Interpretacja indywidualna z dnia 22 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.593.2024.2.MW
Skuteczność wyboru formy opodatkowania.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Dnia 14 sierpnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 12 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełniła do Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 15 października 2024 r. (wpływ 15 października 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W lipcu 2023 za pośrednictwem CEIDG założyła Pani pierwszą działalność gospodarczą. Podczas wypełniania wniosku zaznaczyła Pani ryczałt jako zasadę rozliczenia podatku. Według tej zasady, czyli ryczałtu, rozliczała się Pani od pierwszego do obecnego okresu, używając do płatności formularza PPE (przeznaczonego do rozliczania ryczałtu), będąc przeświadczoną, że wybrana przez Panią forma rozliczenia podczas rejestracji działalności jest właściwą. 8 lipca 2024 roku otrzymała Pani informację, że Urząd Skarbowy nie posiada informacji o wybranym przez Panią ryczałtowym sposobie rozliczania podatku i wzywa Panią do rozliczenia rocznego podatku dochodowego na zasadach ogólnych. Jest to o tyle dla Pani niezrozumiałe, że US, jak Pani rozumie, ma dostęp do systemu e-Urząd Skarbowy, w którym to od początku prowadzenia przez Panią działalności jest wykaz płatności formularzem PPE. Pani księgowa przekazała Pani informację, że w przeszłości występował błąd w systemie CEIDG, który nie odnotowywał wybranego sposobu rozliczenia podatku dochodowego przez bardzo dużą liczbę przedsiębiorców.
Problem ten był na tyle powszechny, że pochyliły się nad nimi Ministerstwo Finansów oraz Naczelny Sąd Administracyjny oraz Rzecznik MŚP.
Przesyła Pani opis adekwatnej sytuacji przedstawiony na stronie Rzecznik MŚP (Źródło: https:// rzecznikmsp.gov.pl/po-interwencji-rzecznika-msp-urzad-skarbowy-uznaje-racje-przedsiebiorcy/).
Rzecznik włączył się w sprawę Przedsiębiorczyni w związku z działaniami urzędu skarbowego, który stwierdził u niej błędną formę opodatkowania, tj. ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, mimo że zakładając za pośrednictwem CEIDG działalność gospodarczą, nie wybrała tej formy opodatkowania i w związku z tym – w ocenie organu – powinna rozliczać się na zasadach ogólnych. Przedsiębiorczyni wskazała, że podczas otwierania działalności gospodarczej była przeświadczona, że wybrała ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, a na platformie CEIDG nie otrzymała żadnej informacji o zaistniałym braku w tym zakresie. Przedłożyła też potwierdzenie przelewów na podatek PPE, które dokonywała od rozpoczęcia działalności gospodarczej. Rzecznik MŚP zwrócił się do organu o zastosowanie w tej sprawie zasady rozstrzygania na korzyść przedsiębiorcy w przypadku uprawdopodobnienia przez podatnika, że dokonał złożenia oświadczenia o wyborze formy opodatkowania. Rzecznik powołał się tu na stanowisko Ministerstwa Finansów z grudnia 2023. W odpowiedzi na interwencję Naczelnik Urzędu Skarbowego Poznań-Wilda poinformował Rzecznika, że wyraził zgodę na wybór u Przedsiębiorczyni ryczałtu jako obowiązującej ją formy opodatkowania. W swoim stanowisku powołał się także na zawarte w Prawie przedsiębiorców zasady domniemania uczciwości przedsiębiorcy i rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika.
Dodatkowo przesłała Pani informację na temat wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 22 lutego 2024 r., sygn. akt II FSK 710/21:
W rozpoznawanej sprawie podatnik nie złożył do urzędu skarbowego żadnego pisma, ani nie skorzystał z systemu CEIDG, a wyłącznie dokonywał przelewów tytułem „zaliczki na podatek PIT 36L”. Naczelny Sąd Administracyjny odwołując się do zapisów Kodeksu Cywilnego uznał, że taka forma złożenia oświadczenia powinna być wystarczająca dla wyboru formy opodatkowania.
W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że pierwszy przychód z działalności gospodarczej został uzyskany w lipcu 2023 r. oraz, że pierwsza zaliczka od przychodu uzyskanego w lipcu 2023 r. została wpłacona 31 sierpnia 2023 r.
Pytanie
Czy fakt, że od początku wszystkie płatności z tytułu podatku dochodowego są płacone przez Panią formularzem PPE, są dowodem na to, że wybraną przez Panią formą rozliczenia jest ryczałt?
Pani stanowisko w sprawie
Skoro problem błędu systemu CEIDG podczas wyboru formy opodatkowania jest/był powszechny i został potwierdzony przez Ministerstwo Finansów, Naczelny Sąd Administracyjny oraz Rzecznika MŚP, a rekomendacja ww. instytucji państwowych jest jednoznaczna z tym, że jeżeli podatnik płaci od początku ze wskazaniem formy opodatkowania poprzez tytuł przelewu lub odpowiedni, dedykowany do określonej formy formularz (w Pani przypadku PPE), to jest to dostateczna forma deklaracji. Dodatkowo powołuje się Pani na prawo przedsiębiorcy i zawartą w nim zasadę domniemania uczciwości przedsiębiorcy. Od samego początku rozlicza się Pani według ryczałtu, bo tak zaznaczyła Pani w systemie CEIDG, Urząd Skarbowy widzi to w systemie e-Urząd Skarbowy i widzi, że od początku używa Pani formularza PPE. Dlatego, powołując się na stanowisko Ministerstwa Finansów z grudnia 2023 przy rozstrzyganiu identycznej sprawy, wnosi Pani o rozstrzygnięcie tej wątpliwości na korzyść podatnika, czyli Pani, i potwierdzenie, że może Pani rozliczać się ryczałtem.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Stosownie natomiast do art. 9 ust. 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zgodnie z art. 9 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnik może złożyć oświadczenie, na piśmie, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych lub złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1.
Natomiast w myśl art. 9 ust. 1b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Dokonany wybór formy opodatkowania, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 1 złoży oświadczenie na piśmie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania albo oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy.
Jak stanowi art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.
Stosownie natomiast do art. 9a ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
W przypadku rozpoczęcia działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego i niezłożenia w ustawowym terminie oświadczenia, o którym mowa w ust. 1, podatnik jest zobowiązany do założenia właściwych ksiąg i opłacania podatku na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym.
Z tych przepisów jednoznacznie wynika, że podstawową formą opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów z działalności gospodarczej jest opodatkowanie według skali podatkowej. Wymieniona forma opodatkowania przysługuje z mocy ustawy i podatnik nie musi składać oświadczenia o jej wyborze. Złożenie stosownego oświadczenia, w określonym w przepisach terminie, jest natomiast warunkiem koniecznym dla możliwości skorzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zaznaczam jednak, że zarówno przepisy ustawy o podarku dochodowym od osób fizycznych, jak i ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie określają urzędowego wzoru takiego oświadczenia ani innych wymogów co do jego formy. Z oświadczenia tego ma natomiast jednoznacznie wynikać, jakiego wyboru dokonał podatnik.
Dlatego też, w przypadku gdy podatnik dokonał wpłaty pierwszej zaliczki tytułem ryczałtu w ustawowym terminie przewidzianym dla złożenia oświadczenia o wyborze takiej formy opodatkowania i z opisu dokonanej wpłaty (np. tytułu przelewu) wynika, jakiego dokładnie rodzaju podatku dotyczy płatność, taki dowód wpłaty może zostać uznany za złożenie oświadczenia.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że w lipcu 2023 r. za pośrednictwem CEIDG założyła Pani pierwszą działalność gospodarczą. Podczas wypełniani wniosku zaznaczyła Pani ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jako formę opodatkowania. Według tej zasady rozliczała się Pani, używając do płatności formularz PPE (przeznaczony do rozliczania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych). W lipcu 2024 r. otrzymała Pani informację, że Urząd Skarbowy nie posiada informacji o wybranej przez Panią formie opodatkowania działalności i wezwał Panią do rozliczenia rocznego podatku dochodowego na zasadach ogólnych. Wskazała Pani również, że pierwszy przychód z działalności gospodarczej został uzyskany przez Panią w lipcu 2023 r., a pierwszą zaliczkę od tego przychodu wpłaciła Pani 31 sierpnia 2023 r.
Skoro zatem pierwszy przychód w roku podatkowym 2023 uzyskała Pani w lipcu 2023 r., to oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, a ściślej – w Pani przypadku – dokonanie wpłaty pierwszej zaliczki i wskazanie w tytule przelewu, że płatność dotyczy ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, powinno nastąpić w terminie do 20 sierpnia 2023 r. Tymczasem Pani dokonała tej wpłaty 31 sierpnia 2023 r., a więc po tym terminie.
Zatem nie złożyła Pani skutecznie oświadczenia o wyborze tej formy opodatkowania. W konsekwencji uzyskiwane przez Panią przychody w 2023 r. nie mogły być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Podsumowanie: fakt zapłaty pierwszej zaliczki w 2023 r. po terminie do złożenia oświadczenia o wyborze opodatkowania Pani przychodów z działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych powoduje, że jest Pani zobowiązana do opłacania podatku dochodowego na zasadach ogólnych określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
W odniesieniu do informacji dotyczącej rejestracji działalności gospodarczej i wyboru formy opodatkowania przez Panią w systemie wskazuję, że nie dokonałem jej oceny, ponieważ przedmiotem interpretacji nie może być ocena stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Ewentualna weryfikacja Pani działań może mieć miejsce w ramach postępowania podatkowego prowadzonego przez właściwy dla Pani organ podatkowy.
Ponadto wskazuję, że powołane we wniosku orzeczenie sądu administracyjnego nie może wpłynąć na ocenę prawidłowości przedstawionej przez Panią kwestii. Nie negując tego orzeczenia, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, stwierdzam, że teza badanego rozstrzygnięcia nie ma zastosowania w tym postępowaniu.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).