzęt, oprogramowania komputerowe i szkolenia w zakresie cyberbezpieczeństwa wykorzystywane będą wyłącznie do obsługi mieszkańców. Nabyte towary i usługi nie będą służyć działalności gospodarczej wykonywanej przez Powiat i czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.
Pytanie
Czy Powiat (…) ma możliwość odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „(…)” w ramach realizacji projektu „(…)” polegającego na wdrożeniu systemów zapewniających cyberbezpieczeństwo, modernizacji infrastruktury informatycznej, zakupie sprzętu, oprogramowania, licencji oraz szkoleń z zakresu cyberbezpieczeństwa?
Państwa stanowisko w sprawie
Powiat nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „(…)” w ramach realizacji projektu „(…)”, ponieważ nabyte mienie polegające na wdrożeniu systemów zapewniających cyberbezpieczeństwo, modernizacji infrastruktury informatycznej, zakupie sprzętu, oprogramowania, licencji oraz szkoleń z zakresu cyberbezpieczeństwa będzie wykorzystywane do poprawy realizacji usług publicznych co pozwoli zwiększyć zdolność Powiatu (…) w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli.
W ramach realizacji ww. projektu zwiększy się zdolność Powiatu (…) w zakresie realizacji usług publicznych na drodze informatycznej. Nabyty w ramach projektu sprzęt zapewniający bezpieczeństwo w sieci będzie wykorzystywany wyłącznie do poprawy jakości, szybkości i bezpieczeństwa obsługi administracyjnej mieszkańców. Wnioskodawca nie będzie miał zatem możliwości odliczenia podatku VAT związanego z realizacją przedmiotowego projektu.
Wynika to z faktu, że nie zostaną spełnione przesłanki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, które warunkują prawo do odliczenia podatku naliczonego. Powiat (…) w przypadku realizacji tego projektu nie będzie działała jako podatnik VAT, lecz jako organ władzy publicznej, a wydatki związane z realizacją zadania nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.
Zadania publiczne Powiatu (…) (zadania administracji publicznej) wykonywane są nieodpłatnie i mają na celu korzyść ogółu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy:
obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Odliczenia podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, może więc dokonać zarejestrowany czynny podatnik podatku VAT pod warunkiem, że nabyte towary i usługi są lub będą związane z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez tego podatnika.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:
nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 11 grudnia 2006 r. Nr 347 str. 1 ze zm.), zgodnie z którym:
krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 107), zwanej dalej ustawą o samorządzie powiatowym:
powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Stosownie do art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym:
powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym (…).
Z powyższych konstrukcji prawnych jednoznacznie wynika, że powiat, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działa w charakterze podatnika podatku VAT.
Wątpliwości dotyczą ustalenia, czy mają Państwo możliwość odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „(…)” w ramach realizacji projektu „(…)”.
Analiza przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego oraz obowiązujących przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że rozpatrywanym przypadku nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy, tj. związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. W analizowanej sprawie, jak wskazali Państwo nabyte towary i usługi nie będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.
Tym samym nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.
Zatem, nie będą mieli prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektempn. „(…)” w ramach realizacji projektu „(…)”.
Tym samym Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Ponadto wskazać należy, że w myśl art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, należy zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, w szczególności Państwa wskazaniu, że nabyte towary i usługi nie będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. W konsekwencji w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).