Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 16 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.534.2024.2.LM

Prawo do odliczenia podatku VAT wykazanego na fakturach wystawionych przez Dostawców, pomimo że kwota tego podatku jest obliczona błędnie, tj. przy zastosowaniu nieprawidłowej stawki VAT oraz ustalenia okresu, w jakim powinni Państwo ująć zmniejszenie kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur korygujących.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 2 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku VAT wykazanego na fakturach wystawionych przez Dostawców, pomimo że kwota tego podatku jest obliczona błędnie, tj. przy zastosowaniu nieprawidłowej stawki VAT oraz ustalenia okresu, w jakim powinni Państwo ująć zmniejszenie kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur korygujących. Uzupełnili go Państwo – pismem z 11 października 2024 r. (wpływ 11 października 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

S.A. [dalej: Wnioskodawca lub Spółka] prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji i dystrybucji leków oraz badań i rozwoju nowych produktów farmaceutycznych, a także wytwarzania produktów farmaceutycznych i substancji aktywnych. W związku z realizowaną działalnością Spółka jest zarejestrowana w Polsce jako czynny podatnik podatku od towarów i usług (dalej: VAT).

Dla potrzeb ww. działalności Wnioskodawca nabywa różnego rodzaju towary i usługi. W przypadku gdy:

1)nabywane towary/usługi podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce, a

2)dostawcy towarów/usługodawcy [dalej: Dostawcy] są zarejestrowani w Polsce jako czynni podatnicy VAT i

3)są zobowiązani do rozliczenia VAT należnego z tytułu dokonanych transakcji,

Wnioskodawca otrzymuje od Dostawców faktury dokumentujące dostarczone towary/usługi.

Na fakturach tych ujęte są kwoty VAT, wykazane w złotych.

Zdarzają się przypadki, w których VAT na fakturach ustalony jest przez Dostawcę według stawki wyższej niż stawka, która - w opinii Wnioskodawcy - powinna/mogłaby mieć zastosowanie. Przykładowo, na fakturze wykazany jest VAT obliczony według stawki podstawowej (tj. obecnie 23%), podczas gdy, zdaniem Wnioskodawcy, właściwym byłoby zastosowanie jednej ze stawek obniżonych (tj. obecnie 8%, 5% lub 0%) lub też na fakturze wykazany jest VAT według stawki obniżonej, ale wyższej niż właściwa (np. 8% zamiast 5% lub 0%).

Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, że we wskazanych powyżej przypadkach nabywane przez Spółkę od Dostawców towary/usługi:

1)nie podlegają zwolnieniu z VAT i

2)są wykorzystywane przez Spółkę do wykonywania czynności, w odniesieniu do których Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego, tj. są wykorzystywane do:

  • czynności opodatkowanych VAT w Polsce lub
  • czynności wykonywanych poza terytorium Polski, w odniesieniu do których kwoty VAT naliczonego mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium Polski, a Wnioskodawca posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Wnioskodawca przewiduje, że w przyszłości Dostawcy mogą uznać, że na pierwotnie wystawionych dla Spółki fakturach została wykazana nieprawidłowa (zbyt wysoka) stawka VAT i wystawią faktury korygujące, w wyniku których kwoty VAT wykazane na fakturach pierwotnych zostaną odpowiednio obniżone.

Przykładowo, Dostawca może wystawić w przyszłości fakturę korygującą, za pomocą której pierwotnie zastosowana stawka VAT na fakturze wystawionej dla Wnioskodawcy (np. 23%) zostanie zamieniona na stawkę niższą (np. 8%).

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Zakupy towarów/usług od Dostawców mogą odbywać się na podstawie pisemnych umów zawartych między Spółką a Dostawcami. Możliwe są również sytuacje, gdy pisemna umowa nie jest zawierana i transakcja dokonywana jest na podstawie złożonego zamówienia, do którego mają zastosowanie ogólne warunki zamówienia obowiązujące w Spółce.

W ww. dokumentach brak jest szczegółowych informacji co do zasad wystawiania faktur korygujących przez Dostawców.

Spółka nie jest w stanie przewidzieć, jaka dokumentacja będzie towarzyszyła fakturom korygującym. Spółka zakłada jednak, że jeśli Dostawca zidentyfikuje sytuację, w której faktura wystawiona na rzecz Spółki zawierała kwotę VAT obliczoną według zbyt wysokiej stawki i podejmie decyzję o jej skorygowaniu, to Dostawca przekaże Spółce stosowną fakturę korygującą (w wyniku której kwota VAT wykazana na fakturze pierwotnej zostanie odpowiednio obniżona), której może towarzyszyć odpowiednia komunikacja biznesowa (np. korespondencja mailowa zawierająca fakturę korygującą wraz z informacją o przyczynie jej wystawienia). Jak jednak zakłada Spółka, ww. fakturze korygującej nie będzie towarzyszyło odrębne porozumienie/aneks do umowy.

Spółka nie jest w stanie przewidzieć, czy przed otrzymaniem przez Spółkę faktury korygującej, o której mowa w pytaniu nr 2) zawartym we wniosku, będzie dochodziło do ustaleń ustnych (telefonicznych) między Spółką a Dostawcą. Może to zależeć od zasad współpracy i komunikacji wypracowanych z danym Dostawcą.

Niemniej, jak zostało wskazane powyżej, Spółka zakłada, że Dostawca przekaże Spółce stosowną fakturę korygującą (w wyniku której kwota VAT wykazana na fakturze pierwotnej zostanie odpowiednio obniżona), której może towarzyszyć odpowiednia komunikacja biznesowa (np. korespondencja mailowa zawierająca fakturę korygującą wraz z informacją o przyczynie jej wystawienia).

Spółka zaznacza, że wysokość stawki VAT nie jest przedmiotem uzgodnień między Spółką a Dostawcą. Zgodnie z obowiązującymi przepisami wystawienie przez Dostawcę faktury zawierającej prawidłową stawkę VAT jest obowiązkiem Dostawcy i kwestia ta nie jest przedmiotem uzgodnień ze Spółką. W szczególności, strony nie uzgodniły warunków, jakie powinny być spełnione, aby Dostawca mógł wystawić fakturę korygującą obniżającą zbyt wysoką stawkę wykazaną na fakturze pierwotnej.

Pytania

1)Czy Spółka jest/będzie uprawniona do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktur wystawionych na jej rzecz przez Dostawców również w przypadkach, gdy kwota VAT została ustalona przez Dostawców według zbyt wysokiej stawki?

2)Czy w przypadku wystawienia przez Dostawcę faktury korygującej, w wyniku której pierwotnie zastosowana stawka VAT zostanie zastąpiona stawką niższą, Spółka jest/będzie zobowiązana do obniżenia VAT naliczonego w momencie otrzymania ww. faktury korygującej?

Państwa stanowisko w sprawie

Spółka stoi na stanowisku, że w ramach przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego:

1)Spółka jest/będzie uprawniona do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktur wystawionych na jej rzecz przez Dostawców w okolicznościach przedstawionych w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, tj. w przypadkach gdy kwota VAT została/zostanie ustalona przez Dostawców według zbyt wysokiej stawki;

2)w przypadku wystawienia przez Dostawcę faktury korygującej, w wyniku której pierwotnie zastosowana stawka VAT zostanie zastąpiona stawką niższą, Spółka jest/będzie zobowiązana do obniżenia VAT naliczonego w momencie otrzymania ww. faktury korygującej.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Ad pytanie nr 1)

1)Regulacje w zakresie podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane przez niego towary i usług są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto prawo do odliczenia przysługuje również, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami (zob. art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT).

W dalszej kolejności z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT wynika, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych regulacji wynikają tzw. przesłanki pozytywne, które muszą zostać spełnione w celu odliczenia VAT naliczonego, tj.:

a)odliczenia dokonuje podatnik, czyli podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT;

b)nabywane przez podatnika towary/usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT (lub czynności zrównanych z tymi czynnościami);

c)kwota podatku wynika z faktury wystawionej dla podatnika.

Dodatkowo, ustawodawca przewidział w art. 88 ustawy o VAT tzw. przesłanki negatywne, których wystąpienie uniemożliwia w danym przypadku odliczenie VAT naliczonego. W szczególności, zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2) ustawy o VAT wykluczone jest odliczenie VAT naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej transakcję, która nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona z opodatkowania.

2)Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy do pytania nr 1)

W opinii Wnioskodawcy z powyższych regulacji wynika, że Spółka ma prawo do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktur wystawionych na jej rzecz przez Dostawców również w sytuacji, gdy kwota VAT naliczonego wykazana na fakturze jest/będzie skalkulowana według zbyt wysokiej stawki.

Po pierwsze, zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, spełnione są przesłanki pozytywne wymagane dla odliczenia VAT naliczonego, czyli:

a)odliczenia dokonuje Spółka będąca podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą, zarejestrowana jako czynny podatnik VAT;

b)nabywane przez Spółkę towary/usługi są/będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT (lub czynności zrównanych z tymi czynnościami na podstawie art. art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT);

c)kwoty podatku wynikają z faktur wystawionych dla podatnika przez Dostawców (zarejestrowanych jako czynni podatnicy VAT).

Równocześnie, w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym nie występują przesłanki negatywne, które uniemożliwiałyby odliczenie przez Spółkę VAT naliczonego. W szczególności, transakcje udokumentowane fakturami wystawionymi przez Dostawców na rzecz Spółki podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce i nie są objęte zwolnieniem z tego podatku.

W tym miejscu należy także zaznaczyć, że art. 88 ustawy o VAT (ani żaden inny przepis) nie przewiduje, aby prawo do odliczenia VAT naliczonego nie przysługiwało (lub miało być ograniczone) w przypadkach, gdy kwota VAT została ustalona według zbyt wysokiej stawki. Oznacza to, że nawet jeśli okaże się, iż Dostawca zastosował na wystawionej przez siebie fakturze zbyt wysoką stawkę VAT, to nie wpływa to na prawo Spółki do odliczenia kwoty tego VAT. Prawo to przysługuje i nie jest w żaden sposób ograniczone.

Powyższe stanowisko zostało wielokrotnie potwierdzone w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Tytułem przykładu można wskazać następujące interpretacje indywidualne:

1.z 8 lutego 2024 r. (sygn. 0112-KDIL1-3.4012.556.2023.2.KK), w której stwierdzone zostało m.in.:

„Biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa w kontekście przedstawionego opisu sprawy stwierdzić należy, że Spółce (czynnemu podatnikowi podatku VAT) przysługuje/będzie przysługiwać - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie usług wykorzystywanych przez Spółkę do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Zastosowanie bowiem błędnej (zawyżonej) stawki podatku przez wystawcę faktury nie pozbawia Państwa prawa do odliczenia podatku naliczonego, gdyż nie stanowi to negatywnej przesłanki, uniemożliwiającej odliczenie tego podatku, wymienionej w art. 88 ustawy.

Należy w tym miejscu zauważyć, że dla istnienia prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury (nawet w przypadku wskazanym powyżej), obok fundamentalnych przesłanek takich jak status odliczającego jako czynnego, zarejestrowanego podatnika VAT i związek zakupionych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi (u nabywcy) oraz faktycznie zrealizowana transakcja, to również najistotniejsze jest to, by nabyta usługa lub towar podlegały opodatkowaniu i nie korzystały przy tym ze zwolnienia od tego podatku. Kwestia stawki - z punktu widzenia podmiotu dokonującego odliczenia - ma drugorzędne znaczenie.”

2.z 29 stycznia 2024 r. (sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.838.2023.1.KT);

3.z 14 sierpnia 2023 r. (sygn. 0111-KDIB3-3.4012.224.2023.1.MAZ), w której stwierdzone zostało m.in.:

„Analiza powołanego art. 88 ustawy prowadzi do wniosku, że w dyspozycji tego przepisu, jako przesłanki wyłączającej prawo nabywcy (podatnika) do odliczenia podatku naliczonego, nie ujęto przypadku, gdy podatek naliczony wynika z faktury dokumentującej nabycie towarów lub usług, które podlegają opodatkowaniu inną niż przyjęta przez sprzedawcę (wyższą bądź niższą) stawką podatku od towarów i usług. W takiej sytuacji, podatnik zachowuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wykazanego na takiej fakturze. (...)

(...) należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym Spółka ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT wskazanego na fakturze w związku z nabyciem usług, w sytuacji, gdy spełnione są pozostałe warunki uprawniające Spółkę do skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT. Zastosowanie - przez wystawcę faktur z tytułu usług nabywanych przez Spółkę - stawki podatku VAT w wysokości 23%, gdy spełnione są warunki do stosowania stawki 0%, nie pozbawia Wnioskodawcy prawa do odliczenia podatku naliczonego, gdyż nie stanowi negatywnej przesłanki uniemożliwiającej odliczenie podatku, wymienionej w art. 88 ustawy”

4.z 13 września 2021 r. (sygn. 0112-KDIL1-1.4012.451.2021.1.AR), w której stwierdzone zostało m.in.:

„(…) Wnioskodawcy (czynnemu podatnikowi podatku VAT) przysługuje - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów wykorzystywanych przez Zainteresowanego do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Zastosowanie bowiem błędnej (zawyżonej) stawki podatku przez wystawców faktur (Dostawców) nie pozbawia Wnioskodawcy prawa do odliczenia podatku naliczonego, gdyż nie stanowi to negatywnej przesłanki, uniemożliwiającej odliczenie tego podatku, wymienionej w art. 88 ustawy”;

5.z 5 stycznia 2021 r. (sygn. 0112-KDIL1-1.4012.618.2020.1.HW);

6.z 19 sierpnia 2019 r. (sygn. 0112-KDIL1 -3.4012.372.2019.1.AKS).

Mając na uwadze powyższe uwagi, Spółka wnosi o potwierdzenie, że jest/będzie uprawniona do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktur wystawionych na jej rzecz przez Dostawców w okolicznościach przedstawionych w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, tj. również w przypadkach gdy kwota VAT została/zostanie ustalona przez Dostawców według zbyt wysokiej stawki.

Ad pytanie nr 2)

1) Regulacje w zakresie podatku od towarów i usług

Zgodnie z art. 86 ust. 19a ustawy o VAT w przypadku obniżenia podstawy opodatkowania, o którym mowa w art. 29a ust. 13, lub stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze, o którym mowa w art. 29a ust. 14, nabywca towaru lub usługi jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług lub kwoty podatku wykazanego na fakturze zostały uzgodnione z dostawcą towarów lub usługodawcą, jeżeli przed upływem tego okresu rozliczeniowego te warunki zostały spełnione. W przypadku gdy warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług lub kwoty podatku wykazanego na fakturze zostały spełnione po upływie okresu rozliczeniowego, w którym te warunki zostały uzgodnione, nabywca towaru lub usługi jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym te warunki zostały spełnione. Jeżeli podatnik nie obniżył kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w fakturze, której korekta dotyczy, a prawo do takiego obniżenia mu przysługuje, zmniejszenie kwoty podatku naliczonego uwzględnia się w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonuje tego obniżenia.

Art. 29a ust. 14 ustawy o VAT, do którego odwołuje się m.in. art. 86 ust. 19a, odnosi się do sytuacji stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.

Z powyższego wynika generalnie, że nabywca towaru lub usługi jest zobowiązany do obniżenia kwoty VAT naliczonego w momencie ustalenia z dostawcą towarów lub usługodawcą faktu obniżenia podstawy opodatkowania. Uzgodnienie to może wskazywać również okoliczności, których zaistnienie w przyszłości uzasadnia obniżenie podstawy opodatkowania.

2) Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy do pytania nr 2)

W opinii Wnioskodawcy, w przypadku błędnie zastosowanej (zawyżonej) stawki VAT na fakturze wystawionej przez Dostawcę i wystawienia następnie przez Dostawcę faktury korygującej obniżającej kwotę VAT naliczonego (poprawiającej stawkę VAT), uzgodnienie warunków obniżenia podstawy opodatkowania dokonywane jest dopiero za pomocą faktury korygującej wystawionej przez Dostawcę.

Stawki VAT mające zastosowanie przy sprzedaży towarów/usług wynikają bowiem z przepisów prawa i nie mogą być przedmiotem ustaleń między stronami transakcji. Jeśli więc Spółka ma prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktury wystawionej przez Dostawcę, nawet jeśli zawiera ona błędną (zawyżoną) stawkę VAT [por. stanowisko dotyczące pytania nr 1)], to okolicznością kreującą obowiązek obniżenia przez Spółkę VAT naliczonego jest dopiero otrzymanie przez Wnioskodawcę faktury korygującej wystawionej przez Dostawcę. Dopiero w tym momencie Wnioskodawca posiada bowiem potwierdzenie, że doszło do obniżenia podstawy opodatkowania, co z kolei skutkuje dla Spółki obowiązkiem obniżenia VAT naliczonego.

W świetle powyższego, Spółka stoi na stanowisku, że w przypadku wystawienia przez Dostawcę faktury obniżającej kwotę VAT naliczonego (będące efektem zastosowania przez Dostawcę niższej niż pierwotnie stawki VAT), Spółka jest obowiązana do uwzględnienia faktury korygującej w ewidencji VAT za okres, w którym została ona otrzymana, tj. obniżenia VAT naliczonego za ten okres.

Mając na uwadze powyższe uwagi, Spółka wnosi o potwierdzenie jej stanowiska jak wyżej, zarówno w odniesieniu pytania nr 1), jak i pytania nr 2).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) – zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Wskazać należy, że z powołanych powyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są/nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Co więcej, zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy:

Podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Uprawnienie wynikające z powyższego przepisu odnosi się do podatników, którzy dokonują dostaw towarów bądź świadczenia usług opodatkowanych poza terytorium kraju, a zakupy, jakich dokonują, są związane właśnie z tymi czynnościami. Warunkiem do odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami dokonywanymi poza terytorium kraju jest to, aby – hipotetycznie – w przypadku wykonywania tych samych czynności w kraju podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Powołany przepis wymaga ponadto, aby podatnik posiadał dokumenty, z których wynikać będzie związek odliczonego podatku z czynnościami wykonywanymi poza terytorium kraju. Powinny to być przede wszystkim dokumenty potwierdzające dokonanie określonych czynności poza terytorium kraju, które będą jednocześnie opisywać te czynności.

Podkreślić należy, iż ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:

1) sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:

a) wystawionymi przez podmiot nieistniejący;

b) (uchylona)

2) transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;

3) (uchylony)

4) wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:

a) stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,

b) podają kwoty niezgodne z rzeczywistością – w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,

c) potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego – w części dotyczącej tych czynności;

5) faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;

6) (uchylony)

7) wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze – w części dotyczącej tych czynności.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Należy podkreślić, że jedną z fundamentalnych zasad konstrukcji podatku od towarów i usług jest prawo podatnika do odliczenia podatku zapłaconego w cenie przy nabyciu towarów i usług związanych z działalnością gospodarczą, z czynnościami opodatkowanymi.

Podstawowa zasada wspólnego systemu VAT, jaką jest zasada neutralności podatku, jest rozumiana jako stosowanie podatku od towarów i usług na wszystkich etapach obrotu gospodarczego z równoczesnym prawem do potrącenia podatku zawartego w poprzedniej fazie obrotu. Wszelkie ograniczenia prawa do odliczenia podatku naliczonego wpływają na neutralność tego podatku i mogą wynikać jedynie z wyraźnej regulacji ustawowej.

Jak stanowi art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Zasady dotyczące wystawiania faktur oraz faktur korygujących zostały określone w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług. Elementy, jakie powinna zawierać faktura, zostały wymienione w art. 106e ustawy.

Faktury są dokumentem o charakterze sformalizowanym. Zatem, co do zasady, faktury muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa. Prawidłowość materialnoprawna faktury zachodzi, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze. Oznacza to, że nie można uznać za prawidłową fakturę, gdy sprzecznie z jej treścią wskazuje ona zdarzenie gospodarcze, które w ogóle nie zaistniało bądź zaistniało w innych rozmiarach albo między innymi podmiotami. Faktura potwierdza zaistniałe zdarzenia gospodarcze, a jej elementy formalne – wymagane przez art. 106e ust. 1 ustawy – mają wyłącznie znaczenie dowodowe. Jedynie braki merytoryczne faktury mogą wywołać skutek materialny w postaci zmian w przedmiocie lub podstawie opodatkowania, a także doprowadzić do niewłaściwego określenia wysokości podatku.

Z wniosku wynika, że w związku z realizowaną działalnością Spółka jest zarejestrowana w Polsce jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.

Dla potrzeb ww. działalności Spółka nabywa różnego rodzaju towary i usługi, które są wykorzystywane do czynności opodatkowanych w Polsce lub do czynności wykonywanych poza terytorium Polski, w odniesieniu do których kwoty VAT naliczonego mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium Polski, a Spółka posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Wnioskodawca otrzymuje od Dostawców faktury dokumentujące dostarczone towary/usługi.

Na fakturach tych ujęte są kwoty VAT, wykazane w złotych.

Zdarzają się przypadki, w których VAT na fakturach ustalony jest przez Dostawcę według stawki wyższej niż stawka, która Państwa opinii powinna/mogłaby mieć zastosowanie.

Przewidują Państwo, że w przyszłości Dostawcy mogą uznać, że na pierwotnie wystawionych dla Spółki fakturach została wykazana nieprawidłowa (zbyt wysoka) stawka VAT i Dostawcy wystawią faktury korygujące, w wyniku których kwoty VAT wykazane na fakturach pierwotnych zostaną odpowiednio obniżone.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia czy Spółka jest uprawniona do odliczenia całości podatku VAT wykazanego na fakturach wystawionych przez Dostawców, pomimo że kwota tego podatku jest obliczona błędnie, tj. przy zastosowaniu nieprawidłowej stawki VAT.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości, należy zauważyć, że analiza powołanego art. 88 ustawy prowadzi do wniosku, że w dyspozycji tego przepisu, jako przesłanki wyłączającej prawo nabywcy (podatnika) do odliczenia podatku naliczonego, nie ujęto przypadku, gdy podatek naliczony wynika z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług, które podlegają opodatkowaniu inną niż przyjęta przez sprzedawcę stawką podatku od towarów i usług, bądź ich wartość przeliczona została na podstawie błędnego kursu walutowego (w sytuacji, gdy są one wyrażone w walucie obcej).

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że w sytuacji zastosowania przez wystawiającego fakturę Dostawcy błędnej stawki podatku, przysługuje Państwu prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących dostawę towarów i świadczenie usług w kwocie jaka zostanie na nich wykazana. Zastosowanie błędnej stawki podatku, przez Dostawcę nie pozbawia Państwa prawa do odliczenia podatku naliczonego, gdyż nie stanowi to negatywnej przesłanki, uniemożliwiającej odliczenie tego podatku, wymienionej w art. 88 ustawy. Dla istnienia prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury (nawet w przypadku wskazanym powyżej), obok fundamentalnych przesłanek takich jak status odliczającego jako czynnego, zarejestrowanego podatnika VAT i związek zakupionych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi (u nabywcy) i faktycznie zrealizowana transakcja, to również najistotniejsze jest to, by nabyta usługa lub towar podlegały opodatkowaniu i nie korzystały przy tym ze zwolnienia od tego podatku.

Zatem odnosząc się do Państwa wątpliwości co do prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur wystawionych przez Dostawców, w okolicznościach opisanych we wniosku, stwierdzić należy, że takie prawo, pomimo zastosowania przez Dostawców nieprawidłowej stawki podatku VAT, Państwu przysługuje i będzie przysługiwało.

Państwa wątpliwości odnoszą się również do kwestii czy w przypadku wystawienia przez Dostawcę faktury korygującej, w wyniku której pierwotnie zastosowana stawka VAT zostanie zastąpiona stawką niższą, Spółka jest/będzie zobowiązana do obniżenia VAT naliczonego w momencie otrzymania ww. faktury korygującej.

Na mocy art. 106j ust. 1 ustawy:

W przypadku, gdy po wystawieniu faktury:

1)podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana na fakturze uległa zmianie,

2)(uchylony)

3)dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,

4)dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,

5)stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury

– podatnik wystawia fakturę korygującą.

Zgodnie z art. 86 ust. 19a ustawy:

W przypadku obniżenia podstawy opodatkowania, o którym mowa w art. 29a ust. 13, lub stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze, o którym mowa w art. 29a ust. 14, nabywca towaru lub usługi jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług lub kwoty podatku wykazanego na fakturze zostały uzgodnione z dostawcą towarów lub usługodawcą, jeżeli przed upływem tego okresu rozliczeniowego te warunki zostały spełnione. W przypadku gdy warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług lub kwoty podatku wykazanego na fakturze zostały spełnione po upływie okresu rozliczeniowego, w którym te warunki zostały uzgodnione, nabywca towaru lub usługi jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym te warunki zostały spełnione. Jeżeli podatnik nie obniżył kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w fakturze, której korekta dotyczy, a prawo do takiego obniżenia mu przysługuje, zmniejszenie kwoty podatku naliczonego uwzględnia się w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonuje tego obniżenia.

Natomiast w myśl art. 29a ust. 13 ustawy:

W przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się za okres rozliczeniowy, w którym podatnik wystawił fakturę korygującą, pod warunkiem że z posiadanej przez tego podatnika dokumentacji wynika, że uzgodnił on z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług określone w fakturze korygującej oraz warunki te zostały spełnione, a faktura ta jest zgodna z posiadaną dokumentacją. W przypadku gdy w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca, podatnik nie posiada dokumentacji, o której mowa w zdaniu pierwszym, obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje za okres rozliczeniowy, w którym dokumentację tę uzyskał.

Jak stanowi art. 29a ust. 14 ustawy:

Przepis ust. 13 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.

Nabywca towaru lub usługi, w przypadku wystąpienia przesłanek do zmniejszenia podstawy opodatkowania i podatku należnego przez kontrahenta jest obowiązany do obniżenia kwoty podatku naliczonego. Obniżenie to następuje w rozliczeniu za okres, w którym warunki obniżenia podstawy opodatkowania lub podatku należnego dla dostawy towarów lub świadczenia usług zostały uzgodnione, jeżeli dodatkowo przed upływem tego okresu rozliczeniowego warunki te zostały spełnione, tj. doszło do zrealizowania przesłanek warunkujących pomniejszenie podstawy opodatkowania lub podatku należnego.

W przypadku, gdy warunki obniżenia podstawy opodatkowania lub podatku należnego dla dostawy towarów lub świadczenia usług zostały spełnione po upływie okresu rozliczeniowego, w którym warunki te zostały uzgodnione – nabywca towaru lub usługi jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego dopiero w rozliczeniu za okres, w którym warunki te zostały spełnione.

Tym samym dla powstania obowiązku pomniejszenia VAT naliczonego ważny jest nie sam moment otrzymania faktury korygującej, a moment uzgodnienia warunków obniżenia podstawy opodatkowania lub podatku należnego oraz moment spełnienia tych uzgodnionych warunków – analogicznie jak ma to miejsce w odniesieniu do ustalenia momentu, w którym po stronie sprzedawcy wystąpi prawo do dokonania korekty podstawy opodatkowania lub podatku należnego.

Przesłanki uzasadniające obniżenie podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego mogą być również zawarte w regulaminach realizacji sprzedaży lub ogólnych warunkach umowy, których akceptacja dokonywana jest w momencie przystąpienia nabywcy do transakcji. W tego typu przypadkach uzgodnienie stanowi wspomniany fakt przystąpienia do czynności stanowiący wyraz zgody na treść dokumentu.

Zatem korekta podatku naliczonego uzależniona jest od łącznego spełnienia następujących warunków:

  • uzgodnienia warunków korekty z dostawcą,
  • spełnienia uzgodnionych warunków,
  • posiadania dokumentacji potwierdzającej uzgodnienie i spełnienie warunków.

Na gruncie znowelizowanych przepisów dopuszczalną formą uzgodnienia (stanowiącą przesłankę zarówno prawa do skorygowania podatku należnego przez sprzedawcę, jak i aktualizującą obowiązek dokonania analogicznej korekty przez nabywcę) może być również domniemana akceptacja uzgodnienia warunków transakcji. Domniemana akceptacja warunków może wystąpić w szczególności kiedy samo wystawienie faktury korygującej, będzie stanowiło element uzgodnienia/spełnienia warunków korekty.

W niektórych wyjątkowych przypadkach, za jedyną formę komunikacji dotyczącej uzgodnienia warunków zmniejszenia podstawy opodatkowania lub kwoty podatku między stronami może być uznane wystawienie i dostarczenie faktury korygującej do nabywcy. W takiej sytuacji faktura korygująca pełni gospodarczą funkcję informacyjną. Tak będzie np. w przypadku gdy w celu potwierdzenia obniżenia wartości podstawy opodatkowania lub podatku należnego, kiedy brak jest wcześniejszych uzgodnień pomiędzy Stronami, to wystawiona faktura korygująca może, przy zachowaniu konkretnych wymogów pełnić rolę dokumentu potwierdzającego podjęcie próby uzgodnienia warunków (gotowość sprzedawcy do obniżenia podstawy opodatkowania). W takim przypadku, aby doszło do uzgodnienia warunków, a w szczególnych przypadkach (gdy strony nie uzgodniły wcześniej, że wystawienie faktury korygującej będzie elementem procesu spełnienia warunków i nie poczyniły również z uwagi na obiektywny brak możliwości komunikacji żadnych innych uzgodnień) również do spełnienia tych uzgodnionych warunków oraz do uzyskania dokumentacji potwierdzającej zaistnienie uzgodnienia/spełnienia warunków:

  • wymagany byłby dokument potwierdzający, że nabywca ma wiedzę o obniżeniu podstawy opodatkowania lub podatku należnego, np.:
  • potwierdzenie otrzymania faktury korygującej w dowolnej formie,
  • korespondencja mailowa zawierająca klauzulę informującą o czasie przedstawienia zastrzeżeń co do warunków uzgodnienia proponowanych w wystawionej i załączonej do tej korespondencji fakturze korygującej,
  • posiadanie dodatkowej dokumentacji np. raporty dołączone do wysyłanej korespondencji do nabywcy albo dostępne dla stron transakcji na platformie elektronicznej, przez którą strony się porozumiewają.

Przede wszystkim więc nabywca towaru/usługi musi wiedzieć, że zaistniały okoliczności powodujące obowiązek obniżenia podatku naliczonego.

Istotnym jest, że w warunkach biznesowych, kiedy jest możliwe porozumienie się kontrahentów w inny sposób niż np. tylko wystawienie faktury korygującej i zapewnienie dostępu do niej nabywcy, samego wystawienia faktury korygującej nie można uznać za spełnienie warunków do korekty podstawy opodatkowania lub podatku należnego.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że przedmiotem wątpliwości Spółki jest zmniejszenie VAT naliczonego spowodowane korektą in minus w okresie, w którym otrzymali Państwo fakturę korygującą błędną stawkę podatku na fakturze pierwotnej.

Spółka przewiduje, że w przyszłości Dostawcy mogą uznać, że na pierwotnie wystawionych dla Spółki fakturach została wykazana nieprawidłowa (zbyt wysoka) stawka VAT i wystawią faktury korygujące, w wyniku których kwoty VAT wykazane na fakturach pierwotnych zostaną odpowiednio obniżone. Państwa zdaniem Spółka jest obowiązana do uwzględnienia faktury korygującej w ewidencji VAT za okres, w którym została ona otrzymana, tj. obniżenia VAT naliczonego za ten okres.

Z opisu sprawy wynika, że zakupy towarów/usług od Dostawców mogą odbywać się na podstawie pisemnych umów zawartych między Spółką a Dostawcami. Jednak w tych dokumentach brak jest szczegółowych informacji co do zasad wystawiania faktur korygujących przez Dostawców. Spółka nie jest w stanie przewidzieć, jaka dokumentacja będzie towarzyszyła fakturom korygującym.

Spółka zakłada że, ww. fakturze korygującej nie będzie towarzyszyło odrębne porozumienie/aneks do umowy. Spółka nie jest w stanie przewidzieć, czy przed otrzymaniem przez Spółkę faktury korygującej, będzie dochodziło do ustaleń ustnych (telefonicznych) między Spółką a Dostawcą. Może to zależeć od zasad współpracy i komunikacji wypracowanych z danym Dostawcą.

Spółka zakłada, że Dostawca przekaże Spółce stosowną fakturę korygującą (w wyniku której kwota VAT wykazana na fakturze pierwotnej zostanie odpowiednio obniżona), której może towarzyszyć odpowiednia komunikacja biznesowa (np. korespondencja mailowa zawierająca fakturę korygującą wraz z informacją o przyczynie jej wystawienia).

Zatem należy uznać, że co do zasady do uzgodnienia warunków dochodzi dopiero w chwili, w której Państwo (jako nabywca) otrzymają informację o obniżeniu podatku należnego. Nie ma przy tym znaczenia, czy zmiana taka została zainicjowana przez sprzedawcę czy nabywcę (np. z powodu odkrycia błędnego zapisu na fakturze pierwotnej). Nie ma przeszkód, aby taką informację stanowiło doręczenie nabywcy faktury korygującej.

Tym samym należy zgodzić się z Państwem, że w opisanej sytuacji, Państwo jako nabywca, będą uprawnieni do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym otrzymają Państwo fakturę korygującą. Jednocześnie podkreślić należy, że jeżeli otrzymaliby Państwo informację o spełnieniu warunków obniżenia kwoty podatku należnego w okresie rozliczeniowym wcześniejszym niż okres, w którym otrzymali Państwo fakturę korygującą – wówczas będą Państwo zobowiązani do pomniejszenia podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym zostali Państwo o tym poinformowani.

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00