Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 24 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.714.2024.1.MG
Podatek od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy do sprzedaży używanego samochodu osobowego (tj. sprzedaży używanego samochodu osobowego, nabytego w celu odsprzedaży na podstawie faktury VAT-marża, bez prawa do odliczenia podatku VAT, który nie został zaksięgowany jako towar, lecz został wprowadzony do ewidencji środków trwałych i wykorzystywany był do czynności opodatkowanych, od którego dokonywano odpisów amortyzacyjnych oraz odliczano 50% VAT od zakupu paliwa) można zastosować opodatkowanie w systemie marży przewidziane w art. 120 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy do sprzedaży używanego samochodu osobowego (tj. sprzedaży używanego samochodu osobowego, nabytego w celu odsprzedaży na podstawie faktury VAT-marża, bez prawa do odliczenia podatku VAT, który nie został zaksięgowany jako towar, lecz został wprowadzony do ewidencji środków trwałych i wykorzystywany był do czynności opodatkowanych, od którego dokonywano odpisów amortyzacyjnych oraz odliczano 50% VAT od zakupu paliwa) można zastosować opodatkowanie w systemie marży przewidziane w art. 120 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 sierpnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 23 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia:
─czy w związku ze złożoną informacją o zamiarze wykorzystywania samochodu osobowego w leasingu należy sporządzić korektę podatku naliczonego od czynszu inicjalnego oraz miesięcznych opłat leasingu od dnia poniesienia pierwszego wydatku związanego z pojazdem do dnia złożenia aktualizacji VAT-26 (pytanie oznaczone we wniosku nr 1);
─czy do sprzedaży używanego samochodu osobowego (tj. sprzedaży używanego samochodu osobowego, nabytego w celu odsprzedaży na podstawie faktury VAT-marża, bez prawa do odliczenia podatku VAT, który nie został zaksięgowany jako towar, lecz został wprowadzony do ewidencji środków trwałych i wykorzystywany był do czynności opodatkowanych, od którego dokonywano odpisów amortyzacyjnych oraz odliczano 50% VAT od zakupu paliwa) można zastosować opodatkowanie w systemie marży przewidziane w art. 120 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).
Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 26 września 2024 r. (wpływ 26 września 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
1.Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalności gospodarczą i jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Pod koniec roku 2024 Wnioskodawca zamierza zawrzeć umowę leasingową na samochód osobowy dla celów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. Samochód będzie przedmiotem umowy leasingu operacyjnego. Zostanie podpisana umowa leasingu i wpłacony czynsz inicjacyjny oraz pierwsza opłata leasingu w tym samym dniu. Również tego samego dnia zostanie złożona deklaracja VAT-26 oraz zostanie rozpoczęte prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu. Po wypełnieniu tych zgłoszeń będzie Wnioskodawcy przysługiwało 100% odliczenia podatku VAT od czynszu inicjalnego oraz miesięcznej opłaty leasingowej. Biorąc pod uwagę możliwość zmiany w przyszłości profilu działalności gospodarczej być może po kilku miesiącach trwania umowy leasingu zostanie złożona aktualizacja deklaracji VAT-26 ze zmianą przeznaczenia wykorzystywania (zakończenie prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu). Ze względu na zmianę oświadczenia VAT-26 od kolejnego miesiąca z kolejnych rat leasingowych Wnioskodawca odliczy tylko 50% podatku naliczonego. Samochód dalej będzie wykorzystywany dla celów działalności gospodarczej, ale Wnioskodawca nie będzie prowadził ewidencji przebiegu pojazdu.
2.Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalności gospodarczą i jest czynnym płatnikiem podatku od towarów i usług. W styczniu 2018 r. dokonał zakupu na firmę samochodu osobowego na podstawie faktury VAT-marża z zamiarem dalszej sprzedaży w perspektywie długoterminowej. Ponieważ działalność Wnioskodawcy związana jest z ciągłymi dojazdami do klientów, sprawne auto jest mu niezbędne do przemieszczania się i zdecydował wprowadzić pojazd do ewidencji środków trwałych. W okresie użytkowania Wnioskodawca odliczał 50% podatku VAT w związku z zakupem paliwa, części samochodowych oraz innych kosztów eksploatacyjnych.
Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego
1.Podstawową działalnością Wnioskodawcy jest działalność usługowa związana z administracyjną obsługą biura (82.11.Z), polegająca na świadczeniu usług księgowych w siedzibie usługobiorcy.
2.Umowa leasingu zostanie zawarta we wrześniu 2024 r. na okres 48 miesięcy, samochód użytkowany na podstawie umowy leasingu to (...), rok produkcji 2024, o mocy (...).
3.Wartość samochodu będącego przedmiotem leasingu to 119 tyś zł brutto.
4.Wnioskodawca wskazał, że wartość samochodu osobowego z umowy leasingu operacyjnego będzie odzwierciedlać jego wartość rynkową na dzień zawarcia tej umowy.
5.Wartość czynszu inicjalnego (opłaty wstępnej) w stosunku do wartości samochodu osobowego, która zostanie wniesiona będzie wynosiła pomiędzy 20% a 45%.
6.Na fakturze za czynsz inicjalny Wnioskodawca będzie wskazany, jako nabywca, a na fakturze zakupu samochodu, która będzie ostatnią fakturą za czynsz miesięczny, także Wnioskodawca będzie wskazany, jako nabywca.
7.Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawianych z tytułu zawartej umowy leasingu operacyjnego (czynszu inicjalnego) oraz miesięcznych opłat leasingu do dnia złożenia aktualizacji VAT-26 w wysokości 100% i Wnioskodawca będzie dokonywał odliczenia w tej wysokości do dnia złożenia aktualizacji VAT-26.
8.Samochód będący przedmiotem leasingu nie będzie wprowadzony do ewidencji środków trwałych.
9.Wnioskodawca wskazał, że samochód osobowy, który będzie przedmiotem umowy leasingowej będzie samochodem osobowym zgodnie z art. 2 pkt 34 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.).
10.W związku z zawarciem umowy leasingu na samochód osobowy zostanie złożona do naczelnika urzędu skarbowego informacja, o której mowa w art. 86a ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług.
11.W ramach prowadzonej działalności gospodarczej samochód osobowy będzie wykorzystywany wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, które nie korzystają ze zwolnienia z podatku.
12.Samochód osobowy będzie wykorzystywany wyłącznie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i nie będzie możliwości wykorzystania go do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą.
13.Samochód osobowy będący przedmiotem leasingu będzie wykorzystywany w celu dojazdu do siedziby klienta, u którego są wykonywane usługi.
14.Samochód będzie wykorzystywany tylko i wyłącznie przez Wnioskodawcę.
15.Ewidencja przebiegu ww. samochodu osobowego, która będzie prowadzona będzie spełniać wymogi określone w art. 86a ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.
16.Ewidencja przebiegu ww. samochodu osobowego, która będzie prowadzona będzie zawierać wszystkie elementy wymienione w art. 86a ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług.
17.Ewidencja będzie prowadzona przez Wnioskodawcę w formie elektronicznej.
18.
1)zmiana profilu prowadzenia działalności będzie polegała na przeniesieniu wykonywania usług z siedziby klienta do stacjonarnego biura, które zostanie przystosowane do działalności Wnioskodawcy;
2)zmiana profilu powinna nastąpić około 6-8 miesięcy po zawarciu umowy leasingu;
3)obecnie zmiana profilu nie jest możliwa ze względu na brak odpowiednich warunków lokalowych;
4)zmiana profilu spowoduje brak konieczności częstych dojazdów do klientów i dalsze prowadzenie ewidencji może okazać się niepotrzebne.
19.Na prośbę o wyjaśnienie, czy samochód, który obecnie wykorzystuje Pan w prowadzonej działalności gospodarczej wykorzystywany jest przez Pana wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT? Jeśli nie, to w jaki sposób wykorzystuje Pan tej samochód, w szczególności czy samochód tej wykorzystywany jest przez Pana do celów prywatnych?, wskazał Pan, że: „Obecnie posiadany samochód wykorzystywany jest tylko do dojazdów do klientów”.
20.Na pytanie o treści: „W jaki sposób obecnie prowadzony profil działalności wpływa na możliwość odliczenia przez Pana 50% podatku naliczonego od wydatków na zakup paliwa, części samochodowych oraz innych kosztów eksploatacyjnych obecnie posiadanego samochodu?”, wskazał Pan, że: „Obecny profil działalności nie ma wpływu na możliwość odliczenia 50% podatku naliczonego, ponieważ samochód jest wykorzystywany tylko do dojazdów do klienta, lecz nie zostało dla niego rozpoczęte prowadzenie ewidencji”.
21.Samochód osobowy, zakupiony w styczniu 2018 r. na firmę przez Pana jest towarem używanym w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy.
22. Na pytanie o treści „Czy zakup przez Pana ww. samochodu w styczniu 2018 r. udokumentowany był fakturą, w której wykazany został podatek naliczony? Jeśli tak, to czy dokonał Pan odliczenia tego podatku?”, wskazał Pan, że: „Zakup ww. samochodu w styczniu 2018 r. udokumentowany był fakturą VAT-marża, w której nie został wykazany podatek naliczony, i nie było możliwości jego odliczenia”.
23. Samochód w styczniu 2018 r. został zakupiony od podatnika podatku VAT na podstawie faktury VAT-marża (art. 120 ust. 4 ustawy o VAT).
Pytanie
Czy do sprzedaży używanego samochodu osobowego, w opisanym wyżej stanie faktycznym (tj. sprzedaży używanego samochodu osobowego, nabytego w celu odsprzedaży na podstawie faktury VAT-marża, bez prawa do odliczenia podatku VAT, który nie został zaksięgowany jako towar, lecz został wprowadzony do ewidencji środków trwałych i wykorzystywany był do czynności opodatkowanych, od którego dokonywano odpisów amortyzacyjnych oraz odliczano 50% VAT od zakupu paliwa), można zastosować opodatkowanie w systemie marży przewidziane w art. 120 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług? (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).
Pana stanowisko w sprawie (w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2)
Pana zdaniem, Wnioskodawca ma prawo wystawić fakturę VAT-marża przy sprzedaży pojazdu, ponieważ nie dokonał odliczenia podatku VAT w związku zakupem auta oraz planował jego dalszą odsprzedaż.
Zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy, w przypadku podatnika dokonującego dostawy towarów używanych, nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.
Opodatkowanie w systemie marży jest ograniczone do pewnej kategorii towarów używanych oraz istotne jest przy tym, od kogo towary używane zostały nabyte.
Wyżej wymienione stanowisko zostało uwzględnione w interpretacjach Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 6 października 2021 r. o nr 0113-KDIPT1-3.4012.610.2021.2.ALN oraz o nr 0115-KDIT1-2.4012.461.2017.1.AD z 21 września 2017 r.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku w zakresie ustalenia, czy do sprzedaży używanego samochodu osobowego (tj. sprzedaży używanego samochodu osobowego, nabytego w celu odsprzedaży na podstawie faktury VAT-marża, bez prawa do odliczenia podatku VAT, który nie został zaksięgowany jako towar, lecz został wprowadzony do ewidencji środków trwałych i wykorzystywany był do czynności opodatkowanych, od którego dokonywano odpisów amortyzacyjnych oraz odliczano 50% VAT od zakupu paliwa) można zastosować opodatkowanie w systemie marży przewidziane w art. 120 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) – jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Zatem, należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy przedmiotem dostawy są towary w rozumieniu powołanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z dostawą w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Jednak nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Według art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Definicję towarów, w stosunku do których mają zastosowanie szczególne procedury VAT marża zawiera art. 120 ustawy.
W świetle art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy:
Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112).
Zgodnie z art. 120 ust. 1 pkt 5 ustawy:
Przez kwotę sprzedaży rozumie się całkowitą kwotę, którą podatnik otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów od nabywcy lub osoby trzeciej, wliczając w to otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty bezpośrednio związane z tą dostawą, podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze oraz koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, którymi podatnik obciąża nabywcę, z wyłączeniem kwot, o których mowa w art. 29a ust. 7.
Stosownie do art. 120 ust. 4 ustawy:
W przypadku podatnika dokonującego dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.
Należy zaznaczyć, że opodatkowanie w systemie marży jest ograniczone do pewnej kategorii towarów używanych oraz istotne jest przy tym, od kogo towary używane zostały nabyte.
I tak, stosownie do art. 120 ust. 10 ustawy:
Przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:
1) osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;
2) podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
3) podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;
4) podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
5) podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.
Przepisy ustawy przewidują zatem stosowanie szczególnej procedury opodatkowania dostawy – między innymi – towarów używanych, polegającej na opodatkowaniu marży. Jest to wyjątek od ogólnej reguły opodatkowania wszystkiego co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej. Należy podkreślić, że do stosowania szczególnej procedury opodatkowania marży uprawnieni są podatnicy, którzy dokonują dostawy towarów nabytych w okolicznościach wymienionych w art. 120 ust. 10 ustawy. Wspólną cechą wszystkich przedstawionych w ww. przepisie przypadków, warunkujących zastosowanie szczególnej procedury opodatkowania marży, jest to, że podmiot sprzedający używany towar pozbawiony był prawa do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego przy jego nabyciu. Ponadto, jak wynika z przepisu art. 120 ust. 4 ustawy, warunkiem niezbędnym do zastosowania tej procedury jest określenie, że towar został jednak nabyty w celu odsprzedaży (także w sytuacji, gdy samochód ten przed odsprzedażą podatnik użytkował dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej).
W myśl art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:
Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.
Stosownie do treści art. 106e ust. 3 ustawy:
W przypadku dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków, dla których podstawę opodatkowania stanowi zgodnie z art. 120 ust. 4 i 5 marża, faktura– w zakresie danych określonych w ust. 1 pkt 1-17– powinna zawierać wyłącznie dane określone w ust. 1 pkt 1-8 i 15-17, a także odpowiednio wyrazy „procedura marży – towary używane”, „procedura marży – dzieła sztuki” lub „procedura marży – przedmioty kolekcjonerskie i antyki”.
Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą i jest Pan czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Samochód osobowy, zakupiony w styczniu 2018 r. na firmę przez Pana, jest towarem używanym w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy. Zakup ww. samochodu w styczniu 2018 r. udokumentowany był fakturą VAT-marża, w której nie został wykazany podatek naliczony i nie było możliwości jego odliczenia. Samochód w styczniu 2018 r. został zakupiony przez Pana od podatnika podatku VAT na podstawie faktury VAT-marża (art. 120 ust. 4 ustawy) z zamiarem dalszej sprzedaży w perspektywie długoterminowej. Zdecydował się Pan wprowadzić pojazd do ewidencji środków trwałych, ponieważ działalność Pana związana jest z ciągłymi dojazdami do klientów, sprawne auto jest Panu niezbędne do przemieszczania się. W okresie użytkowania ww. samochodu odliczał Pan 50% podatku VAT w związku z zakupem paliwa, części samochodowych oraz innych kosztów eksploatacyjnych. Obecnie posiadany przez Pana ww. samochód wykorzystywany jest tylko do dojazdów do klientów.
Pana wątpliwości dotyczą ustalenia, czy do sprzedaży używanego samochodu osobowego (tj. sprzedaży używanego samochodu osobowego, nabytego w celu odsprzedaży na podstawie faktury VAT-marża, bez prawa do odliczenia podatku VAT, który nie został zaksięgowany jako towar, lecz został wprowadzony do ewidencji środków trwałych i wykorzystywany był do czynności opodatkowanych, od którego dokonywano odpisów amortyzacyjnych oraz odliczano 50% VAT od zakupu paliwa) można zastosować opodatkowanie w systemie marży przewidziane w art. 120 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że do sprzedaży używanego samochodu osobowego można zastosować opodatkowanie w systemie marży przewidziane w art. 120 ust. 4 ustawy. Spełnione są bowiem przesłanki pozwalające na jej zastosowanie, tj.:
─samochód jest towarem używanym w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy,
─samochód został nabyty od osoby wymienionej w art. 120 ust. 10 pkt 1 ustawy,
─prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą i jest Pan czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług,
─samochód został nabyty przy założeniu jego dalszej odsprzedaży, po wykorzystaniu go w działalności.
Podsumowując należy stwierdzić, że dokonując sprzedaży używanego samochodu osobowego, w opisanym wyżej stanie faktycznym (tj. sprzedaży używanego samochodu osobowego, nabytego w celu odsprzedaży na podstawie faktury VAT-marża, bez prawa do odliczenia podatku VAT, który nie został zaksięgowany jako towar, lecz został wprowadzony do ewidencji środków trwałych i wykorzystywany był do czynności opodatkowanych, od którego dokonywano odpisów amortyzacyjnych oraz odliczano 50% VAT od zakupu paliwa), będzie Pan mógł zastosować opodatkowanie w systemie marży przewidziane w art. 120 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług.
Tym samym, Pana stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zauważam, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie podkreślam, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Nadmienia się, że w niniejszej interpretacji udzielono odpowiedzi tylko w zakresie zadanego pytania oznaczonego we wniosku nr 2. Inne kwestie nieobjęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.
W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w zakresie ustalenia, czy do sprzedaży używanego samochodu osobowego w opisanym wyżej stanie faktycznym (tj. sprzedaży używanego samochodu osobowego, nabytego w celu odsprzedaży na podstawie faktury VAT-marża, bez prawa do odliczenia podatku VAT, który nie został zaksięgowany jako towar, lecz został wprowadzony do ewidencji środków trwałych i wykorzystywany był do czynności opodatkowanych, od którego dokonywano odpisów amortyzacyjnych oraz odliczone 50% VAT od zakupu paliwa) można zastosować opodatkowanie w systemie marży przewidziane w art. 120 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (pytanie oznaczone we wniosku nr 2). Z kolei, wniosek w części dotyczącej ustalenia, czy w związku ze złożoną informacją o zamiarze wykorzystywania samochodu osobowego w leasingu należy sporządzić korektę VAT naliczonego od czynszu inicjalnego oraz miesięcznych opłat leasingu od dnia poniesienia pierwszego wydatku związanego z pojazdem do dnia złożenia aktualizacji VAT-26 (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) zostanie rozpatrzony odrębnym rozstrzygnięciem.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right