Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 18 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4018.18.2024.1.KK

Zachowanie dotychczasowego numeru NIP w związku z przekształceniem MOPS w Centrum Usług Społecznych.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 16 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie zachowania dotychczasowego numeru NIP w związku z przekształceniem Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Centrum Usług Społecznych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej (…) wnosi o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej stosowania ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie zachowania dotychczasowego numeru NIP w związku z przekształceniem Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Centrum Usług Społecznych.

W dniu (…) r. Rada Miejska (…) podjęła Uchwałę nr (…) w sprawie utworzenia jednostki budżetowej – Centrum Usług Społecznych (…) poprzez przekształcenie jednostki budżetowej – Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej (…) oraz (…) Centrum Usług Społecznych (…) z jednostką budżetową – (…).

Powyższy akt podjęto w oparciu o art. 8 ust. 1, art. 9 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o realizowaniu usług społecznych przez centrum usług społecznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1818).

Zgodnie z brzmieniem § 1 tej uchwały: (…).

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o realizowaniu usług społecznych:

Centrum może zostać utworzone dla:

1)jednej gminy;

2)co najmniej dwóch gmin.

Na mocy art. 9 ust. 2 ustawy o realizowaniu usług społecznych:

W przypadku, o którym mowa w ust. 1:

1)pkt 1 – centrum tworzy się przez przekształcenie funkcjonującego w gminie ośrodka pomocy społecznej w centrum;

2)pkt 2 – centrum tworzy się przez utworzenie w jednej z gmin nowej jednostki organizacyjnej, odrębnej od funkcjonującego w tej gminie ośrodka pomocy społecznej.

W wyniku przeprowadzenia procesu przekształcenia nie ulega zmianie forma, Centrum Usług Społecznych również będzie jednostką budżetową. Ponadto nadmienia się, że na dzień (…) r. nie dokona się zamknięcia ksiąg rachunkowych, jak również nie ulegnie zmianie rodzaj i zakres prowadzonej działalności. Mienie Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej stanie się mieniem Centrum Usług Społecznych. W ramach przekształcenia wszyscy pracownicy Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej staną się od dnia (…) r. pracownikami Centrum Usług Społecznych, co wynika z art. 9 ust. 5 ustawy o realizowaniu usług społecznych zgodnie z którym: „W przypadku przekształcenia, o którym mowa w ust. 2 pkt 1 oraz ust. 3 pkt 1, stosuje się przepisy art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy”.

Urząd Statystyczny w (…) wyjaśnił, że Centrum Usług Społecznych (…) powołane Uchwałą nr (…) Rady Miejskiej (…) z (…) r. nie otrzyma nowego numeru REGON.

Bowiem zgodnie z § 12 ust. 7 pkt 1 lit. f rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 listopada 2015 r. w sprawie sposobu i metodologii prowadzenia i aktualizacji krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej, wzorów wniosków, ankiet i zaświadczeń, w przypadku przekształcenia samorządowej jednostki organizacyjnej w inną samorządową jednostkę organizacyjną nie jest nadawany nowy numer REGON.

Pytanie

Czy z dniem (…) r. należy wystąpić do urzędu skarbowego wg właściwości miejscowej (Urząd Skarbowy) o nadanie numeru NIP dla Centrum Usług Społecznych jako nowej jednostki?

Państwa stanowisko w sprawie

Na mocy Uchwały (…) z dnia (…) r. w sprawie utworzenia jednostki budżetowej - Centrum Usług Społecznych (…) poprzez przekształcenie jednostki budżetowej - Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej (…) oraz połączenia utworzonego Centrum Usług Społecznych (…) z jednostką budżetową – (…) z dniem (…) r. poprzez przekształcenie Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej (…) tworzy się jednostkę budżetową pod nazwą Centrum Usług Społecznych (…). Mienie Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej(…) staje się mieniem Centrum Usług Społecznych (…).

Uchwała została podjęta na podstawie art. 8 ust. 1, art. 9 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o realizowaniu usług społecznych przez centrum usług społecznych.

Jak wynika z treści tej uchwały utworzenie tej jednostki nastąpi poprzez przekształcenie Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej (…). Oznacza to, że Centrum Usług Społecznych (…), z chwilą jego utworzenia, będzie następcą prawnym Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej (…). Mienie Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej(…) stanie się mieniem Centrum Usług Społecznych (…). Pracownicy Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej (…) staną się pracownikami Centrum Usług Społecznych (…). Podkreślenia wymaga fakt, iż zmianie nie ulegnie forma prawna jednostki, jak również nie nastąpi zamknięcie ksiąg rachunkowych na dzień (…) r. Centrum Usług Społecznych (…) utworzone zostanie tylko dla Gminy (…) (jednej gminy).

Urząd Statystyczny w (…) wyjaśnił, że Centrum Usług Społecznych w (…) powołane Uchwałą nr (…) (…)r. nie otrzyma nowego numeru REGON.

Bowiem zgodnie z § 12 ust. 7 pkt 1 lit. f rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 listopada 2015 r. w sprawie sposobu i metodologii prowadzenia i aktualizacji krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej, wzorów wniosków, ankiet i zaświadczeń, w przypadku przekształcenia samorządowej jednostki organizacyjnej w inną samorządową jednostkę organizacyjną nie jest nadawany nowy numer REGON.

W związku z przytoczonymi okolicznościami, Wnioskodawca uważa, że powyższa sytuacja nie obliguje do ubiegania się o nadanie nowego numeru NIP, a jedynie koniecznym będzie złożenie zgłoszenia aktualizacyjnego dane w ramach formularza NIP-2.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Artykuł 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 375), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o NIP”, określa:

Ustawa określa:

1.zasady ewidencji:

a)podatników,

b)płatników podatków,

c)płatników składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenia zdrowotne, zwanych dalej „płatnikami składek ubezpieczeniowych”;

2.zasady i tryb nadawania numeru identyfikacji podatkowej, zwanego dalej „NIP”;

3.zasady posługiwania się identyfikatorem podatkowym..

Stosownie do treści art. 2 ust. 1-3 ustawy:

1.Osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu.

2.Obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, oraz płatnicy podatków.

3.Obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają także podmioty będące, na podstawie odrębnych ustaw, płatnikami składek ubezpieczeniowych.

Na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy:

Identyfikatorem podatkowym jest:

1.numer PESEL – w przypadku podatników będących osobami fizycznymi niebędących zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług lub nieprowadzących działalności gospodarczej;

2.NIP – w przypadku pozostałych podmiotów podlegających obowiązkowi ewidencyjnemu, o którym mowa w art. 2.

Powyższe oznacza, że każdy podmiot, który należy do jednej z ww. kategorii, jest obowiązany do złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego. Obowiązek dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego dotyczy podmiotów, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami lub płatnikami podatków. Obowiązek ewidencyjny obejmuje również co do zasady podmioty korzystające w całości lub w części ze zwolnień podatkowych, bowiem posiadają one status podatników.

Jak stanowi art. 5 ust. 1 ustawy:

Podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2a, są obowiązani do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego albo organu właściwego na podstawie odrębnych przepisów. Zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy:

Podatnicy podatku od towarów i usług lub podatku akcyzowego są obowiązani dokonać zgłoszenia identyfikacyjnego przed dokonaniem pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu jednym z tych podatków, z tym że osoby fizyczne są obowiązane dokonać zgłoszenia identyfikacyjnego tylko w przypadku dokonywania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2023 r. poz. 1542, 1598 i 1723). Zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się niezależnie od zgłoszenia rejestracyjnego.

Jak stanowi art. 6 ust. 1a ustawy:

Podatnicy, z wyłączeniem podatników, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1, oraz płatnicy podatków podlegający obowiązkowi ewidencyjnemu są obowiązani dokonać zgłoszenia identyfikacyjnego nie później niż w terminie przewidzianym do złożenia pierwszej deklaracji, zeznania, informacji bądź oświadczenia albo wraz z dokonaniem pierwszej wpłaty podatku lub zaliczki na podatek.

Na mocy art. 6 ust. 10 ustawy:

Płatnicy składek ubezpieczeniowych, niepodlegający obowiązkowi ewidencyjnemu jako podatnicy ani jako płatnicy podatków, dokonują zgłoszenia identyfikacyjnego nie później niż w terminach przewidzianych w odrębnych przepisach dotyczących terminów zgłaszania do ubezpieczeń społecznych lub ubezpieczenia zdrowotnego.

Na mocy przepisu art. 8a ust. 1 ustawy:

Nadanie NIP następuje przy użyciu Centralnego Rejestru Podmiotów - Krajowej Ewidencji Podatników, zwanego dalej „CRP KEP”, po dokonaniu zgłoszenia identyfikacyjnego.

Z kolei, w myśl art. 8c ust. 1 pkt 3 ustawy:

Naczelnik urzędu skarbowego wydaje decyzję o odmowie nadania NIP w przypadku gdy podmiotowi został nadany NIP.

Natomiast jak stanowi art. 8c ust. 2 pkt 1 ustawy:

Naczelnik urzędu skarbowego unieważnia z urzędu, w drodze decyzji, NIP nadany podmiotowi, w przypadku wielokrotnego nadania NIP, biorąc pod uwagę interes prawny i gospodarczy podmiotu.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy

Podmioty, o których mowa w art. 6 ust. 1, 1a i 10, oraz zarządca sukcesyjny mają obowiązek aktualizowania danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym przez dokonanie zgłoszenia aktualizacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego, nie później niż w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana danych. W okresie od dnia śmierci przedsiębiorcy do dnia ustanowienia zarządu sukcesyjnego albo wygaśnięcia uprawnienia do powołania zarządcy sukcesyjnego, a także w okresie od dnia, w którym zarządca sukcesyjny przestał pełnić tę funkcję, do dnia powołania kolejnego zarządcy sukcesyjnego albo wygaśnięcia zarządu sukcesyjnego obowiązek aktualizowania danych za przedsiębiorstwo w spadku wykonują osoby, o których mowa w art. 14 ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i innych ułatwieniach związanych z sukcesją przedsiębiorstw (Dz.U. z 2021 r. poz. 170), dokonujące czynności, o których mowa w art. 13 tej ustawy. Podmioty wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego dokonują zgłoszenia aktualizacyjnego wyłącznie w zakresie danych uzupełniających wskazanych w art. 5 ust. 2b pkt 2.

Z ww. przepisów wynika, że podatnicy oraz płatnicy podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu. Podmioty te są zobowiązane do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego do właściwego organu. Każdy podmiot, który należy do jednej z ww. kategorii, jest obowiązany do złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego. Należy podkreślić również, że nie jest prawnie dopuszczalna sytuacja nadania jednego NIP dwóm podmiotom, jak również posługiwania się numerem identyfikacji podatkowej nadanym innemu podmiotowi. Numer identyfikacji podatkowej nie może być używany w oderwaniu od nazwy podmiotu, która występuje w decyzji administracyjnej o nadaniu NIP.

W związku z powyższym numer NIP nadany może być wyłącznie podatnikowi lub płatnikowi w przypadku, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, przy czym podatnik może posiadać tylko jeden numer NIP.

W obowiązującym stanie prawnym sukcesję numeru identyfikacji podatkowej regulują przepisy ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy:

NIP nadany podatnikowi nie przechodzi na następcę prawnego, z wyjątkiem:

1.przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa lub przedsiębiorstwa komunalnego w jednoosobową spółkę gminy;

2.przekształcenia spółki cywilnej w spółkę handlową lub spółki handlowej w inną spółkę handlową;

3.przekształcenia stowarzyszenia zwykłego w stowarzyszenie.

W świetle art. 12 ust. 2 ustawy:

W przypadku zgonu lub ustania bytu prawnego podatnika nadany NIP wygasa, z wyjątkiem przypadków wymienionych w ust. 1-1b.

Poza wymienionymi wyjątkami, na każdym nowopowstałym podmiocie, który na podstawie odrębnych ustaw posiada status podatnika, ciąży obowiązek ewidencyjny, tj. obowiązek dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego, na podstawie którego zostanie nadany NIP.

Z opisu sprawy wynika, że Rada Miejska (…) podjęła (…) r. Uchwałę nr (…) w sprawie utworzenia jednostki budżetowej – Centrum Usług Społecznych (…) poprzez przekształcenie jednostki budżetowej – Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej (…) oraz połączenia utworzonego Centrum Usług Społecznych (…) z jednostką budżetową (…). W wyniku przeprowadzenia procesu przekształcenia nie ulega zmianie forma, Centrum Usług Społecznych również będzie jednostką budżetową. Ponadto na dzień (…) r. nie dokona się zamknięcia ksiąg rachunkowych, jak również nie ulegnie zmianie rodzaj i zakres prowadzonej działalności. Mienie Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej stanie się mieniem Centrum Usług Społecznych. W ramach przekształcenia wszyscy pracownicy Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej staną się od (…) r. pracownikami Centrum Usług Społecznych. Urząd Statystyczny w (…) wyjaśnił, że Centrum Usług Społecznych (…)nie otrzyma nowego numeru REGON, bowiem zgodnie z § 12 ust. 7 pkt 1 lit. f rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 listopada 2015 r. w sprawie sposobu i metodologii prowadzenia i aktualizacji krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej, wzorów wniosków, ankiet i zaświadczeń, w przypadku przekształcenia samorządowej jednostki organizacyjnej w inną samorządową jednostkę organizacyjną nie jest nadawany nowy numer REGON.

Na podstawie art. 1 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o realizowaniu usług społecznych przez centrum usług społecznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1818):

Ustawa określa:

1.zasady przyjmowania przez gminę programów usług społecznych;

2.zasady tworzenia, zadania, organizację oraz zasady działania centrum usług społecznych, zwanego dalej „centrum”;

3.zasady realizowania programów usług społecznych przez centrum.

Na mocy art. 4 ust. 1 i 2 ustawy o realizowaniu usług społecznych:

1.Rada gminy może przyjąć, w drodze uchwały, program usług społecznych, określający usługi społeczne wynikające z potrzeb wspólnoty samorządowej.

2.Uchwała, o której mowa w ust. 1, stanowi akt prawa miejscowego.

W myśl art. 8 ustawy o realizowaniu usług społecznych:

1.W celu zaspokajania potrzeb wspólnoty samorządowej w zakresie określonych usług społecznych oraz koordynacji tych usług gmina może utworzyć jednostkę organizacyjną - centrum.

2.Centrum jest jednostką budżetową.

3.Utworzenie i prowadzenie centrum należy do zadań własnych gminy o charakterze fakultatywnym.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o realizowaniu usług społecznych:

Centrum może zostać utworzone dla:

1.jednej gminy;

2.co najmniej dwóch gmin.

Na mocy art. 9 ust. 2 ustawy o realizowaniu usług społecznych:

W przypadku, o którym mowa w ust. 1:

1.pkt 1 – centrum tworzy się przez przekształcenie funkcjonującego w gminie ośrodka pomocy społecznej w centrum;

2.pkt 2 – centrum tworzy się przez utworzenie w jednej z gmin nowej jednostki organizacyjnej, odrębnej od funkcjonującego w tej gminie ośrodka pomocy społecznej..

Jak stanowi art. 9 ust. 5 ustawy o realizowaniu usług społecznych

W przypadku przekształcenia, o którym mowa w ust. 2 pkt 1 oraz ust. 3 pkt 1, stosuje się przepisy art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz.U. z 2019 r. poz. 1040, 1043 i 1495).

Zgodnie z art. 9 ust. 6 ustawy o realizowaniu usług społecznych:

W okresie 2 lat od dnia przekształcenia, o którym mowa w ust. 2 pkt 1 oraz ust. 3 pkt 1, stosuje się postanowienia układu zbiorowego, w stosunku do osób, które były nim objęte przed przekształceniem, o którym mowa w ust. 2 pkt 1 oraz ust. 3 pkt 1. Postanowienia tego układu stosuje się w brzmieniu obowiązującym w dniu przekształcenia ośrodka pomocy społecznej w centrum. Centrum może stosować do tych osób korzystniejsze warunki niż wynikające z dotychczasowego układu. Przepisy art. 2418 § 2 i 4 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy stosuje się odpowiednio.

Stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy o realizowaniu usług społecznych:

Warunkiem utworzenia centrum, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 1 - jest przekazanie do realizacji centrum wszystkich zadań, w tym usług społecznych, realizowanych dotychczas przez ośrodek pomocy społecznej oraz wybranych i nierealizowanych przez ośrodek pomocy społecznej do dnia utworzenia centrum usług społecznych z co najmniej dwóch zakresów, o których mowa w art. 2 ust. 1.

Jak stanowi art. 12 ustawy o realizowaniu usług społecznych:

Rodzaj i zakres zadań, w tym usług społecznych, przekazanych do realizacji centrum oraz szczegółową organizację centrum określa statut centrum nadany przez radę gminy w drodze uchwały.

Na podstawie art. 17 ustawy o realizowaniu usług społecznych:

Dyrektor centrum, o którym mowa w art. 9 ust. 2 pkt 1 oraz ust. 3 pkt 1, wykonuje uprawnienia i obowiązki kierownika ośrodka pomocy społecznej określone w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej oraz w innych przepisach określających zasady realizowania zadań przekazanych do realizacji centrum.

W myśl art. 231 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1465 ze zm.):

W razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy, z zastrzeżeniem przepisów § 5.

Na mocy art. 12 ust. 2 pkt 2 i 4 ustawy z 29 września 1994 o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 120 ze zm.):

Księgi rachunkowe zamyka się, z zastrzeżeniem ust. 3-3d:

-na dzień zakończenia działalności jednostki, w tym również jej sprzedaży, zakończenia likwidacji lub postępowania upadłościowego, o ile nie nastąpiło jego umorzenie,

-w jednostce przejmowanej na dzień połączenia związanego z przejęciem jednostki przez inną jednostkę, to jest na dzień wpisu do rejestru tego połączenia.

Z powyższego wynika, że w związku z przekształceniem funkcjonującego w gminie ośrodka pomocy społecznej na podstawie przepisów ustawy o realizowaniu usług społecznych powstaje centrum usług społecznych. Uchwałą Rady Miejskiej (…)(…) r. Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w (…) zostanie przekształcony w Centrum Usług Społecznych w (…). Tym samym Centrum Usług Społecznych przejmie prawa i obowiązki dotychczasowego Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej. Mienie Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej stanie się mieniem Centrum Usług Społecznych. W ramach przekształcenia wszyscy pracownicy Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej staną się pracownikami Centrum Usług Społecznych.

Są to zmiany wynikające wprost z przepisów prawa i przekształcenie następuje przez „stanie się” jednostki dotychczasowej nową jednostką. Zatem mamy tutaj do czynienia nie z przekształceniem się Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w wyniku jego autonomicznego działania czy też autonomicznego działania organu samorządowego, któremu ten ośrodek pomocy społecznej podlega, lecz z przekształceniem, które narzuca nowe ramy prawne dla działania Centrum Usług Społecznych. Dlatego też na gruncie ustawy o NIP – mając na uwadze ww. przepisy regulujące kwestie tego typu jednostek – nie mamy do czynienia z przekształceniem jednego podmiotu w inny, ale ze zmianą otoczenia prawnego, na podstawie którego jednostka ta funkcjonuje. W konsekwencji należy uznać, że przepisy w zakresie ewidencji i identyfikacji podatników i płatników nie przewidują obowiązku uzyskania nowego numeru NIP przez Centrum Usług Społecznych w (…). Na gruncie prawa podatkowego Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, który stał się Centrum Usług Społecznych, pozostają tymi samymi podmiotami.

Mając na uwadze powyższe w tej sytuacji nie będą mieli Państwo obowiązku wystąpienia o nowy numer identyfikacji podatkowej. Natomiast będą Państwo zobowiązani do dokonania zgłoszenia aktualizacyjnego NIP-2, gdyż dane objęte zgłoszeniem uległy zmianie, tj. nazwy jednostki (ewentualnie również inne dane nie wskazane we wniosku).

Tym samym, Państwa stanowisko, w myśl którego uważają Państwo, że nie są Państwo zobligowani do ubiegania się o nadanie nowego numeru NIP, a jedynie koniecznym będzie złożenia zgłoszenia aktualizacyjnego dane w ramach formularza NIP-2, należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Państwa. Z powyższych przepisów wynika, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, tj. nie przeprowadza dowodów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1.z zastosowaniem art. 119a;

2.w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00