Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2024-10-23

Informacja publiczna i nadużywanie prawa do niej – przegląd najnowszego orzecznictwa sądów administracyjnych

Spory dotyczące dostępu do informacji publicznej często znajdują finał w sądach administracyjnych. To m.in. skutek tego, że licząca prawie ćwierć wieku ustawa o dostępie do informacji publicznej nie była zasadniczo nowelizowana i w rezultacie zdecydowanie nie odpowiada już realiom, w jakim obecnie rozpoznawane są wnioski. Prawo dostępu do informacji publicznej stało się wręcz wybitnie kazuistyczne – konieczne jest śledzenie orzecznictwa z tej dziedziny. W analizie wyroków podmioty stosujące przepisy ustawy poszukują odpowiedzi na nurtujące je wątpliwości. Poniżej prezentujemy wybrane tegoroczne najciekawsze stanowiska sądów odnoszące się do prawa dostępu do informacji publicznej, w tym w szczególności Naczelnego Sądu Administracyjnego na temat nadużywania tego prawa.

Żądający stworzenia informacji przetworzonej musi wykazać, że wymaga tego interes publiczny

► Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 16 kwietnia 2024 r., sygn. akt III OSK 4125/21

► Sentencja. „Ustawodawca w art. 3 ust. 1 pkt 1 u.d.i.p. [ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 902) ‒ red.] powiązał prawo dostępu do informacji publicznej przetworzonej z istnieniem po stronie wnioskodawcy przesłanki szczególnie istotnego interesu publicznego. (…) Informacja przetworzona stanowi bowiem «nową informację» utworzoną specjalnie dla wnioskodawcy. Oznacza to zaangażowane sił i środków podmiotu, do którego wpłynął wniosek do działań, które są niejako poza jego zwykłą działalnością. Stąd w sytuacji gdy podmiot zobowiązany ma stworzyć nową informację wedle wymogów, jakie postawił wnioskodawca we wniosku, ustawodawca w art. 3 ust. 1 pkt 1 u.d.i.p. wskazał, że podmiot, który żąda informacji przetworzonej jest zobowiązany do wykazania, iż jej udostępnienie jest konieczne dla realizacji szczególnego interesu społecznego”.

► Osoba prywatna (dalej: wnioskodawczyni) wystąpiła z wnioskiem do okręgowego inspektoratu pracy o udostępnienie informacji publicznej o:

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00