Artykuł
infrastruktura
Przesunięcia w Kolei plus
Po weryfikacji programu wiadomo już, że nie wszystkie pomysły na budowę nowych lokalnych linii zostaną zrealizowane
Po niemal pięciu latach od przyjęcia przez poprzedni rząd programu „Kolej plus” na razie nie wdrożono żadnego z 35 zwycięskich projektów. Nowe władze zleciły audyt inwestycji, a po zakończonej weryfikacji jest już pewne, że nie wszystkie pomysły na nowe odcinki linii kolejowych zostaną zrealizowane.
Nie będzie realizowana 38-kilometowa linia Konin– Turek. – To przykład inwestycji, której koszty zostały źle oszacowane. Ostatecznie wzrosły dwukrotnie – do ok. 1,2 mld zł. Ta linia nie ma uzasadnienia z punktu widzenia spodziewanych potoków pasażerskich. Nie ma też uzasadnienia od strony społecznej, bo mocno ingerowałaby w tkankę zabudowy – mówił posłom pod koniec zeszłego tygodnia wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. We wstępnym projekcie inwestycji zakładano, że wystarczy 30-metrowy most nad Wartą. Na kolejnych etapach prac okazało się jednak, że przeprawa musi zostać poprowadzona także nad terenami zalewowymi. To oznaczałoby konieczność wydłużenia jej do 600 m, co przekłada się na wzrost kosztów z kilkudziesięciu do kilkuset milionów złotych. Resort infrastruktury ustalił z