Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 18 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.545.2024.4.PRM
Skutki podatkowe w związku z transferem Voucherów tj. bonów różnego przeznaczenia.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 13 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych w związku z transferem Voucherów tj. bonów różnego przeznaczenia. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 15 października 2024 r. (wpływ 15 października 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego ostatecznie sformułowany w uzupełnieniu do wniosku
Sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca jest spółką prawa polskiego, powołaną w celu realizacji inwestycji - budowy obiektów mieszkalnych oraz handlowo-usługowych, komercyjnych, której zadaniem jest zakup gruntów, realizacja inwestycji oraz komercjalizacja inwestycji.
Zgodnie z danymi zawartymi w Krajowym Rejestrze Sądownym, przedmiotem przeważającej działalności Spółki jest kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek (68.10.Z). W ramach pozostałej działalności Spółka zajmuje się m.in. realizacją projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków (41.10.Z), (...).
W realizowanej przez Spółkę inwestycji deweloperskiej znajduje się kilka lokali mieszkalnych, które ze względu na swój rozkład, położenie lub widok z okna są mniej atrakcyjne niż pozostałe mieszkania. W celu sprzedaży tych „trudniejszych” lokali, Spółka postanowiła przeprowadzić Akcję Promocyjną.
W ramach Akcji Promocyjnej, która ma zachęcić do zakupu mieszkania, Spółka w związku z podpisaniem z Klientem Umowy Deweloperskiej/Umowy przedwstępnej ustanowienia odrębnej własności lokalu mieszkalnego i jego sprzedaży/Umowy ustanowienia odrębnej własności lokalu mieszkalnego i jego sprzedaży („Umowa”), oferuje mu voucher o określonej wartości (dalej: „Voucher”). Voucher stanowi rodzaj potwierdzenia prawa do skorzystania z usługi Firmy Wykończeniowej do wskazanej w nim kwoty w przyszłości, a sam w sobie nie posiada wymiernej wartości to znaczy, że otrzymany przez Klienta Voucher nie może być przez niego sprzedany i dotyczy wykończenia konkretnego mieszkania. Dodatkowo wydatki poniesione na zrealizowane przez Klientów Vouchery Spółka pokrywać będzie z własnych środków obrotowych. Wydatki nie będą zwracane Spółce w jakiejkolwiek formie.
Vouchery służą jako narzędzie, które ma na celu zwiększenie atrakcyjności oferty Spółki i doprowadzenie do zakupu nieruchomości przez potencjalnych Klientów. Przyznanie Vouchera jest dla Klientów formą zachęty w procesie negocjacji zakupu mieszkania i jest on przyznawany tylko pod warunkiem podpisania przez Klienta Umowy. Voucher można zrealizować w pracowni zajmującej się wykończeniem mieszkań „pod klucz” (dalej: „Firma Wykończeniowa”), wskazanej przez Spółkę w regulaminie do Akcji Promocyjnej. W przypadku chęci wykorzystania Vouchera przez Klienta, Klient zawierałby umowę z Firmą Wykończeniową na określone usługi wykończenia wnętrza, zgodnie z wizją i potrzebami Klienta.
W ocenie Spółki, Voucher pełni zatem istotną rolę w procesie sprzedaży, zdecydowanie zwiększając atrakcyjność oferty Spółki i skłaniając potencjalnych Klientów do zakupu nieruchomości. Bez Vouchera mogłoby nie dojść do zawarcia Umowy (z uwagi na gorszy rozkład, czy położenie mieszkania), co podkreśla jego znaczenie w decyzji zakupowej Klienta. Dzięki Voucherowi Klient uzyskuje dodatkową zachętę do zakupu mieszkania objętego Akcją Promocyjną w postaci usług wykończeniowych, co czyni ofertę Spółki bardziej konkurencyjną na rynku nieruchomości.
Należy dodać, że grono Klientów mogących skorzystać z planowanej Akcji Promocyjnej, w ramach której Klienci będą mieli zaoferowane Vouchery, będzie nieograniczone i skierowane do wszystkich Klientów chcących kupić „trudniejszy lokal” objęty Akcją Promocyjną. Warunki przyznania Klientom prawa do otrzymania Vouchera w ramach Akcji Promocyjnej będą takie same dla wszystkich Klientów.
W związku z powyższym Voucher jest przede wszystkim elementem, który może przesądzić o dokonaniu zakupu przez Klienta. Jego wartość i korzyści jakie niesie za sobą dla Klienta są kluczowe w kontekście finalizacji transakcji. Spółka oferując Voucher zwiększa szanse na sprzedaż, gdyż dla wielu Klientów możliwość skorzystania z usług wykończeniowych w ramach Vouchera może być decydującym argumentem przy wyborze oferty.
Po wykonaniu usług Firma Wykończeniowa będzie wystawiać faktury VAT, w których jako nabywca usługi będzie widniał Klient. Usługi świadczone przez Firmę Wykończeniową podlegają opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 8% lub 23% w zależności od tego jakie czynności będą wykonane przez Firmę Wykończeniową. W praktyce zatem całość usługi może być opodatkowana stawką 8% lub 23% VAT, ale możliwe jest także, że usługi uwzględnione na jednej fakturze będą opodatkowane w części stawką 8%, a w części stawką 23% VAT. Wysokość podatku VAT nie będzie zatem znana w momencie wydawania Vouchera Klientowi. Spółka wskazuje także, że możliwa jest sytuacja, że Klient w ogóle nie wykorzysta przekazanego mu Vouchera - Klient otrzymuje Voucher, ale to w jego decyzji będzie to, czy będzie chciał/potrzebował skorzystać z usług Firmy Wykończeniowej. Możliwe jest również, że wartość usługi wyświadczonej przez Firmę Wykończeniową będzie niższa niż wartość przekazanego Vouchera, a zatem Klient nie wykorzysta całości przysługującej mu wartości Vouchera, a jedynie jego część.
Na podstawie odrębnej umowy przekazu (art. 9211 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.)), zawartej pomiędzy Klientem, Spółką a Firmą Wykończeniową (dalej: „Umowa Przekazu”), Spółka dokonuje płatności na rzecz Firmy Wykończeniowej w wysokości odpowiadającej kwocie faktury za prace wykończeniowe, wystawionej przez Firmę Wykończeniową na Klienta, ale nie większej niż wartość Vouchera. W przypadku chęci nabycia przez Klineta pakietu wykończenia od Firmy Wykończeniowej o wartości wyższej niż wartość Vouchera, Klient powinien dopłacić Firmie Wykończeniowej różnicę pomiędzy ostateczną ceną usługi wykończeniowej a wartością Vouchera. Należy podkreślić, że Vouchery nie będą podlegały wymianie na środki pieniężne i nie są środkiem płatniczym, w szczególności Voucher nie podlega zwrotowi lub wymianie na środki płatnicze. Dotyczy to także sytuacji, gdy Klient nabędzie od Firmy Wykończeniowej usługi o wartości niższej niż wartość przysługującego mu Vouchera, pozostała część nie będzie wymieniona na pieniądze.
Należy również dodać, że Akcja Promocyjna nie będzie grą losową w rozumieniu ustawy z 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (t. j. Dz. U. 2023 r. poz. 227).
Poniżej Spółka przedstawia obrazowy mechanizm działania Vouchera:
1)Po podpisaniu Umowy Spółka wydaje Klientowi Voucher na określoną kwotę.
2)Klient korzysta z usług Firmy Wykończeniowej.
3)Firma Wykończeniowa na podstawie wykonanych prac wystawia fakturę na Klienta.
4)Klient, wykorzystując Voucher, „opłaca” część lub całość faktury wystawionej przez Firmę Wykończeniową.
5)Na podstawie Umowy Przekazu, Spółka dokonuje płatności na rzecz Firmy Wykończeniowej w wysokości odpowiadającej kwocie wskazanej na fakturze, nie wyższej od wartości Vouchera.
Koszty związane z realizacją Voucherów zostaną udokumentowane na podstawie następujących dowodów księgowych:
- Umowy przekazu zawarte pomiędzy Spółką, Klientem a Firmą Wykończeniową.
- Faktury wystawione przez Firmę Wykończeniową na Klienta, które są następnie opłacane przez Spółkę w ramach wartości Vouchera.
- Potwierdzenia dokonania płatności przez Spółkę na rzecz Firmy Wykończeniowej.
Dzięki powyższemu mechanizmowi Akcji Promocyjnej, Klient jest uprawniony do skorzystania z usług wykończeniowych bez konieczności ponoszenia pełnych kosztów z własnych środków, natomiast Spółka dokonuje bezpośredniego rozliczenia z Firmą Wykończeniową na podstawie wartości Vouchera.
Pytanie nr 1 wniosku ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku
Czy w przedstawionych okolicznościach zdarzenia przyszłego, wydanie przez Spółkę Vouchera na rzecz Klienta stanowi transfer bonu różnego przeznaczenia w rozumieniu art. 2 pkt 44 ustawy o VAT, a tym samym, w myśl art. 8b ust. 2 ustawy o VAT, czynność ta nie podlega opodatkowaniu VAT?
Państwa stanowisko w sprawie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku
Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionych okolicznościach zdarzenia przyszłego, wydanie przez Spółkę Vouchera na rzecz Klienta stanowi transfer bonu różnego przeznaczenia w rozumieniu art. 2 pkt 44 ustawy o VAT, a tym samym, w myśl art. 8b ust. 2 ustawy o VAT, czynność ta nie podlega opodatkowaniu VAT.
Uzasadnienie stanowiska
W powyżej przedstawionych okolicznościach zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, iż Vouchery przekazywane przez Spółkę stanowią bony różnego przeznaczenia, zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 44 ustawy o VAT, a w konsekwencji przekazanie Vouchera nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT.
Zgodnie z art. 2 pkt 41 ustawy o VAT, bon to instrument, z którym wiąże się obowiązek jego przyjęcia jako wynagrodzenia lub części wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, w przypadku którego towary, które mają zostać dostarczone, lub usługi, które mają zostać wykonane, lub tożsamość potencjalnych dostawców lub usługodawców są wskazane w samym instrumencie lub określone w powiązanej dokumentacji, w tym w warunkach wykorzystania tego instrumentu.
W ramach tej definicji wyróżnia się dwa rodzaje bonów:
- Bon jednego przeznaczenia (art. 2 pkt 43 ustawy o VAT) - bon, w przypadku którego miejsce dostawy towarów lub świadczenia usług, których bon dotyczy, oraz kwota należnego podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze z tytułu dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług, są znane w chwili emisji tego bonu.
- Bon różnego przeznaczenia (art. 2 pkt 44 ustawy o VAT) - bon inny niż bon jednego przeznaczenia.
Zgodnie z Komentarzem do art. 2 ustawy o VAT (A. Bartosiewicz [w:] VAT. Komentarz, wyd. XVII, Warszawa 2023, art. 2):
- „Bon jest instrumentem, który umożliwia jego posiadaczowi (okazicielowi) wymianę na towary (czy też usługi), przy czym ma on taki charakter, że dla otrzymania towarów (usług) wystarczające może być przekazanie sprzedawcy tylko bonów („zapłacenie” tylko bonami), o ile wartość tych bonów jest wystarczająca dla nabycia danego towaru czy też danej usługi”.
W przedstawionym zdarzeniu przyszłym, Spółka, w ramach Akcji Promocyjnej, oferuje Klientom Vouchery o określonej wartości pieniężnej, które mogą być zrealizowane w wybranych przez Spółkę firmach wykończeniowych, zajmujących się wykończeniem wnętrz „pod klucz”. Voucher ten może być wykorzystany przez Klienta na pokrycie całości lub części kosztów usług wykończeniowych świadczonych przez firmę wykończeniową. Firma wykończeniowa, po wykonaniu usług, wystawia fakturę VAT, przy czym stawka VAT może wynosić 8% lub 23%, w zależności od rodzaju wykonanych czynności.
W związku z tym, Voucher wydawany przez Spółkę w ramach Akcji Promocyjnej należy uznać za bon w rozumieniu art. 2 pkt 41 ustawy o VAT, gdyż:
- Voucher spełnia kryterium instrumentu, z którym wiąże się obowiązek jego przyjęcia jako wynagrodzenia lub części wynagrodzenia za świadczenie usług wykończeniowych. Klient, korzystając z Vouchera, „opłaca” część lub całość faktury wystawionej przez Firmę Wykończeniową. Tym samym Voucher jest traktowany jako środek płatniczy wobec usług świadczonych przez wskazaną Firmę Wykończeniową.
- Voucher spełnia także przesłankę, że towary lub usługi, które mają zostać dostarczone, oraz tożsamość potencjalnych usługodawców są określone w powiązanej dokumentacji. W regulaminie Akcji Promocyjnej Spółka wskazuje pracownie zajmujące się wykończeniem „pod klucz”, w których Voucher może być zrealizowany. W ten sposób tożsamość usługodawców (Firmy Wykończeniowe) jest jasno określona.
- Regulamin Akcji Promocyjnej, który towarzyszy Voucherowi, stanowi powiązaną dokumentację, w której określone są warunki jego wykorzystania. Dokumentacja ta precyzuje, gdzie i na jakie usługi Voucher może być użyty.
Ważnym elementem jest fakt, iż w momencie wydania Vouchera ani Klientowi, ani Spółce, ani nawet Firmie Wykończeniowej nie jest znana kwota należnego podatku VAT, która będzie zależna od rodzaju świadczonych usług przez Firmę Wykończeniową. Może to być kwota wyliczona według stawki 8% lub 23%, lub obu tych stawek, w zależności od specyfiki wykonanych prac.
Z powyższych definicji wynika, że kluczowym kryterium pozwalającym na zakwalifikowanie bonu jako bonu jednego przeznaczenia jest znajomość miejsca dostawy towarów lub świadczenia usług oraz kwoty należnego podatku VAT w momencie emisji bonu.
W niniejszym zdarzeniu przyszłym nie są spełnione wszystkie przesłanki konieczne do uznania Vouchera za bon jednego przeznaczenia:
- Kwota należnego podatku VAT nie jest znana w momencie emisji Vouchera. Kwota podatku VAT zależy od rodzaju wykonanych usług, które mogą podlegać różnym stawkom podatku (8% lub 23%).
Z powodu nieznanej kwoty podatku VAT w chwili emisji, Voucher spełnia definicję bonu różnego przeznaczenia zgodnie z art. 2 pkt 44 ustawy o VAT.
Oznacza to jednocześnie, że w momencie wydania Vouchera, Spółka nie ma obowiązku naliczenia podatku należnego i wykazania go w JPK_VAT. Podatek należny powstanie dopiero w momencie wykonania usługi przez Firmę Wykończeniową w wysokości określonej w fakturze dokumentującej wykonaną usługę. Zobowiązana do jego rozliczenia będzie zatem Firma Wykończeniowa, a nie Spółka.
W przypadku bonów różnego przeznaczenia emisja lub przekazanie bonu nie wywołuje żadnych konsekwencji podatkowych na gruncie VAT. Zgodnie z art. 8b ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowanie występuje dopiero w momencie wydania towaru lub wykonania usługi, za które wynagrodzeniem (częściowym bądź całkowitym) jest bon. Taki mechanizm rozliczania podatku jest konsekwencją faktu, iż w momencie przekazania bonu nie jest znana dokładnie wysokość podatku należnego.
W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, wydanie przez Spółkę Vouchera na rzecz Klienta stanowi transfer bonu różnego przeznaczenia w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, a tym samym, w myśl art. 8b ust. 2 ustawy o VAT, czynność ta nie podlega opodatkowaniu VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).
W myśl art. 2 pkt 41-45 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:
- bonie - rozumie się przez to instrument, z którym wiąże się obowiązek jego przyjęcia jako wynagrodzenia lub części wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, w przypadku którego towary, które mają zostać dostarczone, lub usługi, które mają zostać wykonane, lub tożsamość potencjalnych dostawców lub usługodawców są wskazane w samym instrumencie lub określone w powiązanej dokumentacji, w tym w warunkach wykorzystania tego instrumentu (pkt 41);
- emisji bonu - rozumie się przez to pierwsze wprowadzenie bonu do obrotu (pkt 42);
- bonie jednego przeznaczenia - rozumie się przez to bon, w przypadku którego miejsce dostawy towarów lub świadczenia usług, których bon dotyczy, oraz kwota należnego podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze z tytułu dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług są znane w chwili emisji tego bonu (pkt 43);
- bonie różnego przeznaczenia - rozumie się przez to bon inny niż bon jednego przeznaczenia (pkt 44);
- transferze bonu - rozumie się przez to emisję bonu oraz każde przekazanie tego bonu po jego emisji (pkt 45).
Zasady dotyczące opodatkowania transferu bonów zostały przedstawione w dziale II, rozdziale 2a ustawy „Opodatkowanie w przypadku stosowania bonów”.
W myśl art. 8a ust. 1 ustawy:
Transfer bonu jednego przeznaczenia dokonany przez podatnika działającego we własnym imieniu uznaje się za dostawę towarów lub świadczenie usług, których ten bon dotyczy.
Stosownie do art. 8a ust. 2 ustawy:
Faktycznego przekazania towarów lub faktycznego świadczenia usług w zamian za bon jednego przeznaczenia przyjmowany przez dostawcę lub usługodawcę jako wynagrodzenie lub część wynagrodzenia nie uznaje się za niezależną transakcję w części, w której wynagrodzenie stanowił bon.
Jak stanowi art. 8a ust. 3 ustawy:
Jeżeli transferu bonu jednego przeznaczenia dokonuje podatnik działający w imieniu innego podatnika, uznaje się, że taki transfer stanowi dostawę towarów lub świadczenie usług, których ten bon dotyczy, dokonane przez podatnika, w imieniu którego działa podatnik.
Zgodnie z art. 8a ust. 4 ustawy:
W przypadku gdy dostawca towarów lub usługodawca nie jest podatnikiem, który działając we własnym imieniu, wyemitował bon jednego przeznaczenia, uznaje się, że ten dostawca lub usługodawca dokonał odpowiednio dostawy towarów lub świadczenia usług, których ten bon dotyczy, na rzecz podatnika, który wyemitował ten bon.
Stosownie do treści art. 8b ust. 1 ustawy:
Faktyczne przekazanie towarów lub faktyczne świadczenie usług dokonane w zamian za bon różnego przeznaczenia przyjmowany przez dostawcę lub usługodawcę jako wynagrodzenie lub część wynagrodzenia podlega opodatkowaniu podatkiem. Nie podlega opodatkowaniu podatkiem wcześniejszy transfer bonu różnego przeznaczenia.
W myśl art. 8b ust. 2 ustawy:
W przypadku gdy transferu bonu różnego przeznaczenia dokonuje podatnik inny niż podatnik dokonujący czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem zgodnie z ust. 1, opodatkowaniu podatkiem podlegają usługi pośrednictwa oraz inne usługi, które można zidentyfikować, takie jak usługi dystrybucji lub promocji, dotyczące tego bonu.
W zakresie bonów wprowadza się dwie normy. Pierwsza z nich odnosi się do bonów jednego przeznaczenia (tzw. SPV), czyli bonów, które dotyczą konkretnej dostawy lub usługi i tylko w danym państwie członkowskim, co pozwala w chwili emisji bonu (przekazania bonu pierwszemu posiadaczowi) określić miejsce świadczenia jak i kwoty podatku należnego. Transfer bonów SPV (emisja i ich dalsze przekazanie) został zrównany ze świadczeniem usługi albo dostawą towarów (w zależności jakiego uprawnienia dany bon dotyczy), a tym samym podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
Druga zaś norma odnosi się do bonów różnego przeznaczenia (MPV), które zostały zdefiniowane przez definicje negatywną, jako bony, które nie posiadają cech bonów SPV. Zatem są to bony, które nie dotyczą konkretnej dostawy lub usługi lub nie wskazują, w którym państwie mogą być zrealizowane. Transfer tych bonów nie podlega opodatkowaniu albowiem w momencie ich emisji nie sposób określić stawki podatku VAT, lub miejsca świadczenia. W przypadku tych bonów do opodatkowania dochodzi w momencie ich realizacji.
Z opisu sprawy wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmują się Państwo - jako czynny podatnik VAT - realizacją projektów budowlanych związanych m.in. ze wznoszeniem budynków. W obecnie prowadzonej inwestycji deweloperskiej znajdują się lokale mieszkalne, które ze względu na swój rozkład, położenie lub widok z okna są mniej atrakcyjne niż pozostałe mieszkania. W ramach Akcji Promocyjnej zamierzają Państwo w związku z podpisaniem z Klientem Umowy na sprzedaż wyżej opisanych mieszkań oferować mu Voucher. Voucher służy jako narzędzie, które ma na celu zwiększenie atrakcyjności Państwa oferty i doprowadzenie do zakupu mieszkań. Przyznanie Vouchera jest dla Klientów formą zachęty w procesie negocjacji zakupu mieszkania i jest on przyznawany tylko pod warunkiem podpisania przez Klienta Umowy. Warunki przyznania Klientom prawa do otrzymania Vouchera w ramach Akcji Promocyjnej będą takie same dla wszystkich Klientów.
Voucher na określoną wartość. Klient może go zrealizować w Firmie Wykończeniowej zajmującej się wykończeniem mieszkań „pod klucz”, wskazanej przez Państwa w regulaminie do Akcji Promocyjnej. Klient chcąc wykorzystać Voucher zawierałby z Firmą Wykończeniową umowę na określone usługi wykończenia mieszkania zgodnie z wizją Klienta, usługi te mogą podlegać opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 8% lub 23% w zależności od tego jakie czynności zostaną wykonane. Wysokość podatku VAT nie będzie zatem znana w momencie wydania Klientowi Vouchera. Firma Wykończeniowa wystawi na rzecz Klienta fakturę, natomiast Państwo na podstawie Umowy Przekazu dokonają płatności na rzecz Firmy Wykończeniowej w wysokości odpowiadającej kwocie wskazanej na fakturze, nie wyższej niż wartość Vouchera. Klient może wykorzystać Voucher w całości, w części albo nie korzystać z niego wcale. Vouchery nie podlegają wymianie na środki pieniężne.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy dostawa przez Państwa Voucherów na rzecz Klientów stanowi transfer bonów różnego przeznaczenia w rozumieniu art. 2 pkt 44 ustawy, a tym samym czy transfer ten nie podlega opodatkowaniu VAT.
Zgodnie z opisem sprawy Voucher na określoną wartość. Klient może zrealizować Voucher w Firmie Wykończeniowej, wskazanej przez Państwa w regulaminie do Akcji Promocyjnej. Jednakże, usługi świadczone przez Firmę Wykończeniową, wykonane zgodnie z umową zawartą z Klientem, w zależności od tego, jakie czynności zostaną wykonane mogą być opodatkowane stawką VAT w wysokości 8% lub 23%. Wysokość podatku VAT nie będzie zatem znana w momencie wydania Klientowi Vouchera.
Mając na uwadze powyższe należy uznać, że Voucher oferowany Klientowi w ramach Akcji Promocyjnej spełniona definicję bonu zawartą w art. 2 pkt 41 ustawy. Znane jest miejsce świadczenia usługi lecz nie jest znana wysokość podatku VAT należnego od dostarczanych usług w zamian za ten bon w związku z czym wydawany przez Państwa na rzecz Klientów Voucher stanowi, zgodnie z art. 2 pkt 44 ustawy, bon różnego przeznaczenia.
W tym miejscu jeszcze raz wspomnieć należy, że w odniesieniu do bonów różnego przeznaczenia, podatek VAT powinien zostać pobrany, gdy zostaną dostarczone towary lub wykonane usługi, których dany bon dotyczy. W tym kontekście ewentualny wcześniejszy transfer bonów różnego przeznaczenia nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Dopiero zrealizowanie bonów MPV, tj. moment faktycznej sprzedaży towaru lub realizacja usługi przy użyciu przedmiotowych bonów spowoduje powstanie obowiązku podatkowego.
Tym samym transfer Vouchera od Państwa na rzecz Klienta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 8b ust. 1 ustawy, co oznacza, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlega faktyczna dostawa towarów/świadczenie usług, których Voucher dotyczy, nie zaś dokonywany przez Państwa transfer Vouchera.
Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Ponadto, interpretacja ta rozstrzyga wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług (pytania nr 1 wniosku), zaś w zakresie dotyczącym podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku dochodowego od osób prawnych zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right