Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2024-11-04

procedury

Znów potrzebna uchwała NSA w sprawie przedawnienia

Czy termin przedawnienia podatku biegł, czy nie, jeżeli prokurator prawomocnie umorzył śledztwo, bo nie stwierdził, by doszło do popełnienia przestępstwa lub wykroczenia skarbowego? Na to pytanie odpowie w uchwale Naczelny Sąd Administracyjny

 

 

 

Wystąpił o to 18 października 2024 r. zwykły skład sędziowski NSA (sygn. akt I FSK 1078/24). Problem dotyczy art. 70 par. 6 pkt 1 ordynacji podatkowej. Wynika z niego, że bieg terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego się nie rozpoczyna, a rozpoczęty ulega zawieszeniu z dniem wszczęcia postępowania w sprawie o przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe, o którym podatnik został zawiadomiony, jeżeli podejrzenie popełnienia przestępstwa lub wykroczenia wiąże się z niewykonaniem tego zobowiązania.

Instrumentalne stosowanie

Przepis ten jest od lat krytykowany. Podatnicy i doradcy podatkowi uważają, że fiskus sięga po niego tylko po to, by nie dopuścić do przedawnienia podatku. Dowodzą, że postępowania karnoskarbowe są wszczynane tuż przed upływem terminu przedawnienia, mimo że skarbówka miała aż pięć lat na kontrolę. Nie bez znaczenia jest też to, że finansowym organem postępowania przygotowawczego są naczelnicy urzędów skarbowych i urzędów celno-skarbowych, a nadzór nad nimi sprawują dyrektorzy izb administracji skarbowej. Mamy więc do czynienia z tymi samymi organami, które prowadzą postępowanie podatkowe, czyli dotyczące wysokości podatku.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00