Postanowienie NSA z dnia 30 sierpnia 2023 r., sygn. II OSK 1544/23
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Leszek Kiermaszek po rozpoznaniu w dniu 30 sierpnia 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Z. S. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 2 marca 2023 r. sygn. akt II SAB/Wr 59/23 o odrzuceniu skargi Z. S. na bezczynność Starosty Powiatu Wrocławskiego w przedmiocie pozwolenia na budowę postanawia: oddalić skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu postanowieniem z dnia 2 marca 2023 r., sygn. akt II SAB/Wr 59/23 odrzucił skargę Z. S. (dalej określanej jako skarżąca) na bezczynność Starosty Powiatu Wrocławskiego w przedmiocie pozwolenia na budowę i zwrócił uiszczony od niej wpis.
Sąd, motywując rozstrzygnięcie oparte o art. 58 § 1 pkt 6 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2023 r. poz. 259, ze zm.; zwanej dalej P.p.s.a.), stwierdził, że skarga jest niedopuszczalna. Skarga na bezczynność organu przez niewydanie przez Starostę decyzji została wniesiona w dniu 6 lutego 2023 r., tymczasem organ ten w dniu 13 maja 2022 r. wydał decyzję nr 1417/2022, którą udzielił M. S. pozwolenia na budowę ośmiu budynków jednorodzinnych wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, zagospodarowaniem terenu oraz drogami wewnętrznymi na działkach nr [...], obręb [...], gmina [...].
Sąd powołał uchwałę Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 22 czerwca 2020 r., sygn. akt II OPS 5/19, w której stwierdzono, że wniesienie skargi na bezczynność po zakończeniu przez organ administracji publicznej prowadzonego postępowania przez wydanie decyzji ostatecznej stanowi przeszkodę w merytorycznym rozpoznaniu takiej skargi przez sąd administracyjny w zakresie rozstrzygnięcia podjętego na podstawie art. 149 § 1 pkt 3 P.p.s.a. Wynika z niej, że skarga na bezczynność wniesiona po zakończeniu postępowania administracyjnego jest niedopuszczalna.