Interpretacja indywidualna z dnia 24 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.182.2024.1.AM
Opodatkowanie podatkiem akcyzowym zniszczenia pyłu tytoniowego.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 3 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania czynności zniszczenia pyłu tytoniowego poprzez jego zmieszanie z torfem za czynność podlegającą opodatkowaniu akcyzą, wpłynął 3 września 2024 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
X sp. z o.o. (dalej: X lub Spółka) (…). Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego i posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego obejmujące produkcje i magazynowanie wyrobów tytoniowych. W związku z prowadzoną działalnością Spółka kupuje susz tytoniowy, który zużywa do produkcji wyrobów tytoniowych.
W związku ze zużywaniem suszu tytoniowego do celów produkcji powstaje tzw. pył tytoniowy, który gromadzi się na różnych etapach procesu produkcyjnego (m.in. na filtrach odpylających). Pył tytoniowy posiada niewielką średnicę i nie nadaje się do palenia. Pomimo, że pył tytoniowy stanowi odpad produkcyjny to na gruncie podatku akcyzowego pył tytoniowy klasyfikowany jest jako susz tytoniowy.
Spółka zamierza dokonywać niszczenia nieprzydatnego do celów produkcji pyłu tytoniowego poprzez jego zmieszanie z torfem. W ramach tego procesu pył tytoniowy zostanie zmieszany z torfem w taki sposób, że cząstki pyłu tytoniowego o bardzo małej średnicy połączą się z torfem. Po wykonaniu procesu mieszania pyłu tytoniowego z torfem nie będzie technicznej możliwości oddzielenia od torfu zmieszanych z torfem cząstek tytoniu będących pyłem tytoniowym. Na skutek tej czynności pył tytoniowy przestanie istnieć, a powstanie masa torfowa zawierająca cząstki tytoniu, która nie będzie nadawała się do wykorzystania w branży tytoniowej. Powstały po zmieszaniu produkt zostanie przekazany kontrahentowi Spółki do wykorzystania jako nawóz.
Zmieszanie pyłu tytoniowego z torfem będzie wykonywane w lokalizacji znajdującej się poza terenem składu podatkowego Spółki, a X o planowanym zmieszaniu pyłu tytoniowego z torfem stanowiącym niszczenie suszu tytoniowego powiadomi właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego, jak również dopełni pozostałych obowiązków formalnych związanych z niszczeniem suszu tytoniowego w postaci pyłu tytoniowego (m.in. sporządzi protokół ze zniszczenia, który zostanie dostarczony do właściwego naczelnika urzędu skarbowego).
Pytanie
Czy w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego, zniszczenie pyłu tytoniowego poprzez jego zmieszanie z torfem stanowi czynność opodatkowaną akcyzą zgodnie z art. 9b ust. 1 ustawy akcyzowej?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Spółki, w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego, zniszczenie pyłu tytoniowego poprzez jego zmieszanie z torfem nie stanowi czynności opodatkowanej akcyzą zgodnie z art. 9b ust. 1 ustawy akcyzowej.
Uzasadnienie
I.Przepisy prawa
Zgodnie z art. 9b ust. 1 ustawy akcyzowej, w przypadku suszu tytoniowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
„1) nabycie wewnątrzwspólnotowe suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych lub wyrobów nowatorskich, lub pośredniczący podmiot tytoniowy;
2) sprzedaż suszu tytoniowego innemu podmiotowi niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych lub wyrobów nowatorskich, lub pośredniczący podmiot tytoniowy, z wyłączeniem sprzedaży przez podmiot prowadzący skład podatkowy, grupę producentów suszu tytoniowego utworzoną na podstawie ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1145), zwaną dalej „grupą producentów”, organizację producentów surowca tytoniowego wpisaną do rejestru organizacji producentów na podstawie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o organizacji niektórych rynków rolnych, zwaną dalej „organizacją producentów”, oraz pośredniczący podmiot tytoniowy, którzy jednocześnie z tą sprzedażą dokonują dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu suszu tytoniowego;
3)import suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych lub wyrobów nowatorskich, lub pośredniczący podmiot tytoniowy;
4)zużycie suszu tytoniowego przez pośredniczący podmiot tytoniowy;
5) zużycie suszu tytoniowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy do innych celów niż produkcja wyrobów tytoniowych lub wyrobów nowatorskich;
6)nabycie lub posiadanie suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych lub wyrobów nowatorskich, pośredniczący podmiot tytoniowy lub producenta surowca tytoniowego, który wyprodukował susz tytoniowy, jeżeli nie została od niego zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał jego sprzedaży”.
II.Brak czynności opodatkowanej akcyzą
(i)
W analizowanym przypadku nie dojdzie do czynności opodatkowanej akcyzą o której mowa w art. 9b ust. 1 pkt 1 ponieważ susz tytoniowy nie będzie przedmiotem nabycia wewnątrzwspólnotowego.
(ii)
Jednocześnie, nie będzie miała miejsca czynność o które mowa w art. 9b ust. 1 pkt 2 ustawy akcyzowej, gdyż pył tytoniowy przed jego zniszczeniem poprzez jego zmieszanie z torfem będzie należał do X i nie zostanie przekazany innemu podmiotowi. Po dokonaniu zmieszania pyłu tytoniowego z torfem, powstały wyrób nie będzie już wyrobem akcyzowym i dopiero taki produkt (wyrób nieakcyzowy) zostanie przekazany kontrahentowi Spółki w celu jego wykorzystania jako nawóz.
W analizowanym przypadku nie dojdzie więc do sprzedaży suszu tytoniowego innemu podmiotowi niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych lub wyrobów nowatorskich, lub do sprzedaży innemu podmiotowi niż pośredniczący podmiot tytoniowy, gdyż w rzeczywistości nie będzie miała miejsca żadna sprzedaż suszu tytoniowego.
(iii)
W analizowanym przypadku nie dojdzie do czynności opodatkowanej akcyzą o której mowa w art. 9b ust. 1 pkt 3 ponieważ susz tytoniowy nie będzie przedmiotem importu.
(iv)
Ponadto, nie dojdzie do czynności opodatkowanej akcyzą o której mowa w art. 9b ust. 1 pkt 4, gdyż przepis ten w ogóle nie może mieć zastosowania (Spółka nie posiada statusu pośredniczącego podmiotu tytoniowego).
(v)
Zniszczenie suszu tytoniowego przez Spółkę poprzez jego zmieszanie z torfem nie będzie stanowiło także jego „zużycia” w rozumieniu art. 9b ust. 1 pkt 5 ustawy akcyzowej.
„Zużycie” jest interpretowane jako czynność dokonana w ramach której następuje „używanie”, aż do momentu całkowitego „zużycia”, a więc definitywnego wykorzystania suszu tytoniowego. Taka interpretacja jest zgodna z rozumieniem tego pojęcia na gruncie języka potocznego. W analizowanym przypadku nie dochodzi do jakiegokolwiek używania pyły tytoniowego, a wyłącznie do jego zniszczenia poprzez pozbawienie go cech wyrobu akcyzowego.
Należy podkreślić, że w chwili obecnej prezentowane jest jednolite stanowisko organów podatkowych, że zniszczenie suszu tytoniowego nie stanowi jego „zużycia”. Takie stanowisko zostało zajęte w następujących interpretacjach indywidualnych:
‒w interpretacji indywidualnej z 29 czerwca 2016 r. o sygn. IPPP3/4513-44/16-4/MC, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wskazał: „Biorąc pod uwagę okoliczności przedmiotowej sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że w analizowanym przypadku całkowite zniszczenie żyły tytoniowej (suszu tytoniowego w rozumieniu ustawy) w wyniku poddania procesowi kompostowania nie można uznać za zużycie suszu tytoniowego w rozumieniu ustawy. Wskazać bowiem należy, że podczas całkowitego zniszczenia żyły tytoniowej w wyniku poddania procesowi kompostowania przedmiotowy susz tytoniowy nie zastaje zużyty. Zatem czynność całkowitego zniszczenia żyły tytoniowej, o której mowa w niniejszym wniosku nie stanowi zużycia suszu tytoniowego przez pośredniczący podmiot tytoniowy w rozumieniu art. 9b ust. 1 pkt 4 ustawy”.
‒w interpretacji indywidualnej z 16 grudnia 2016 r. o sygn. akt 2461-IBPP4.4513.361.2016.1.MK, Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach wskazał: „Mając zatem na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że obie opisane we wniosku metody utylizacji suszu tytoniowego prowadzą do zniszczenia/unicestwienia suszu tytoniowego z pominięciem jego zużycia. Tym samym czynności całkowitego zniszczenia przez Wnioskodawcę suszu tytoniowego poprzez jego spalenie czy kompostowanie nie stanowią zużycia suszu tytoniowego przez pośredniczący podmiot tytoniowy w rozumieniu art. 9b ust. 1 pkt 4 ustawy”.
‒w interpretacji indywidualnej z 14 marca 2019 r. o sygn. akt 0111-KDIB3-3.4013.22.2019.2.MK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał: „Kompostowanie suszu tytoniowego nie może być również uznane za żadną z czynności o których mowa w art. 9b ust. 1 w zw. ust. 2 ustawy, a w szczególności za zużycie suszu tytoniowego. Tym samym stwierdzić należy, że w analizowanym przypadku, całkowite zniszczenie suszu tytoniowego przez Wnioskodawcę w wyniku kompostowania nie stanowi przedmiotu opodatkowania podatkiem akcyzowym”.
Ponadto, należy zauważyć, że niszczenie suszu tytoniowego jest dopuszczalne na gruncie regulacji prawnych, a przepisy prawa przewidują określone obowiązki związane z niszczeniem suszu tytoniowego (m.in. zgodnie z rozporządzeniem w sprawie kontroli celno‑skarbowej niektórych wyrobów akcyzowych podmiot zamierzający dokonywać niszczenia suszu tytoniowego powinien powiadomić właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze niszczenia suszu tytoniowego).
III.Sposób zniszczenia
Jeżeli chodzi o sposób niszczenia suszu tytoniowego, to przepisy akcyzowe nie określają w jaki sposób susz tytoniowy może zostać zniszczony. W przypadku regulacji akcyzowych przyjmuje się, że wyrób uważa się za całkowicie zniszczony, gdy nie może już zostać wykorzystany jako wyrób akcyzowy.
W praktyce istnieje wiele metod niszczenia suszu tytoniowego, w tym jego:
‒spalanie,
‒kompostowanie,
‒mieszanie z innymi substancjami (np. gnojowicą; odpadami; substancjami chemicznymi).
Kluczowym jest, aby po wykonanym procesie skutkującym zniszczeniem suszu tytoniowego, nie było możliwości wykorzystania tego produktu jako wyrobu akcyzowego.
Zmieszanie pyłu tytoniowego z torfem będzie powodowało całkowite zniszczenie tego produktu, gdyż połączy się on w nieodwracalny sposób z torfem. Nie będzie istniała możliwość dalszego jego wykorzystania jako wyrobu akcyzowego (nie istnieje bowiem techniczna możliwość oddzielenia połączonych z torfem na skutek zmieszania frakcji pyłu).
IV.Podsumowanie
Podsumowując stanowisko X, w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego, zniszczenie pyłu tytoniowego poprzez jego zmieszanie z torfem nie stanowi żadnej z czynności opodatkowanej akcyzą zgodnie z art. 9b ust. 1 ustawy akcyzowej, a zniszczenie suszu tytoniowego w taki sposób, że frakcje pyłu tytoniowego połączą się z torfem jest zgodne z przepisami prawa.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1542, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
Jak stanowi z art. 99a ust. 1 ustawy:
Za susz tytoniowy uznaje się, bez względu na wilgotność, tytoń, który nie jest połączony z żywą rośliną i nie jest jeszcze wyrobem tytoniowym.
W poz. 45 załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym wskazano „susz tytoniowy”, bez względu na kod CN.
Jak wynika z art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy:
Skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, w tym przetwarzane, lub magazynowane, w tym przechowywane, lub przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego.
Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy:
Podmiot prowadzący skład podatkowy to podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.
Jak stanowi art. 9b ust. 1 ustawy:
W przypadku suszu tytoniowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1)nabycie wewnątrzwspólnotowe suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych lub wyrobów nowatorskich, lub pośredniczący podmiot tytoniowy;
2)sprzedaż suszu tytoniowego innemu podmiotowi niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych lub wyrobów nowatorskich, lub pośredniczący podmiot tytoniowy, z wyłączeniem sprzedaży przez podmiot prowadzący skład podatkowy, grupę producentów suszu tytoniowego utworzoną na podstawie ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1145), zwaną dalej „grupą producentów”, organizację producentów surowca tytoniowego wpisaną do rejestru organizacji producentów na podstawie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o organizacji niektórych rynków rolnych, zwaną dalej „organizacją producentów”, oraz pośredniczący podmiot tytoniowy, którzy jednocześnie z tą sprzedażą dokonują dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu suszu tytoniowego;
3)import suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych lub wyrobów nowatorskich, lub pośredniczący podmiot tytoniowy;
4)zużycie suszu tytoniowego przez pośredniczący podmiot tytoniowy;
5)zużycie suszu tytoniowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy do innych celów niż produkcja wyrobów tytoniowych lub wyrobów nowatorskich;
6)nabycie lub posiadanie suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych lub wyrobów nowatorskich, pośredniczący podmiot tytoniowy lub producenta surowca tytoniowego, który wyprodukował susz tytoniowy, jeżeli nie została od niego zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał jego sprzedaży.
Stosownie do art. 11a ustawy:
W przypadku suszu tytoniowego obowiązek podatkowy powstaje z dniem:
1)nabycia wewnątrzwspólnotowego suszu tytoniowego;
2)wydania suszu tytoniowego w przypadku dokonania jego sprzedaży;
3)zużycia suszu tytoniowego;
4)nabycia lub wejścia w posiadanie suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, pośredniczący podmiot tytoniowy, grupa producentów, organizacja producentów lub producent surowca tytoniowego, który wyprodukował susz tytoniowy, jeżeli nie została od niego zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży suszu tytoniowego;
5)powstania długu celnego, w przypadku importu suszu tytoniowego.
Zgodnie z § 35 Rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z 12 sierpnia 2021 r. w sprawie kontroli celno-skarbowej niektórych wyrobów akcyzowych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1636), zwanego dalej „rozporządzeniem”:
1. Podmiot przed dniem planowanego niszczenia:
1)nieprzydatnego do dalszego przerobu lub zużycia suszu tytoniowego,
2)nieprzydatnych do spożycia, dalszego przerobu lub zużycia wyrobów akcyzowych, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. a-c i e,
3)wyrobów akcyzowych innych niż wymienione w § 1 pkt 1 lit. a-c i e, jeżeli przepisy o podatku akcyzowym wymagają obecności przedstawiciela naczelnika urzędu celno-skarbowego przy wykonywaniu tej czynności
- informuje właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego o zamiarze ich niszczenia, podając datę, godzinę, rodzaj i planowaną ilość niszczonych wyrobów.
2. W przypadku gdy podmiot zamierza dokonać niszczenia wyrobów akcyzowych poza składem podatkowym, w informacji podaje również nazwę i adres miejsca niszczenia wyrobów akcyzowych.
W myśl § 37 rozporządzenia:
1. Niszczenie wyrobów akcyzowych, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. a tiret trzecie i czwarte oraz w lit. b i c, nieprzydatnych do spożycia, dalszego przerobu lub zużycia odbywa się w obecności kontrolującego.
2. Niszczenie nieprzydatnych do spożycia, dalszego przerobu lub zużycia:
1)suszu tytoniowego,
2)wyrobów akcyzowych, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. a tiret pierwsze i drugie oraz w lit. e
- odbywa się bez obecności kontrolującego, jeżeli podmiot poinformował właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego o planowanym niszczeniu, a kontrolujący nie przybył do podmiotu we wskazanym w informacji terminie.
3. Naczelnik urzędu celno-skarbowego, biorąc pod uwagę ryzyko, może odstąpić od obecności kontrolującego przy niszczeniu wyrobów akcyzowych, o których mowa w ust. 1, jeżeli przepisy o podatku akcyzowym nie wymagają obecności przedstawiciela naczelnika urzędu celno-skarbowego przy przeprowadzeniu czynności podlegającej kontroli. Przepisy § 8 ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio.
Państwa wątpliwość wyrażona w zadanym pytaniu dotyczy kwestii określenia czy zniszczenie wyrobu akcyzowego - suszu tytoniowego w postaci pyłu tytoniowego poprzez jego zmieszanie z torfem stanowi czynność opodatkowaną akcyzą, zgodnie z art. 9b ust. 1 ustawy.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości wskazać należy, że zniszczenie wyrobu akcyzowego jakim jest susz tytoniowy (pył tytoniowy) poprzez jego zmieszanie z torfem, w wyniku czego przestanie on istnieć, nie może być uznane za żadną z czynności o których mowa w art. 9b ust. 1 ustawy, a w szczególności za zużycie suszu tytoniowego.
„Zużycie” bowiem rozumiane winno być jako czynność dokonana. Zużycie oznacza definitywne wykorzystanie wyrobu akcyzowego. Ponadto „zużycie” powinno być rozumiane zgodnie z potocznym znaczeniem tego pojęcia, gdyż przepisy nie wprowadzają żadnych szczególnych definicji w tym zakresie.
Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego pod red. M. Szymczaka, PWN Warszawa 1989 - „zużyć” oznacza: „zniszczyć coś lub wyczerpać zapas czegoś przez dłuższe używanie”. Natomiast zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego Wydawnictwa PWN (htps://sjp.pwn.pl) „zużyć” to:
1)wyczerpać zasób czegoś, zniszczyć przez długie używanie;
2)spożytkować coś, zrobić z czegoś jakiś użytek;
3)książkowo, przenośnie: wyczerpać czyjeś siły;
4)zużyć się:
a)zniszczyć się wskutek długiego używania, funkcjonowania;
b)książkowo, przenośnie: stracić siły psychiczne lub fizyczne.
Z kolei „zmieszanie” oznacza:
1.mieszając, połączyć ze sobą kilka różnych substancji;
2.sprawić, że kilka różnych rzeczy, zjawisk itp. przenika się wzajemnie;
3.wprawić kogoś w zakłopotanie.
Z przedstawionego przez Państwa opisu sprawy wynika, że w ramach procesu mieszania pył tytoniowy zostanie zmieszany z torfem w taki sposób, że cząstki pyłu tytoniowego o bardzo małej średnicy połączą się z torfem. Wskazali Państwo ponadto, że po wykonaniu procesu mieszania, nie będzie technicznej możliwości oddzielenia od torfu zmieszanych z nim cząstek suszu tytoniowego będących pyłem tytoniowym. Na skutek tej czynności pył przestanie istnieć, a powstanie masa torfowa zawierająca cząstki suszu tytoniowego, która nie będzie nadawała się do wykorzystania w branży tytoniowej i zostanie przekazana do wykorzystania jako nawóz.
Wskazali Państwo również, że zmieszanie pyłu tytoniowego z torfem będzie wykonywane w lokalizacji znajdującej się poza terenem składu podatkowego, a o planowanym zmieszaniu pyłu tytoniowego z torfem stanowiącym niszczenie suszu tytoniowego powiadomią Państwo właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego, jak również dopełnią Państwo pozostałych obowiązków formalnych związanych z niszczeniem suszu tytoniowego w postaci pyłu tytoniowego (m.in. sporządzą Państwo protokół ze zniszczenia, który zostanie dostarczony do właściwego naczelnika urzędu skarbowego).
Mając zatem na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że zmieszanie pyłu tytoniowego (będącego suszem tytoniowym w odniesieniu do ustawy o podatku akcyzowym) prowadzi do zniszczenia/unicestwienia suszu tytoniowego z pominięciem jego zużycia. Tym samym czynność zmieszania przez Wnioskodawcę suszu tytoniowego (pyłu tytoniowego) z torfem nie stanowi jego zużycia, a tym samym nie jest czynnością opodatkowaną podatkiem akcyzowym na podstawie art. 9b ust. 1 ustawy.
Tym samym Państwa stanowisko względem zadanego we wniosku pytania, należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zastrzega się, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie kwestii objętej treścią przedstawionego we wniosku pytania i udzielono jej wyłącznie w oparciu o przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego, w tym w oparciu o określoną przez Państwa klasyfikację co do rodzaju wyrobów akcyzowych objętych wnioskiem.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935, ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.