Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 17 listopada 2022 r., sygn. III SA/Wa 1125/22

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Jarosław Trelka, Sędziowie sędzia WSA Konrad Aromiński (sprawozdawca),, sędzia WSA Anna Zaorska, Protokolant referent stażysta Klaudia Machacka, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 listopada 2022 r. sprawy ze skargi M. sp. z o.o. z siedzibą w W. (poprzednio: [...] sp. z o.o. z siedzibą w W.) na decyzję Naczelnika [...] Urzędu Celno-Skarbowego w W. z dnia [...] marca 2022 r. nr [...] w przedmiocie określenia wysokości zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym za styczeń 2017 r. oddala skargę.

Uzasadnienie

Przedmiotem skargi złożonej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie przez M. sp. z o.o. z siedzibą w W. (dawniej: L. sp. z o.o., dalej: "Skarżąca", "Spółka", "Strona") jest decyzja Naczelnika [...] Urzędu Celno-Skarbowego w W. (dalej: "NUCS", "Organ") z dnia [...] marca 2022 r. w przedmiocie określenia wysokości zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym za styczeń 2017 r.

Jak wynika z akt sprawy, w wyniku przeprowadzonego postępowania podatkowego NUCS wydał [...] grudnia 2021 r. decyzję w której określił Stronie zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym za miesiąc styczeń 2017 r. w wysokości 418 674 zł.

Organ ustalił, że Strona w analizowanym okresie prowadziła działalność gospodarczą przy wykorzystaniu wyrobów akcyzowych, głównie skażonego alkoholu etylowego. Decyzją z [...] czerwca 2014 r. Naczelnik Urzędu Celnego w S. zatwierdził akta weryfikacyjne Spółki w zakresie zużycia alkoholu etylowego i zapewnienia warunków i środków sprawnego przeprowadzania kontroli. Ponadto Organ ustalił, że w odniesieniu do sześciu przypadków zużycie skażonego alkoholu etylowego nastąpiło z naruszeniem warunków uprawniających do skorzystania ze zwolnienia alkoholu etylowego z akcyzy, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2017 r., poz. 43 ze zm., dalej: "u.p.a."). Spółka w trakcie prowadzonego postępowania nie przedstawiła dokumentacji wymaganej i zgodnej z przepisami prawa, tj. "ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych ze względu na przeznaczenie" na podstawie której można ustalić datę zużycia skażonego alkoholu. Zgodnie obowiązującymi przepisami Strona mogła - jako podmiot zużywający - wykorzystać etanol syntetyczny skażony do produkcji produktów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, jedynie do 30 stycznia 2017 r. Stosowany w Spółce obieg dokumentów oraz ich rodzaj na poszczególnych etapach są niezgodne z zapisami w aktach weryfikacyjnych strony. Dokumenty, wytworzone przez Stronę - jakkolwiek niezgodne z ustalonymi w aktach weryfikacyjnych warunkami sprawowania kontroli - wykazują rozbieżności pomiędzy danymi elektronicznymi, a danymi sporządzonymi odręcznie. Dowodzą niemniej, iż wydanie alkoholu etylowego do produkcji nastąpiło nie wcześniej niż 31 stycznia 2017 r., jak wskazano to w elektronicznym dokumencie wydania surowców do sporządzania nastawów. Również inne zgromadzone dowody (zeznania świadków i Strony) dotyczące m.in. obiegu dokumentacji w zakresie zużycia skażonego alkoholu wykazują niezgodności z zapisami w aktach weryfikacyjnych, datami obrotu alkoholem skażonym w dokumentach elektronicznych oraz wypełnionych ręcznie. W tych okolicznościach Organ uznał, że w odniesieniu do przedmiotowych przypadków zużycie skażonego alkoholu etylowego nastąpiło 31 stycznia 2017 r., czyli po zmianie przepisów wprowadzonych rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Finansów z 11 stycznia 2017 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie dokumentu dostawy, warunków i sposobu zwrotu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. z 2017 r., poz. 91), tj. po okresie objętym zwolnieniem z akcyzy. Naruszenie warunków uprawniających do skorzystania ze zwolnienia alkoholu etylowego z akcyzy, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 u.p.a. skutkuje opodatkowaniem wyrobów akcyzowych. W konsekwencji Organ określił kwotę podatku akcyzowego z zastosowaniem stawki akcyzy dla alkoholu etylowego wynikającej z art. 93 ust. 4 u.p.a., tj. 5.704 zł od 1 hektolitra alkoholu etylowego 100% vol, zawartego w wyrobie gotowym.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00