Artykuł
infrastruktura
Baranów bez udziałowca z zewnątrz
Przed końcem roku rząd uchwali nowy, wart 131 mld zł plan finansowania CPK. Budowa CPK ma się zacząć się w 2026 r.
W pierwszym etapie lotnisko będzie w stanie obsłużyć 11 tys. pasażerów na godzinę. Rocznie będzie mogło przyjąć 34 mln podróżnych
Udziałów w Centralnym Porcie Komunikacyjnym nie przejmie prywatny inwestor z zagranicy. Rok temu ustępujący rząd ogłosił, że udało się znaleźć strategicznego partnera, który wyłoży na realizację nowego lotniska w Baranowie 8 mld zł. Miało nim zostać francusko -australijskie konsorcjum Vinci Airports i IFM Global Infrastructure Fund. Ta pierwsza firma to operator, który zarządza ponad 70 lotniskami w 13 krajach. IFM to fundusz inwestycyjny, który ma m.in. udziały w 17 lotniskach na świecie. Według założeń poprzedniego rządu 60 proc. finansowania budowy CPK pochodziłoby z emisji długu, a 40 proc. z kapitału składającego się z udziałów w spółce, która miała zarządzać przyszłym lotniskiem. To w niej do 49 proc. udziałów miał objąć zewnętrzny inwestor. Jest już jednak niemal pewne, że nowe władze rezygnują z takiego scenariusza. – Moi poprzednicy zakładali finansowanie zewnętrzne wraz z niedopuszczalnym, jak dla mnie, wpływem na zarządzanie tym projektem. Chcę, żeby CPK, w tym nowe lotnisko, był projektem polskim, zarządzanym przez Polaków – mówi minister infrastruktury Dariusz Klimczak.