Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 10 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.169.2024.1.MAZ

Interpretacja w zakresie możliwości wprowadzania do składu podatkowego Spółki wyrobów akcyzowych będących własnością klienta, nakładania swoich znaków akcyzy na te wyroby akcyzowe oraz zapłaty – w imieniu klienta – należnego podatku akcyzowego po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy i złożenia deklaracji podatkowej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zakresie podatku akcyzowego jest:

- prawidłowe w zakresie możliwości wprowadzania do składu podatkowego Spółki wyrobów akcyzowych będących własnością klienta, który nie będzie posiadał zezwolenia wyprowadzenia wyrobów akcyzowych z cudzego składu podatkowego (pytanie nr 1);

- prawidłowe w zakresie możliwości nakładania swoich znaków akcyzy na wyroby akcyzowe będące własnością osób trzecich (klientów), magazynowane w składzie podatkowym Spółki (pytanie nr 2);

- nieprawidłowe w zakresie możliwości zapłaty – w imieniu klienta – należnego podatku akcyzowego po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy i złożenia deklaracji podatkowej AKC-4 (pytanie nr 3).

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 7 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie możliwości wprowadzania do składu podatkowego Spółki wyrobów akcyzowych będących własnością klienta, nakładania swoich znaków akcyzy na te wyroby akcyzowe oraz zapłaty – w imieniu klienta – należnego podatku akcyzowego po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy i złożenia deklaracji podatkowej, wpłynął 14 sierpnia 2024 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spółka … (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) to podmiot zajmujący się dystrybucją napojów alkoholowych. W ramach prowadzonej działalności Spółka dokonuje importu oraz wewnątrzwspólnotowego nabycia napojów alkoholowych, będących wyrobami akcyzowymi (dalej jako: „towary” lub „wyroby akcyzowe”). Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego oraz posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego w rozumieniu przepisów ustawy akcyzowej. Spółce nadano numer akcyzowy posiadacza składu …, zaś numer akcyzowy składu podatkowego to … . Ponadto Spółka posiada zezwolenie na wysyłanie wyrobów akcyzowych z miejsca importu, w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, jako zarejestrowany wysyłający oraz zezwolenie na nabywanie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca.

Posiadane przez Spółkę zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego obejmuje działalność w zakresie wprowadzania wyrobów akcyzowych zaimportowanych oraz nabywanych wewnątrzwspólnotowo do składu podatkowego, przemieszczania wyrobów akcyzowych między składami podatkowymi w kraju oraz na terenie UE, wyprowadzania wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego w celu wprowadzenia do obrotu, magazynowania, nakładania znaków akcyzowych, rozlewu wyrobów akcyzowych. Oprócz tego zezwolenie Spółki na prowadzenie składu podatkowego obejmuje działalność z zakresu magazynowania, wprowadzania i wyprowadzania wyrobów akcyzowych, nakładania znaków akcyzowych oraz etykietowania wyrobów akcyzowych należących do osób trzecich. Obecnie Spółka magazynuje wyroby akcyzowe, które są własnością Spółki.

Spółka planuje rozszerzenie prowadzonej działalności poprzez świadczenie usług na rzecz swoich klientów. W ramach posiadanego zezwolenia Spółka chciałaby dodatkowo świadczyć usługi z zakresu magazynowania napojów alkoholowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, należących do klientów. Po wprowadzeniu wyrobów akcyzowych będących własnością klientów Spółki, objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, do składu podatkowego, Spółka przejmie odpowiedzialność za te wyroby, czyli zabezpieczy je swoim zabezpieczeniem akcyzowym, które w pełni pokryje powstałe lub mogące powstać zobowiązania podatkowe. Przez cały okres magazynowania wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym Spółki, klienci Spółki pozostaną właścicielami tych wyrobów.

Co również istotne, klienci Spółki nie będą posiadać zezwolenia na wyprowadzenie wyrobów z cudzego składu podatkowego, tj. ze składu podatkowego Spółki, o którym mowa w art. 54 ust. 1 UPA. W konsekwencji, w przypadku wyprowadzenia wyrobów akcyzowych będących własnością klientów Spółki ze składu podatkowego Spółki, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, podmiotem zobowiązanym do zapłaty należnego podatku akcyzowego i złożenia deklaracji akcyzowej AKC-4 będzie Spółka.

Klient Spółki udostępni swojemu dostawcy numery akcyzowe składu podatkowego Spółki, zaś dostawca wystawi dokument e-AD w systemie EMCS na wyżej wspomniane dane akcyzowe i dostarczy towar do składu podatkowego Spółki, w procedurze zawieszonego poboru akcyzy.

Dodatkowo Spółka planuje oznaczać swoimi znakami akcyzy (banderolami) podlegające temu obowiązkowi wyroby akcyzowe będące własnością klientów, magazynowane w składzie podatkowym Spółki w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Po oznaczeniu znakami akcyzy wspomniane wyżej wyroby będą wyprowadzane ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w celu wydania ich do dyspozycji klientowi Spółki.

Po zakończonej transakcji, czyli nałożeniu banderol i wyprowadzeniu wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w celu dopuszczenia do obrotu, Spółka wystawi klientowi notę obciążeniową oraz fakturę sprzedaży VAT ze stawką 23%. Nota obciążeniowa będzie zawierała wartość podatku akcyzowego, który będzie należny po powstaniu obowiązku podatkowego w związku z zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy oraz wartość banderol wraz z kosztem ich wytworzenia. Faktura VAT będzie zawierać kwotę należną za wykonaną usługę, uzgodnioną uprzednio z klientem.

Pytania

1.Czy Spółka może wprowadzić do swojego składu podatkowego wyroby akcyzowe będące własnością klienta, który nie będzie posiadał zezwolenia wyprowadzenia wyrobów akcyzowych z cudzego składu podatkowego, o którym mowa w art. 54 ust. 1 UPA.

2.Czy Spółka może nakładać swoje znaki akcyzy, tj. banderole na wyroby akcyzowe będące własnością osób trzecich, tj. klientów, które będą magazynowane w składzie podatkowym Spółki?

3.Czy Spółka, w związku z zabezpieczeniem towaru klienta na czas magazynowania w składzie podatkowym swoim zabezpieczeniem akcyzowym, może w imieniu klienta zapłacić należny podatek akcyzowy po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy i złożyć deklarację podatkową AKC-4?

Państwa stanowisko w sprawie

1.Tak, Spółka w ramach posiadanego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego może wprowadzić do tego składu wyroby akcyzowe będące własnością osób trzecich, tj. klientów, którzy nie będą posiadać zezwolenia wyprowadzenia wyrobów z cudzego składu podatkowego, o którym mowa w art. 54 ust. 1 UPA.

2.Tak, Spółka może nakładać swoje znaki akcyzy, tj. banderole, na wyroby akcyzowe będące własnością osób trzecich, tj. klientów.

3.Tak, Spółka może w imieniu klienta zapłacić należny podatek akcyzowy po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy i złożyć deklarację podatkową AKC-4.

Uzasadnienie

Ad 1.

Spółka uzyskała zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego na podstawie art. 48 ust. 1 UPA.

Zgodnie z art. 48 ust. 1 UPA:

Zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego jest wydawane podmiotowi, który spełnia łącznie następujące warunki:

1)prowadzi co najmniej jeden rodzaj działalności polegającej na produkcji, przeładowywaniu lub magazynowaniu wyrobów akcyzowych, w tym będących również własnością innych podmiotów;

2)jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług;

3)jest podmiotem, którego działalnością kierują osoby nieskazane prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, przeciwko mieniu, przeciwko obrotowi gospodarczemu, przeciwko obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi lub przestępstwo skarbowe;

4)nie posiada zaległości z tytułu cła i podatków stanowiących dochód budżetu państwa, składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz nie jest wobec niego prowadzone postępowanie egzekucyjne, likwidacyjne lub upadłościowe;

5)złoży zabezpieczenie akcyzowe, z zastrzeżeniem art. 64 ust. 1;

6)nie zostało cofnięte, ze względu na naruszenie przepisów prawa, żadne z udzielonych mu zezwoleń, o których mowa w art. 84 ust. 1, jak również koncesja lub zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej ani nie została wydana decyzja o zakazie wykonywania przez niego działalności regulowanej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221, 641 i 803), w zakresie wyrobów akcyzowych;

7)posiada tytuł prawny do korzystania z miejsca, w którym ma być prowadzony skład podatkowy.

Artykuł 48 ust. 1 UPA określa fundamentalne warunki uzyskania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego. Punkt pierwszy stanowi, iż wnioskodawca ubiegający się o zezwolenie prowadzi co najmniej jeden rodzaj działalności polegającej na produkcji, przeładowywaniu lub magazynowaniu wyrobów akcyzowych, w tym będących również własnością innych podmiotów. W związku z powyższym Spółka w ramach uzyskanego zezwolenia może wprowadzać i magazynować wyroby akcyzowe będące również własnością osób trzecich.

Dodatkowo w tym miejscu należy zaznaczyć, iż Spółka posiada postanowienie naczelnika urzędu celno-skarbowego zatwierdzające akta weryfikacyjne, które określają rodzaj prowadzonej działalności. Między innymi obejmują działalność w zakresie magazynowania, wprowadzania i wyprowadzania, banderolowania, etykietowania wyrobów akcyzowych należących do osób trzecich oraz wszelkich czynności dokonywanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Zdaniem Spółki, ustawodawca dopuszcza w ustawie o podatku akcyzowym możliwość wykorzystywania składów podatkowych usługowo. W celu wprowadzenia wyrobów akcyzowych do składu podatkowego, które są własnością osób trzech, a nie podmiotu prowadzącego skład, nie jest obowiązkowe posiadanie zezwolenia, o którym mowa w art. 54 ust. 1 UPA. W związku z tym podatnikiem akcyzy z tytułu wyprowadzenia wyrobów ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy [jest] to pomiot prowadzący ten skład, jest odpowiedzialny za dochowanie warunków tej procedury, niezależnie od tego, czy jest on właścicielem wyprowadzanych wyrobów czy też należą one do innego podmiotu.

Spółka planuje oprzeć swój model biznesowy i wprowadzać do swojego składu podatkowego wyroby akcyzowe będące własnością klienta, na podstawie umowy cywilnoprawnej.

Opisany model biznesowy, który nie wymaga posiadania przez klientów Spółki zezwolenia, o którym mowa w art. 54 ust. 1 UPA, jest bardziej preferowany przez klientów, gdyż takie rozwiązanie jest dla nich łatwiejsze, bardziej dostępne. Klienci dzięki temu rozwiązaniu będą chętniej korzystać z usług składu podatkowego Spółki, gdyż sami nie są w stanie podołać wszystkim formalnościom, wymogom. Nie mają też często wystarczających środków, aby zatrudnić odpowiednich specjalistów od podatku akcyzowego, aby zorganizować obsługę całej procedury.

Ad 2.

Stosownie do art. 117 ust. 1 UPA, wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, a w przypadkach, o których mowa w art. 9b ust. 1 pkt 2 oraz w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5, odpowiednio przed dokonaniem ich sprzedaży lub przekazaniem do magazynu wyrobów gotowych.

Artykuł 116 ustawy akcyzowej przedstawia podmioty zobowiązane do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy. Zgodnie z art. 116 ust. 1 UPA:

„Obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy, z zastrzeżeniem ust. 1a, ciąży na zarejestrowanym, zgodnie z art. 16, podmiocie będącym:

1)podmiotem prowadzącym skład podatkowy, z zastrzeżeniem pkt 6 i 7;

2)importerem;

3)podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego;

4)przedstawicielem podatkowym;

5)podmiotem dokonującym produkcji wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2,4 lub 5;

6)właścicielem wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

7)podmiotem zamierzającym nabyć wyroby akcyzowe i posiadającym zezwolenie, o którym mowa w art 54 ust. 1”.

Z cytowanego przepisu wynika, że obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy ciąży na zarejestrowanym podmiocie prowadzącym skład podatkowy, za wyjątkiem sytuacji, w których obowiązek ten spoczywa na podmiocie posiadającym zezwolenie wyprowadzenia wyrobów akcyzowych z cudzego składu podatkowego, który jednocześnie jest właścicielem wyrobów podlegających obowiązkowi oznaczania lub zamierza nabyć te wyroby.

W związku z powyższym to Spółka jest podmiotem zobowiązanym do oznaczenia podatkowymi znakami akcyzy wyrobów akcyzowych będących własnością osób trzecich, tj. klientów i znajdujących się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy w prowadzonym przez nią składzie podatkowym, w sytuacji, gdy klienci nie posiadają zezwolenia wyprowadzania obejmującego skład podatkowy Spółki. Po prawidłowym oznaczeniu przez Spółkę ww. wyrobów podatkowymi znakami akcyzy, mogą one zostać na zlecenie klientów wyprowadzone przez Spółkę ze składu podatkowego Spółki, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w celu wprowadzenia ich do obrotu.

Ad 3.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 2 UPA, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego.

Zgodnie z art. 45 UPA:

1.W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zakończenia tej procedury, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

2.W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, do obliczenia wysokości zobowiązania podatkowego stosuje się stawkę akcyzy obowiązującą w dniu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy.

W świetle art. 13 ust. 1 UPA, podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą.

Natomiast zgodnie z art. 13 ust. 3 UPA, podatnikiem z tytułu wyprowadzenia ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy jest podmiot będący właścicielem tych wyrobów, który uzyskał od właściwego naczelnika urzędu skarbowego zezwolenie, o którym mowa w art. 54 ust. 1 UPA.

W przedstawionym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, wyroby akcyzowe magazynowane w składzie podatkowym Spółki stanowią własność klienta, który nie posiada zezwolenia wyprowadzenia z tego składu, o którym mowa w art. 54 ust. 1 UPA. Dlatego też w opisanej sytuacji podatnikiem podatku akcyzowego z tytułu wyprowadzenia tych wyrobów ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jest Spółka, jako podmiot prowadzący skład podatkowy. Spółka prowadząca skład podatkowy będzie podmiotem dokonującym zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy, którą będą objęte wyroby akcyzowe, z czym będzie związane powstanie zobowiązania podatkowego w akcyzie, w odniesieniu do tych wyrobów. Tym samym Spółka będzie ostatnim podmiotem mającym w swojej dyspozycji te wyroby zanim opuszczą one procedurę zawieszenia poboru akcyzy.

Stosownie do art. 21 ust. 2 UPA:

W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

1)składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe, według ustalonego wzoru,

2)obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego

- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy skutkujące powstaniem zobowiązania podatkowego.

W związku z powyższym skoro to Spółka będzie podmiotem dokonującym zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy, to na niej będzie ciążył obowiązek zapłaty podatku akcyzowego oraz składania deklaracji podatkowej AKC-4 właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie podatku akcyzowego jest:

- prawidłowe w zakresie możliwości wprowadzania do składu podatkowego Spółki wyrobów akcyzowych będących własnością klienta, który nie będzie posiadał zezwolenia wyprowadzenia wyrobów akcyzowych z cudzego składu podatkowego (pytanie nr 1);

- prawidłowe w zakresie możliwości nakładania swoich znaków akcyzy na wyroby akcyzowe będące własnością osób trzecich (klientów), magazynowane w składzie podatkowym Spółki (pytanie nr 2);

- nieprawidłowe w zakresie możliwości zapłaty – w imieniu klienta – należnego podatku akcyzowego po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy i złożenia deklaracji podatkowej AKC-4 (pytanie nr 3).

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1542, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym:

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Jak stanowi art. 92 ustawy:

Do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Jak wynika z art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, w tym przetwarzane, lub magazynowane, w tym przechowywane, lub przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy:

Podmiot prowadzący skład podatkowy to podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.

W świetle art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy:

Procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowana podczas produkcji, w tym przetwarzania, lub magazynowania, w tym przechowywania, lub przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

W załączniku nr 2 do ustawy zamieszczony został wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 17 ustawy:

Znaki akcyzy to znaki, określone przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, służące do oznaczania wyrobów akcyzowych podlegających obowiązkowi oznaczania, obejmujące:

a)podatkowe znaki akcyzy, które są potwierdzeniem wpłaty kwoty stanowiącej wartość podatkowych znaków akcyzy,

b)legalizacyjne znaki akcyzy, które są potwierdzeniem prawa podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, do przeznaczenia tych wyrobów do sprzedaży.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1) produkcja wyrobów akcyzowych;

2) wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3) import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem:

a)importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów,

b)importu wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego, w celu dopuszczenia ich do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w miejscu importu znajdującym się w tym składzie podatkowym,

c)przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego;

4) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

5) wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6) wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Jak wskazano w art. 8 ust. 6 ustawy:

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

W świetle art. 10 ust. 1 ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Stosownie do art. 13 ust. 1 ustawy:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą […].

Zgodnie z art. 13 ust. 3 ustawy:

Podatnikiem z tytułu wyprowadzenia ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy jest podmiot będący właścicielem tych wyrobów, który uzyskał od właściwego naczelnika urzędu skarbowego zezwolenie, o którym mowa w art. 54 ust. 1.

W myśl art. 21 ust. 2 ustawy:

W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

1) składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe, według ustalonego wzoru,

2) obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego

- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy skutkujące powstaniem zobowiązania podatkowego.

Stosownie do art. 23 ustawy:

1.Zarejestrowani odbiorcy, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, podmioty prowadzące składy podatkowe oraz podatnicy, o których mowa w art. 13 ust. 3, są obowiązani, bez wezwania organu podatkowego, do obliczenia i zapłaty akcyzy wstępnie za okresy dzienne, na rachunek właściwego urzędu skarbowego.

2. Wstępnych wpłat akcyzy za okresy dzienne, zwanych dalej "wpłatami dziennymi", dokonuje się nie później niż 25. dnia po dniu, w którym powstał obowiązek podatkowy, a w przypadku podmiotu prowadzącego skład podatkowy - po dniu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy i powstało zobowiązanie podatkowe.

3. Wpłaty dzienne dokonane za miesiąc rozliczeniowy są uwzględniane w deklaracjach podatkowych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 lub ust. 2 pkt 1.

4. Wpłaty dzienne obniża się o:

1) kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy prawidłowo naniesionych na wyroby akcyzowe lub opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych, nie wcześniej jednak niż:

a)następnego dnia po naniesieniu tych znaków na dany wyrób akcyzowy lub opakowanie jednostkowe - w przypadku oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy w składzie podatkowym na terytorium kraju, z zastrzeżeniem lit. c tiret pierwsze,

b)następnego dnia po wprowadzeniu wyrobów akcyzowych do składu podatkowego na terytorium kraju - w przypadku importu albo nabycia wewnątrzwspólnotowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy na terytorium państwa trzeciego albo na terytorium państwa członkowskiego,

c)następnego dnia po powstaniu obowiązku podatkowego - w przypadku:

- zarejestrowanego odbiorcy, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego

zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca,

- właściciela wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

2) kwoty przysługujących podatnikowi zwolnień i obniżeń akcyzy.

5. Nadpłatę wpłat dziennych wykazaną w deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 lub ust. 2 pkt 1, rozlicza się przy wpłatach dziennych za następne okresy rozliczeniowe, jeżeli podatnik nie posiada zaległości podatkowych oraz bieżących zobowiązań podatkowych ani nie złoży wniosku o zaliczenie nadpłaty w całości albo w części na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych.

6. Wpłaty dzienne stanowią zaliczkę na akcyzę.

Jak stanowi art. 45 ustawy:

1.W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zakończenia tej procedury, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

2. W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, do obliczenia wysokości zobowiązania podatkowego stosuje się stawkę akcyzy obowiązującą w dniu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Jak wskazano w art. 47 ust. 2 ustawy:

Magazynowanie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym.

Zgodnie z art. 50 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym:

Zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego określa w szczególności:

1) numer akcyzowy składu podatkowego;

2) adres, pod którym zlokalizowany jest skład podatkowy;

3) rodzaj prowadzonej działalności w składzie podatkowym;

4) rodzaj wyrobów akcyzowych będących przedmiotem działalności w składzie podatkowym;

5) formę i termin obowiązywania zabezpieczenia akcyzowego, a w przypadku zwolnienia podmiotu występującego z wnioskiem o zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego z obowiązku złożenia zabezpieczenia - przewidywaną maksymalną kwotę zobowiązania podatkowego albo przewidywaną maksymalną kwotę zobowiązania podatkowego oraz opłaty paliwowej podlegających zabezpieczeniu akcyzowemu oraz termin ważności zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego.

Jak stanowi art. 54 ust. 1 ustawy:

Zezwolenie na wyprowadzanie wyrobów akcyzowych z cudzego składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy przez podatnika, o którym mowa w art. 13 ust. 3, zwane dalej „zezwoleniem wyprowadzenia”, dotyczy konkretnego składu podatkowego i jest wydawane na czas oznaczony, nie dłuższy niż 3 lata, albo na czas nieoznaczony, na wniosek podmiotu, który spełnia łącznie warunki określone w art. 48 ust. 1 pkt 2-6.

W myśl art. 63 ust. 1 ustawy:

Do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej powstałe albo mogące powstać zobowiązanie podatkowe albo powstałe lub mogące powstać zobowiązanie podatkowe oraz opłatę paliwową, której obowiązek zapłaty powstał albo może powstać, są obowiązane następujące podmioty:

1) podmiot prowadzący skład podatkowy;

2) zarejestrowany odbiorca;

3) zarejestrowany wysyłający;

4) podatnik, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

5) uprawniony odbiorca;

6) podmiot pośredniczący;

7) przedstawiciel podatkowy;

8) pośredniczący podmiot tytoniowy, z wyłączeniem przedsiębiorcy zagranicznego, o którym mowa w art. 20d pkt 1 lit. c;

9) podmiot reprezentujący przedsiębiorcę zagranicznego, o którym mowa w art. 20d pkt 1 lit. c;

10) wysyłający podmiot zagraniczny;

11) podatnik, o którym mowa w art. 78 ust. 3.

Stosownie do art. 114 ustawy:

Obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy.

Zgodnie z art. 116 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym:

Obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy, z zastrzeżeniem ust. 1a, ciąży na zarejestrowanym, zgodnie z art. 16, podmiocie będącym:

1)podmiotem prowadzącym skład podatkowy, z zastrzeżeniem pkt 6 i 7;

2)importerem;

3)podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego;

4)przedstawicielem podatkowym;

5)podmiotem dokonującym produkcji wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5;

6)właścicielem wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

7)podmiotem zamierzającym nabyć wyroby akcyzowe i posiadającym zezwolenie, o którym mowa w art. 54 ust. 1.

Jak stanowi art. 117 ust. 1 ustawy:

Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, a w przypadkach, o których mowa w art. 9b ust. 1 pkt 2 oraz w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5, odpowiednio przed dokonaniem ich sprzedaży lub przekazaniem do magazynu wyrobów gotowych.

Jak wynika z art. 117 ust. 3 ustawy:

Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z art. 120 ust. 1 ustawy:

Znaki akcyzy mogą mieć w szczególności postać banderol, znaków cechowych lub odcisków pieczęci.

W świetle art. 120 ust. 2 ustawy:

Znak akcyzy jest nanoszony na opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego lub bezpośrednio na wyrób akcyzowy w taki sposób, aby zdjęcie znaku lub otwarcie opakowania w miejscu przeznaczonym do jego otwierania albo użycie wyrobu powodowały trwałe i widoczne uszkodzenie znaku w sposób uniemożliwiający jego powtórne użycie, chyba że znak akcyzy jest nanoszony bezpośrednio na wyrób akcyzowy w sposób trwały.

Stosownie do art. 120 ust. 3 ustawy:

Opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego jest to opakowanie samodzielne, bezpośrednio chroniące wyrób akcyzowy:

1) jednorazowego lub wielokrotnego użytku oraz

2) przystosowane lub umożliwiające jego przystosowanie do przechowywania, eksponowania i sprzedaży w nim lub z niego wyrobu akcyzowego, oraz

3) posiadające zamknięcie lub wskazane miejsce i sposób otwierania, które jest lub może być przystosowane do bezpośredniego lub pośredniego spożycia wyrobu albo umożliwia bezpośrednie lub pośrednie spożycie wyrobu, a także

4) przystosowane do pakowania, przechowywania i przewożenia go w opakowaniach zbiorczych lub transportowych.

W myśl art. 125 ust. 1 ustawy:

Podatkowe znaki akcyzy otrzymuje zarejestrowany, zgodnie z art. 16, podmiot będący:

1) podmiotem prowadzącym skład podatkowy, z zastrzeżeniem pkt 6;

2) importerem;

3) podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego;

4) przedstawicielem podatkowym;

5) podmiotem dokonującym produkcji, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5;

6) właścicielem wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

7) podmiotem, o którym mowa w art. 116 ust. 1 pkt 7.

Wnioskodawca posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego, które m.in. obejmuje działalność z zakresu magazynowania, wprowadzania i wyprowadzania wyrobów akcyzowych, nakładania znaków akcyzowych oraz etykietowania wyrobów akcyzowych należących do osób trzecich. W ramach posiadanego zezwolenia Spółka chciałaby dodatkowo świadczyć usługi z zakresu magazynowania napojów alkoholowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, należących do klientów. Po wprowadzeniu wyrobów akcyzowych będących własnością klientów Spółki, objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, do składu podatkowego, Spółka przejmie odpowiedzialność za te wyroby, czyli zabezpieczy je swoim zabezpieczeniem akcyzowym, które w pełni pokryje powstałe lub mogące powstać zobowiązania podatkowe. Przez cały okres magazynowania wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym Spółki, klienci Spółki pozostaną właścicielami tych wyrobów. Klienci Spółki nie będą posiadać zezwolenia na wyprowadzenie wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego Spółki, o którym mowa w art. 54 ust. 1 ustawy. W konsekwencji, w przypadku wyprowadzenia wyrobów akcyzowych będących własnością klientów Spółki ze składu podatkowego Spółki, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, podmiotem zobowiązanym do zapłaty należnego podatku akcyzowego i złożenia deklaracji akcyzowej AKC-4 będzie Wnioskodawca. Klient Spółki udostępni swojemu dostawcy numery akcyzowe składu podatkowego Spółki, zaś dostawca wystawi dokument e-AD w systemie EMCS na wyżej wspomniane dane akcyzowe i dostarczy towar do składu podatkowego Spółki, w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Dodatkowo Spółka planuje oznaczać swoimi znakami akcyzy (banderolami) podlegające temu obowiązkowi wyroby akcyzowe będące własnością klientów, magazynowane w składzie podatkowym Spółki w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Po oznaczeniu znakami akcyzy wspomniane wyżej wyroby będą wyprowadzane ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w celu wydania ich do dyspozycji klientowi Spółki.

Państwa wątpliwości wyrażone w pytaniach dotyczą możliwości:

- wprowadzania do składu podatkowego Spółki wyrobów akcyzowych będących własnością klienta, który nie będzie posiadał zezwolenia wyprowadzenia wyrobów akcyzowych z cudzego składu podatkowego, o którym mowa w art. 54 ust. 1 ustawy (pytanie nr 1);

- nakładania swoich znaków akcyzy na wyroby akcyzowe będące własnością osób trzecich (klientów), magazynowane w składzie podatkowym Spółki (pytanie nr 2);

- zapłaty – w imieniu klienta – należnego podatku akcyzowego po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy i złożenia deklaracji podatkowej AKC-4 (pytanie nr 3).

Jak wynika z zawartej w art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy definicji składu podatkowego, jest to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe, objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, są m.in. magazynowane i przeładowywane. Przy czym definicja składu podatkowego nie zawęża czynności magazynowania wyłącznie do wyrobów akcyzowych będących własnością podmiotu prowadzącego skład podatkowy.

Skoro wskazali Państwo w opisie sprawy, że posiadane zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego obejmuje działalność w zakresie magazynowania wyrobów akcyzowych należących do osób trzecich, to nie ma przeszkód, aby do składu podatkowego Spółki były wprowadzane wyroby będące własnością osób trzecich (klientów). Na możliwość wprowadzenia tych wyrobów do składu podatkowego Wnioskodawcy nie będzie miał wpływu fakt, że właściciele tych wyrobów nie będą posiadali zezwolenia na wyprowadzenie tych wyrobów z cudzego składu podatkowego, wskazane w art. 54 ust. 1 ustawy.

Zatem będą Państwo mogli wprowadzić do własnego składu podatkowego wyroby akcyzowe będące własnością klienta, który nie będzie posiadał zezwolenia na wyprowadzanie wyrobów z cudzego składu podatkowego, wskazanego w art. 54 ust. 1 ustawy. Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 należy uznać za prawidłowe.

Wnioskodawca podał w opisie zdarzenia przyszłego, że zamierza świadczyć usługi magazynowania napojów alkoholowych należących do osób trzecich (klientów), w swoim składzie podatkowym, w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. W takim przypadku Spółka zamierza nakładać znaki akcyzy na te wyroby akcyzowe (napoje alkoholowe).

Obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy – co do zasady wyrażonej w art. 116 ust. 1 pkt 1 ustawy – ciąży na zarejestrowanym, zgodnie z art. 16, podmiocie prowadzącym skład podatkowy. Przy czym wyłączenia z tego obowiązku zostały zawarte w art. 116 ust. 1 pkt 6 i 7 ustawy. W efekcie w przypadku wskazanym w art. 116 ust. 1 pkt 6 ustawy, obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy ciąży na zarejestrowanym, zgodnie z art. 16, podmiocie będącym właścicielem wyrobów akcyzowych, czyli podatniku, o którym mowa w art. 13 ust. 3 ustawy. Przepis ten definiuje jako podatnika podmiot będący właścicielem wyrobów akcyzowych, wyprowadzanych z cudzego składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, który uzyskał od właściwego naczelnika urzędu skarbowego zezwolenie, o którym mowa w art. 54 ust. 1 ustawy. Skoro więc klienci Spółki nie będą posiadać zezwolenia wskazanego w art. 54 ust. 1 ustawy, to na Wnioskodawcy będzie spoczywał obowiązek oznaczania znakami akcyzy wyrobów akcyzowych należących do klientów Spółki, magazynowanych w jej składzie podatkowym. Spółka będzie zobowiązana do oznaczenia znakami akcyzy tych wyrobów akcyzowych przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Tym samym stanowisko Spółki w zakresie pytania nr 2 należy uznać za prawidłowe.

Przepis art. 63 ust. 1 ustawy wymienia podmioty zobowiązane do złożenia zabezpieczenia akcyzowego. Wśród tych podmiotów wskazani zostali podmiot prowadzący skład podatkowy (art. 63 ust. 1 pkt 1 ustawy) oraz podatnik, o którym mowa w art. 13 ust. 3 ustawy (art. 63 ust. 1 pkt 4 ustawy). Jak podał Wnioskodawca, klienci Spółki, których wyroby akcyzowe będą magazynowane w składzie podatkowym Spółki, nie będą posiadać zezwolenia na wyprowadzenie tych wyrobów ze składu, wskazanego w art. 54 ust. 1 ustawy. W konsekwencji klienci Spółki nie będą podatnikami w rozumieniu art. 13 ust. 3 ustawy, a zatem to na Wnioskodawcy będzie ciążył obowiązek objęcia zabezpieczeniem akcyzowym wyrobów akcyzowych osób trzecich, magazynowanych w składzie podatkowym. Należy przy tym zauważyć, że objęcie wyrobów akcyzowych osób trzecich zabezpieczeniem akcyzowym Wnioskodawcy, nie będzie pozostawało w związku z obowiązkami w zakresie zapłaty podatku akcyzowego oraz złożenia deklaracji podatkowej po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy.

W przedstawionych okolicznościach sprawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą – stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy – jest wprowadzenie wyrobów akcyzowych osób trzecich do składu podatkowego Wnioskodawcy. Gdy Wnioskodawca będzie dokonywał wyprowadzenia z własnego składu podatkowego magazynowanych wyrobów akcyzowych należących do osób trzecich (klientów), wówczas – z dniem zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy – powstanie zobowiązanie podatkowe, zgodnie z art. 45 ust. 1 ustawy. W konsekwencji to Spółka będzie podatnikiem w myśl art. 13 ust. 1 ustawy, ponieważ wobec Spółki zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą – powstał obowiązek podatkowy z tytułu wprowadzenia wyrobów akcyzowych do składu podatkowego, który w następstwie zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy przekształcił się w zobowiązanie podatkowe. W konsekwencji powyższego na Wnioskodawcy, jako podatniku, będą ciążyły obowiązki wynikające z art. 21 ust. 2 ustawy. Wnioskodawca będzie więc zobowiązany za miesięczne okresy rozliczeniowe (w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy skutkujące powstaniem zobowiązania podatkowego), bez wezwania organu podatkowego, do:

-składania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracji podatkowych według ustalonego wzoru,

-obliczania i wpłacania akcyzy na rachunek właściwego urzędu skarbowego, z uwzględnieniem zasad wynikających z art. 23 ustawy.

Wnioskodawca będzie zobowiązany do składania deklaracji podatkowych zgodnych z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2021 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych w sprawie podatku akcyzowego oraz deklaracji w sprawie przedpłaty podatku akcyzowego (t.j. Dz.U. z 2024 r. poza. 1082). Przy czym składać należy formularz główny (AKC-4/AKC-4zo) wraz z formularzami szczegółowymi, właściwymi dla poszczególnych napojów alkoholowych.

W stanowisku własnym w zakresie pytania nr 3 – stanowiącym bezpośrednią i jednoznaczną odpowiedź na pytanie nr 3 – Wnioskodawca wskazał, że Spółka może w imieniu klienta zapłacić należny podatek akcyzowy po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy i złożyć deklarację podatkową AKC-4. Wobec takiego stanowiska Wnioskodawcy należy zauważyć, że w przedstawionych okolicznościach zdarzenia przyszłego – jak to Organ wykazał powyżej – to Spółka będzie posiadała status podatnika, w przypadku wyprowadzenia z własnego składu podatkowego magazynowanych wyrobów akcyzowych należących do osób trzecich, co spowoduje zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy. Zatem Spółka będzie składała deklaracje podatkowe oraz obliczała i wpłacała podatek akcyzowy we własnym imieniu, a nie w imieniu klienta (właściciela wyrobów akcyzowych).

Z kolei w uzasadnieniu stanowiska własnego do pytania nr 3 Wnioskodawca wskazał, że to na Spółce będzie ciążył obowiązek zapłaty podatku akcyzowego oraz składania deklaracji podatkowych AKC-4 właściwemu naczelnikowi urzędu podatkowego. Przedstawione uzasadnienie jest zgodne ze stanowiskiem Organu, natomiast odmienne od wskazanego powyżej stanowiska Spółki w zakresie pytania nr 3.

Reasumując – z uwagi na błędne wskazanie w stanowisku własnym w zakresie pytania nr 3, że Spółka może w imieniu klienta zapłacić należny podatek akcyzowy i złożyć deklarację podatkową, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Ponadto Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanych pytań) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.; dalej jako: „Ordynacja podatkowa”).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb Ordynacji podatkowej. Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;- - 3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki - interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako: „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00