Interpretacja indywidualna z dnia 10 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.501.2024.1.MR1
Ustalenie czy Spółka będzie uprawniona do redukowania dostępnego aktywa B+R o kwotę dokonanego odliczenia zaliczek PIT.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia czy Spółka będzie uprawniona do redukowania dostępnego aktywa B+R z art. 18d ust. 8 Ustawy o CIT o kwotę wskazaną w art. 18db ust. 1 Ustawy o CIT, czyli o kwotę dokonanego odliczenia zaliczek PIT - jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 4 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie rozliczenia nieodliczonych kosztów kwalifikowanych przysługujących w ramach ulgi B+R.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
A. sp. z o.o. (dalej: „Spółka”, „A.”) jest częścią globalnej grupy B. specjalizującej się w handlu detalicznym online oraz w technologii związanej z e-handlem. Grupa B. opracowuje i wprowadza innowacje w branży e-commerce, które wykorzystują zaawansowane technologie, w tym sztuczną inteligencję, robotykę i analizę danych aby zrewolucjonizować sposób robienia zakupów spożywczych online.
W ramach działalności w Polsce Spółka zajmuje się prowadzeniem prac badawczo-rozwojowych (dalej: „Prace B+R”), w zakresie tworzenia i ulepszania innowacyjnych rozwiązań, które znajdują zastosowanie w jej codziennej działalności. Ponadto prace badawczo-rozwojowe Spółki skupiają się na rozwijaniu platformy (…) (…) wykorzystywanej na potrzeby własne w ramach grupy B., jak również sprzedaży dostępu podmiotom trzecim do platformy (…) (…). Projekty te obejmują tworzenie nowych oraz rozwijanie i/lub znaczące modyfikowanie istniejących produktów, procesów, usług, technologii.
Spółka realizuje projekty w zakresie wielu obszarów tematycznych, w tym Projekty B+R, jak również projekty o innym charakterze. Na potrzeby każdego z projektów zaangażowani są pracownicy, którzy ewidencjonują czas pracy w odpowiednich systemach wewnętrznych Spółki. Ewidencjonowanie przez pracowników Spółki, w tym Specjalistów B+R czasu pracy w systemach pozwala na ustalenie poziomu zaangażowania pracowników w Działalność B+R Spółki.
Spółka korzysta z odliczenia, o którym mowa w art. 18d Ustawy o CIT.
W celu realizacji Działalności B+R Spółka zatrudnia(ła) i będzie zatrudniać w przyszłości specjalistów (którzy w ramach ogólnego czasu pracy, ponad 50% będą przeznaczać na działalność badawczo-rozwojową) na podstawie umów o pracę, umowy o dzieło i/lub umowy zlecenie (dalej: „Specjaliści B+R”). W związku z tym Spółka odprowadza(ła) i będzie odprowadzać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych dla tych specjalistów zgodnie z art. 31a-31c, art. 32, art. 38 oraz art. 41 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2024 r. poz. 226, ze zm., dalej: „Ustawa o PIT”) i w konsekwencji była, jest oraz będzie zobowiązana do obliczania i pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz zryczałtowanego podatku, wskazanych w art. 18db ust. 2 Ustawy o CIT, na zasadach wynikających z przepisów Ustawy o PIT (dalej: „Zaliczki PIT”). Spółka składa(ła) i zamierza składać deklarację PIT-4R, jednocześnie należy zaznaczyć, że rok podatkowy nie jest tożsamy z rokiem kalendarzowym i trwa od 1 grudnia do 30 listopada.
Spółka dysponuje (i zamierza powiększyć dysponowaną dotychczas) wysokością kosztów kwalifikowanych do Ulgi B+R pozostających do odliczenia w latach kolejnych, zgodnie z art. 18d ust. 8 Ustawy o CIT (dalej: „Aktywo B+R”). Ponadto, Spółka zakłada, że może generować Aktywo B+R również w przyszłych latach podatkowych. Z tego względu, Spółka zamierza korzystać z odliczenia, o którym mowa w art. 18db Ustawy o CIT (dalej: „Ulga na Innowacyjnych Pracowników”, „Ulga IP”).
Spółka wskazuje ponadto, iż:
1.spełnia oraz będzie spełniać wszystkie warunki do korzystania z Ulgi B+R wskazane w art. 18d-e Ustawy o CIT i dokonuje (oraz zamierza dokonać w przyszłości) odliczenia tej ulgi spełniając wszystkie ustawowe wymogi związane z rozliczeniem przedmiotowego mechanizmu;
2.Zaliczki PIT pobrane od dochodu (przychodu) osób fizycznych będących Specjalistami B+R pochodzą z tytułu:
a.stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy oraz wypłacanego przez podatnika zasiłku pieniężnego z ubezpieczenia społecznego;
b.wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło;
c.praw autorskich (jeśli dotyczy);
3.przez osoby fizyczne rozumie osoby fizyczne bezpośrednio zaangażowane w działalność badawczo-rozwojową, których czas:
a.pracy przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostający w ogólnym czasie pracy w danym miesiącu wynosi co najmniej 50% (w rozumieniu przepisów prawa pracy); lub
b.przeznaczony na wykonanie usługi w zakresie działalności badawczo-rozwojowej na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło w danym miesiącu, pozostający w całości czasu przeznaczonego na wykonanie usługi wynosi co najmniej 50%;
4.nie jest i nie zamierza być zakładem pracy chronionej, zatrudniającym osoby niepełnosprawne;
5.nie utraciła statusu zakładu pracy chronionej w okresie ostatnich 5 lat;
6.nie przysługuje jej zwrot podatkowy z tytułu poniesienia straty lub osiągnięcia dochodu niższego niż kwota przysługującego jej odliczenia w pierwszym roku prowadzenia działalności gospodarczej;
7.Spółka nie uzyskuje oraz nie planuje uzyskiwać przychodów z zysków kapitałowych, a w razie ich potencjalnego uzyskania nie zamierza korzystać z odliczenia w ramach tzw. Ulgi na Innowacyjnych Pracowników (która została określona w art. 18db Ustawy o CIT) w stosunku do tych przychodów.
Wniosek ma na celu potwierdzenie stanowiska Wnioskodawcy wskazanego w zaprezentowanych pytaniach odnoszących się do opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego na gruncie przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2024 r.
Pytanie
Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Spółka będzie uprawniona do redukowania dostępnego aktywa B+R z art. 18d ust. 8 Ustawy o CIT o kwotę wskazaną w art. 18db ust. 1 Ustawy o CIT, czyli o kwotę dokonanego odliczenia zaliczek PIT?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym Spółka będzie uprawniona do redukowania dostępnego aktywa B+R z art. 18d ust. 8 Ustawy o CIT o kwotę wskazaną w art. 18db ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 2805, dalej: „ustawa CIT”), czyli o kwotę dokonanego odliczenia zaliczek PIT.
Przepisy odnośnie Ulgi na działalność badawczo-rozwojową oraz ulgi na Innowacyjnych Pracowników
Zgodnie z art. 4a pkt 26 Ustawy o CIT, działalność badawczo-rozwojowa oznacza działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.
Zgodnie z art. 18d ust. 1 Ustawy o CIT, podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 Ustawy o CIT, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową (dalej: „koszty kwalifikowane”). Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
Zgodnie z art. 18d ust. 8 i 9 Ustawy o CIT, odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia. Dokonując odliczenia, o którym mowa w zdaniu drugim, uwzględnia się kwoty pomniejszeń, o których mowa w art. 18db ust. 1 Ustawy o CIT. Przepisu art. 18d ust. 8 zdanie drugie i trzecie nie stosuje się, jeżeli podatnik wykaże w zeznaniu kwotę przysługującą mu zgodnie z art. 18da Ustawy o CIT.
Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (dalej: „Ustawa Zmieniająca”) wprowadzono do Ustawy o CIT art. 18db, zgodnie z którym podatnicy posiadający nierozliczoną w roku poprzednim Ulgę B+R mogą odliczyć Zaliczki PIT Specjalistów B+R, z tytułu:
- stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy,
- wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło,
- praw autorskich.
Zgodnie z art. 18db ust. 3 Ustawy o CIT, osobami fizycznymi, od których Zaliczek PIT można dokonać ww. odliczenia są osoby fizyczne bezpośrednio zaangażowane w działalność badawczo-rozwojową, których czas:
- pracy przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostający w ogólnym czasie pracy w danym miesiącu wynosi co najmniej 50%; lub
- przeznaczony na wykonanie usługi w zakresie działalności badawczo-rozwojowej na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło w danym miesiącu, pozostający w całości czasu przeznaczonego na wykonanie usługi wynosi co najmniej 50%.
Stosownie do art. 18db ust. 4 Ustawy o CIT przedmiotowe pomniejszenie kwot wskazanych w art. 18db ust. 2 Ustawy o CIT, przysługuje począwszy od miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym podatnik złożył zeznanie do końca roku podatkowego, w którym zostało złożone to zeznanie.
Stanowisko Wnioskodawcy
Zdaniem Wnioskodawcy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym Spółka będzie uprawniona do redukowania dostępnego aktywa B+R z art. 18d ust 8 Ustawy o CIT o kwotę wskazaną w art. 18db ust. 1 Ustawy o CIT, czyli o kwotę dokonanego odliczenia zaliczek PIT.
Jak wynika z przedstawionego opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, Spółka zatrudnia i będzie zatrudniać Specjalistów B+R realizujących Działalność B+R. W przypadku Specjalistów B+R, których czas pracy przeznaczony na bezpośrednią realizację Działalności B+R będzie wynosił co najmniej 50% „ogólnego czasu pracy”, Spółka zamierza skorzystać z przysługującego jej uprawnienia do pomniejszania Zaliczek PIT zgodnie z art. 18db Ustawy o CIT.
W myśl art. 18db ust. 1 Ustawy o CIT podatnikowi przysługuje prawo do pomniejszania Zaliczek PIT podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej tego podatnika w danym roku podatkowym. Tym samym, ustawodawca wskazał w treści art. 18db ust. 1 Ustawy o CIT wzór, niezbędny do kalkulacji odliczenia określając go jako iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej podatnika w danym roku podatkowym.
Tak ustaloną kwotę odliczenia można faktycznie wykorzystać do pomniejszenia zaliczek na PIT. Następnie jednak, zgodnie z art. 18d ust. 8 (zdanie trzecie) należy pomniejszyć kwotę nieodliczonych kosztów kwalifikowanych o kwotę dokonanego odliczenia, ponieważ jak wskazuje przepis: „Dokonując odliczenia, o którym mowa w zdaniu drugim, uwzględnia się kwoty pomniejszeń, o których mowa w art. 18db ust. 1”.
Zdaniem Wnioskodawcy, art. 18d ust. 8 (zdanie trzecie) należy traktować zgodnie z wykładnią literalną tj.: „dokonując odliczenia, o którym mowa w zdaniu drugim, uwzględnia się kwoty pomniejszeń, o których mowa w art. 18db ust.1.” Zastosowanie wykładni literalnej wskazuje, że pomniejszenie dotyczy bezpośrednio kwot dokonanego odliczenia zaliczek PIT.
Przykład:
A.Koszty kwalifikowane pozostałe do odliczenia w kolejnych latach - 1 000 000 zł (art. 18d ust. 8 zdanie drugie),
B.Potencjalna wartość ulgi na innowacyjnych pracowników (19%) = 190 000 zł (art. 18db ust. 1),
C.Wartość zakwalifikowanych zaliczek PIT za dany miesiąc, na potrzeby przykładu - 40 000 zł,
D.Pozostała dostępna wartość ulgi na innowacyjnych pracowników - 150 000 zł (B - C),
E.Koszty kwalifikowane pozostałe do odliczenia w kolejnych latach po skorzystaniu z Ulgi na innowacyjnych pracowników za dany miesiąc - 960 000 zł (A - C]).
Istotą powyższego stanowiska jest fakt, że podatnik powinien proporcjonalnie obniżyć koszty kwalifikowane.
Spółka dodatkowo wskazuje, że prawidłowość zastosowania wykładni literalnej została potwierdzona przez Sądy Administracyjne, co wskazuje na ugruntowaną linię orzeczniczą w zakresie omawianego zagadnienia. Wnioskodawca pragnie przywołać poniższy wyrok WSA, w którym pozytywnie oceniono stanowisko podatnika ws. omawianej kwestii, tj.
- Wyrok WSA w Krakowie z dnia 23 kwietnia 2024 r., o sygn. akt: I SA/Kr 238/24 „(…) w orzecznictwie sądowo-administracyjnym prezentuje się koncepcję, iż przepisy o zwolnieniach, ulgach czy przywilejach podatkowych muszą być interpretowane zarówno bez dokonywania wykładni rozszerzającej, jak i zawężającej, czyli zgodnie z literalnym brzmieniem danego przepisu.
Powyższe wynika z tego, że z jednej strony, w zakresie stosowania wszelkiego rodzaju ulg podatkowych należy uwzględnić art. 84 Konstytucji dotyczący zasady powszechności opodatkowania, a każdy wyjątek od tej zasady, w tym także ulga podatkowa, nie może być interpretowany dowolnie, ani uzupełniany w drodze interpretacji o treść, której nie zawiera. Niedopuszczalne jest doszukiwanie się intencji ustawodawcy i stwarzanie na takiej podstawie norm wykraczających poza literalne brzmienie przepisu. Przywileje podatkowe jako wyjątki od zasady powszechności opodatkowania muszą być interpretowane bez dokonywania wykładni rozszerzającej, czyli bez przekraczania językowego znaczenia przepisu.”
W tym kontekście, zdaniem Wnioskodawcy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym Spółka będzie uprawniona do redukowania dostępnego aktywa B+R z art. 18d ust. 8 Ustawy o CIT o kwotę wskazaną w art. 18db ust. 1 Ustawy o CIT, czyli o kwotę dokonanego odliczenia zaliczek PIT .
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
- Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
- Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
W tym miejscu zauważyć należy, że rolą organu jest wyłącznie interpretacja przepisów prawa podatkowego, a nie badanie poprawności dokonanych wyliczeń i podanych kwot, zatem w niniejszej interpretacji organ nie dokonywał oceny poprawności wyliczenia wskazanego w uzasadnieniu wniosku.
W odniesieniu do powołanego przez Państwa wyroku sądu administracyjnego, stwierdzić należy, że jest on rozstrzygnięciem wydanym w konkretnej sprawie, osadzonym w określonych stanach faktycznych/zdarzeniach przyszłych i tylko do nich się odnoszącym.
Powołane orzeczenie sądu nie stanowi źródła prawa, wiąże strony w konkretnej indywidualnej sprawie, więc zawartego w nim stanowiska organu podatkowego nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy. Każdą sprawę tut. Organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.