Wyrok WSA w Warszawie z dnia 17 października 2023 r., sygn. V SA/Wa 1130/23
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA - Tomasz Zawiślak (spr.), Sędzia WSA - Jadwiga Smołucha, Asesor WSA - Justyna Żurawska, , po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 17 października 2023 r. sprawy ze skargi [...] na postanowienie Ministra Finansów z dnia 22 marca 2023 r. nr IF9.720.2.2023/2 w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie wydania interpretacji indywidualnej oddala skargę.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi [...] (dalej: "skarżący" lub "strona") jest postanowienie Ministra Finansów (dalej: "MF" lub "organ") z 22 marca 2023 r. znak IF9.720.2.2023/2 utrzymujące w mocy postanowienie własne z 23 lutego 2023 r. znak IF9.720.2.2023/1 odmawiające wydania interpretacji indywidualnej. Zaskarżone postanowienie zostało wydane w następującym stanie faktycznym.
Wnioskiem z 1 lutego 2023 r. skarżący zwrócił się o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo Przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221 ze zm., dalej: "prawo przedsiębiorców"). We wniosku strona podała, że ma zamiar skorzystać z narzędzia informatycznego, udostępnianego w serwisie internetowym, umożliwiającego dokonanie między osobami fizycznymi kupna lub sprzedaży kryptowalut. Administrator serwisu udostępnia odpłatnie aplikację, tj. platformę w formule software as service. Po potwierdzeniu zapoznania się z regulaminem oraz rejestracji konta w serwisie skarżący zyskuje dostęp do systemu transakcyjnego Administratora (narzędzia informatycznego), jak również zostanie umieszczony na stronie internetowej Administratora serwisu, jako osoba, która ma zamiar dokonać z innym podmiotem sprzedaży lub kupna kryptowalut za gotówkę.
Strona występuje o interpretację indywidualną w zakresie tego, czy opisana we wniosku planowana aktywność spełnia przesłanki pozwalające uznać ją za działalność obejmującą świadczenie usług, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz.U. z 2023 r. poz. 1124 ze zm., dalej: "p.p.p.f.t."), i czy na podstawie art. 129m p.p.p.f.t. podlega obowiązkowi uzyskania wpisu do rejestru działalności w zakresie walut wirtualnych, co wiąże się z uiszczeniem opłaty skarbowej w wysokości 616 zł. Skarżący zwraca się o interpretacje, od którego momentu oraz po spełnieniu jakich przesłanek należałoby uznać, że planowana aktywność strony opisana we wniosku jest działalnością pozwalającą uznać ją za działalność obejmującą świadczenie usług, o których mowa w art. 2 ust 1 pkt 12 p.p.p.f.t. co wiąże się zgodnie z art. 129m p.p.p.f.t. z obowiązkiem uzyskania wpisu do rejestru działalności w zakresie walut wirtualnych.