Interpretacja indywidualna z dnia 22 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.471.2024.3.DS
Podatek od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy kursów w formie zdalnej, tzw. online oraz konferencji w formie zdalnej, tzw. online i stacjonarnie.
Interpretacja indywidualna– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy kursów w formie zdalnej, tzw. online (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) i konferencji w formie zdalnej, tzw. online oraz stacjonarnie (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 sierpnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 22 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie:
·zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy kursów w formie zdalnej, tzw. online (pytanie oznaczone we wniosku nr 1);
·zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy konferencji w formie zdalnej, tzw. online oraz stacjonarnie (pytanie oznaczone we wniosku nr 2);
·zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy usług edukacyjnych świadczonych na rzecz uczelni (pytanie oznaczone we wniosku nr 3).
Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 11 października 2024 r. (wpływ 11 października 2024 r.) oraz pismem z 15 października 2024 r. (wpływ 15 października 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
(…) prowadząca działalność gospodarczą pod firmą (…) (dalej: Wnioskodawca) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług edukacyjnych. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Przychody Wnioskodawcy opodatkowane są ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, na podstawie oświadczenia złożonego przez Wnioskodawcę w wymaganym ustawowo terminie o wyborze tej formy opodatkowania. Wnioskodawca prowadzi obecnie (i prowadzić będzie w przyszłości) ewidencję, o której mowa w art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Przeważająca działalność gospodarcza Wnioskodawcy (PKD) to: (…).
Łączna kwota osiąganych przez Wnioskodawcę przychodów z tytułu prowadzonej samodzielnie działalności gospodarczej nie przekroczyła w roku 2023 kwoty 2 000 000 euro, obliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedniego.
W odniesieniu do Wnioskodawcy nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm., dalej także jako: „ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym”). W bieżącym roku podatkowym (2024), ani w roku poprzedzającym rok podatkowy (2023) Wnioskodawca nie wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzących w zakres działalności gospodarczej. Działalność nie mieści się również w definicji tzw. wolnego zawodu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wnioskodawca prowadzi kursy w ramach pozaszkolnych form edukacji jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Placówka w ramach kształcenia ustawicznego, umożliwia Słuchaczom udział w następujących kursach:
(…).
Przygotowywane i udostępniane kursy oraz ich program został przygotowany w oparciu o wiedzę i dotychczasowe doświadczenia pedagogiczne Wnioskodawcy. Nagrany materiał wideo prezentuje naukę umiejętności w taki sposób, jak miałoby to miejsce w trakcie zajęć indywidualnych lub grupowych w trybie stacjonarnym. Jedyna różnica sprowadza się zatem do tego, że poszczególne lekcje (teoria, pokaz umiejętności, wyjaśnienia, materiały) są nagrane przez Wnioskodawcę wcześniej i prezentowane uczniowi zdalnie, a nie bezpośrednio i w czasie rzeczywistym. Kursy umieszczane są na stronie internetowej Wnioskodawcy. Po wykupieniu dostępu uczniowie otrzymują login i hasło do internetowego serwisu panelu klienta, w którym zostaje odblokowany im dostęp do zakupionego kursu. Ponadto, uczniowie mają możliwość zadawania pytań do lekcji w formie elektronicznej oraz uzyskania pomocy od prowadzącego (Wnioskodawcy).
Świadczone przez Wnioskodawcę usługi kształcenia, polegające na prowadzeniu odpłatnych kursów i szkoleń zdalnych, dostępnych przez internet, nie będą stanowiły usług elektronicznych w rozumieniu art. 2 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ te usługi będą wymagały znacznego udziału uczestników. Świadczenie usług kształcenia, polegających na prowadzeniu odpłatnych kursów i szkoleń zdalnych, dostępnych przez internet, nie będzie zautomatyzowane.
Świadczone przez Wnioskodawcę usługi kształcenia, polegające na prowadzeniu odpłatnych kursów i szkoleń zdalnych, dostępnych przez internet, będą stanowiły usługi edukacyjne w ramach których treść kursu przekazywana będzie przez nauczyciela za pomocą internetu lub sieci elektronicznej. Świadczenie ww. usług nie jest możliwe bez wykorzystania technologii informacyjnej.
(…) Wnioskodawca uzyskał wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych jako placówka kształcenia ustawicznego (...).
Placówka została zarejestrowana jako placówka kształcenia ustawicznego, co potwierdza zaświadczenie wydane przez Starostę, księga ewidencyjna, sporządzone i wydane na podstawie art. 168 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 900 ze zm.).
Placówka działa na podstawie statutu (w załączeniu), przepisów ustawy – Prawo oświatowe i Rozporządzenie MEN z dnia 18 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1632).
Zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 900 ze zm.), system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego.
Powyższe oznacza, że placówka spełnia warunki uznania jej za jednostkę objętą systemem oświaty, wynikające z odpowiednich przepisów prawa.
Kształcenie ustawiczne w rozumieniu art. 2 pkt 30 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 900 ze zm.) to kształcenie w szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub zmianę kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.
Wnioskodawca prowadzi kursy podwyższające lub zmieniające kwalifikacje zawodowe w zakresie m.in. (…). Celem działalności placówki jest prowadzenie kształcenia ustawicznego w formie pozaszkolnej, poprzez:
a.podnoszenie wiedzy (…);
b.podnoszenie kwalifikacji (…).
Szkolenia są realizowane na podstawie opracowanego programu, mają praktyczny wymiar dla podmiotów działających lub zamierzających działać w określonej branży. Ich uczestnikami są osoby wykonujące określone zawody (doskonalenie umiejętności) lub zainteresowane ich wykonywaniem w przyszłości (zdobyciem nowych kwalifikacji). Szkolenia są kierowane do szerokiego grona adresatów – osób trwale bezrobotnych, które mogą pozyskać wiedzę i umiejętności poszukiwane na rynku pracy i rozpocząć aktywność zawodową, okresowo wyłączonych z aktywności zawodowej w związku z przebywaniem na urlopie macierzyńskim/wychowawczym i planujących powrót na rynek pracy oraz aktywnych zawodowo, które poszukują nowego zajęcia.
Wnioskodawca współpracuje również z uczelnią niepubliczną (…), gdzie wykłada dwa przedmioty w ramach studiów magisterskich: (…). W zakresie obowiązków Wnioskodawcy leży m.in. współtworzenie programu studiów, przygotowanie materiałów dydaktycznych, przeprowadzenie zajęć dla studentów oraz przeprowadzanie ewaluacji ich umiejętności.
Szczegółowe zasady współpracy pomiędzy Wnioskodawcą a Uczelnią określa zawarta między nimi umowa.
W ramach rozliczeń za pracę przy realizacji studiów magisterskich (świadczenie usług związanych z kształceniem na rzecz uczelni wyższej) Wnioskodawca wystawia dla Uczelni fakturę VAT.
Wnioskodawca posiada kierunkowe wykształcenie umożliwiające prowadzenie zajęć, tj.: (…).
Świadczone przez Wnioskodawcę usługi są niezbędne do wykonania usługi kształcenia. Kształcenie w ramach przedmiotów na studiach magisterskich na kierunkach realizowanych przez Uczelnię wspólnie z Wnioskodawcą są przedmiotami nowymi, unikatowymi w Polsce, nie powstałby bez inicjatywy, współpracy i czynnego działania Wnioskodawcy przy bieżącej jego realizacji.
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego
Pytanie 1:
Czy kursy w formie zdalnej, tzw. online Wnioskodawca świadczy jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe? Jeżeli tak, to na podstawie których konkretnie przepisów?
Odpowiedź 1:
Tak. Placówka jest niepubliczną placówką kształcenia ustawicznego powołaną na podstawie art. 117 ust. 1 w zw. z art. 117 ust. 1a pkt 5 Prawa oświatowego.
Pytanie 2:
Czy kursy w formie zdalnej, tzw. online stanowią usługi w zakresie kształcenia/wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą VAT”?
Odpowiedź 2:
Tak, są świadczone w zakresie kształcenia/wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy VAT.
Pytanie 3:
Czy kursy w formie zdalnej, tzw. online są ściśle związane z usługami w zakresie kształcenia/wychowania, świadczonymi przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe? Jeżeli tak, to:
a)Czy kursy w formie zdalnej, tzw. online są niezbędne do wykonania usługi podstawowej, z którą są ściśle związane?
b)Czy głównym celem kursów w formie zdalnej, tzw. online jest osiągnięcie przez Wnioskodawcę dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających ze zwolnienia?
c)Czy usługa podstawowa – z którą są ściśle związane kursy w formie zdalnej, tzw. online – jest świadczona przez Wnioskodawcę?
Odpowiedź 3:
a)Tak, są niezbędne do wykonania usługi edukacyjnej.
b)Nie, głównym celem kursów w formie zdalnej, jest dostęp do edukacji dla osób z każdego miejsca w Polsce i o dowolnej porze. Placówka kieruje swoją działalność głównie do kobiet, w tym matek, które muszą przeplatać codzienne obowiązki z chęcią kształcenia się i rozwoju. Oferując kursy zdalne wychodzimy naprzeciw ich potrzebom. Ponadto oferowanie kursów zdalnych jest już standardową praktyką placówek edukacyjnych niezależnie od tego, czy korzystają ze zwolnienia, czy też nie.
Założenie placówki edukacyjnej było natomiast podyktowane chęcią umożliwienia kursantom uzyskania świadectwa MEN po zakończeniu nauki. Uzyskanie takiego świadectwa zwiększa szanse kursantów na rynku pracy i jest namacalnym dowodem na pozyskanie przez nich koniecznej wiedzy.
Wnioskodawca przeszedł pozytywny audyt ISO 9001, który dotyczy szkoleń i doradztwa i jest w Rejestrze Instytucji Szkoleniowych w Wojewódzkim Urzędzie Pracy. W swojej pracy Wnioskodawca stawia więc na jak najwyższy poziom świadczonych usług kształcenia.
c)Tak, jest świadczona przez Wnioskodawcę.
Pytanie 4:
Czy konferencje w formie zdalnej, tzw. online oraz stacjonarne Wnioskodawca świadczy jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe? Jeżeli tak, to na podstawie których konkretnie przepisów?
Odpowiedź 4:
Tak, na podstawie art. 117 ust. 1a pkt 5 Prawa oświatowego.
Art. 117 ust. 3: Kształcenie ustawiczne może być prowadzone w formie dziennej, stacjonarnej lub zaocznej, a w przypadku form pozaszkolnych – także z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
Pytanie 5:
Czy konferencje w formie zdalnej, tzw. online oraz stacjonarne stanowią usługi w zakresie kształcenia/wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy VAT?
Odpowiedź 5:
Tak. Konferencje te stanowią wydarzenie edukacyjne, dające przestrzeń do wymiany wiedzy między uczestnikami oraz pozyskania nowej wiedzy od prelegentów. Są to więc stricte usługi w zakresie kształcenia/wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy VAT.
Pytanie 6:
Czy konferencje w formie zdalnej, tzw. online oraz stacjonarne są ściśle związane z usługami w zakresie kształcenia/wychowania, świadczonymi przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe? Jeżeli tak, to:
d)Czy konferencje w formie zdalnej, tzw. online oraz stacjonarne są niezbędne do wykonania usługi podstawowej, z którą są ściśle związane?
e)Czy głównym celem konferencji w formie zdalnej, tzw. online oraz stacjonarnych jest osiągnięcie przez Wnioskodawcę dodatkowego dochodu, poprzez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających ze zwolnienia?
f)Czy usługa podstawowa – z którą są ściśle związane konferencje w formie zdalnej, tzw. online oraz stacjonarne – jest świadczona przez Wnioskodawcę?
Odpowiedź 6:
a)Tak, są one ścisłym elementem programu edukacyjnego placówki i są niezbędne do wykonania usługi podstawowej.
b)Nie. Głównym celem konferencji jest budowanie proedukacyjnej postawy wśród polskich kobiet. Wydarzenie ma umożliwić im nawiązanie kontaktów, pozyskanie nowej wiedzy i dostarczanie wsparcia społeczności w drodze po nowe umiejętności i kwalifikacje.
c)Tak, placówka jest dostawcą usług edukacyjnych, materiałów oraz organizatorem wydarzenia.
Pytanie 7:
Czy usługi edukacyjne świadczone na rzecz uczelni Wnioskodawca świadczy jako uczelnia, jednostka naukowa Polskiej Akademii Nauk lub instytut badawczy? Prosimy wskazać.
Odpowiedź 7:
Wnioskodawca nie świadczy usług jako uczelnia, jednostka naukowa Polskiej Akademii Nauk lub instytut badawczy.
Usługi edukacyjne, które Wnioskodawca świadczy są usługami ściśle związanymi z usługami w zakresie kształcenia przez uczelnię.
Zgodnie z brzmieniem art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy VAT:
uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia
– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Pytanie 8:
Czy usługi edukacyjne świadczone na rzecz uczelni stanowią usługi w zakresie kształcenia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy VAT?
Odpowiedź 8:
Tak.
Pytanie 9:
Czy usługi edukacyjne świadczone na rzecz uczelni są ściśle związane z usługami w zakresie kształcenia, świadczonymi przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk lub instytuty badawcze? Jeżeli tak, to:
a)Czy usługi edukacyjne świadczone na rzecz uczelni są niezbędne do wykonania usługi podstawowej, z którą są ściśle związane?
b)Czy głównym celem usług edukacyjnych świadczonych na rzecz uczelni jest osiągnięcie przez Wnioskodawcę dodatkowego dochodu, poprzez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających ze zwolnienia?
c)Czy usługa podstawowa – z którą są ściśle związane usługi edukacyjne świadczone na rzecz uczelni – jest świadczona przez Wnioskodawcę?
Odpowiedź 9:
a)Tak. Uczelnia potrzebuje wykładowców do prowadzenia kształcenia w ramach przedmiotów.
b)Wnioskodawca nie posiada informacji na temat sposobu rozliczania się innych wykładowców z uczelnią. Wnioskodawca nie wie zatem czy wykonuje usługi konkurencyjne w stosunku do innych.
c)Usługa podstawowa świadczona przez uczelnię na rzecz studentów, nie jest świadczona przez Wnioskodawcę. Usługi edukacyjne Wnioskodawcy są natomiast ściśle związane z usługą podstawową uczelni, poprzez przygotowanie przedmiotu, sylabusu, zakresu zajęć, materiałów dydaktycznych, przeprowadzanie zajęć oraz ewaluacji studentów na zlecenie uczelni.
Pytania
1.Czy kursy w formie zdalnej, tzw. online mogą korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Dz. U. z 2004 r. Nr 54 poz. 535 (dalej: „ustawa o VAT”)?
2.Czy konferencje w formie zdalnej, tzw. online oraz stacjonarne mogą korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT?
Pani stanowisko w sprawie
Kursy organizowane przez placówkę w formie zdalnej, tzw. online oraz konferencje mogą korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.
Wspomniane zwolnienie uregulowane w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Przesłanką podmiotową jest status usługodawcy, który musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu Prawa oświatowego. Przesłanką przedmiotową jest rodzaj świadczonych usług, które muszą stanowić usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Aby więc możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, dany podmiot musi:
·być jednostką objętą systemem oświaty oraz
·świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania.
Natomiast art. 2 pkt 4 Prawa oświatowego wskazuje, że system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego oraz centra kształcenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.
Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 1 Prawa oświatowego, szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.
Wnioskodawca prowadzi więc jednostkę objętą systemem oświaty, co oznacza spełnienie warunku podmiotowego do zastosowania zwolnienia od podatku VAT wymienionego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.
Natomiast przesłanka przedmiotowa, dotycząca charakteru usług korzystających ze zwolnienia, przewiduje, że zwolnienie zostało zawężone do usług „w zakresie kształcenia i wychowania”. Przy czym, jak przyjęto w orzecznictwie organów podatkowych, dla zastosowania omawianego zwolnienia wystarczy, aby świadczenie usług odbywało się w zakresie kształcenia lub w zakresie wychowania, a nie jest konieczne ich świadczenie w obydwu zakresach.
Przykładowo, w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 3 sierpnia 2020 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.382.2020.3.AK, zakres usług zwolnionych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT określono następująco: „Kształcenie to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania wiedzy, umiejętności oraz rozumienia otaczającego świata. Kształcenie obejmuje zarówno proces nauczania, jak i uczenia się, zaś wychowanie to jedna z form działalności społecznej, na którą składa się wiele zabiegów i procesów mających na celu wpływanie na fizyczny, umysłowy i moralny rozwój pokoleń. I dalej”.
Nie jest konieczne, aby usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania. Aby jednak możliwe było skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia lub wychowania.
Mając na uwadze powyższe regulacje prawne oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że prowadzenie odpłatnych kursów i konferencji zdalnych, dostępnych przez internet, które jak wskazał Wnioskodawca, będą stanowić usługi w zakresie kształcenia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy i które Wnioskodawca świadczy jako jednostka objęta przepisami ustawy – Prawo oświatowe, będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku w zakresie zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy kursów w formie zdalnej, tzw. online (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) i konferencji w formie zdalnej, tzw. online oraz stacjonarnie (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) – jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.
W oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia
– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Stosownie do art. 43 ust. 17 ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Według art. 43 ust. 17a ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
Wskazania wymaga, że ograniczenie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia nie wystarczy by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia/wychowania. Powyższy przepis ma więc zastosowanie wyłącznie do tych usług, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu jako jednostki objętej systemem oświaty, tj. w ramach uzyskanego wpisu. Nadto zwolnienie to dotyczy tylko i wyłącznie tych usług kształcenia, które podmiot będący jednostką objętą systemem oświaty wskazał we wpisie do ewidencji placówek oświatowych. W zakresie bowiem tylko tych usług kształcenia, podatnik działa jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu ustawy Prawo oświatowe, a w konsekwencji tylko w tym zakresie jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.
W tym miejscu należy odwołać się do przepisów ustawy Prawo oświatowe.
W świetle art. 1 pkt 10 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. 2024 r. poz. 737 ze zm.):
System oświaty zapewnia w szczególności możliwość uzupełniania przez osoby dorosłe wykształcenia ogólnego, zdobywania lub zmiany kwalifikacji zawodowych i specjalistycznych.
W oparciu o art. 2 pkt 4 ustawy Prawo oświatowe:
System oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, centra kształcenia zawodowego oraz branżowe centra umiejętności, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub zmianę kwalifikacji zawodowych.
Stosownie do art. 4 pkt 30 i 31 ustawy Prawo oświatowe:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:
·kształceniu ustawicznym – należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub zmianę kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny;
·formach pozaszkolnych – należy przez to rozumieć formy uzyskiwania i uzupełniania wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub zmiany kwalifikacji zawodowych, o których mowa w art. 117 ust. 1a.
Według art. 117 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe:
Kształcenie ustawiczne jest organizowane i prowadzone w:
1)publicznych i niepublicznych szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych;
2)formach pozaszkolnych realizowanych przez publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego, centra kształcenia zawodowego i branżowe centra umiejętności oraz publiczne i niepubliczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 3 i 4.
Na mocy art. 117 ust. 1a ustawy Prawo oświatowe:
Kształcenie ustawiczne prowadzi się w następujących formach pozaszkolnych:
1)kwalifikacyjny kurs zawodowy;
2)kurs umiejętności zawodowych;
3)kurs kompetencji ogólnych;
4)turnus dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników;
4a)branżowe szkolenie zawodowe;
5)kurs, inny niż wymienione w pkt 1-3, umożliwiający uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub zmianę kwalifikacji zawodowych.
Na podstawie art. 117 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe:
Kształcenie ustawiczne może być prowadzone w formie dziennej, stacjonarnej lub zaocznej, a w przypadku form pozaszkolnych – także z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Turnus dokształcania młodocianych pracowników może być prowadzony wyłącznie w formie dziennej.
Jak stanowi art. 168 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe:
Osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.
Zgodnie z art. 168 ust. 9 ustawy Prawo oświatowe:
Organ, o którym mowa w ust. 1, dokonuje wpisu do ewidencji w ciągu 30 dni od daty zgłoszenia oraz z urzędu doręcza zgłaszającemu zaświadczenie o wpisie do ewidencji, a kopię zaświadczenia przekazuje właściwemu kuratorowi oświaty oraz organowi podatkowemu.
Z przepisu tego wynika, że placówki niepubliczne mogą być zakładane i prowadzone przez osoby fizyczne lub osoby prawne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego.
Wskazała Pani, że prowadzi Pani działalność gospodarczą w zakresie usług edukacyjnych. Jest Pani czynnym podatnikiem VAT. W ramach kształcenia ustawicznego, umożliwia Pani Słuchaczom udział w kursach: (…) oraz Konferencji online (…) i Konferencji stacjonarnej (…).
Pani wątpliwości dotyczą zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy kursów w formie zdalnej, tzw. online (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) i konferencji w formie zdalnej, tzw. online oraz stacjonarnie (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).
Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia/wychowania, świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu ustawy Prawo oświatowe oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Jak wynika z opisu sprawy, kursy w formie zdalnej, tzw. online i konferencje w formie zdalnej, tzw. online oraz stacjonarne świadczy Pani jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe – placówka jest niepubliczną placówką kształcenia ustawicznego powołaną na podstawie art. 117 ust. 1 w zw. z art. 117 ust. 1a pkt 5 Prawa oświatowego. Uzyskała Pani wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych jako placówka kształcenia ustawicznego. Placówka została zarejestrowana jako placówka kształcenia ustawicznego, co potwierdza zaświadczenie wydane przez Starostę. Placówka działa na podstawie statutu, przepisów ustawy Prawo oświatowe i Rozporządzenie MEN w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych.
Zatem, spełnia Pani kryterium podmiotowe zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.
Dalszej analizy wymaga przesłanka przedmiotowa uzasadniająca zwolnienie, o którym mowa w powyższym przepisie.
Na podstawie powołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, że kształcenie ustawiczne to kształcenie w szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.
Z opisu sprawy wynika, że kursy w formie zdalnej, tzw. online są świadczone w zakresie kształcenia/wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy. Są one niezbędne do wykonania usługi edukacyjnej, świadczonej przez Panią. Natomiast konferencje (w formie zdalnej, tzw. online oraz stacjonarne) stanowią wydarzenie edukacyjne, dające przestrzeń do wymiany wiedzy między uczestnikami oraz pozyskania nowej wiedzy od prelegentów – są to więc stricte usługi w zakresie kształcenia/wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy. Są one ścisłym elementem programu edukacyjnego placówki i są niezbędne do wykonania usługi podstawowej. Placówka jest dostawcą usług edukacyjnych, materiałów oraz organizatorem wydarzenia. Placówka w ramach kształcenia ustawicznego, umożliwia Słuchaczom udział w przedmiotowych kursach i konferencjach.
Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że prowadzone przez Panią kursy w formie zdalnej, tzw. online i konferencje w formie zdalnej, tzw. online oraz stacjonarne – mieszczące się w definicji kształcenia ustawicznego – stanowią usługi szkoleniowe w zakresie kształcenia uczestniczących w nich osób, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy. Kształcenie to jest bowiem uzyskiwaniem i uzupełnianiem wiedzy, umiejętności i kwalifikacji w formach pozaszkolnych.
Ponadto – jak wynika z opisu sprawy – głównym celem kursów w formie zdalnej, tzw. online i konferencji w formie zdalnej, tzw. online oraz stacjonarnych nie jest osiągnięcie przez Panią dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających ze zwolnienia.
Podsumowując, stwierdzam, że kursy w formie zdalnej, tzw. online i konferencje w formie zdalnej, tzw. online oraz stacjonarne mogą korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.
Tym samym, Pani stanowisko należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Ponosi Pani ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Zatem, należy zaznaczyć, że interpretacja indywidualna opiera się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu fatycznego. W konsekwencji w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Końcowo informuję, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy kursów w formie zdalnej, tzw. online (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) i konferencji w formie zdalnej, tzw. online oraz stacjonarnie (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).
Z kolei wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy usług edukacyjnych świadczonych na rzecz uczelni (pytanie oznaczone we wniosku nr 3) został załatwiony w postanowieniu o zastosowaniu do sprawy interpretacji ogólnej (…).
Natomiast wniosek w zakresie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne podlega odrębnemu rozpatrzeniu.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).