Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 10 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.500.2024.1.JMS
Działalność badawczo-rozwojowa.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego we wniosku stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
16 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 sierpnia 2024 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ulgi badawczo-rozwojowej.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
(…) S.A. prowadzi działalność w zakresie produkcji i serwisowania (…). Wnioskodawca tworzy produkty wysokiej jakości, które wykorzystywane są m.in. w (…). Spółka oferuje klientom również m.in.: symulatory do szkolenia (…), modułowy (…) (...) (…) oraz (…), a także dodatkowe (…) do (…).
W celu zapewnienia najwyższej jakości oferowanych produktów, a tym samym zapewniających bezpieczeństwo (…) z nich korzystających, Spółka stale rozwija swoją ofertę produktową, prowadząc działalność badawczo-rozwojową (dalej: „Działalność B+R”). Działalność B+R pozwala Wnioskodawcy na poszerzanie oferty produktów, a tym samym zapewnienie klientom produktu odpowiadającego ich potrzebom i podnoszącego bezpieczeństwo w trakcie (…).
Działalność B+R, Spółka realizuje w formie projektów ukierunkowanych na opracowanie nowych lub znacząco ulepszonych (…) (dalej: „Projekty B+R”), które podzielone są na dwa rodzaje:
1)projekty realizowane na podstawie zleceń otrzymanych od innych podmiotów za ustalone wynagrodzenie (tzw. projekty zewnętrzne),
2)projekty realizowane w związku z koncepcją B+R powstałą wewnątrz Spółki (tzw. projekty wewnętrzne).
W ramach zarządzania projektami Działalność B+R jest identyfikowana przez Kierownika projektu we współpracy z podmiotem (osobą) inicjalizującą dany projekt poprzez zbadanie spełnienia poniższych przesłanek:
-nowatorski charakter projektu, tj. ukierunkowanie na nowe odkrycia (zwiększenie zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań np. dla rozwoju nowych koncepcji i pomysłów związanych z projektowaniem nowych produktów lub procesów funkcjonujących w Spółce),
-twórczy charakter projektu (projekt opiera się na oryginalnych, nieoczywistych koncepcjach i hipotezach),
-niepewność co do ostatecznego wyniku prac w ramach projektu,
-metodyczny charakter projektu (projekt jest prowadzony w sposób zaplanowany, przy czym rejestruje się zarówno przebieg procesu, jak i jego wyniki),
-możliwość odtworzenia wyników projektu (są możliwe do przeniesienia lub odtworzenia).
Ponadto, w strukturze Spółki wyodrębnione zostały wyspecjalizowane działy w ramach, których realizowane są Projekty B+R, m.in.: (…).
Realizacja Działalności B+R w ramach Projektów B+R wymaga od Spółki każdorazowo podjęcia następujących czynności (czas przeznaczony na nie podlega ewidencjonowaniu przez poszczególnych pracowników w rozkładzie godzinowym każdego miesiąca):
1.opracowanie koncepcji rozwiązania (w tym projektu wstępnego wykonania nowego (…), projektu rozwiązań technicznych oraz projektu technicznego),
2.wykonanie analiz, badań i obliczeń dla potrzeb stworzenia prototypu,
3.przeprowadzenie analizy techniczno-ekonomicznej,
4.stworzenie modelu (w tym także 3D),
5.opracowanie metod integracji poszczególnych komponentów (…) o nowych funkcjonalnościach,
6.wykonanie dokumentacji konstrukcyjnej, technologicznej i zabezpieczenia oraz użytkowania,
7.stworzenie prototypu nowej aplikacji (…),
8.przeprowadzenie testów oraz badań prototypu (zakończonych certyfikacją).
Powyższe czynności wskazują na prowadzenie Działalności B+R w sposób systematyczny, twórczy oraz ukierunkowany na zwiększenie zasobów wiedzy Spółki.
Realizowane przez Wnioskodawcę Projekty B+R mają na celu opracowanie nowych lub istotnie zmodyfikowanych (…) bądź wprowadzenie znaczących modyfikacji w wykorzystywanej przez Spółkę technologii. Prowadzona Działalność B+R wpływa na powstawanie nowej wiedzy z zakresu inżynierii mechanicznej, elektrycznej, analizy danych i nowatorskich technologii i rozwiązań do (…). Projekty B+R nie obejmują rutynowych i okresowych zmian w wytwarzanych produktach, nawet jeżeli te zmiany miałyby charakter ulepszeń.
Działalność B+R Wnioskodawcy ma charakter nowatorski i prowadzi do tworzenia nowej wiedzy lub wykorzystywania elementów wiedzy istniejącej do tworzenia nowych zastosowań. Działalność ta jest podejmowana w sposób usystematyzowany (zgodnie ze wskazaną powyżej kolejnością czynności, z uwzględnieniem opracowanego harmonogramu prac, w oparciu o zaplanowane zasoby osobowe, techniczne i finansowe) i regularny.
Ponadto, prowadzona przez Spółkę Działalność B+R ukierunkowana jest na tworzenie nowych i oryginalnych rozwiązań, często o charakterze unikatowym, które nie mają odtwórczego charakteru.
Rezultatem Działalności B+R prowadzonej w ramach Projektów B+R są prototypy (…) o znacznie ulepszonych parametrach w stosunku do (…) dostępnych na rynku lub cechujące się nowymi funkcjonalnościami (dalej: „Prototypy B+R”). Prototypy B+R opracowane w ramach projektów zewnętrznych przekazywane są, po osiągnięciu zakładanych parametrów, zleceniodawcy prac. Efektem prowadzonej Działalności B+R może być również opracowanie istotnych ulepszeń w oferowanych dotychczas przez Spółkę (…), a tym samym zaoferowanie klientom produktów znacząco udoskonalonych.
W ramach Działalności B+R Spółka ponosi różnego rodzaju wydatki, w tym wydatki o których mowa w art. 18d ust. 2 oraz 3 ustawy o CIT (dalej: „Koszty kwalifikowane”).
W szczególności, w celu realizacji Działalności B+R Spółka zatrudnia pracowników na podstawie umów o pracę (dalej: „Specjaliści B+R”). W związku z tym Spółka ponosi na rzecz poszczególnych Specjalistów B+R koszty należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „ustawa o PIT”) oraz koszty sfinansowanych przez Spółkę składek z tytułu tych należności określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (dalej łącznie: „Koszty Wynagrodzeń”), obejmujące: wynagrodzenie zasadnicze wynikające z umowy o pracę, wynagrodzenie za nadgodziny (rozliczane w okresach kwartalnych w miesiącu kończącym dany okres), oraz składki z tytułu powyższych należności, w części finansowanej przez Spółkę jako płatnika składek, tj.: składki na ubezpieczenie emerytalne, składki na ubezpieczenie rentowe, składki na ubezpieczenie wypadkowe, z wyłączeniem Funduszu Pracy oraz Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.
Odliczenia Kosztów Wynagrodzeń Specjalistów B+R Spółka dokona zgodnie z Interpretacją Ogólną Nr DD8.8203.1.2021 Ministra Finansów z dnia 13 lutego 2024 r. w sprawie możliwości zaliczenia do kosztów kwalifikowanych ulgi badawczo-rozwojowej poniesionych przez podatnika w danym miesiącu należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz sfinansowanych przez płatnika składek z tytułu tych należności określonych w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych w związku z usprawiedliwioną nieobecnością pracownika. Tym samym, odliczenie o którym mowa w art. 18d ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT nie jest przedmiotem niniejszego wniosku.
Realizacja Projektów B+R wymaga od Spółki także wykorzystania materiałów i surowców, niezbędnych do prawidłowej realizacji Działalności B+R takich jak np. (…) będące elementami Prototypów B+R (dalej: „Koszty materiałów i surowców”). Niekiedy Koszt materiałów i surowców obejmuje także koszty modyfikacji, ulepszeń, dostosowania i napraw związanych z nabyciem poszczególnych podzespołów i komponentów wykorzystywanych jako materiały i surowce w Prototypach B+R, w praktyce będących dostawą nowych materiałów na potrzeby wykonania Prototypów B+R, ponieważ inaczej dane elementy nie mogłyby zostać wykorzystane do budowy Prototypów B+R. W takich przypadkach dostawcy odpowiadają za właściwości materiałów. Koszt materiałów i surowców może obejmować również koszty dokumentacji technicznej związanej z budową Prototypów B+R.
Ze względu na fakt, iż Spółka nie posiada własnej infrastruktury naukowo-badawczej niezbędnej do wykonania niektórych prac w ramach Projektów B+R, takich jak: badania wstępne dla (…), to Spółka zleca ich wykonanie na zewnątrz u podmiotów niepowiązanych ze Spółką w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”), (dalej: „Koszty wykorzystania aparatury”).
Spółka nabywa także ekspertyzy, opinie, usługi doradcze oraz usługi równorzędne od jednostek, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1,2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (dalej: „Koszty jednostek naukowych”).
W przypadku Projektów B+R obejmujących projekty zewnętrzne Spółka kapitalizuje ponoszone wydatki (w tym Koszty Wynagrodzeń, Koszty materiałów i surowców, Koszty wykorzystania aparatury oraz Koszty jednostek naukowych), które następnie zalicza w momencie odbioru danego Prototypu B+R przez zleceniodawcę prac jednorazowo do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 4a pkt 2 ustawy o CIT (tj. po zakończeniu danego Projektu B+R).
Z kolei w przypadku Projektów B+R obejmujących projekty wewnętrzne, Spółka zalicza ponoszone wydatki (w tym Koszty Wynagrodzeń, Koszty materiałów i surowców, Koszty wykorzystania aparatury oraz Koszty jednostek naukowych) do kosztów uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia, tj. w myśl art. 15 ust. 4a pkt 1 ustawy o CIT.
W odniesieniu do Kosztów Wynagrodzeń, Kosztów materiałów i surowców, Kosztów wykorzystania aparatury oraz Kosztów jednostek naukowych, Spółka zamierza skorzystać z odliczenia o którym mowa w art. 18d ustawy o CIT (dalej: „Ulga B+R”) zaliczając je do Kosztów kwalifikowanych. Precyzując, Spółka zamierza odliczać w Uldze B+R:
- w przypadku projektów zewnętrznych - skapitalizowane wydatki ponoszone w ramach Projektów B+R w latach 2018 - 2024 i w latach następnych, w momencie jednorazowego zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 4a pkt 2 ustawy o CIT, według limitu obowiązującego w roku zaliczenia danych wydatków do kosztów uzyskania przychodów oraz wg kategorii Kosztów kwalifikowanych występujących w roku zaliczenia danych wydatków do kosztów uzyskania przychodów,
- w przypadku projektów wewnętrznych - wydatki ponoszone w ramach Projektów B+R w momencie zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 4a pkt 1 ustawy o CIT, według limitu obowiązującego w roku zaliczenia danych wydatków do kosztów uzyskania przychodów oraz wg kategorii Kosztów kwalifikowanych występujących w roku zaliczenia danych wydatków do kosztów uzyskania przychodów.
Spółka wskazuje ponadto, iż:
- Spółka odlicza i będzie odliczać Koszty kwalifikowane ponoszone w ramach działalności B+R stanowiącej badania podstawowe w rozumieniu art. 4a pkt 27 lit. a ustawy o CIT wyłącznie pod warunkiem, że badania te są prowadzone na podstawie umowy lub porozumienia z podmiotem, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy PSWiN,
- w ewidencji rachunkowej, o której mowa w art. 9 ust. 1b ustawy o CIT Spółka wyodrębniła i/lub wyodrębni w przyszłości koszty Działalności B+R,
- Spółka odlicza i zamierza dokonywać odliczeń z tytułu Ulgi B+R w taki sposób, aby kwota odliczenia w danym roku podatkowym nie przekroczyła kwoty dochodu uzyskanego przez Spółkę z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych. Niemniej, jeżeli w danym roku podatkowym wielkość dochodu Spółki będzie niższa od kwoty przysługujących odliczeń, Spółka zgodnie z art. 18d ust. 8 ustawy o CIT, dokona odliczenia w całej kwocie lub pozostającej części w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym Spółka skorzystała lub miała prawo skorzystać z odliczenia,
- Spółka odlicza i zamierza odliczać w ramach Ulgi B+R Koszty kwalifikowane jedynie w takim zakresie, w którym nie są i nie będą one przez Spółkę uwzględnione w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a ustawy o CIT,
- Spółka odlicza i zamierza odliczać w ramach Ulgi B+R koszty kwalifikowane zgodnie z art. 18d ust. 5 i 5a ustawy o CIT,
- Spółka odlicza i zamierza dokonywać odliczenia z tytułu Ulgi B+R zgodnie z limitami wskazanymi w art. 18d ust. 7 ustawy o CIT,
- Spółka nie posiadała i nie posiada statusu centrum badawczo-rozwojowego o którym mowa w art. 17 ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej , ani nie jest jednostką naukową,
- koszty kwalifikowane do Ulgi B+R stanowią dla Spółki koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 15 ustawy o CIT,
- Spółka odlicza i zamierza odliczać poniesione w ramach prowadzonej Działalności B+R Koszty kwalifikowane w rozumieniu art. 18d ust. 1 ustawy o CIT w zeznaniu za rok podatkowy, w którym koszty te zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ustawy o CIT.
Pytania
1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym prowadzona przez Spółkę Działalność B+R w ramach Projektów B+R stanowi działalność badawczo‑rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, co uprawnia Spółkę do skorzystania z odliczenia, o którym mowa w art. 18d ust. 1 ustawy o CIT?
2. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Spółka może dokonać odliczenia na podstawie art. 18d ust. 1 ustawy o CIT w związku z art. 18d ust. 2 pkt 4a ustawy o CIT, Kosztów wykorzystania aparatury faktycznie wykorzystanej do realizacji Działalności B+R zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego?
3. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Spółka może dokonać jednorazowego odliczenia Kosztów Wynagrodzeń, Kosztów materiałów i surowców, Kosztów wykorzystania aparatury oraz Kosztów jednostek naukowych poniesionych w ramach Projektów B+R, w momencie zaliczenia poszczególnych kosztów do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 4a pkt 2 ustawy o CIT według limitu i kategorii obowiązujących w roku zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów?
Państwa stanowisko w sprawie
1. Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym prowadzona przez Spółkę Działalność B+R w ramach Projektów B+R stanowi działalność badawczo- rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, co uprawnia do skorzystania z odliczenia, o którym mowa w art. 18d ust. 1 ustawy o CIT.
2. Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym Spółka może dokonać odliczenia na podstawie art. 18d ust. 1 ustawy o CIT w związku z art. 18d ust. 2 pkt 4a ustawy o CIT Kosztów wykorzystania aparatury faktycznie wykorzystanej do realizacji Działalności B+R zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego.
3. Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym Spółka może dokonać jednorazowego odliczenia Kosztów Wynagrodzeń, Kosztów materiałów i surowców, Kosztów wykorzystania aparatury oraz Kosztów jednostek naukowych, poniesionych w ramach Projektów B+R, w momencie zaliczenia poszczególnych kosztów do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 4a pkt 2 ustawy o CIT według limitu i kategorii obowiązujących w roku zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.
Przepisy dotyczące Ulgi B+R
Zgodnie z art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, działalność badawczo-rozwojowa oznacza działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.
Zgodnie z brzmieniem przepisów art. 4a pkt 27 oraz 28 ustawy o CIT, badania naukowe definiowane w art. 4a pkt 27 ustawy o CIT jako badania podstawowe i badania aplikacyjne należy rozumieć odpowiednio zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 ustawy PSWiN. W konsekwencji, na gruncie znowelizowanego art. 4a pkt 27 ustawy o CIT, badania naukowe to:
a) badania podstawowe - rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne,
b) badania aplikacyjne - rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzenie do nich znaczących ulepszeń.
Z kolei w myśl art. 4a pkt 28 ustawy o CIT znowelizowanego razem z art. 4a pkt 27 ustawy o CIT, prace rozwojowe oznaczają prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy PSWiN. Tym samym, prace rozwojowe na gruncie ustawy o CIT oznaczają działalność obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.
Zgodnie z art. 18d ust. 1 ustawy o CIT podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej "kosztami kwalifikowanymi". Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
Z kolei w myśl art. 18d ust. 2 ustawy o CIT za koszty kwalifikowane uznaje się:
1. poniesione w danym miesiącu należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w ogólnym czasie pracy pracownika w danym miesiącu;
1a. poniesione w danym miesiącu należności z tytułów, o których mowa w art. 13 pkt 8 lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na wykonanie usługi w zakresie działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w całości czasu przeznaczonego na wykonanie usługi na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło w danym miesiącu;
2. nabycie materiałów i surowców bezpośrednio związanych z prowadzoną działalnością badawczo- rozwojową;
2a. nabycie niebędącego środkami trwałymi sprzętu specjalistycznego wykorzystywanego bezpośrednio w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, w szczególności naczyń i przyborów laboratoryjnych oraz urządzeń pomiarowych;
3. ekspertyzy, opinie, usługi doradcze i usługi równorzędne, świadczone lub wykonywane na podstawie umowy przez podmiot, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, a także nabycie od takiego podmiotu wyników prowadzonych przez niego badań naukowych, na potrzeby działalności badawczo-rozwojowej;
4. odpłatne korzystanie z aparatury naukowo-badawczej wykorzystywanej wyłącznie w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, jeżeli to korzystanie nie wynika z umowy zawartej z podmiotem powiązanym z podatnikiem w rozumieniu art. 1 la ust. 1 pkt 4;
4a. nabycie usługi wykorzystania aparatury naukowo-badawczej wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, jeżeli zakup usługi nie wynika z umowy zawartej z podmiotem powiązanym z podatnikiem w rozumieniu art. 1 la ust. 1 pkt 4;
5. koszty uzyskania i utrzymania patentu, prawa ochronnego na wzór użytkowy, prawa z rejestracji wzoru przemysłowego, poniesione na:
a. przygotowanie dokumentacji zgłoszeniowej i dokonanie zgłoszenia do Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej lub odpowiedniego zagranicznego organu, łącznie z kosztami wymaganych tłumaczeń na język obcy,
b. prowadzenie postępowania przez Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej lub odpowiedni zagraniczny organ, poniesione od momentu zgłoszenia do tych organów, w szczególności opłaty urzędowe i koszty zastępstwa prawnego i procesowego,
c. odparcie zarzutów niespełnienia warunków wymaganych do uzyskania patentu, prawa ochronnego na wzór użytkowy lub prawa z rejestracji wzoru przemysłowego zarówno w postępowaniu zgłoszeniowym, jak i po jego zakończeniu, w szczególności koszty zastępstwa prawnego i procesowego, zarówno w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej, jak i w odpowiednim zagranicznym organie,
d. opłaty okresowe, opłaty za odnowienie, tłumaczenia oraz dokonywanie innych czynności koniecznych dla nadania lub utrzymania ważności patentu, prawa ochronnego na wzór użytkowy oraz prawa z rejestracji wzoru przemysłowego, w szczególności koszty walidacji patentu europejskiego.
Stosownie do art. 18d ust. 7 ustawy o CIT kwota kosztów kwalifikowanych nie może przekroczyć:
1) w przypadku gdy podatnik, o którym mowa w ust. 3a, jest mikroprzedsiębiorcą, małym lub średnim przedsiębiorcą, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców - 200% kosztów, o których mowa w ust. 2-3a;
2) w przypadku pozostałych podatników, o których mowa w ust. 3a - 200% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 1-4a i ust. 2a-3a, oraz 100% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 5;
3) w przypadku pozostałych podatników - 100% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 2-5, ust. 2a i 3, oraz 200% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 1a.
Natomiast zgodnie z art. 18d ust. 8 ustawy o CIT, odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia. Dokonując odliczenia, o którym mowa w zdaniu drugim, uwzględnia się kwoty pomniejszeń, o których mowa w art. 18db ust. 1 ustawy o CIT.
W myśl art. 15 ust. 4a pkt 2 ustawy o CIT, koszty prac rozwojowych mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów jednorazowo w roku podatkowym, w którym zostały zakończone.
Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1
Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, Spółka realizuje i będzie realizować w sposób systematyczny Działalność B+R. W tym kontekście Spółka zamierza skorzystać z Ulgi B+R w celu odliczenia kosztów kwalifikowanych zgodnie z art. 18d ustawy o CIT. Warunkiem odliczenia w ramach Ulgi B+R jest jednak, aby realizowana przez Spółkę Działalność B+R spełniała definicję działalności badawczo-rozwojowej w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o CIT.
W tym celu, warto w pierwszej kolejności odnieść się do definicji działalności badawczo-rozwojowej zawartej w art. 4a pkt 26 ustawy o CIT. W ocenie Wnioskodawcy, Działalność B+R w ramach obszarów Projektów B+R spełnia wymagania zawarte w ustawie o CIT, mianowicie:
- obejmuje badania naukowe lub prace rozwojowe - prowadzona przez Spółkę Działalność B+R skupia się na procesach wyczerpujących definicję prac rozwojowych. Zgodnie z przedstawionym opisem, Spółka prowadzi Działalność B+R obejmującą Projekty B+R z zakresu opracowywania oraz tworzenia (…) oraz wyposażenia do (…) o przeznaczeniu (...) będących nowymi lub ulepszonymi produktami Spółki. Innymi słowy, Spółka nabywa, łączy, kształtuje i wykorzystuje dostępną aktualnie wiedzę i umiejętności z zakresu budowy (…), do projektowania i tworzenia nowych lub ulepszonych wersji (…). Tym samym należy stwierdzić, że prowadzona przez Spółkę Działalność B+R wypełnia przytoczoną definicję prac rozwojowych;
- ma twórczy charakter - Wnioskodawca opracowuje nowe koncepcje i rozwiązania wykorzystywane w (…), które pozwalają na wyprodukowanie nowego, znacząco ulepszanego produktu, który nie był dotychczas oferowany przez Spółkę. Ponadto, w ramach Działalności B+R Spółka wprowadza również ulepszenia do dotychczas oferowanych produktów, na tyle innowacyjne, że w znacznym stopniu odróżniają się od rozwiązań funkcjonujących u Wnioskodawcy;
- podejmowana jest w sposób systematyczny - Spółka realizuje Działalność B+R w sposób zaplanowany, ciągły, równolegle do bieżącej działalności gospodarczej;
- podejmowana jest w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań - jak wskazano powyżej, Działalność B+R ukierunkowana jest wyłącznie w celu zwiększenia zasobów wiedzy z zakresu budowy (…) oraz wykorzystania dotychczasowej wiedzy w tym obszarze do tworzenia nowych zastosowań.
Równocześnie, na potrzeby niniejszego uzasadnienia odniesiono się również do Objaśnień podatkowych Ministra Finansów z dnia 15 lipca 2019 r. dotyczących preferencyjnego opodatkowania dochodów wytwarzanych przez prawa własności intelektualnej (dalej: „Objaśnienia”), które w części 3.2.1. adresują kwestię wykładni pojęcia działalności badawczo-rozwojowej, która to również znajduje zastosowanie do skorzystania z ulgi na działalność B+R unormowanej w art. 18d ustawy o CIT (por. pkt 31 Objaśnień).
Działalność twórcza.
Zgodnie z Objaśnieniami, przez działalność twórczą należy rozumieć zespół działań podejmowanych w kierunku tworzenia, powstania czegoś, a twórczość działalności badawczo-rozwojowej przejawiać się może m.in. „opracowywaniem nowych koncepcji, narzędzi, rozwiązań niewystępujących dotychczas w praktyce gospodarczej podatnika lub na tyle innowacyjnych, że w znacznym stopniu odróżniają się od rozwiązań już funkcjonujących u podatnika”.
Ponadto, zgodnie z Podręcznikiem Frascati Manuał 2015 (dalej: „Podręcznik”) twórczość w działalności badawczo-rozwojowej związana jest z kreatywnością mającą swe źródło we wkładzie człowieka. Twórczy charakter prac może przejawiać się w szczególności poprzez opracowywanie nowych koncepcji, narzędzi, rozwiązań niewystępujących dotychczas w praktyce gospodarczej lub na tyle innowacyjnych, że w znacznym stopniu odróżniają się od rozwiązań już funkcjonujących. Powyższe jest zbieżne z treścią Objaśnień.
Podkreślić należy, że Projekty B+R mają na celu opracowanie i wytworzenie nowych, autorskich koncepcji/rozwiązań/produktów, które dotychczas nie istniały na rynku lub w praktyce gospodarczej Wnioskodawcy, lub są na tyle innowacyjne, że w znacznym stopniu odróżniają się od rozwiązań wykorzystywanych dotychczas w Spółce. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, prowadzona przez Wnioskodawcę Działalność B+R nastawiona jest na tworzenie nowych i oryginalnych rozwiązań, często o charakterze unikatowym, które nie mają odtwórczego charakteru. Efektami prowadzonej Działalności B+R są prototypy innowacyjnych (…) lub ich wyposażenia. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, pierwszym etapem realizowanym w ramach Projektów B+R jest opracowanie koncepcji rozwiązania, które ma zostać wprowadzone do oferty Spółki. Specjaliści B+R opracowują innowacyjne rozwiązania w zakresie zarówno (…), jak i ich wyposażenia, które mają przede wszystkim służyć podniesieniu bezpieczeństwa użytkownika, ale również stanowią odpowiedź na potrzeby (...) na (...). Nie ulega wątpliwości, że nowy lub ulepszony w takim stopniu, że istotnie różni się od dotychczas oferowanych (…) stanowi rozwiązanie niewystępujące w dotychczasowej praktyce gospodarczej Spółki.
Podsumowując, Projekty B+R realizowane przez (...) są realizowane w celu tworzenia nowych i ulepszonych produktów.
Działalność obejmująca badania naukowe lub prace rozwojowe.
Na gruncie art. 4a pkt 28 ustawy o CIT w powiązaniu z art. 4 ust. 3 ustawy PSWiN, prace rozwojowe definiowane są jako działalność polegająca na pozyskiwaniu, integrowaniu, kształtowaniu oraz wykorzystywaniu aktualnie dostępnej wiedzy i umiejętności, włączając w to korzystanie z narzędzi informatycznych lub oprogramowania, w celu planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów, procesów lub usług. Jednocześnie z powyższej definicji wyłączyć należy prace rutynowe lub okresowe modyfikacje nawet gdyby zmiany te miały charakter ulepszeń.
Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, działania podejmowane przez pracowników Spółki w Projektach B+R mają określony cel, tj. ukierunkowane są na nowe odkrycia i realizację zaplanowanych do osiągnięcia rezultaty. Prowadząc Działalność B+R Wnioskodawca rozwija specjalistyczną wiedzę i umiejętności, które w przyszłości mogą zostać wykorzystane przy realizacji Projektów B+R. Prowadzone prace zmierzają każdorazowo do wyeliminowania niepewności badawczej i technologicznej poprzez podejmowanie czynności projektowych, a także poprzez próby i testy w odpowiednich środowiskach testowych. Ponadto należy zauważyć, że wykonywane przez specjalistów Spółki zadania nie mają charakteru rutynowego, niepociągającego za sobą postępu technologicznego. Wyniki prowadzonej Działalności B+R są również szeroko rozpowszechniane, poprzez wdrożenie ich w bieżącej działalności gospodarczej Spółki. Powyższe dowodzi spełnienia przez prowadzoną w Spółce Działalność B+R przesłanki podejmowania działalności w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.
Działalność podejmowana w sposób systematyczny.
W świetle Objaśnień prowadzenie działalności badawczo-rozwojowej w sposób systematyczny jest spełnione jeżeli podatnik zaplanuje i przeprowadzi chociażby jeden projekt badawczo-rozwojowy, przyjmując dla niego określone cele do osiągnięcia, harmonogram i zasoby. Taka działalność może być uważana za systematyczną, czyli prowadzoną w sposób metodyczny, zorganizowany i zgodny z ustalonym planem.
Działalność B+R w Spółce prowadzona jest w sposób metodyczny, zaplanowany i uporządkowany, o czym świadczy m.in. przebieg prac, wskazany w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, podejmowanych w trakcie realizacji Projektów B+R. Usystematyzowanie kolejności działań w ramach realizowanych Projektów B+R dowodzi systematyczności i braku incydentalności Działalności B+R. Ponadto zauważyć należy, że cały cykl działań podejmowanych przez Wnioskodawcę w ramach Projektów B+R nierozerwalny ciąg prac, ze względu na istotny związek między kolejnymi działaniami podejmowanymi w trakcie Projektu B+R. Czynności realizowane w ramach Działalności B+R tworzą spójny, systematyczny proces umożliwiający wyprodukowanie od podstaw innowacyjnych rozwiązań, które następnie są implementowane i dają wymierny efekt w postaci nowych lub istotnie ulepszonych (…). Opracowanie nowego lub istotnie ulepszonego produktu nie byłoby możliwe bez opracowania koncepcji, przeprowadzenia niezbędnych analiz, stworzenia prototypów i przeprowadzenia niezbędnych badań i testów. W konsekwencji między poszczególnymi etapami procesu twórczego istnieje ścisła zależność i związek przyczynowo - skutkowy, co wskazuje na spełnienie warunku „systematyczności” z definicji zawartej w art. 4a pkt 26 Ustawy CIT.
Jednocześnie zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, z Działalności B+R Wnioskodawca wyklucza działania „odtwórcze” lub „rutynowe”, które nie spełniają definicji prac rozwojowych, o których mowa w art. 4a pkt 28 Ustawy CIT, w tym m.in. rutynowe i okresowe zmiany, nawet jeżeli miałyby one charakter ulepszeń.
Zgodnie z powyższym, prowadzona przez Spółkę Działalność B+R stanowi i będzie stanowić również w przyszłości działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o CIT. Jak zostało wskazane, Działalność B+R nie stanowi i nie będzie stanowić badań podstawowych w rozumieniu art. 4a pkt 27 lit. a ustawy o CIT, a ponadto Spółka spełnia wymogi wskazane w art. 18d ust. 4-8 oraz 18e ustawy o CIT. W związku z tym, w ocenie Wnioskodawcy Spółka jest i będzie uprawniona do odliczenia od podstawy opodatkowania kosztów kwalifikowanych wskazanych w art. 18d ust. 2 oraz ust. 3 ustawy o CIT poniesionych na Działalność B+R.
Stanowisko analogiczne zostało zaprezentowane również m.in. w:
-interpretacji indywidualnej, z dnia 25 czerwca 2024 r., sygn. 0111‑KDIB1‑3.4010.217.2024.3.JMS
-interpretacji indywidualnej, z dnia 7 czerwca 2024 r., sygn. 0111‑KDIB1‑3.4010.112.2024.2.PC
-interpretacji indywidualnej z dnia 1 czerwca 2023 r., sygn. 0114‑KDIP2‑1.4010.172.2023.2.MR.
Ponadto, Wnioskodawca pragnie wskazać na utrwalone orzecznictwo sądów administracyjnych, w którym wyrażany jest pogląd, że aspekt prowadzenia przez podatnika działalności badawczo-rozwojowej wymaga wyjaśnienia i interpretacji przepisów prawa podatkowego. Tym samym, organy podatkowe nie mogą uznawać ustalenia wykonywania działalności badawczo-rozwojowej za element stanu faktycznego, którego podanie obciąża Wnioskodawcę. Powyższe znajduje potwierdzenie w wyrokach NSA m.in. z dnia 20 września 2022, sygn. II FSK 1238/21, z dnia 23 listopada 2021 r., sygn. II FSK 1049/21 oraz z dnia 1 czerwca 2022 r., sygn. II FSK 960/21.
W tym kontekście, w ocenie Wnioskodawcy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym prowadzona przez Spółkę Działalność B+R w ramach Projektów B+R stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, co uprawnia do skorzystania z odliczenia, o którym mowa w art. 18d ust. 1 ustawy o CIT.
Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2
Jak wskazano w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, Spółka nie posiada własnej infrastruktury naukowo-badawczej, w związku z czym realizacja niektórych Projektów B+R wymaga od Wnioskodawcy zlecenia zewnętrznym podmiotom niepowiązanym przeprowadzenia części prac np. (…). Koszty nabywanych usług stanowią nakłady na nabycie usługi wykorzystania aparatury naukowo-badawczej wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, tym samym stanowią koszt kwalifikowany w rozumieniu art. 18d ust. 2 pkt 4a ustawy o CIT.
Należy wskazać, że termin „aparatura naukowo-badawcza” nie posiada definicji ustawowej w ustawie o CIT, w związku z tym, należy rozumieć go w znaczeniu językowym, tj. jako aparaturę służącą zdefiniowanej w ustawie o CIT działalności badawczo-rozwojowej. Zgodnie ze stanowiskiem zaprezentowanym przez WSA w Gliwicach w wyroku z dnia 20 stycznia 2021 r., sygn. I SA/Gl 1378/20, które zostało potwierdzone również przez NSA w wyroku z dnia 5 sierpnia 2021 r., sygn. II FSK 577/21, pod pojęciem aparatury naukowo-badawczej należy rozumieć, zespół współpracujących urządzeń wykorzystywanych w twórczej działalności obejmującej badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowane w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań”.
Nie ulega wątpliwości, że nabywane od podmiotów zewnętrznych usługi wchodzą w zakres tej działalności, jest to bowiem istotny element realizacji prac rozwojowych i wpływa bezpośrednio na możliwość stworzenia Prototypów B+R, ich testowanie, walidację czy też testowanie poszczególnych elementów Prototypów B+R w trakcie ich tworzenia.
Ponadto ze względu na fakt, iż badania wstępne dla (…) wymagają wykorzystania specjalistycznej aparatury nieposiadanej przez Spółkę, to stanowi to w ocenie Wnioskodawcy nabycie usługi wykorzystania aparatury badawczo-naukowej.
W rezultacie, koszt zleceń zewnętrznych wykonywanych przy użyciu aparatury naukowo-badawczej przez zewnętrzne podmioty niepowiązane, powinien zostać uznany za koszt nabycia usługi wykorzystania takiej aparatury, będący kosztem kwalifikowanym do Ulgi B+R.
Wskazać należy, że aby odpłatne korzystanie z aparatury badawczo-naukowej stanowiło koszt kwalifikowany aparatura badawczo-rozwojowa musi być wykorzystywana wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej. W ocenie Wnioskodawcy warunek ten zostanie spełniony, ponieważ usługi wykorzystania aparatury badawczo-naukowej świadczone są przez podmioty zewnętrzne i każdorazowo dotyczą badań i testów na cele konkretnego Projektu B+R.
Stanowisko analogiczne zostało zaprezentowane i następnie potwierdzone przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej również w m.in.:
-w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 27 czerwca 2019 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.258.2019.1.MO),
-w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 30 maja 2019 r. (sygn. 0114-KDIP2-1.4010.118.2019.2.JS).
W tym kontekście, w ocenie Wnioskodawcy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym Spółka może dokonać odliczenia na podstawie art. 18d ust. 1 ustawy o CIT w związku z art. 18d ust. 2 pkt 4a ustawy o CIT Kosztów wykorzystania aparatury faktycznie wykorzystanej do realizacji Działalności B+R zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego.
Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3
Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym i zdarzeniem przyszłym Działalność B+R w Spółce realizowana jest w formie prac rozwojowych ukierunkowanych na opracowanie nowych lub znacząco ulepszonych (…), a także wyposażenia do (…). W związku z realizacją prac rozwojowych, Spółka ponosi różnego rodzaju koszty uzyskania przychodów, w tym koszty stanowiące koszty kwalifikowane określone w art. 18d ust. 2-3 ustawy o CIT, tj. Koszt wynagrodzeń, Koszt materiałów i surowców, Koszt wykorzystania aparatury oraz Koszty jednostek naukowych.
W świetle przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca spełnia warunki skorzystania z Ulgi B+R określone w art. 9 ust. 1b, 18d oraz 18e ustawy o CIT.
W myśl art. 15 ust. 4a ustawy o CIT, koszty prac rozwojowych mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów:
1)w miesiącu, w którym zostały poniesione albo począwszy od tego miesiąca w równych częściach w okresie nie dłuższym niż 12 miesięcy, albo
2)jednorazowo w roku podatkowym, w którym zostały zakończone, albo
3)poprzez odpisy amortyzacyjne dokonywane zgodnie z art. 16m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT od wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w art. 16b ust. 2 pkt 3 ustawy o CIT.
W ocenie Wnioskodawcy, użycie przez ustawodawcę w przytoczonym przepisie słowa „mogą” (przy wskazaniu metod zaliczenia kosztów prac rozwojowych do kosztów uzyskania przychodów) przy jednoczesnym braku dodatkowych wskazań kiedy dany sposób ujęcia kosztów prac rozwojowych może być zastosowany, wskazuje, że podatnik posiada swobodę wyboru zastosowania poszczególnych sposobów podatkowego rozliczania kosztów prac rozwojowych.
Równocześnie w przywołanym przepisie użyto spójnika „albo” (alternatywa rozłączna), z czego wnioskować należy, że podatnik może według własnego uznania wybrać jeden z trzech sposobów rozliczenia kosztów prac rozwojowych.
Dodatkowo, podkreślić należy, że w treści art. 15 ust. 4a ustawy o CIT ustawodawca nie posługuje się sformułowaniem "koszty wszystkich prac rozwojowych”, ani też w żaden inny sposób nie wskazuje, że wybór metody rozliczania kosztów rozwojowych jest wiążący w odniesieniu do ogółu takich kosztów ponoszonych przez podatnika. Przyjęcie odmiennego stanowiska pozostawałoby w sprzeczności z nadrzędnymi celami wprowadzonych przez ustawodawcę zmian w zakresie rozliczania na gruncie ustawy CIT prac rozwojowych. W szczególności, przyjęcie takiego odmiennego stanowiska skutkowałoby bezterminowym obowiązkiem podatnika do stosowania pierwotnie wybranej metody podatkowego rozliczania poniesionych kosztów prac rozwojowych. W ocenie Wnioskodawcy, przy wprowadzeniu art. 15 ust, 4a ustawy o CIT intencją ustawodawcy było uelastycznienie podatkowego traktowania kosztów prac rozwojowych i zapewnienie podatnikom możliwości swobodnego kształtowania swojej sytuacji podatkowej w tym zakresie, w celu stymulowania inicjatyw innowacyjnych.
Dodatkowo, uprawnienie podatników do stosowania różnych metod rozliczania kosztów prac rozwojowych przewidzianych w art. 15 ust. 4a pkt 1-3 ustawy o CIT, w odniesieniu do różnych projektów, w ramach których realizowane są prace rozwojowe zostało potwierdzone przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej m.in. w interpretacji indywidualnej z dnia 24 maja 2024 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.155.2024.1.AZ oraz interpretacji indywidualnej z dnia 24 października 2022 r., sygn. 0111‑KDIB1‑3.4010.588.2022.1.MBD.
Koszty Działalności B+R prowadzonej w ramach projektów zewnętrznych tj. Koszt wynagrodzeń, Koszt materiałów i surowców, Koszt wykorzystania aparatury oraz Koszty jednostek naukowych są zaliczane przez Spółkę do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 4a pkt 2 ustawy o CIT. Wynika to z tego, że działania podejmowane przez Spółkę w ramach Projektów B+R miały oraz mają charakter prac rozwojowych, które, stosownie do art. 16b ust. 2 pkt 3 ustawy o CIT, zakończone są wynikiem pozytywnym, a jednocześnie spełniają wymagania wskazane w ww. przepisie lit. a-c:
a)produkt lub technologia wytwarzania są ściśle ustalone, a dotyczące ich koszty prac rozwojowych wiarygodnie określone, oraz
b)techniczna przydatność produktu lub technologii została przez podatnika odpowiednio udokumentowana i na tej podstawie podatnik podjął decyzję o wytwarzaniu tych produktów lub stosowaniu technologii, oraz
c)z dokumentacji dotyczącej prac rozwojowych wynika, że koszty prac rozwojowych zostaną pokryte spodziewanymi przychodami ze sprzedaży tych produktów lub zastosowania technologii.
W tym kontekście Spółka zamierza korzystać z Ulgi B+R w celu odliczenia kosztów poniesionych w związku z realizowaniem Projektów B+R na podstawie art. 18d ust. 1 ustawy o CIT.
Odnosząc powyższe do sposobu rozliczania wydatków przez Spółkę, w związku z tworzeniem prac rozwojowych należy wskazać, że wydatki ponoszone w ramach Projektów B+R objętych niniejszym wnioskiem nie stanowiły kosztu uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia. Spółka korzysta z uprawnienia przyznanego jej zgodnie z art. 15 ust. 4a pkt 2 ustawy o CIT, zgodnie z którym koszty prac rozwojowych mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu jednorazowo w roku podatkowym, w którym zostały zakończone
Zatem wydatki, które Spółka ponosi w ramach Projektów B+R, powodują powstanie Prototypów B+R, za co Spółka otrzymuje wynagrodzenie. Spółka otrzymała potwierdzenie w interpretacjach Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia (...) r. (sygn. (...)) oraz z dnia (...) r. (sygn. (...)), że takie podejście nie powoduje utraty prawa do skorzystania z odliczenia, o którym mowa w art. 18d ustawy o CIT.
Tym samym, wydatki poniesione przez Spółkę w ramach Projektów B+R mogą być uznane za Koszty kwalifikowane dla celów Ulgi B+R w roku podatkowym, w którym doszło do zakończenia poszczególnych prac rozwojowych zmierzających do opracowania poszczególnych Prototypów B+R.
W ocenie Wnioskodawcy, ponieważ decydującym dla celów dokonania odliczenia z tytułu Ulgi B+R wydatków mieszczących się w którejś z kategorii Kosztów kwalifikowanych wymienionych w art. 18d ust. 2-3 ustawy o CIT jest zaliczenie ich do kosztów uzyskania przychodów, to w Uldze B+R można odliczyć wydatki stanowiące któryś z Kosztów kwalifikowanych na dzień zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów.
W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, Spółka jest uprawniona do odliczenia wydatków poniesionych w ramach Projektów B+R stanowiących Koszty kwalifikowane w roku, w którym zostały one jednorazowo zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w roku podatkowym, w którym zostały zakończone, niezależnie od tego kiedy zostały one faktycznie poniesione.
Stanowisko to w zakresie momentu odliczenia w Uldze B+R zostało wielokrotnie potwierdzone w licznych interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Przykładowo, Dyrektor Informacji Skarbowej w interpretacji z dnia 21 września 2021 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.298.2021.1.PC) wskazał, że: „Wnioskodawca jest uprawniony do skorzystania z odliczenia, o którym mowa w art. 18d ust. 1 u.p.d.o.p., w zeznaniu za rok podatkowy, w którym ujmuje w kosztach uzyskania przychodów kapitalizowane Koszty Wynagrodzeń, Koszty materiałów i surowców oraz Koszty odpisów, poniesione w ramach Projektów B+R. Spółka winna zatem stosować limity kwot kosztów kwalifikowanych, o których mowa w art. 18d ust. 7 u.p.d.o.p., które obowiązywały/będą obowiązywać w momencie, w którym nakłady na prace rozwojowe zostały/zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.
Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Spółka może dokonać odliczenia kapitalizowanych Kosztów Wynagrodzeń, Kosztów materiałów i surowców oraz Kosztów odpisów, poniesionych w ramach Projektów B+R, w momencie zaliczenia poszczególnych kosztów do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 4a pkt 2 u.p.d.o.p. według limitu i kategorii kosztów kwalifikowanych obowiązujących w roku zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe”.
Tożsame stanowisko zostało zaprezentowane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, również w m.in.:
-interpretacji indywidualnej z dnia 14 maja 2024 r., sygn. 0114‑KDIP2‑1.4010.155.2024.1.AZ,
-interpretacji indywidualnej z dnia 31 października 2022 r., sygn. 0111‑KDIB1‑3.4010.759.2022.1.ZK,
-interpretacji indywidualnej z dnia 6 maja 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.59.2022.1.IM.
W tym kontekście, w ocenie Wnioskodawcy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym Spółka może dokonać jednorazowego odliczenia Kosztów Wynagrodzeń, Kosztów materiałów i surowców, Kosztów wykorzystania aparatury oraz Kosztów jednostek naukowych, poniesionych w ramach Projektów B+R, w momencie zaliczenia poszczególnych kosztów do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 4a pkt 2 ustawy o CIT według limitu i kategorii obowiązujących w roku zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny na podstawie art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
- Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
- Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA),
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right