Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 15 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.587.2024.2.DS

Możliwość skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 sierpnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 19 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy. Uzupełniła go Pani pismem z 19 sierpnia 2024 r. (wpływ 22 sierpnia 2024 r.) oraz – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 3 i 9 października 2024 r. (wpływ 9 października 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą od 3 czerwca 2024 r. – kod PKD: 71.20.B – pozostałe badania i analizy techniczne.

W ramach pracy wykonuje Pani wyłącznie analizy techniczne, tj. wykonuje Pani audyty energetyczne z wizją lokalną budynku oraz sporządza Pani świadectwa energetyczne.

Posiada Pani uprawnienia do wykonywania audytów oraz świadectw charakterystyki energetycznej wydane przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii (numer wpisu (…)).

Jest Pani czynnym płatnikiem VAT.

Wykonywanie Audytów energetycznych oraz sporządzanie świadectw charakterystyki energetycznej polegają na:

-wizji lokalnej, sprawdzeniu stanu rzeczywistego, pozyskaniu dokumentacji oraz informacji technicznych dla danego budynku oraz instalacji CO i CWU,

-zrobieniu szczegółowych obliczeń i przedstawieniu zaleceń modernizacyjnych w celu doprowadzenia budynku do poprawnych parametrów, zgodnych z dzisiejszymi normami.

Zalecenia te mają charakter nakazowy (rozwiązania wybrane przez audytora takie, aby osiągnąć wymagany cel – dostosowany do określonych przepisów lub dzisiejszych norm).

Nie jest to w żadnym wypadku doradztwo.

Doprecyzowanie i uzupełnienie opisu sprawy

Na pytanie o treści: „Czy jest Pani czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług? Jeśli tak, to od kiedy i z tytułu prowadzenia jakiej działalności?”, odpowiedziała Pani, że: „Jestem czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług od 2024-06-03 z tytułu JDG wykonującej audyty energetyczne oraz świadectwa charakterystyk energetycznych. 71.20.B Pozostałe badania i analizy techniczne”.

Na pytanie o treści: „Czy oprócz analiz technicznych, tj. wykonywania audytów energetycznych z wizją lokalną budynków oraz sporządzania świadectw energetycznych, będących przedmiotem wniosku, będzie Pani dokonywała również dostawy towarów bądź świadczyła usługi wymienione w art. 113 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.)? Jeżeli tak, to prosimy wskazać, jakie to będą towary lub usługi?”, odpowiedziała Pani, że: „Nie będę”.

Na pytanie o treści: „Czy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy/będzie Pani świadczyć usługi doradztwa? Prosimy o informację, czy czynności wykonywane przez Panią w ramach prowadzonej działalności gospodarczej polegają/będą polegać na udzielaniu „porad, opinii i wyjaśnień” charakterystycznych dla usług doradztwa”, odpowiedziała Pani, że: „W ramach świadczonych przeze mnie usług, nie udzielam porad, jedynie po wykonaniu audytu przedstawiam wyniki z audytu energetycznego razem z zaleceniami modernizacji, które wynikają z programu. Z mojej strony nie ma żadnego doradztwa”.

Na pytanie o treści: „Czy prowadziła Pani wcześniej jakąkolwiek działalność gospodarczą? Jeśli tak, to prosimy wskazać:

a) kiedy i jaką działalność Pani prowadziła (PKD)?

b) czy korzystała Pani ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy? Jeśli tak, prosimy wskazać kiedy i dlaczego?

c) czy utraciła Pani prawo do ww. zwolnienia lub z tego zwolnienia zrezygnowała? Jeśli tak, prosimy wskazać datę, kiedy utraciła Pani prawo do ww. zwolnienia lub datę, kiedy Pani z ww. zwolnienia zrezygnowała”,

odpowiedziała Pani, że: „Nie prowadziłam”.

Na pytanie o treści: „Czy przewidywana przez Panią wartość sprzedaży dokonywanej przez Panią nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym 2024, kwoty 200.000 zł?”, odpowiedziała Pani, że: „Wartość sprzedaży dokonywanej przez mnie nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym 2024, kwoty 200.000 zł”.

Pytanie

Czy związku z przedstawionym wyżej stanem faktycznym może Pani być zwolniona z obowiązku opłacania podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy o VAT?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem, przy wykonywaniu audytów energetycznych oraz sporządzaniu świadectw charakterystyk energetycznych może Pani być zwolniona od podatku VAT do kwoty 200 000 zł w skali roku, zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Wykonanie audytu oraz świadectwa charakterystyki energetycznej nie znajdują się w katalogu czynności wykluczających skorzystanie ze zwolnienia z art. 113 ust. 13 ustawy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle art. 96 ust. 1 ustawy:

Podmioty, o których mowa w art. 15 i art. 15a, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

W oparciu o art. 96 ust. 3 ustawy:

Podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Stosownie do art. 96 ust. 4 ustawy:

Naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako „podatnika VAT czynnego”, a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika VAT zwolnionego”, i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.

Według art. 96 ust. 5 ustawy:

Jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni – do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:

1) przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 2a i 4-41 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;

2) przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;

3) przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia, z zastrzeżeniem pkt 4;

4) przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9, od pierwszej wykonanej czynności.

Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Zatem, rejestracji należy dokonać przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 ustawy, przy czym przepis nie określa, jak wcześnie rejestracja powinna nastąpić. Natomiast powinna ona nastąpić najpóźniej w dniu poprzedzającym dokonanie pierwszej czynności opodatkowanej.

Rejestracja następuje więc w momencie zgłoszenia rejestracyjnego, tj. złożenia w urzędzie skarbowym druku VAT-R. Z tym momentem podmiot uzyskuje formalne znamiona statusu podatnika podatku od towarów i usług.

Na mocy art. 96 ust. 10 ustawy:

Podatnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, u których następnie sprzedaż została zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub którzy następnie zgłosili, że będą wykonywać wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43, pozostają w rejestrze jako podatnicy VAT zwolnieni.

Na podstawie art. 96 ust. 12 ustawy:

Jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym ulegną zmianie, podatnik jest obowiązany zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana. Obowiązek ten nie dotyczy przypadków, gdy następuje wyłącznie zmiana danych objętych obowiązkiem aktualizacji na podstawie ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. Zdanie drugie nie ma zastosowania w przypadku, gdy zgłaszana zmiana powoduje zmianę właściwości organu podatkowego.

Zauważenia wymaga, że ustawodawca przewiduje zwolnienie od podatku VAT dla określonej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.

Według art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Natomiast, na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;

1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a) transakcji związanych z nieruchomościami,

b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c) usług ubezpieczeniowych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Jak wynika z art. 113 ust. 4 ustawy:

Podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 pod warunkiem zawiadomienia na piśmie o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, a w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, którzy chcą zrezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności – przed dniem wykonania tej czynności.

Jak stanowi art. 113 ust. 5 ustawy:

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Stosownie do art. 113 ust. 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy:

Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

W myśl art. 113 ust. 11 ustawy:

Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Zaznaczyć należy, że podatnik ma prawo powrócić do zwolnienia z art. 113 ustawy w trakcie roku podatkowego, pod warunkiem, że minął rok od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub z niego zrezygnował oraz w poprzednim i bieżącym roku nie przekroczył kwoty, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy. Powrót do zwolnienia może nastąpić od początku danego miesiąca.

Natomiast w myśl art. 113 ust. 13 ustawy:

Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1) dokonujących dostaw:

a) towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b) towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

- energii elektrycznej (CN 2716 00 00),

- wyrobów tytoniowych,

- samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c) budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d) terenów budowlanych,

e) nowych środków transportu,

f) następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

- preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),

- komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),

- urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),

- maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

g) hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:

- pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),

- motocykli (PKWiU ex 45.4);

2) świadczących usługi:

a) prawnicze,

b) w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c) jubilerskie,

d) ściągania długów, w tym factoringu;

3) nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Podatnik może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie i według zasad określonych przepisami art. 113 ust. 1-12 ustawy pod warunkiem, że nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.

W opisie sprawy wskazała Pani, że:

- prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą od 3 czerwca 2024 r. – kod PKD: 71.20.B – pozostałe badania i analizy techniczne;

- w ramach pracy wykonuje Pani wyłącznie analizy techniczne, tj. wykonuje Pani audyty energetyczne z wizją lokalną budynku oraz sporządza Pani świadectwa energetyczne;

- posiada Pani uprawnienia do wykonywania audytów oraz świadectw charakterystyki energetycznej wydane przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii (numer wpisu (…));

- jest Pani czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług od 3 czerwca 2024 r. z tytułu JDG wykonującej audyty energetyczne oraz świadectwa charakterystyk energetycznych. 71.20.B – pozostałe badania i analizy techniczne;

- oprócz analiz technicznych, tj. wykonywania audytów energetycznych z wizją lokalną budynków oraz sporządzania świadectw energetycznych, nie będzie Pani dokonywała dostawy towarów bądź świadczyła usługi wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy;

- z Pani strony nie ma żadnego doradztwa, nie jest to w żadnym wypadku doradztwo;

- nie prowadziła Pani wcześniej jakiejkolwiek działalność gospodarczej;

- wartość sprzedaży dokonywanej przez Panią nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym 2024, kwoty 200.000 zł.

Pani wątpliwości dotyczą ustalenia, czy w przedstawionym stanie faktycznym może Pani być zwolniona z opłacenia podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy.

W tym miejscu należy wskazać, że jak wynika z przywołanych powyżej przepisów, co do zasady podatnik, który nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy, a wartość sprzedaży w danym roku nie przekroczyła kwoty 200.000 zł, może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.

Natomiast podatnik, który utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ma prawo powrócić do zwolnienia z art. 113 ust. 1 ustawy w trakcie roku podatkowego, pod warunkiem, że:

·minął rok od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub z niego zrezygnował;

·w poprzednim roku podatkowym wartość sprzedaży nie przekroczyła u niego kwoty 200 000 zł;

·nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.

Powrót do zwolnienia może nastąpić od początku danego miesiąca.

Mając zatem na uwadze okoliczności sprawy i obowiązujące przepisy prawa należy stwierdzić, że mimo, iż – jak Pani wskazała – nie będzie Pani dokonywała dostawy towarów bądź świadczyła usług wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy, świadczone przez Panią usługi nie są w żadnym wypadku doradztwem, a przewidywana przez Panią wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym 2024, kwoty określonej w art. 113 ust. 1 ustawy, tj. 200.000 zł, to zarejestrowała się Pani od 3 czerwca 2024 r. jako czynny podatnik podatku VAT.

Zatem nie minął rok od końca roku, w którym zrezygnowała Pani ze zwolnienia podmiotowego (poprzez zarejestrowanie się jako czynny podatnik VAT). W konsekwencji, nie spełnia Pani wszystkich wskazanych wyżej warunków, aby ponownie skorzystać ze zwolnienia.

Podsumowanie

W związku z przedstawionym stanem faktycznym nie może Pani obecnie skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy. Prawodo skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 ustawy, przysługiwać będzie Pani począwszy od 1 stycznia 2026 r., o ile wartość sprzedaży w roku podatkowym 2025 nie przekroczy kwoty 200.000 zł oraz nie będzie Pani wykonywać czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.

Pani stanowisko uznałem za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku – sformułowanego przez Panią pytania. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00