Artykuł
analiza
Polityka podatkowa UE a globalny podatek minimalny
Globalny minimalny podatek to krok milowy w kierunku sprawiedliwego opodatkowania międzynarodowych korporacji. To również duża szansa na ukrócenie szkodliwej konkurencji podatkowej między państwami i zmniejszenie agresywnej optymalizacji podatkowej. Jednak całkowicie ich on nie wyeliminuje
Jednym z istotnych problemów, z jakimi borykają się Unia Europejska i państwa wysokorozwinięte (grupa G20) w ostatnich dwóch dekadach, jest zjawisko braku realnego (sprawiedliwego) opodatkowania dużych korporacji. Ma to kluczowe znaczenie w kontekście procesów globalizacji oraz cyfryzacji gospodarki.
Szukanie dobrego rozwiązania okazało się czasochłonne. Nie tylko ze względu na złożony charakter tego problemu, lecz także ze uwagi na coraz powszechniejszą tendencję do szkodliwej konkurencji podatkowej wśród państw europejskich. Skutkowało to brakiem światowego konsensusu w zakresie wypracowania powszechnie akceptowalnego rozwiązania. Długi i żmudny proces dochodzenia do przedstawienia przez najbogatsze państwa świata (w tym państwa UE) propozycji skutecznych rozwiązań podatkowych wygenerował frustrację i złość. W dobie zwiększających się obciążeń fiskalnych dla klasy średniej, jak również szerzącej się tendencji do ubożenia społeczeństw nie da się lekceważyć tych negatywnych nastrojów. Równie silną presję na zmiany w polityce fiskalnej i impet decyzyjny wywarły lawinowo rosnące wydatki budżetowe (m.in. coraz bardziej rozbudowane programy społeczne, wydatki na obronność czy politykę migracyjną).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right