Interpretacja indywidualna z dnia 18 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.678.2024.1.SM
Opodatkowanie podatkiem VAT usługi organizacji Loterii, za którą wypłacane jest wynagrodzenie i niekorzystania ze zwolnienia od podatku VAT ww. usługi, a także prawo do odliczenia podatku VAT dotyczącego nabytej usługi organizacji Loterii.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT usługi organizacji Loterii, za którą wypłacane jest wynagrodzenie i niekorzystania ze zwolnienia od podatku VAT ww. usługi, a także prawa do odliczenia podatku VAT dotyczącego nabytej usługi organizacji Loterii jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 20 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT według stawki 23% VAT usługi organizacji Loterii, za którą wypłacane jest wynagrodzenie oraz prawa do odliczenia podatku VAT dotyczącego nabytej usługi organizacji Loterii.
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem:
1.Zainteresowany będący stroną postępowania:
A
2.Zainteresowany niebędący stroną postępowania:
B
Treść wniosku wspólnego jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
A (dalej: „Wnioskodawca” lub „Organizator”) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”) z siedzibą w...
Wnioskodawca prowadzi działalność (…). Zgodnie z wpisem do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) przedmiotem przeważającej działalności Wnioskodawcy jest (…).
B (dalej: „Zainteresowany” lub „Spółka”) jest również czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT) z siedzibą w....
Zainteresowany prowadzi działalność głównie w zakresie (…). Przedmiotem przeważającej działalności Zainteresowanego, zgodnie z treścią wpisu w KRS, jest (…).
W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w celu intensyfikacji sprzedaży i zwiększania (…), Spółka planuje przeprowadzenie loterii promocyjnej (dalej: „Loteria”), w której do wygrania będzie nagroda główna w postaci nagrody pieniężnej, jak i nagrody rzeczowe, składające się z produktów które są lub były w ofercie Spółki.
W celu przeprowadzenia Loterii Spółka planuje nawiązać współpracę z Wnioskodawcą, podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą polegającą na organizacji aktywacji konsumenckich, w szczególności loterii promocyjnych. W celu ustalenia praw i obowiązków stron, Spółka i Organizator zawarli umowę dot. organizacji loterii (dalej: „Umowa”).
Zgodnie z przewidywaną treścią Umowy, Organizator w ramach organizacji i obsługi Loterii zobowiąże się do zapewnienia Wnioskodawcy kompleksowej obsługi organizacyjnej, realizacyjnej, technicznej i produkcyjnej Loterii oraz do sprawowania nadzoru nad jej wykonaniem w zakresie określonym w niniejszej Umowie, w tym m.in. do:
·(…).
Z kolei Spółka, na podstawie planowanej treści Umowy będzie zobowiązana m.in. do:
• (…).
Za świadczenie wskazanych w Umowie usług Spółka zobowiąże się do zapłacenia Organizatorowi wynagrodzenia o charakterze ryczałtowym, w kwocie określonej w momencie zawarcia Umowy. Za wykonane usługi Organizator zamierza wystawić fakturę VAT z zastosowaniem stawki VAT w wysokości 23%.
Zgodnie z przewidywaną treścią Umowy, Organizator będzie ponosił odpowiedzialność za prawidłowe i zgodne z prawem zorganizowanie oraz przeprowadzenie Loterii oraz dopełnienie wszelkich formalności związanych z organizacją Loterii, w tym ewentualne odprowadzenie podatków oraz uzyskanie wymaganych prawem zezwoleń, licencji i zgód.
Wskazana na fakturze kwota wynagrodzenia uwzględniać będzie zwrot kosztów z tytułu opłaty za wydanie zezwolenia przez Izbę Administracji Skarbowej.
Jednocześnie, przedmiotowa faktura nie będzie uwzględniać kosztów nagród oraz kosztów pokrycia podatków od wygranej w Loterii. Środki pieniężne konieczne do sfinansowania nagród w Loterii oraz ww. opłaty i podatki zostaną rozliczone pomiędzy Spółką i Organizatorem odrębnie. Powyższe rozliczenia nie są przedmiotem pytania w niniejszym wniosku o interpretację.
Udział w Loterii nie będzie wymagał zakupu dedykowanego losu. W celu wzięcia udziału w Loterii konieczne będzie dokonanie zakupów w sklepie, o minimalnej wartości określonej w regulaminie Loterii. Następnie, klient będzie musiał zarejestrować zakup poprzez formularz znajdujący się na dedykowanej loterii stronie internetowej, wraz z podaniem danych dowodu zakupu, w postaci paragonu lub faktury. Spośród otrzymanych zgłoszeń wylosowani zostaną zwycięzcy Loterii.
Spółka planuje nabycie od Organizatora usług związanych z organizacją Loterii w ramach swojej działalności gospodarczej, tj. działalności opodatkowanej VAT. Spółka prowadzi bowiem działalność gospodarczą polegającą m.in. (…). Loteria ma zaś na celu intensyfikację sprzedaży produktów Spółki oraz promowanie produktów Spółki. Oprócz zwiększenia sprzedaży produktów Spółki, Loteria ma na celu również podniesienie rozpoznawalności marki Spółki oraz wzmocnienie jej pozycji na rynku. Loteria zostanie wykorzystana jako narzędzie promocyjne, mające na celu przyciągnięcie większej liczby klientów i zwiększenie zainteresowania ofertą Spółki.
Pytania
1.Czy opisana w zdarzeniu przyszłym usługa organizacji Loterii, która ma być świadczona przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki, powinna zostać opodatkowana VAT z zastosowaniem stawki VAT w wysokości 23%?
2.Czy Spółce przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z wystawionej przez Wnioskodawcę faktury VAT, dokumentującej organizację Loterii, uwzględniającej podatek VAT w wysokości 23%?
Państwa stanowisko w sprawie
1.Wnioskodawca oraz Spółka stoją na stanowisku, że opisana w zdarzeniu przyszłym usługa organizacji Loterii, która ma być świadczona przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki, powinna zostać opodatkowana VAT z zastosowaniem stawki VAT w wysokości 23%.
2.Wnioskodawca oraz Spółka stoją na stanowisku, że Spółce przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z wystawionej przez Wnioskodawcę faktury VAT, dokumentującej organizację Loterii, uwzględniającej podatek VAT w wysokości 23%.
Uzasadnienie stanowiska
Ad 1.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Z kolei w świetle art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż - 6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%.
Ustawa o VAT przewiduje jednak szereg przypadków, gdy pewne czynności opodatkowane są stawkami obniżonymi lub objęte są zwolnieniem od podatku. W tym miejscu należy wskazać na art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy o VAT, zgodnie z którym zwalnia się od podatku działalność w zakresie gier hazardowych podlegającą przepisom o grach hazardowych.
Z treści ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 227; dalej: Ustawa o grach hazardowych) wynika, że podatnikiem podatku od gier jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która urządza gry hazardowe na podstawie udzielonej koncesji lub udzielonego zezwolenia, z wyłączeniem loterii promocyjnych, podmiot urządzający gry objęte monopolem państwa oraz uczestnik turnieju gry w pokera organizowanego przez podmiot posiadający koncesję na prowadzenie kasyna gry (art. 71 ust. 1 Ustawy o grach hazardowych)
Z kolei, zgodnie z art. 71 ust. 2 Ustawy o grach hazardowych, przedmiotem opodatkowania podatkiem od gier jest m.in. urządzanie gier hazardowych, z wyłączeniem urządzania loterii promocyjnych, loterii fantowych i gry bingo fantowe, o których mowa w art. 7 ust. 1a, oraz urządzania pokera rozgrywanego w formie turnieju gry pokera. Z powyższego wynika, że loterie promocyjne są wyłączone z definicji zarówno podatnika podatku od gier, jak i przedmiotu opodatkowania podatkiem od gier.
Jak wynika z opisanego zdarzenia przyszłego, Spółka planuje zlecić Organizatorowi przeprowadzenie akcji promocyjnej polegającej na organizacji Loterii. Na podstawie Umowy Organizator zobowiązany będzie do świadczenia szeregu czynności, które w opinii Spółki składać się będą na usługę kompleksowej organizacji Loterii. Za świadczenie przedmiotowej usługi Organizator otrzyma od Spółki określone w Umowie wynagrodzenie. W konsekwencji, świadczona przez Organizatora usługa organizacji Loterii w ramach zawartej umowy, za stosownym wynagrodzeniem, będzie stanowić odpłatne świadczenie usług, zdefiniowane w art. 8 ust. 1 ustawy, które zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Kluczowe znaczenie dla ustalenia zasad opodatkowania podatkiem VAT wynagrodzenia otrzymywanego przez Organizatora od Spółki ma fakt ewentualnego opodatkowania bądź braku opodatkowania podatkiem od gier kwoty wynagrodzenia należnego od Spółki za świadczoną przez Organizatora usługę organizacji Loterii.
Art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy o VAT wskazuje dwie przesłanki, które muszą być spełnione łącznie, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia z VAT, tj.:
a)wykonywanie działalności w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych i gier na automatach, oraz
b)podleganie tej działalności opodatkowaniu podatkiem od gier na zasadach określonych w ustawie o grach hazardowych.
Organizator organizując Loterie niewątpliwie wykonuje działalność w zakresie gier losowych, zatem warunek wskazany w punkcie a) powyżej należy uznać za spełniony.
Co jednak istotne, zdaniem Organizatora, wynagrodzenie należne Organizatorowi od Spółki z tytułu świadczenia usługi organizacji Loterii nie podlega opodatkowaniu podatkiem od gier na zasadach określonych w ustawie o grach hazardowych.
Organizator pragnie podkreślić, że wynagrodzenie należne mu z tytułu Umowy nie jest przychodem wygenerowanym przez Loterię, lecz przez działalność usługową na rzecz Spółki. Wynagrodzenie Organizatora z tytułu organizacji Loterii ustalane będzie odgórnie, zgodnie z zawartą pomiędzy Organizatorem i Spółką Umową. Wynagrodzenie będzie przysługiwać Organizatorowi z tytułu podjęcia działań zmierzających do formalnej i technicznej organizacji Loterii, a samo w sobie nie będzie w żaden sposób uzależnione od przebiegu i rezultatów Loterii.
Na rozróżnienie działalności w zakresie gier hazardowych od usług organizacji akcji promocyjnych i loterii zwrócił uwagę Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w wyroku z dnia 8 stycznia 2013 r. (sygn. I SA/Kr 1661/12) dotyczącym podatku od gier. We wskazanym wyroku sąd stwierdził, że „w sytuacji opisanej we wniosku, uzyskane przez spółkę wynagrodzenie od zleceniodawcy nie jest przychodem wprost osiągniętym z loterii, lecz de facto z działalności usługowej wykonywanej przez spółkę na rzecz zleceniodawcy. Tymczasem w świetle przepisów art. 73 pkt 2 w związku z art. 2 ust. 1 pkt 1 u.g.h. podstawą opodatkowania podatkiem od gier dla organizatora loterii jest „przychód z tej urządzonej przez niego loterii audiotekstowej”. Nie jest to zatem każdy, dowolny przychód, nawet związany z loterią, lecz przychód osiągnięty z tej konkretnej loterii. Usługa wykonana przez skarżącą spółkę na rzecz zleceniodawcy nie może być w żaden sposób potraktowana jako gra hazardowa i nie jest ona opodatkowana podatkiem od gier. Ustawa o grach hazardowych w rozdziale zatytułowanym "podatek od gier" swoim zakresem przedmiotowym obejmuje wyłącznie wymienione w niej gry hazardowe w tym loterię audiotekstową, określając podmiot podlegający opodatkowaniu (organizator loterii) oraz podstawę opodatkowania jako przychód organizatora loterii uzyskany z tej loterii. Żadne postanowienia umowne nie mogą modyfikować zawartych w ustawach podatkowych regulacji dotyczących m.in. podmiotu, przedmiotu, podstawy opodatkowania”.
W konsekwencji, usługa organizacji Loterii promocyjnej, wykonana przez Organizatora na rzecz Spółki nie podlega zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 15) ustawy o VAT, gdyż nie jest to działalność w zakresie gier hazardowych podlegająca opodatkowaniu podatkiem od gier.
Brak zastosowania zwolnienia od podatku dla czynności związanych z organizacją loterii na zlecenie został również potwierdzony przez organy podatkowe. Dla przykładu, warto wskazać następujące interpretacje indywidualne, wydawane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w stanach faktycznych zbliżonych do zdarzenia przyszłego będącego przedmiotem niniejszego wniosku:
·indywidualna interpretacja z 28 stycznia 2020 roku, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.636.2019.2.ALN;
·indywidualna interpretacja z 31 stycznia 2020 roku, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.53.2019.1.RMA
·indywidualna interpretacja z 15 lutego 2023 roku, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.620.2022.2.JS.
Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, opisana w zdarzeniu przyszłym usługa organizacji Loterii promocyjnej, która ma być świadczona przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki, powinna zostać opodatkowana VAT z zastosowaniem stawki VAT w wysokości 23%.
Ad 2.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy o VAT.
Ponadto, w świetle art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z treści przywołanych przepisów wynika, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek nabytych towarów lub usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Podatnicy mają więc prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku. Jak jednak zostało to wskazane w uzasadnieniu stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1, Wnioskodawca oraz Spółka stoją na stanowisku, że świadczone przez Wnioskodawcę na podstawie Umowy usługi organizacji Loterii nie będą objęte zwolnieniem od podatku VAT, wobec czego nie zostanie spełniona wynikająca z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT przesłanka ograniczająca prawo do obniżenia podatku należnego.
Ponadto, z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest zatem istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług a prowadzoną przez podatnika działalnością.
Ustawodawca nie precyzuje, w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć zatem charakter pośredni lub bezpośredni.
O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - przykładowo w przypadku nabycia towarów handlowych lub też gdy nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy, - bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.
O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do dokonania sprzedaży opodatkowanej przez podatnika (np. poprzez odsprzedaż zakupionych wcześniej towarów), lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez przedsiębiorstwo obrotów podlegających opodatkowaniu VAT. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a dokonaniem sprzedaży opodatkowanej.
Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego, Wnioskodawca oraz Spółka stoją na stanowisku, że będzie istniał pośredni związek pomiędzy nabytą usługą organizacji Loterii, a prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą. Spółka prowadzi bowiem działalność gospodarczą polegającą m.in. (…). Spółka nabędzie usługę organizacji Loterii w celu (…). Loteria będzie miała na celu (…). Loteria zostanie zatem wykorzystana jako (…). W konsekwencji, nabyta usługa zostanie wykorzystana do wykonywania przez Spółkę czynności opodatkowanych, tj. (…).
Jednocześnie, Organizator również jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W konsekwencji, Spółce będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktury, wystawionej przez Organizatora, dokumentującej świadczenie usługi organizacji Loterii.
Prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z wystawionej przez organizatora loterii faktury VAT, uwzględniającej podatek VAT w wysokości 23% zostało potwierdzone przez organy podatkowe. Dla przykładu, warto wskazać następujące interpretacje indywidualne, wydawane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w stanach faktycznych zbliżonych do zdarzenia przyszłego będącego przedmiotem niniejszego wniosku:
•indywidualna interpretacja z 31 stycznia 2020 roku, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.53.2019.1.RMA;
•indywidualna interpretacja z 6 kwietnia 2018 roku, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.523.2017.3.MT;
•indywidualna interpretacja z 15 lutego 2023 roku, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.620.2022.2.JS.
W konsekwencji, Wnioskodawca oraz Spółka stoją na stanowisku, że Spółce przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z wystawionej przez Wnioskodawcę faktury VAT, dokumentującej organizację Loterii, uwzględniającej podatek VAT w wysokości 23%.
W związku z powyższym Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowiska przedstawionego na wstępie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie opodatkowania podatkiem VAT usługi organizacji Loterii, za którą wypłacane jest wynagrodzenie i niekorzystania ze zwolnienia od podatku VAT ww. usługi, a także prawa do odliczenia podatku VAT dotyczącego nabytej usługi organizacji Loterii jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju; (…).
Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Przy czym, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach, rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.
Z kolei, stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:
a)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
b)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
c)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.
Wobec powyższego należy stwierdzić, że każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi, co do zasady, usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:
‒w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
‒świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).
Należy podkreślić, że oba ww. warunki powinny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Przy czym z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady, podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie.
Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Przy czym przepisy ustawy nie określają postaci wynagrodzenia.
W dorobku orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (np. wyrok z 8 marca 1988 r. w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development Council przeciwko Commissioners of Customs and Excise), przyjmuje się, że odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem, przy czym wynagrodzenie jakkolwiek musi być wyrażone w pieniądzu, to jednak nie musi być w tej formie dokonane. Należy podkreślić, że na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług bez znaczenia pozostaje to, czy kwota uzyskanego wynagrodzenia (cena) została skalkulowana tak, że stanowi tylko koszt wytworzenia towaru lub wykonania usługi, czy została powiększona także o zysk sprzedającego.
Skoro przepisy nie określają formy zapłaty za świadczoną usługę, należy uznać, że zobowiązanie usługobiorcy może mieć postać świadczenia nie tylko określonej sumy pieniędzy, ale także świadczenie innej usługi (usługi wzajemnej). Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Ponadto, aby dana czynność (świadczenie) podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym pomiędzy świadczoną usługą a świadczeniem wzajemnym. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia.
Odpłatność określana jest przez strony umowy i jeśli strony ustalą zapłatę, wówczas wykonane świadczenie staje się odpłatne. W przypadku istnienia świadczenia wzajemnego otrzymanego przez świadczącego usługę, należy uznać czynności wykonywane w ramach zawartej umowy za odpłatne świadczenie usług określone w art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych.
Zatem za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT uważane mogą być takie sytuacje, w których:
‒istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne,
‒wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy,
‒istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi,
‒odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem,
‒istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.
Z powyższych przepisów wynika, że definicja świadczenia usług ma charakter dopełniający definicję dostawy towarów i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach ich działalności gospodarczej. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. Zauważyć przy tym należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w celu (…), Zleceniodawca planuje przeprowadzenie loterii promocyjnej (dalej: „Loteria”), w której do wygrania będzie nagroda główna w postaci nagrody pieniężnej, (…). W celu przeprowadzenia Loterii Zleceniodawca planuje nawiązać współpracę z Organizatorem, podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą polegającą na organizacji aktywacji konsumenckich, w szczególności loterii promocyjnych. W celu ustalenia praw i obowiązków stron, Zleceniodawca i Organizator zawarli umowę dot. organizacji loterii (dalej: „Umowa”). Zgodnie z przewidywaną treścią Umowy, Organizator w ramach organizacji i obsługi Loterii zobowiąże się do zapewnienia Zleceniodawcy kompleksowej obsługi organizacyjnej, realizacyjnej, technicznej i produkcyjnej Loterii oraz do sprawowania nadzoru nad jej wykonaniem w zakresie określonym w Umowie, opisanej we wniosku. Udział w Loterii nie będzie wymagał zakupu dedykowanego losu. W celu wzięcia udziału w Loterii konieczne będzie dokonanie zakupów w sklepie, o minimalnej wartości określonej w regulaminie Loterii. Następnie, klient będzie musiał zarejestrować zakup poprzez formularz znajdujący się na dedykowanej loterii stronie internetowej, wraz z podaniem danych dowodu zakupu, w postaci paragonu lub faktury. Spośród otrzymanych zgłoszeń wylosowani zostaną zwycięzcy Loterii.
Zgodnie z przewidywaną treścią Umowy, Organizator będzie (…). Za świadczenie wskazanych w Umowie usług Zleceniodawca zobowiąże się do zapłacenia Organizatorowi wynagrodzenia o charakterze ryczałtowym, w kwocie określonej w momencie zawarcia Umowy. Za wykonane usługi Organizator zamierza wystawić fakturę VAT z zastosowaniem stawki VAT w wysokości 23%. Wskazana na fakturze kwota wynagrodzenia uwzględniać będzie zwrot kosztów z tytułu opłaty za wydanie zezwolenia przez Izbę Administracji Skarbowej. Jak Państwo wskazali, przedmiotowa faktura nie będzie uwzględniać kosztów nagród oraz kosztów pokrycia podatków od wygranej w Loterii. Środki pieniężne konieczne do sfinansowania nagród w Loterii oraz ww. opłaty i podatki zostaną rozliczone pomiędzy Spółką i Organizatorem odrębnie. Wskazali Państwo, że powyższe rozliczenia nie są przedmiotem pytania w niniejszym wniosku o interpretację.
Mając na uwadze opis sprawy wskazać należy, że pomiędzy Organizatorem a nabywcą usług, tj. Zleceniodawcą organizowanej Loterii, opisanej we wniosku będzie istniała wzajemna relacja zobowiązaniowa, w której Organizator będzie zobowiązany do świadczenia usługi organizacji Loterii dla Zleceniodawcy. Z kolei Zleceniodawca będzie zobowiązany do zapłaty Organizatorowi stosownego wynagrodzenia. Co istotne, wynagrodzenie – jak potwierdzają okoliczności sprawy – będzie niezależne od wyniku finansowego uzyskanego z tytułu przeprowadzenia Loterii. Zatem odgórnie ustalone wynagrodzenie, jakie otrzyma Organizator, będzie bezpośrednio i ściśle związane z organizacją Loterii. W konsekwencji, świadczenie przez Organizatora usługi organizacji Loterii – w ramach zawartej umowy – na rzecz Zleceniodawcy, za wynagrodzeniem będzie stanowiło odpłatne świadczenie usług, zdefiniowane w art. 8 ust. 1 ustawy, które zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Wykonywana czynność opodatkowana podatkiem od towarów i usług podlega opodatkowaniu właściwą stawką podatku lub też może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług określone zostały w art. 43 ustawy.
I tak, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy:
Zwalnia się od podatku działalność w zakresie gier hazardowych podlegającą przepisom o grach hazardowych.
Powyższy przepis wskazuje zatem dwie przesłanki, które muszą być spełnione łącznie, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia z VAT, tj.:
‒wykonywanie działalności w zakresie gier hazardowych (gry losowe, zakłady wzajemne, gry w karty, gry na automatach), oraz
‒podleganie tej działalności przepisom o grach hazardowych.
Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2023 r. poz. 227 ze zm.) - zwanej dalej „ustawą o grach”:
Ustawa określa warunki urządzania gier hazardowych i zasady prowadzenia działalności w tym zakresie oraz zasady opodatkowania podatkiem od gier hazardowych, zwanym dalej „podatkiem od gier”.
Zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy o grach:
Grami hazardowymi są gry losowe, zakłady wzajemne, gry w karty, gry na automatach.
Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy o grach:
Grami losowymi są gry, w tym urządzane przez sieć Internet, o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku. Są to:.
10) loterie promocyjne, w których uczestniczy się przez nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze i tym samym nieodpłatnie uczestniczy się w loterii, a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe.
Na podstawie art. 71 ust. 1 ustawy o grach:
Podatnikiem podatku od gier jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która urządza gry hazardowe na podstawie udzielonej koncesji lub udzielonego zezwolenia, z wyłączeniem loterii promocyjnych, podmiot urządzający gry objęte monopolem państwa oraz uczestnik turnieju gry w pokera organizowanego przez podmiot posiadający koncesję na prowadzenie kasyna gry.
Artykuł 71 ust. 2 pkt 1 ustawy o grach stanowi, że
Przedmiotem opodatkowania podatkiem od gier jest urządzanie gier hazardowych, z wyłączeniem urządzania loterii promocyjnych, loterii fantowych i gry bingo fantowe, o których mowa w art. 7 ust. 1a, oraz urządzania pokera rozgrywanego w formie turnieju gry pokera.
Ponadto jak stanowi art. 28 ust. 2 ustawy o grach hazardowych:
Spółka prowadząca działalność w zakresie gier liczbowych, loterii pieniężnych lub zakładów wzajemnych może powierzyć innemu podmiotowi, na podstawie umowy agencyjnej, sprzedaż losów lub innych dowodów udziału w grze oraz przyjmowanie zakładów i stawek, a także wypłatę (wydanie) wygranych do wysokości określonej w regulaminie gry lub zakładu, z wyłączeniem takich czynności dotyczących zakładów wzajemnych urządzanych przez sieć Internet.
W ocenie tut. Organu w analizowanej sprawie nie będą spełnione przesłanki wynikające z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy, ponieważ – jak wynika z wniosku – Organizator nie będzie otrzymywał wynagrodzenia z Loterii od jej uczestników opodatkowanych podatkiem od gier, a jedynie odgórnie umówione wynagrodzenie od Zleceniodawcy usługi. Nie będzie to zatem usługa w zakresie gier losowych, a usługa organizacji Loterii. Tym samym dla usługi świadczonej przez Organizatora nie znajdzie zastosowania zwolnienie przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy.
W konsekwencji, mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że opisana w zdarzeniu przyszłym usługa organizacji Loterii, która ma być świadczona przez Organizatora na rzecz Zleceniodawcy, nie korzysta/nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT oraz powinna zostać opodatkowana podatkiem od towarów i usług według właściwej stawki podatku VAT.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie opodatkowania podatkiem VAT usługi organizacji Loterii, za którą wypłacane jest wynagrodzenie i niekorzystania ze zwolnienia od podatku VAT ww. usługi jest prawidłowe.
Przy czym, zaznaczyć należy, że określenie właściwej stawki podatku VAT dla usług świadczonych przez Organizatora na rzecz Zleceniodawcy nie było przedmiotem oceny. W zakresie określenia stawki podatku VAT Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie wydaje interpretacji indywidualnych. Kwestia ta rozstrzygana jest w ramach odrębnej instytucji – wiążących informacjami stawkowych (WIS), które wydaje się na podstawie art. 42a-42i ustawy, i nie może być przedmiotem interpretacji indywidualnych.
Odnosząc się do kwestii objętej zakresem pytania nr 2 wniosku wskazać należy, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi:
1) suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy:
2) transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku (…).
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
W przedmiotowej sprawie, jak wynika z okoliczności sprawy – Zleceniodawca będący czynnym podatnikiem VAT będzie wykorzystywał nabyte usługi od Organizatora do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zleceniodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą m.in. na (…). Loteria ma zaś na celu (…). Oprócz (…), Loteria ma na celu również (…). Loteria zostanie wykorzystana jako (…).
Mając na uwadze powyższe okoliczności, należy zatem stwierdzić, że w analizowanym przypadku wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego będą spełnione. Jak bowiem wynika z opisu sprawy, Zleceniodawca (czynny podatnik VAT) nabyte usługi wykorzystuje do wykonywania czynności opodatkowanych.
Biorąc zatem pod uwagę treść przywołanych przepisów należy stwierdzić, że Zleceniodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez Organizatora w związku z nabyciem usługi organizacji Loterii. Przy czym, zauważyć należy, że uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego Zleceniodawca będzie mógł zrealizować pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT dotyczącego nabytej usługi organizacji Loterii jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania
A (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).