Odmowa udostępnienia informacji publicznej a prawo do ochrony prywatności sędziów - Wyrok NSA z dnia 9 grudnia 2022 r., sygn. III OSK 1734/21
Przepis art. 11c ustawy o KRS odnosi się wyłącznie do technicznego trybu przekazywania zgłoszeń kandydatów do KRS przez Marszałka Sejmu i nie stanowi podstaw ograniczenia prawa dostępu do informacji publicznej w kontekście ujawnienia tożsamości sędziów popierających kandydatów.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Wojciech Jakimowicz Sędziowie Sędzia NSA Olga Żurawska-Matusiak Sędzia del. WSA Dariusz Chaciński (spr.) po rozpoznaniu w dniu 9 grudnia 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej M. W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 27 maja 2019 r. sygn. akt II SA/Wa 167/19 w sprawie ze skargi M. W. na decyzję Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia [...] stycznia 2019 r. nr [...] w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 27 maja 2019 r. II SA/Wa 167/19, po rozpoznaniu skargi M. W. na decyzję Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego z 2 stycznia 2019 r. nr V Inf/S0411/259/18 w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej: 1. uchylił zaskarżoną decyzję; 2. zasądził koszty postępowania.
Skargę kasacyjną od powyższego wyroku wniosła M. W. Zaskarżając wyrok w całości zarzuciła mu naruszenie prawa materialnego:
1. art. 11c ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o Krajowej Radzie Sądownictwa (ustawa o KRS) w zw. z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (u.d.i.p.) w zw. z art. 61 ust. 4 Konstytucji RP - poprzez jego błędną wykładnię, polegającą na przyjęciu, że przepis ten:
a) wyraża normy skierowane do organów innych niż Marszałek Sejmu, co umożliwia im stosowanie tego przepisu jako podstawy rozstrzygnięcia w sprawach dotyczących udostępnienia informacji publicznej w trybie wnioskowym,