Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 22 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.480.2024.2.MF
Dotyczy stosowania przepisów dotyczących opodatkowania dochodów ryczałtem od dochodów spółek (tzw. estońskim CIT).
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie stosowania przepisów dotyczących opodatkowania dochodów ryczałtem od dochodów spółek (tzw. estońskim CIT).
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 2 października 2024 r. (data wpływu tego samego dnia).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca (dalej: „Spółka”) jest spółką kapitałową z siedzibą w (…) i posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Spółka została zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Przedsiębiorców z dniem (…). Od dnia 1 stycznia 2024 r. Spółka wybrała opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek, w tym celu złożyła zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek (ZAW-RD), w którym wskazała okres opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek od 1 stycznia 2024 r. do 31 grudnia 2027 r. W związku z wyborem opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, rok podatkowy Spółki pokrywa się z jej rokiem obrotowym.
Aktualnie Spółka prowadzi działalności gospodarczą polegającą na rozwoju (…) w modelu franczyzowym (dalej: „Działalność Franczyzowa”). Spółka na podstawie zawartej umowy (…) ze spółką zagraniczną (…) ma prawo wyłącznej licencji udzielania dalszych licencji (sublicencji, umów franczyzowych) na prowadzenie (…).
Spółka (…) działa w branży (…) od wielu lat i posiada rozległą wiedzę specjalistyczną w zakresie prowadzenia (…) i świadczenia różnorodnych usług branżowych, a także sprzedaży odpowiednich produktów, w tym w ramach swojej grupy kapitałowej oraz oferuje swoją wszechstronną wiedzę fachową i usługi towarzyszące podmiotom zaufanym w krajach Unii Europejskiej, oraz posiada know how oraz prawa ochronne na znak towarowy (…) m.in. w Polsce oraz posiada doświadczanie w prowadzeniu (…) oraz wdrożone oprogramowanie umożliwiające zarządzenie (…).
Na bazie (…) Spółka udziela innym podmiotom, na podstawie umów franczyzowych, licencji na korzystanie z narzędzi, marek, znaków towarowych, identyfikacji wizualnej oraz know-how. Licencja (…) stanowi w spółce wartość niematerialną i prawną i podlega amortyzacji od dnia 31 lipca 2023 r.
Aktualnie Spółka jako franczyzodawca, zawiera umowy franczyzy z franczyzobiorcami. Zgodnie z przyjętym wzorem umowy franczyzy, Spółka przyznaje franczyzobiorcy (dalej: „Partner”) prawo uruchomienia i prowadzenia (…) w ramach (…) oraz korzystania ze znaku firmowego w odniesieniu do tego punktu usługowego w sposób określony przez franczyzodawcę (Spółkę). Spółka jako franczyzodawca, w ramach wzoru umowy franczyzy oferuje franczyzobiorcy przekazanie licencji objętych Pakietem oraz zobowiązuje się wypełniać świadczenia objęte Pakietem w celu prowadzenia przez Partnera (…) o ograniczonej liczbie pracowników na podstawie Oprogramowania.
Pakiet, o którym mowa powyżej oznacza know-how, dostęp do Oprogramowania, tj. oprogramowania pozwalającego na zarządzanie (…), całokształt metod, procedur, ofert, usług, wiedzy, know-how oraz praw własności intelektualnej i przemysłowej dotyczących prowadzenia działalności polegającej na prowadzeniu (…) pod znakiem towarowym (…), ze szczególnym uwzględnieniem usług rozliczania (…), dostęp do zindywidualizowanej dla (…) strony internetowej, materiały reklamowe oraz dokumentację niezbędną do prowadzenia (…) oraz zestaw świadczeń (…) na rzecz Partnera, które Partner otrzymuje w zamian za wynagrodzenie płatne na rzecz (…).
Ponadto, na bazie zawartej umowy franczyzowej Partner zobowiązany jest do wyposażenia Lokalu zgodnie ze standardem (…), w tym do wyposażenia Lokalu w (…) zgodnie ze specyfikacją stanowiącą załącznik do umowy franczyzowej. (…) ma prawo wskazać Partnerowi producenta, konkretny model, dystrybutora lub usługodawcę, odnośnie tych produktów, usług lub wyposażenia, które mogą mieć wpływ na jakość usług świadczonych przez Partnera i (…) lub na wizerunek Sieci Franczyzowej, a Partner zobowiązuje się stosować do wytycznych określonych w tym zakresie przez (…).
(…) zobowiązuje się dochować starań, aby ceny (…), produktów, usług i wyposażenia, nie odbiegały od katalogowych cen produktów i wyposażenia o nie gorszych parametrach i jakości dostępnych na rynku.
W ramach zawartej umowy franczyzowej (…) udziela Partnerowi licencji, która daje mu prawo korzystania z Oprogramowania na zasadach określonych w umowie. Udzielona licencja jest niewyłączna, niezbywalna i nie daje Partnerowi prawa do udzielania dalszych sublicencji. Licencja uprawnia Partnera do wykorzystywania Oprogramowania wyłącznie w celu prowadzenia (…), zgodnie z wymogami, wytycznymi i ograniczeniami Oprogramowania i Umowy.
Licencja obejmuje wyłącznie prawo do korzystania z Oprogramowania znajdującego się na serwerach (…), za pośrednictwem udostępnionych w tym celu interfejsów (np. strony internetowej dostępnej za pośrednictwem przeglądarki internetowej lub aplikacji mobilnej). Przedmiotowa licencja nie obejmuje w szczególności prawa do: utrwalania, zwielokrotniania, wprowadzania do obrotu, użyczania, najmu ani rozpowszechniania oprogramowania w jakiejkolwiek formie.
W zakresie know-how wchodzącego w skład Oprogramowania, licencja obejmuje wyłącznie prawo do wykorzystania know-how w celu prowadzenia (…) i wyłącznie w czasie obowiązywania Umowy, zgodnie z wymogami, wytycznymi i ograniczeniami Oprogramowania. Licencja na Znak obejmuje wyłącznie prawo do utrwalania, zwielokrotniania i rozpowszechniania w celach związanych z prowadzeniem (…) i wyłącznie w czasie obowiązywania Umowy, w zakresie oraz zgodnie z wymogami, wytycznymi (…), w zakresie możliwych środków reklamowych.
Oprogramowanie, jakie na bazie zawartej umowy franczyzowej przekazuje (…) Partnerowi obejmuje specjalistyczną, konkretną, poufną oraz dającą się zidentyfikować wiedzę („know-how”) dotyczącą organizacji i sposobu prowadzenia (…) o ograniczonej liczbie pracowników, ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania i obsługą (…), jak również wszelkie informacje o charakterze technicznym, technologicznym lub handlowym dotyczące (…). Know-how obejmuje całokształt praktycznej wiedzy (…) dotyczącej prowadzenia działalności gospodarczej będącej przedmiotem franczyzy.
Wiedza ta, jako całość lub w konfiguracji i dokładnym dopasowaniu jej elementów składowych nie jest ani powszechnie znana, ani łatwo dostępna. Obejmuje ona cenne informacje niezbędne dla prowadzenia działalności gospodarczej będącej przedmiotem franczyzy, w szczególności, dla sprecyzowania oferty produktów i usług świadczonych przez Partnera i (…) oraz potrzeb (…), rozwiązań technologicznych związanych z rozliczaniem, metodologii świadczenia usług oferowanych przez Partnera, relacji z członkami (…) oraz zarządzania tego rodzaju działalnością gospodarczą.
(…) w ramach umowy franczyzowej zobowiązany jest do przeprowadzenia dla Partnera szkolenie w formie on-line z funkcjonalności Oprogramowania i jego obsługi w wymiarze co najmniej 5 godzin roboczych.
(…) posiada uprawnienie do korzystania ze znaku towarowego (…) i ma wyłączną zgodę podmiotu na rzecz, którego zastrzeżono znak towarowy (…), do korzystania z tego znaku na terenie Polski oraz udzielania dalszych zgód na jego wykorzystywanie.
(…) na podstawie umowy franczyzowej i dla celów identyfikacji Sieci Franczyzowej wyraża zgodę na korzystanie przez Partnera ze Znaku wyłącznie w celu prowadzenia (…).
Partner jest uprawniony i zobowiązany do umieszczania Znaku we wszystkich materiałach i dokumentach związanych z (…), umowach członkowskich, nagłówkach i materiałach reklamowych oraz do reklamowania (…), za pośrednictwem strony internetowej obsługiwanej przez (…) i strony (...).
Partner jest uprawniony do prowadzenia działań reklamowych i marketingowych za pomocą materiałów reklamowych dostarczonych przez (…). (…) zawarła już kilka umów franczyzowych, ale jego działalność nie ogranicza się jedynie do udostępnienia oprogramowania, znaku towarowego oraz całego swojego know-how, bowiem spółka aktywnie współpracuje z franczyzobiorcami nad rozwojem marki i umacnianiem jej obecności na rynku (…).
Zatem przekazanie know-how nie ogranicza się jedynie do udostępnienia franczyzobiorcy już wypracowanych schematów działań, ale wiąże się z ciągłym rozwojem marki i bieżącym wsparciem franczyzobiorcy nad polepszaniem aktualnych i wypracowywaniem nowych standardów prowadzenia (…). W ramach takiej aktywnej współpracy z franczyzobiorcami nad rozwojem marki i umacnianiem jej obecności na rynku (…), Spółka wykonuje następujące czynności:
- podpowiada jak prowadzić (…) efektywnie,
- podpowiada jakie i kiedy robić promocje marketingowe,
- podpowiada jak rozmawiać z klientami,
- na bieżąco współpracuje z franczyzobiorcą i omawia wątpliwości i bieżące problemy franczyzobiorcy przy prowadzeniu (…),
- przygotowuje analizy miesięczne przyrostu klientów i omawia je z Partnerem, aby prowadzony przez Partnera (…) był jak najbardziej efektywny,
- pomaga w organizacji dni otwartych,
- organizuje raz do roku spotkania franczyzobiorców, aby omawiać rozwój całej sieci, ale też poszczególnych (…).
Poza bieżącą współpracą nad rozwojem marki z franczyzobiorcami, (…) podejmuje również we własnym zakresie czynności ukierunkowane na rozwój marki, w szczególności poprzez realizację akcji marketingowych, mających na celu promowanie marki i przyciąganie zarówno klientów do już istniejących (…), jak i potencjalnych nowych franczyzobiorców.
Zgodnie ze wzorem umowy franczyzy, za przekazane know-how, świadczone przez franczyzodawcę (Wnioskodawcę) usługi oraz bieżące doradztwo, franczyzobiorca zobowiązuje się zapłacić franczyzodawcy (Wnioskodawcy) następujące opłaty: 1) opłatę licencyjną w kwocie (…) plus VAT, (dalej: „Opłata Wstępna”), oraz 2) miesięczną opłatę franchisingową w wysokości (…) miesięcznego przychodu netto Partnera (dalej: „Opłata Miesięczna”) oraz Opłatę Marketingową w wysokości (…) za każdego aktywnego członka (…).
Opłata Wstępna stanowi jednorazową opłatę za prawo do korzystania ze znaku towarowego, dostęp do wiedzy i doświadczenia franczyzodawcy (know-how) oraz prawo do korzystania z oprogramowania.
W szczególności w zamian za otrzymaną Opłatę Wstępną (…) zobowiązane jest w terminie do dnia rozpoczęcia działalności (…):
a. Umieścić na stronie internetowej (…) informację o planowanym otwarciu (…);
b. Przygotować dokumentację niezbędną do otwarcia (…) - jak regulamin (…), Regulamin Obiektu, Regulamin Promocji na Start;
c. Przygotować dokumentację związaną z ochroną danych osobowych członków (…) oraz cookies;
d. Opracować, w porozumieniu z Partnerem, treści na stronę internetową (…) i umieścić te treści na stronie (…);
e. Przeprowadzić szkolenie z Oprogramowania;
f. Stworzyć odpowiednią podstronę ww. (…);
g. Stworzyć stronę (…) na (…) i udostępnić do niej dostęp Partnerowi;
h. Dostarczyć Partnerowi urządzanie (…) umożliwiający (…) wejście do Lokalu.
Opłata Miesięczna stanowi wynagrodzenie należne (…) za świadczenia wobec Partnera objęte umową franczyzową, tj. m.in.:
a. Utrzymuje, rozwój i zapewnienie Partnerowi dostępu do Oprogramowania i zobowiązanie do zapewnienia Partnerowi wsparcia technicznego w zakresie Oprogramowania;
b. Podjęcie działania mającego na celu usunięcie problemów z funkcjonowaniem Oprogramowania lub aplikacji dla (…) do 48h po otrzymaniu zgłoszenia;
c. Zapewnienie Partnerowi wsparcia w zakresie określenia wartości i rodzajów abonamentów za korzystania z (…) z zastrzeżeniem. Wparcie to udzielane może być w formie udostępnienia narzędzi informatycznych, arkuszy kalkulacyjnych, szczegółowych instrukcji i procedur ustalania właściwej ceny lub indywidualnych konsultacji;
d. Zapewnienie pomocy w uzyskaniu finansowania na (…);
e. Prowadzenia strony internetowej (…), na której wskazany zostanie (…), wraz z odpowiednimi danymi kontaktowymi oraz do regularnej aktualizacji wyświetlanych tam tekstów i zdjęć;
f. Zapewnienia Partnerowi skrzynek e-mail z domeną (…), do prowadzenia działalności wynikającej z umowy franczyzowej.
Opłata Marketingowa stanowi wynagrodzenia ze świadczenie przez (…) usług polegających na kierowaniu wszelkimi kampaniami reklamowymi lub akcjami promocyjnymi służącymi całej Sieci Franczyzowej lub (…), w ramach których (…) samodzielnie podejmuje decyzje odnośnie przedmiotu promocji, wysokości nakładów finansowych, nośników informacji oraz materiałów wykorzystywanych w każdej kampanii lub akcji reklamowej.
W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 2 października 2024 r. wskazali Państwo, że:
1. Wartość przychodów z Działalności Franczyzowej łącznie z 3 Opłatami, o których mowa we wniosku (tj. Opłatą Miesięczną, Opłatą Marketingową, Opłatą Wstępną) nie przekracza (nie przekroczy) 50% Państwa przychodów z działalności gospodarczej spółki osiągniętych w poprzednim roku podatkowym (łącznie z podatkiem od towarów i usług), z uwzględnieniem przychodów uzyskanych zarówno z transakcji z podmiotami powiązanymi jak i niepowiązanymi;
2. Wartość przychodów wyłącznie z Opłatą Miesięczną lub wyłącznie z Opłatą Marketingową lub wyłącznie z Opłatą Wstępną nie przekracza (nie przekroczy) 50% Państwa przychodów z działalności gospodarczej spółki osiągniętych w poprzednim roku podatkowym (łącznie z podatkiem od towarów i usług), z uwzględnieniem przychodów uzyskanych zarówno z transakcji z podmiotami powiązanymi jak i niepowiązanymi;
3. Wartość przychodów z Opłatą Miesięczną i Opłatą Marketingową nie przekracza (nie przekroczy) 50% Państwa przychodów z działalności gospodarczej spółki osiągniętych w poprzednim roku podatkowym (łącznie z podatkiem od towarów i usług), z uwzględnieniem przychodów uzyskanych zarówno z transakcji z podmiotami powiązanymi jak i niepowiązanymi;
4. Wartość przychodów z Opłatą Miesięczną i Opłatą Wstępną nie przekracza (nie przekroczy) 50% Państwa przychodów z działalności gospodarczej spółki osiągniętych w poprzednim roku podatkowym (łącznie z podatkiem od towarów i usług), z uwzględnieniem przychodów uzyskanych zarówno z transakcji z podmiotami powiązanymi jak i niepowiązanymi;
5. Wartość przychodów z Opłatą Marketingową i Opłatą Wstępną nie przekracza (nie przekroczy) 50% Państwa przychodów z działalności gospodarczej spółki osiągniętych w poprzednim roku podatkowym (łącznie z podatkiem od towarów i usług), z uwzględnieniem przychodów uzyskanych zarówno z transakcji z podmiotami powiązanymi jak i niepowiązanymi.
Ponadto wskazali Państwo dane podmiotu zagranicznego tj. (…) z którym Spółka zawarła umowę (…), na podstawie której ma prawo wyłącznej licencji udzielania dalszych licencji na prowadzenie (…). (…).
Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 2 października 2024 r.)
1. Czy Opłatę Miesięczną i Opłatę Marketingową nie należy kwalifikować do przychodów z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „Ustawa o CIT”), a co za tym idzie, nawet jeśli więcej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, będzie pochodziło z przychodów z tych Opłat Miesięcznych Opłat Marketingowych, to Wnioskodawca będzie uprawniony do opodatkowania swoich dochodów ryczałtem od dochodów spółek?
2. Czy Opłatę Wstępną należy kwalifikować do przychodów z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. e Ustawy o CIT, a jeśli tak, to czy w przypadku gdy mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, będzie pochodziło z Opłat Wstępnych, to Wnioskodawca będzie uprawniony do opodatkowania swoich dochodów ryczałtem od dochodów spółek?
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 2 października 2024 r.)
1. Państwa zdaniem, przychodów z Opłaty Miesięcznej i Opłaty Marketingowej nie należy kwalifikować do przychodów z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. e Ustawy o CIT, a co za tym idzie, nawet jeśli więcej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, będzie pochodziło z przychodów z tych Opłat Miesięcznych Opłat Marketingowych, to Wnioskodawca będzie uprawniony do opodatkowania swoich dochodów ryczałtem od dochodów spółek.
2. Państwa zdaniem, przychody z Opłaty Wstępnej należy zakwalifikować do przychodów z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. e Ustawy o CIT, a co za tym idzie w przypadku gdy mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, będzie pochodziło z Opłat Wstępnych, to Wnioskodawca będzie uprawniony do opodatkowania swoich dochodów ryczałtem od dochodów spółek.
UZASADNIENIE
Ad. 1
Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1 Ustawy o CIT, jeżeli mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw (art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. e) Ustawy o CIT).
Działalność Franczyzowa polega z jednej strony na zawieraniu umów franczyzowych z franczyzobiorcami i aktywnym wspieraniu ich w prowadzeniu (…), celem wzmacniania pozycji marki. W ramach zawieranych umów (…) na bazie posiadanej umowy licencyjnej (…) przekazuje Partnerowi cały swój know-how w zakresie prowadzenia działalności (…), który już posiada, jak też rozwija się na bieżąco w tym zakresie, dążąc do usprawnienia procesów biznesowych i zwiększenia jakości usług (…) celem zwiększenia zadowolenia konsumentów i zwiększenia tym samym wartości ekonomicznej marki.
Z drugiej strony (…) buduje, w ramach Działalności Franczyzowej, pozytywny wizerunek samej marki, w oderwaniu od konkretnej umowy franczyzy, celem budowania relacji przywiązania i zaufania konsumentów do samej marki oraz przyciągania nowych franczyzodawców, aby zwiększać udział marki w rynku (…) i tym samym jej wartość ekonomiczną.
Zgodnie z uzasadnieniem do projektu ustawy wprowadzającej przepisy o ryczałcie od dochodów spółek, celem wprowadzenia art. 28j ust. 1 pkt 2 Ustawy o CIT było: „(...) ograniczenie możliwości korzystania z opodatkowania ryczałtem przez podmioty nieprowadzące aktywnej działalności gospodarczej, ale nakierowane na czerpanie przychodów głównie z pasywnych źródeł przychodów.” (Druk Sejmowy IX kadencji nr 643). Tymczasem Spółka prowadzi aktywną działalność ukierunkowaną na współpracę z franczyzobiorcami celem rozwoju ich lokali franczyzowych, a co za tym idzie zwiększenia własnych przychodów z Opłat Miesięcznych.
(…) prowadzi również aktywną działalność w zakresie rozwoju marki, jej rozpoznawalności oraz przywiązania i zaufania klientów, celem zwiększenia udziału marki w rynku (…), który w dłuższej perspektywie ma się przełożyć na wzrost przychodów Spółki z Opłat Miesięcznych.
Zgodnie ze wzorem umowy franczyzowej, opłata licencyjna za korzystanie przez franczyzobiorcę ze znaków towarowych i know-how oraz oprogramowania, do których (…) ma prawo na podstawie udzielonej jej licencji (…), jest jednorazowa, zryczałtowana i płatna w wyznaczonym terminie po zawarciu umowy (tj. Opłata Wstępna). Natomiast Opłaty Miesięczne i Opłaty Marketingowe są wynagrodzeniem należnym Spółce za świadczenie na rzecz franczyzobiorców szeregu usług, do których świadczenia zobowiązują Spółkę zawarte umowy franczyzowe.
Spółka aktywnie rozwija Działalność Franczyzową i jest dopiero na wczesnym etapie jej rozwoju. Każdy (…) działający na mocy umowy franczyzowej ma inne potrzebny i mierzy się z innymi problemami. Spółka podchodzi do każdego Partnera prowadzącego (…) indywidualnie.
Dla każdego z (…) przygotowywany jest osobny plan marketingowy / operacyjny i inne cele do osiągnięcia. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, (…) w sposób aktywny współpracuje z franczyzobiorcami nad rozwojem marki i umacnianiem jej obecności na rynku (…).
Przychody z Opłat Miesięcznych i Opłat Marketingowych, stanowiące wynagrodzenie Spółki za regularne świadczenie usług na rzecz franczyzobiorców, nie mogą być zatem uznane za przychody z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw, o których mowa w 28j ust. 1 pkt 2 lit. e Ustawy o CIT.
Opłata Miesięczna i Opłata Marketingowa, zgodnie z postanowieniami umowy franczyzowej, nie jest wynagrodzeniem za udzielenie prawa do znaków towarowych i know-how czy też oprogramowania należących do Spółki. Takim wynagrodzeniem jest wyłącznie Opłata Wstępna.
Należy zauważyć, że żaden przepis Ustawy o CIT ani Ustawy Prawo Własności Przemysłowej (dalej: „PWP”) nie reguluje, na jakich konkretnie zasadach mają być rozliczane przychody za udzielenie licencji na znak towarowy, w szczególności gdy taka licencja jest uznana za element nienazwanej umowy franczyzowej.
Zatem ustalenie zasad wynagradzania zostało pozostawione do swobodnej decyzji stron umowy franczyzowej. Należy również zauważyć, że Spółka oraz franczyzobiorcy są podmiotami niepowiązanymi w rozumieniu regulacji o cenach transferowych, zatem ustalenia biznesowe zawarte między tymi stronami należy uznać, co do zasady, za mające charakter rynkowy.
Skoro niezależne podmioty umówiły się w umowie franczyzowej, że wynagrodzenie będzie podzielone na Opłatę Wstępną za przekazanie franczyzobiorcy praw do posługiwania się znakiem towarowym w ramach prawnych i faktycznych nakreślonych w tej umowie oraz za udostępnienie know-how i dostęp do oprogramowania, a także na Opłatę Miesięczną za regularne usługi wsparcia świadczone przez Spółkę na rzecz franczyzobiorcy, niezwiązane ze znakiem towarowym samym w sobie, a także na Opłaty Marketingowe za prowadzenie akcji marketingowych, to nie można zasadnie twierdzić, że przychody z Opłat Miesięcznych i Opłat Marketingowych stanowią przychody z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. e Ustawy o CIT.
Skoro Opłata Miesięczna uzależniona jest od wysokości miesięcznego przychodu netto Partnera i stanowi wynagrodzenie za świadczenie na rzecz franczyzobiorców szeregu usług, do których świadczenia zobowiązują Spółkę zawarte umowy franczyzowe, a Opłaty Marketingowe są płatne od ilości (…) i stanowią wynagrodzenie za świadczenie usług marketingowych na rzecz Partnera, to Opłaty te nie stanowią wynagrodzenia za udzielenie licencji na korzystanie ze znaków towarów i know-how franczyzobiorcom Spółki. Są to Opłaty, które zawierają wynagrodzenie za świadczone usługi z tytułu wiążącej strony umowy, nie za udzielenie licencji na rozporządzanie znakami towarowymi i know-how Spółki. W świetle powyższego nie należy kwalifikować Opłaty Miesięcznej do przychodów z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia praw, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy o CIT, a co za tym idzie, nawet jeśli więcej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, będzie pochodziło z przychodów z tych Opłat Miesięcznych i Opłat Marketingowych, to Wnioskodawca będzie uprawniony do opodatkowania swoich dochodów ryczałtem od dochodów spółek.
Ad. 2
W myśl art. 28j ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:
a)z wierzytelności,
b)z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,
c)z części odsetkowej raty leasingowej,
d)z poręczeń i gwarancji,
e)z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,
f)ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,
g)z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 – w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (dalej: „ustawa o PAiPP”) przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy o PAiPP w szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory:
1)wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe);
2)plastyczne;
3)fotograficzne;
4)lutnicze;
5)wzornictwa przemysłowego;
6)architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne;
7)muzyczne i słowno-muzyczne;
8)sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne;
9)audiowizualne (w tym filmowe).
Przedmiotem prawa autorskiego jest więc utwór, stanowiący niematerialne dobro prawne, które powinno być odróżniane od przedmiotu materialnego (fizycznego nośnika, czyli przykładowo płyty DVD, Blu-ray Disc), który służy do jego utrwalenia.
Zgodnie z art. 17 ustawy o PAiPP jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, twórcy przysługuje wyłączne prawo do korzystania z utworu i rozporządzania nim na wszystkich polach eksploatacji oraz do wynagrodzenia za korzystanie z utworu.
W myśl art. 41 ust. 1 pkt 1 ustawy o PAiPP jeżeli ustawa nie stanowi inaczej autorskie prawa majątkowe mogą przejść na inne osoby w drodze dziedziczenia lub na podstawie umowy. Wskazać należy, że prawa autorskie majątkowe wiążą się więc z możliwością wykorzystywania utworu, np. poprzez jego utrwalanie, rozpowszechnianie, udostępnianie, zwielokrotnianie, obrót oryginałem i egzemplarzami utworu, a także czerpanie z tego tytułu korzyści. Prawa te pierwotnie przysługują twórcy (lub współtwórcom).
Powyższe oznacza, że twórca może swobodnie korzystać i rozporządzać utworem. Oczywiście również następcy prawni, którzy nabyli autorskie prawa majątkowe mogą nimi dalej rozporządzać (w ramach praw, których są dysponentami). Twórca (uprawniony) może zawrzeć umowę przenoszącą całość autorskich praw majątkowych (możliwie najszerszy katalog pól eksploatacji), w taki sposób że nabywca będzie mógł swobodnie nimi dysponować w zasadzie w sposób nieograniczony.
Artykuł 28j ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy o CIT, stanowi o przychodzie z praw autorskich lub (...), w tym z tytułu zbycia tych praw.
Jak już wcześniej wspomniano, zgodnie z art. 17 ustawy o PAiPP, przez autorskie prawa majątkowe rozumie się wyłączne prawo twórcy do korzystania z utworu i rozporządzania nim na wszystkich polach eksploatacji oraz do wynagrodzenia za korzystanie z utworu.
Zarazem, zgodnie z art. 52 powołanej ustawy, przeniesienie własności egzemplarza utworu nie powoduje przejścia autorskich praw majątkowych do utworu (ust. 1) oraz przejście autorskich praw majątkowych nie powoduje przeniesienia na nabywcę własności egzemplarza utworu (ust. 2).
W świetle wyżej wymienionych przepisów prawa podatkowego zauważyć należy, że jeśli twórca przenosi na nabywcę własność egzemplarza utworu, który został wytworzony, ale bez przeniesienia na osobę trzecią autorskich praw majątkowych, to wówczas twórca ten nie przenosi na nabywcę swoich praw majątkowych, a więc nie rozporządza nimi.
W konsekwencji, uzyskane w ten sposób przychody nie mogą być uznane za przychody z praw autorskich w rozumieniu art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy o CIT.
Głównym przedmiotem prowadzonej działalności przez (…) jest rozwój sieci (…) w modelu franczyzowym. (…) na bazie udzielonej jej licencji w ramach umowy (…) ma prawo do udzielania sublicencji do znaków towarowych oraz know-how i oprogramowania w zakresie prowadzenia działalności (…). (…) jako franczyzodawca zawiera umowy franczyzy z franczyzobiorcami. Znaki towarowe oraz know-how stanowią dla (…) wartość niematerialną i prawną, którą (…) od czasu jej nabycia amortyzuje. W myśl zawartej umowy franczyzy, Spółka przyznaje franczyzobiorcy prawo uruchomienia i prowadzenia (…) i korzystania ze znaku firmowego w odniesieniu do tego punktu usługowego w sposób określony przez umowę franczyzową. Spółka oferuje franczyzobiorcy przekazanie swojego know-how.
Zgodnie z postanowieniami umowy franczyzy, franczyzobiorca zobowiązuje się zapłacić franczyzodawcy opłatę licencyjną (Opłatę Wstępną) w kwocie (…), oraz miesięczną opłatę franchisingową uzależnioną od wysokości miesięcznego przychodu netto (…) (Opłatę Miesięczną) i Opłatę Marketingową.
Zgodnie z przyjętymi zasadami wykładni prawa, jeżeli w obrębie tego samego aktu prawnego pojawiają się identyczne zwroty, to należy nadawać im takie samo znaczenie.
W konsekwencji, pojęcie „przychody z praw autorskich” zawarte w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy o CIT, powinno być rozumiane tak samo jak tożsamy termin użyty w art. 21 ust. 1 pkt 1 czy w art. 24a ust. 3 pkt 3 lit. b tej ustawy. Uwzględniając wypracowaną w świetle art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, koncepcję rozumienia sformułowania „przychody z praw autorskich” należy uznać, że w myśl tego przepisu nabywca praw autorskich/ licencjobiorca ma prawo do powielania, kopiowania i udzielania licencji dalszym podmiotom.
Wskazać należy, że w praktyce handlowej spotyka się umowy, które obejmują zarówno know-how, jak i udzielenie pomocy technicznej. Przykładem takiego kontraktu, jednym z wielu, jest umowa franchisingowa (kontrakt specjalnego charakteru), w której udostępniający przekazuje nabywcy swoją wiedzę i doświadczenie oraz udziela mu różnorodnej pomocy technicznej, której towarzyszy, w pewnych przypadkach, pomoc finansowa i dostawa towarów.
W takich umowach mieszanych należy - opierając się na danych zawartych w umowie lub drogą analizy logicznej - dokonać rozbicia całej kwoty wynagrodzenia na oddzielne elementy i do każdego z nich zastosować odrębne zasady opodatkowania. Takie podejście znajduje zastosowanie w analizowanej sprawie.
Oznacza to tym samym, że kwotę wynagrodzenia ustaloną w oparciu o umowę franchisingową należy rozbić na oddzielne elementy i stosować do nich odrębne zasady opodatkowania.
W analizowanej sprawie Spółka (…) pobiera opłatę licencyjną, tj. Opłatę Wstępną, którą otrzymuje w zamian za udzielenie licencji na korzystanie ze znaków towarowych oraz know-how i oprogramowania Spółki.
W odniesieniu do wyodrębnionej, jednorazowej opłaty licencyjnej tzw. Opłaty Wstępnej wskazać należy, że w art. 28j ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, warunki dotyczące struktury przychodów mają w zamierzeniu ograniczać możliwość korzystania z nowej formy opodatkowania tym podmiotom, które nie prowadzą aktywnej działalności gospodarczej, a swoje dochody opierają na pasywnych źródłach przychodów.
Nadmienić także należy, że literalna wykładnia nie pozostawia żadnych wątpliwości w tym zakresie. Ponadto ustawodawca nie zdecydował się poczynić żadnych wyjątków w zakresie wyłączenia z przychodów, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy o CIT jakieś kategorii dochodów, np. przychodów związanych z podstawową działalnością podatnika, czy też praw wytworzonych przez podatnika. W związku z powyższym stwierdzić należy, że Opłatę Wstępną należy kwalifikować do przychodów z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia praw, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy o CIT.
Przesądza o tym fakt, że Opłata ta stanowi wynagrodzenie za udostępnienie znaków towarowych oraz know-how Spółki. Znaki towarowe i know-how zostały nabyte przez (…) w ramach umowy (…), a zgodnie z przyjętym modelem umowy franchisingowej Spółka udziela franczyzobiorcy prawo uruchomienia i prowadzenia (…), w tym korzystania ze znaku firmowego, za co otrzymuje ww. Opłatę.
Reasumując w ocenie (…) przychody z Opłaty Wstępnej należy zakwalifikować do przychodów z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. e Ustawy o CIT, a co za tym idzie w przypadku gdy mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, będzie pochodziło z Opłat Wstępnych, to Wnioskodawca będzie uprawniony do opodatkowania swoich dochodów ryczałtem od dochodów spółek.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji
W myśl art. 28j ust. 1 pkt. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):
Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:
a)z wierzytelności,
b)z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,
c)z części odsetkowej raty leasingowej,
d)z poręczeń i gwarancji,
e)z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,
f)ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,
g)z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2509, ze zm., dalej: „ustawy o PAiPP”):
przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).
W myśl art. 1 ust. 2 ustawy o PAiPP:
w szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory:
1)wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe);
2)plastyczne;
3)fotograficzne;
4)lutnicze;
5)wzornictwa przemysłowego;
6)architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne;
7)muzyczne i słowno-muzyczne;
8)sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne;
9)audiowizualne (w tym filmowe).
Przedmiotem prawa autorskiego jest więc utwór, stanowiący niematerialne dobro prawne, które powinno być odróżniane od przedmiotu materialnego (fizycznego nośnika, czyli przykładowo płyty DVD, Blu-ray Disc), który służy do jego utrwalenia.
Zgodnie z art. 17 ustawy o PAiPP:
jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, twórcy przysługuje wyłączne prawo do korzystania z utworu i rozporządzania nim na wszystkich polach eksploatacji oraz do wynagrodzenia za korzystanie z utworu.
W myśl art. 41 ust. 1 pkt 1 ustawy o PAiPP:
jeżeli ustawa nie stanowi inaczej autorskie prawa majątkowe mogą przejść na inne osoby w drodze dziedziczenia lub na podstawie umowy.
Stosownie do art. 52 ustawy o PAiPP:
1. Jeżeli umowa nie stanowi inaczej, przeniesienie własności egzemplarza utworu nie powoduje przejścia autorskich praw majątkowych do utworu.
2. Jeżeli umowa nie stanowi inaczej, przejście autorskich praw majątkowych nie powoduje przeniesienia na nabywcę własności egzemplarza utworu.
3. Nabywca oryginału utworu jest obowiązany udostępnić go twórcy w takim zakresie, w jakim jest to niezbędne do wykonywania prawa autorskiego. Nabywca oryginału może jednak domagać się od twórcy odpowiedniego zabezpieczenia oraz wynagrodzenia za korzystanie.
Wskazać należy, że prawa autorskie majątkowe wiążą się więc z możliwością wykorzystywania utworu, np. poprzez jego utrwalanie, rozpowszechnianie, udostępnianie, zwielokrotnianie, obrót oryginałem i egzemplarzami utworu, a także czerpanie z tego tytułu korzyści. Prawa te pierwotnie przysługują twórcy (lub współtwórcom). Powyższe oznacza, że twórca może swobodnie korzystać i rozporządzać utworem. Oczywiście również następcy prawni, którzy nabyli autorskie prawa majątkowe mogą nimi dalej rozporządzać (w ramach praw, których są dysponentami). Twórca (uprawniony) może zawrzeć umowę przenoszącą całość autorskich praw majątkowych (możliwie najszerszy katalog pól eksploatacji), w taki sposób że nabywca będzie mógł swobodnie nimi dysponować w zasadzie w sposób nieograniczony.
Art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy o CIT, stanowi o przychodzie z praw autorskich lub (…), w tym z tytułu zbycia tych praw.
Jak już wcześniej wspomniano, zgodnie z art. 17 ustawy o PAiPP, przez autorskie prawa majątkowe rozumie się wyłączne prawo twórcy do korzystania z utworu i rozporządzania nim na wszystkich polach eksploatacji oraz do wynagrodzenia za korzystanie z utworu.
Zarazem, zgodnie z art. 52 powołanej ustawy, przeniesienie własności egzemplarza utworu nie powoduje przejścia autorskich praw majątkowych do utworu (ust. 1) oraz przejście autorskich praw majątkowych nie powoduje przeniesienia na nabywcę własności egzemplarza utworu (ust. 2).
W świetle wyżej wymienionych przepisów prawa podatkowego zauważyć należy, że twórca przenosi na nabywcę własność egzemplarza utworu, który został wytworzony bez przeniesienia na osobę trzecią autorskich praw majątkowych, twórca ten nie przenosi na nabywcę swoich praw majątkowych, a więc nie rozporządza nimi. W konsekwencji, uzyskane w ten sposób przychody nie mogą być uznane za przychody z praw autorskich w rozumieniu art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy o CIT.
Należy mieć bowiem na względzie, iż zgodnie z przyjętymi zasadami wykładni prawa, jeżeli w obrębie tego samego aktu prawnego pojawiają się identyczne zwroty, to należy nadawać im takie samo znaczenie. W konsekwencji, pojęcie „przychody z praw autorskich” zawarte w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy o CIT, powinno być rozumiane tak samo jak tożsamy termin użyty w art. 21 ust. 1 pkt 1 czy w art. 24a ust. 3 pkt 3 lit. b tej ustawy.
Z tego też względu, uwzględniając wypracowaną w świetle art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, koncepcję rozumienia sformułowania „przychody z praw autorskich” należy uznać, że w myśl tego przepisu nabywca praw autorskich/ licencjobiorca ma prawo do powielania, kopiowania i udzielania licencji dalszym podmiotom.
Odnosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy wskazać należy, że jak wynika z treści zadanych we wniosku pytań powzięli Państwo wątpliwości w zakresie ustalenia, czy:
- Opłatę Miesięczną i Opłatę Marketingową nie należy kwalifikować do przychodów z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. e Ustawy o CIT, a co za tym idzie, nawet jeśli więcej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, będzie pochodziło z przychodów z tych Opłat Miesięcznych Opłat Marketingowych, to będziecie Państwo uprawnieni do opodatkowania swoich dochodów ryczałtem od dochodów spółek;
- Opłatę Wstępną należy kwalifikować do przychodów z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. e Ustawy o CIT, a jeśli tak, to czy w przypadku gdy mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, będzie pochodziło z Opłat Wstępnych, to będziecie Państwo uprawnieni do opodatkowania swoich dochodów ryczałtem od dochodów spółek.
Wskazać należy, że w praktyce handlowej spotyka się umowy, które obejmują zarówno know-how, jak i udzielenie pomocy technicznej. Przykładem takiego kontraktu, jednym z wielu, jest umowa franchisingowa (kontrakt specjalnego charakteru), w której udostępniający przekazuje nabywcy swoją wiedzę i doświadczenie oraz udziela mu różnorodnej pomocy technicznej, której towarzyszy, w pewnych przypadkach, pomoc finansowa i dostawa towarów. W takich umowach mieszanych należy – opierając się na danych zawartych w umowie lub drogą analizy logicznej – dokonać rozbicia całej kwoty wynagrodzenia na oddzielne elementy i do każdego z nich zastosować odrębne zasady opodatkowania. Takie podejście znajduje zastosowanie w analizowanej sprawie. Oznacza to tym samym, że kwotę wynagrodzenia ustaloną w oparciu o umowę franchisingową należy rozbić na oddzielne elementy i stosować do nich odrębne zasady opodatkowania.
Jak wynika z wniosku Opłata Miesięczna wynosi (…) miesięcznego przychodu netto Partnera i stanowi wynagrodzenie za świadczenie na rzecz franczyzobiorców szeregu usług, do których świadczenia zobowiązują Spółkę zawarte umowy franczyzowe, a Opłaty Marketingowe są płatne od ilości (…) stanowią wynagrodzenie za świadczenie usług marketingowych na rzecz Partnera.
Zatem ww. Opłaty nie stanowią wynagrodzenia za udzielenie licencji na korzystanie ze znaków towarów i know-how franczyzobiorcom Spółki, czy też za prawo do korzystania z oprogramowania. Są to Opłaty, która zawierają wynagrodzenie za świadczone usługi z tytułu wiążącej strony umowy, nie za udzielenie licencji na rozporządzanie znakami towarowymi, know-how Spółki i na prawo do korzystania z oprogramowania.
W świetle powyższego nie należy kwalifikować Opłaty Miesięcznej i Opłaty Marketingowej do przychodów z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia praw, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy o CIT, które należy brać pod uwagę przy weryfikacji warunku umożliwiającego zastosowanie ryczałtu od dochodów spółek.
W konsekwencji, jeżeli przychody z Opłaty Miesięcznej i Opłaty Marketingowej przekroczą 50% przychodów z działalności osiąganych przez Państwa w poprzednim roku podatkowym liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku VAT, to jesteście/będziecie Państwo uprawnieni do opodatkowania swoich dochodów ryczałtem od dochodów spółek, po spełnieniu pozostałych warunków wynikających z art. 28j ust. 1 ustawy o CIT.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
Również zgodzić się należy z Państwa stanowiskiem w zakresie pytania nr 2, tj. ustalenia czy Opłatę Wstępną należy kwalifikować do przychodów z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. e Ustawy o CIT, a jeśli tak, to czy w przypadku gdy mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, będzie pochodziło z Opłat Wstępnych, to będziecie Państwo uprawnieni do opodatkowania swoich dochodów ryczałtem od dochodów spółek.
Z opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka pobiera także opłatę licencyjną w kwocie (…) plus VAT zwaną jako Opłatę Wstępną, która stanowi jednorazową opłatę za prawo do korzystania ze znaku towarowego, dostęp do wiedzy i doświadczenia franczyzodawcy (know-how) oraz prawo do korzystania z oprogramowania.
W odniesieniu do wyodrębnionej, jednorazowej opłaty licencyjnej tzw. Opłaty Wstępnej wskazać należy, że w art. 28j ust. 1 pkt 2 ustawy CIT, warunki dotyczące struktury przychodów mają w zamierzeniu ograniczać możliwość korzystania z nowej formy opodatkowania tym podmiotom, które nie prowadzą aktywnej działalności gospodarczej, a swoje dochody opierają na pasywnych źródłach przychodów.
Nadmienić także należy, że literalna wykładnia nie pozostawia żadnych wątpliwości w tym zakresie. Ponadto ustawodawca nie zdecydował się poczynić żadnych wyjątków w zakresie wyłączenia z przychodów, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy o CIT jakieś kategorii dochodów, np. przychodów związanych z podstawowa działalnością podatnika, czy też praw wytworzonych przez podatnika.
W związku z powyższym stwierdzić należy, że Opłatę Wstępną należy kwalifikować do przychodów z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia praw, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy o CIT. Przesądza o tym fakt, że Opłata ta stanowi wynagrodzenie za udostępnienie znaków towarowych, know-how Spółki oraz prawa do korzystania z oprogramowania. Znaki towarowe, know-how i prawa do korzystania z oprogramowania zostały nabyte przez (…) w ramach umowy (…), a zgodnie z przyjętym modelem umowy franchisingowej Spółka udziela franczyzobiorcy prawo uruchomienia i prowadzenia (…), w tym korzystania ze znaku firmowego, know-how i prawa do oprogramowania, za co otrzymuje ww. Opłatę. Również za przyjęciem tego stanowiska przesądza fakt, iż ustawodawca nie wyłączył z przychodów o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy o CIT, przychodów związanych z podstawową działalnością podatnika.
Z treści uzupełnienia wniosku wynika, iż wartość przychodów z Działalności Franczyzowej łącznie z 3 Opłatami, o których mowa we wniosku (tj. Opłatą Miesięczną, Opłatą Marketingową, Opłatą Wstępną) nie przekracza (nie przekroczy) 50% Państwa przychodów z działalności gospodarczej spółki osiągniętych w poprzednim roku podatkowym (łącznie z podatkiem od towarów i usług), z uwzględnieniem przychodów uzyskanych zarówno z transakcji z podmiotami powiązanymi jak i niepowiązanymi. Co istotne w uzupełnieniu przedstawiliście Państwo różne warianty powiązania Opłaty Wstępnej z pozostałymi opłatami. W każdym z tych wariantów przychód z tego tytułu nie przekroczył 50% przychodów Spółki osiągniętych w poprzednim roku podatkowym.
W konsekwencji, jeżeli w istocie uzyskane przez Państwa przychody z Opłaty Wstępnej nie przekroczą 50% przychodów z działalności osiąganych w poprzednim roku podatkowym liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku VAT, to jesteście/będziecie Państwo uprawnieni do opodatkowania swoich dochodów ryczałtem od dochodów spółek, po spełnieniu pozostałych warunków wynikających z art. 28j ust. 1 ustawy o CIT.
Zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w odniesieniu do zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right