Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 9 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.464.2024.2.MF
Dotyczy ustalenia: - czy złożone zgłoszenie ZAW-RD wysłane dnia 29 listopada 2023 roku jest skuteczne i powoduje, że Spółka ma prawo rozliczać się z podatków dochodowych w ramach ryczałtu od dochodów kapitałowych spółek będąc traktowaną jako podatnik rozpoczynający prowadzenie działalności zgodnie art. 28j ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych; - jeśli zgłoszenie Spółki jest błędne zatem nie dające jej prawa do rozliczenia w ramach ryczałtu od dochodów kapitałowych spółek, to Spółka w tej sytuacji może skutecznie złożyć ponowne zgłoszenie ZAW-RD zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek np. z dniem 1 stycznia 2025 r., gdyż nie mają zastosowania do Spółki w tym wypadku przepisy art. 28l ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:
- czy złożone zgłoszenie ZAW-RD wysłane dnia 29 listopada 2023 roku jest skuteczne i powoduje, że Spółka ma prawo rozliczać się z podatków dochodowych w ramach ryczałtu od dochodów kapitałowych spółek będąc traktowaną jako podatnik rozpoczynający prowadzenie działalności zgodnie art. 28j ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;
- jeśli zgłoszenie Spółki jest błędne zatem nie dające jej prawa do rozliczenia w ramach ryczałtu od dochodów kapitałowych spółek, to Spółka w tej sytuacji może skutecznie złożyć ponowne zgłoszenie ZAW-RD zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek np. z dniem 1 stycznia 2025 r., gdyż nie mają zastosowania do Spółki w tym wypadku przepisy art. 28l ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Uzupełnili go Państwo pismem z 9 sierpnia 2024 r. oraz w odpowiedzi na wezwanie pismem z 13 września 2024 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
Spółka (dalej: „Wnioskodawca”) powstała jako spółka z o.o. w organizacji z dniem podpisania umowy (...) 2023 roku. Dnia (...) 2024 r. dokonano wpisu do Rejestru Przedsiębiorców prowadzony przez Krajowy Rejestr Sądowy.
Dnia 29 listopada 2024 r. wysłano wniosek ZAW-RD w formie elektronicznej z podpisem kwalifikowanym pełnomocnika do wysyłania deklaracji w formie elektronicznej (…). W związku ze sporem z pracownikami (…) Urzędu Skarbowego, pod jaki wówczas podlegała spółka wysłano ponownie ZAW-RD, co do tego czy wpisano poprawnie datę końcową podlegania opodatkowania ryczałtem o dochodów spółek oraz czy może być wniosek wysłany elektronicznie wysłano ponownie wniosek przez EPUAP z profilu zaufanego prezesa zarządu Spółki wraz z jego podpisem i wyjaśnieniami.
Wpisano jako początek okresu opodatkowania ryczałtem 15 listopada 2023 r. czyli dzień wpisania Spółki do KRS. Spółka nie zamykała ksiąg podatkowych specjalnie w związku ze zgłoszeniem do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek zakładając, że zasadniczo, z dniem wpisu do KRS rozpoczął się jej pierwszy rok podatkowy, który kończyć się będzie 31 grudnia 2024 r.
Wczoraj podczas konsultacji z Infolinią Krajowej Informacji Skarbowej poinformowano przy okazji innych konsultacji, że zgłoszenie, aby było skuteczne musiałoby być złożone jeszcze w październiku 2023 r. przez spółkę z o.o. w organizacji. Dziś podczas konsultacji pod numerem kontaktowym 22 460 59 93 poinformowano księgowego spółki, że jest zgłoszenie poprawne.
W uzupełnieniu wniosku w piśmie z 13 września 2024 r., wskazali Państwo, że:
- Doszło we wniosku ORD-IN do pomyłki w dacie Spółka, została wpisana do Rejestru Przedsiębiorców prowadzonego przez Krajowy Rejestr Sądowy z dniem 15 listopada 2023 r.
- Dnia 29 listopada 2023 r. wysłano wniosek ZAW-RD w formie elektronicznej z podpisem kwalifikowanym pełnomocnika do wysyłania deklaracji w formie elektronicznej. Później wysłano jeszcze raz ZAW-RD podpisane profilem zaufanym przez prezesa Spółki też 29 listopada 2023 r.
- Jako początek okresu opodatkowania ryczałtem wpisano 15 listopada 2023 r. czyli dzień wpisania Spółki do KRS.
- Rok podatkowy Spółki zgodnie z umową Spółki z dnia 30 października 2023 r. kończy się 31 grudnia 2024 r. i na tę datę zamknięte będą księgi rachunkowe, a sporządzone sprawozdanie finansowe za ten rok zostanie podpisane przez zarząd do 31 marca 2025 r. Czyli rok podatkowy Spółka ma od 30 października 2023 r. do 31 grudnia 2024 r. Zaznaczają Państwo, że nie zgłaszano informacji o tym wydłużonym pierwszym roku podatkowym do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu położenia siedziby Spółki, z tego co pełnomocnikowi wiadomo.
- Spółka nie spełni warunku art. 28j ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
- Nie będą miały dla Spółki zastosowania wyłączenia z prawa do opodatkowania CIT Estońskim, o których mowa w art. 28k ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Pytania
1. Czy złożone zgłoszenie ZAW-RD wysłane dnia 29 listopada 2024 roku (winno być: „29 listopada 2023 roku”) jest skuteczne i powoduje, że Spółka ma prawo rozliczać się z podatków dochodowych w ramach ryczałtu od dochodów kapitałowych spółek będąc traktowaną jako podatnik rozpoczynający prowadzenie działalności zgodnie art. 28j ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych zwana dalej też: „UPDOP”?
2. Czy jeśli zgłoszenie spółki jest błędne zatem nie dające jej prawa do rozliczenia w ramach ryczałtu od dochodów kapitałowych spółek, to Spółka w tej sytuacji może skutecznie złożyć ponowne zgłoszenie ZAW-RD zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek np. z dniem 1 stycznia 2025 r., gdyż nie mają zastosowania do spółki w tym wypadku przepisy art. 28l ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
(pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnienie wniosku z 13 września 2024 r.)
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1
Zdaniem Spółki, złożony wniosek jest poprawny i daje jej prawo do rozliczenia się z podatków dochodowych w ramach ryczałtu od dochodów kapitałowych spółek będąc traktowaną jako podatnik rozpoczynający prowadzenie działalności zgodnie art. 28j ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych wraz z późniejszymi zmianami zwana dalej też: „UPDOP”. Po pierwsze w GUS, w KRS jako data rozpoczęcia działalności spółki podaje się 15 listopada 2023 r. (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 13 września 2024 r.)
Również art 163 KSH wskazuje, że: „Do powstania spółki z ograniczoną odpowiedzialnością wymaga się:
1) zawarcia umowy spółki;
2) wniesienia przez wspólników wkładów na pokrycie całego kapitału zakładowego, a w razie objęcia udziału za cenę wyższą od wartości nominalnej, także wniesienia nadwyżki, z uwzględnieniem art. 158 forma wkładu do spółki z o.o. w celu pokrycia udziału § 1idx1;
3) powołania zarządu;
4) ustanowienia rady nadzorczej lub komisji rewizyjnej, jeżeli wymaga tego ustawa lub umowa spółki;
5) wpisu do rejestru”.
Po drugie realizacja zgłoszenia przez Spółkę z o.o. w organizacji jest właściwie mało prawdopodobne w wypadku zakładania Spółki pod koniec miesiąca, bo nie byłoby sposobu, aby uzyskała ona numer NIP, który w zgłoszeniu ZAW-RD trzeba uzupełnić.
Po trzecie Spółka - Wnioskodawca będąc w organizacji nie podjęła działań, które mogłyby wpłynąć na wymiar podatku dochodowego nie dokonywała sprzedaży ani zakupów i nawet nie miała konta bankowego z wykorzystaniem, którego mogłaby działać ponosząc jakieś koszty lub przychody np. z tytułu odsetek.
Ad. 2
Zdaniem Spółki odnośnie pytania numer 2, gdyby jednak uznano zgłoszenie za niepoprawne w skutek czego Spółka nie jest opodatkowana ryczałtem od dochodów spółek, to w tej sytuacji nie ma wobec niej zastosowania przepis art. 28l ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, więc Spółka może złożyć ponownie wniosek np. z dniem 1 stycznia 2025 r.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
W myśl art. 1 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):
ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.
Z ryczałtu może skorzystać podatnik, który łącznie spełnia warunki określone w art. 28j ust. 1 ustawy o CIT.
Zgodnie z art. 28j ust. 1 ustawy o CIT:
opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:
1) (uchylony)
2) mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:
a) z wierzytelności,
b) z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,
c) z części odsetkowej raty leasingowej,
d) z poręczeń i gwarancji,
e) z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,
f) ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,
g) z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;
a) zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub
b) ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;
4) prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej;
5) nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;
6) nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;
7) złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem;
Podatnik, aby móc wybrać tę formę opodatkowania, jest zobowiązany spełnić warunki określone w ww. przepisach o ryczałcie. Dodatkowo przepisy te wyłączają wprost niektóre kategorie podatników z zakresu podmiotowego tej regulacji.
W myśl art. 28j ust. 2 ustawy o CIT:
W przypadku podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności:
1) warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, uznaje się za spełniony w pierwszym roku podatkowym opodatkowania ryczałtem;
2) warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie dotyczy roku rozpoczęcia tej działalności i 2 lat podatkowych bezpośrednio po nim następujących, z tym że począwszy od drugiego roku podatkowego podatnik jest obowiązany do corocznego zwiększenia zatrudnienia o co najmniej 1 etat w pełnym wymiarze czasu pracy aż do osiągnięcia wielkości zatrudnienia określonej w tym przepisie.
Powyżej cytowany art. 28j ust. 2 odnosi się ogólnie do podatników rozpoczynających prowadzenie działalności i nie zawiera negatywnego katalogu wyłączającego zastosowanie tej regulacji do podatników, rozpoczynających prowadzenie działalności w określony sposób.
Stosownie do art. 28j ust. 5 ustawy o CIT:
zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 7, może zostać złożone również przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem podatnik zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W tym przypadku księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem.
Zauważyć należy, że zgodnie z art. 8 ust. 1 i 2 ustawy o CIT:
rokiem podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 2, 2a, 3 i 6, jest rok kalendarzowy, chyba że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie spółki, albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników; wówczas rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych.
W przypadku podjęcia po raz pierwszy działalności, pierwszy rok podatkowy trwa od dnia rozpoczęcia działalności do końca roku kalendarzowego albo do ostatniego dnia wybranego roku podatkowego, nie dłużej jednak niż dwanaście kolejnych miesięcy kalendarzowych.
W myśl art. 8 ust. 6 ustawy o CIT:
Jeżeli z odrębnych przepisów wynika obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych (sporządzenia bilansu) przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, za rok podatkowy uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych. W tym przypadku za następny rok podatkowy uważa się okres od dnia otwarcia ksiąg rachunkowych do końca przyjętego przez podatnika roku podatkowego.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 120 ze zm., dalej: „uor”):
Księgi rachunkowe otwiera się, z zastrzeżeniem ust. 3 na dzień rozpoczęcia działalności, którym jest dzień pierwszego zdarzenia wywołującego skutki o charakterze majątkowym lub finansowym.
Zgodnie z art. 12 ust. 2 uor:
Księgi rachunkowe zamyka się, z zastrzeżeniem ust. 3-3d:
1) na dzień kończący rok obrotowy,
2) na dzień zakończenia działalności jednostki, w tym również jej sprzedaży, zakończenia likwidacji lub postępowania upadłościowego, o ile nie nastąpiło jego umorzenie,
3) na dzień poprzedzający zmianę formy prawnej,
4) w jednostce przejmowanej na dzień połączenia związanego z przejęciem jednostki przez inną jednostkę, to jest na dzień wpisu do rejestru tego połączenia,
5) na dzień poprzedzający dzień podziału lub połączenia jednostek, jeżeli w wyniku podziału lub połączenia powstaje nowa jednostka, to jest na dzień poprzedzający dzień wpisu do rejestru połączenia lub podziału,
6) na dzień poprzedzający dzień postawienia jednostki w stan likwidacji lub ogłoszenia upadłości,
7) na inny dzień bilansowy określony odrębnymi przepisami
- nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia zaistnienia tych zdarzeń.
W świetle art. 28l ust 1 i 2 ustawy o CIT:
podatnik opodatkowany ryczałtem traci prawo do tego opodatkowania z końcem:
1) roku podatkowego okresu, o którym mowa w art. 28f ust. 1 albo 2 - w przypadku gdy podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem;
2) (uchylony)
3) roku podatkowego, w którym podatnik nie spełnił któregokolwiek z warunków, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 i 3;
4) roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym:
a) podatnik nie spełnił któregokolwiek z warunków, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 4-6,
b) podatnik nie prowadził ksiąg podatkowych lub dane wynikające z ksiąg podatkowych nie pozwalają na określenie wyniku finansowego netto,
c) podatnik dokona przejęcia innego podmiotu w drodze łączenia albo podziału podmiotów lub otrzymania wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, chyba że:
- podmiot przejmowany, dzielony lub wnoszący wkład niepieniężny jest opodatkowany ryczałtem albo
- podmiot przejmowany, dzielony lub wnoszący wkład niepieniężny z dniem przejęcia lub wniesienia wkładu zamknie księgi rachunkowe, sporządzi sprawozdanie finansowe oraz dokona rozliczenia i ustaleń, o których mowa w art. 7aa, w zakresie transakcji pozostających w związku z przejmowanymi składnikami majątku,
d) podatnik zostanie przejęty przez inny podmiot w drodze łączenia lub podziału podmiotów, w tym podziału przez wydzielenie albo podziału przez wyodrębnienie, lub wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, chyba że podmiot przejmujący jest opodatkowany ryczałtem.
2. W przypadku utraty prawa do opodatkowaniem ryczałtem podatnik może złożyć ponowne zawiadomienie, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7, po upływie 3 lat podatkowych, jednak nie wcześniej niż po upływie 36 miesięcy, następujących po roku kalendarzowym, w którym podatnik utracił prawo do opodatkowania ryczałtem.
Z opisu sprawy wynika, że Spółka powstała jako spółka z o.o. w organizacji z dniem podpisania umowy 30 października 2023 roku. Dnia 15 listopada 2023 r. dokonano wpisu do Rejestru Przedsiębiorców prowadzony przez Krajowy Rejestr Sądowy.
Dnia 29 listopada 2023 r. wysłano wniosek ZAW-RD w formie elektronicznej z podpisem kwalifikowanym pełnomocnika do wysyłania deklaracji w formie elektronicznej (…). W związku ze sporem z pracownikami (…) Urzędu Skarbowego, pod jaki wówczas podlegała spółka wysłano ponownie ZAW-RD, co do tego czy wpisano poprawnie datę końcową podlegania opodatkowania ryczałtem o dochodów spółek oraz czy może być wniosek wysłany elektronicznie wysłano ponownie wniosek przez EPUAP z profilu zaufanego prezesa zarządu spółki wraz z jego podpisem i wyjaśnieniami.
Wpisano jako początek okresu opodatkowania ryczałtem 15 listopada 2023 r. czyli dzień wpisania spółki do KRS. Spółka nie zamykała ksiąg podatkowych specjalnie w związku ze zgłoszeniem do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek zakładając, że zasadniczo, z dniem wpisu do KRS rozpoczął się jej pierwszy rok podatkowy, który kończyć się będzie 31 grudnia 2024 r.
W uzupełnieniu wniosku w piśmie z 13 września 2024 r., wskazali Państwo, że:
- Doszło we wniosku ORD-IN do pomyłki w dacie spółka została wpisana do Rejestru Przedsiębiorców prowadzonego przez Krajowy Rejestr Sądowy z dniem 15 listopada 2023 r.
- Dnia 29 listopada 2023 r. wysłano wniosek ZAW-RD w formie elektronicznej z podpisem kwalifikowanym pełnomocnika do wysyłania deklaracji w formie elektronicznej. Później wysłano jeszcze raz ZAW-RD podpisane profilem zaufanym przez prezesa spółki też 29 listopada 2023 r.
- Jako początek okresu opodatkowania ryczałtem wpisano 15 listopada 2023 r. czyli dzień wpisania spółki do KRS.
- Rok podatkowy spółki zgodnie z umową spółki z dnia 30 października 2023 r. kończy się 31 grudnia 2024 r. i na tę datę zamknięte będą księgi rachunkowe i sporządzone sprawozdanie finansowe za ten rok zostanie podpisane przez zarząd do 31 marca 2025 r. Czyli rok podatkowy Spółka ma od 30 października 2023 r. do 31 grudnia 2024 r.
- Spółka nie spełni warunku art. 28j ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
- Nie będą miały dla Spółki zastosowania wyłączenia z prawa do opodatkowania CIT Estońskim, o których mowa w art. 28k ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Przedmiotem Państwa pierwszej wątpliwości jest kwestia, czy złożone zgłoszenie ZAW-RD wysłane dnia 29 listopada 2023 roku jest skuteczne i powoduje, że spółka ma prawo rozliczać się z podatków dochodowych w ramach ryczałtu od dochodów spółek będąc traktowaną jako podatnik rozpoczynający prowadzenie działalności zgodnie art. 28j ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych uzależniają sposób prawidłowego ustalenia pierwszego roku podatkowego od momentu rozpoczęcia prowadzenia działalności. Przy czym, ustawa nie zawiera definicji tego pojęcia. Nie oznacza to jednak, że o rozpoczęciu prowadzenia tej działalności decyduje pierwsze zdarzenie gospodarcze wywołujące skutki podatkowe w podatku dochodowym, tj. uzyskanie pierwszego przychodu podatkowego lub poniesienie pierwszego wydatku, który może zostać uznany za podatkowy koszt uzyskania przychodu. „Rozpoczęcie działalności gospodarczej” należy bowiem rozpatrywać w sposób szeroki. Podmiot gospodarczy może bowiem dokonywać szeregu operacji gospodarczych, być podmiotem stosunków prawnych (np. stroną umów zawieranych z kontrahentami), czy też zdarzeń prawnych jeszcze przed uzyskaniem pierwszego przychodu podatkowego, bądź poniesieniem pierwszego kosztu. Wskazać także należy na regulacje wynikające z ustawy o rachunkowości, w której powołany wyżej art. 12 ust. 1 pkt 1 stanowi, że księgi rachunkowe otwiera się, z zastrzeżeniem ust. 3, na dzień rozpoczęcia działalności, którym jest dzień pierwszego zdarzenia wywołującego skutki o charakterze majątkowym lub finansowym - w ciągu 15 dni od dnia zaistnienia tych zdarzeń. Nie można zatem przyjąć, że spółka nie rozpoczęła działalności, jeżeli nie wystąpił u niej pierwszy przychód lub koszt podatkowy. Rozpoczęcie przez spółkę działalności skutkuje bowiem nie tylko uzyskiwaniem przychodów, bądź ponoszeniem kosztów rozpoznawanych podatkowo. Przejawem działalności jest również każde inne zdarzenie gospodarcze, które winno znaleźć odzwierciedlenie w księgach rachunkowych. Zdarzeniem tym będzie np. zawarcie umowy wywierającej skutki o charakterze cywilnoprawnym, wniesienie przez wspólników, bądź to wkładów pieniężnych, bądź aportów na pokrycie kapitału zakładowego, zaciągnięcie pożyczki czy kredytu itp.
Odnosząc się do powyższej Państwa wątpliwości wskazać należy, że dzień rozpoczęcia prowadzenia działalności należy utożsamiać z dniem powstania podatnika, tj. zawarcia umowy spółki z o.o. Zawarcie tej umowy powoduje bowiem powstanie spółki z o.o. w organizacji, która posiada podmiotowość prawną i może być podmiotem stosunków prawnych.
Zgodnie bowiem z art. 161 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 18):
Z chwilą zawarcia umowy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością powstaje spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w organizacji.
Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że w opisanej we wniosku sytuacji momentem rozpoczęcia Państwa działalności jest dzień 30 października 2023 r., tj. dzień zawarcia umowy spółki z o.o.
Uwzględniając zatem treść art. 8 ust. 2 ustawy o CIT, z którego wynika, że w przypadku podjęcia po raz pierwszy działalności pierwszy rok podatkowy trwa od dnia rozpoczęcia działalności stwierdzić należy, że Państwa pierwszy rok podatkowy rozpoczął się w dniu zawarcia umowy spółki, tj. 30 października 2023 r. i zgodnie z informacją zawartą we wniosku trwa on do 31 grudnia 2024 r.
Skoro zgłoszenie ZAW-RD, zostało przez Państwa złożone 29 listopada 2023 r. a dniem rozpoczęcia działalności spółki był dzień 30 października 2023 r., to zgłoszenie to zostało złożone po upływie terminu wynikającego z art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT. Zgodnie z którym opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem. Termin złożenia zawiadomienia ZAW-RD upłynął 31 października 2023 r. Co oznacza że nie mogliście być Państwo opodatkowani ryczałtem od dochodów spółek od momentu rozpoczęcia działalności, czyli od 30 października 2023 r. Nie mogli być również Państwo opodatkowani ryczałtem od 15 listopada 2023 r. bowiem nie zamknęliście Państwo ksiąg rachunkowych na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego opodatkowanie ryczałtem oraz nie sporządziliście Państwo sprawozdania finansowego w tym czasie, zgodnie z art. 28j ust. 5 ustawy o CIT.
W związku z powyższym, złożone przez Państwa 29 listopada 2023 r. zawiadomienie ZAW-RD, należało uznać za złożone nieskutecznie. W konsekwencji nie byli Państwo opodatkowani ryczałtem od dochodów spółek od 15 listopada 2023 r.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest nieprawidłowe.
Przedmiotem Państwa wątpliwości jest również kwestia ustalenia, czy jeśli zgłoszenie Spółki jest błędne zatem nie dające jej prawa do rozliczenia w ramach ryczałtu od dochodów kapitałowych spółek, to Spółka w tej sytuacji może skutecznie złożyć ponowne zgłoszenie ZAW-RD zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek np. z dniem 1 stycznia 2025 r., gdyż nie mają zastosowania do Spółki w tym wypadku przepisy art. 28l ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności wskazać należy, że złożone 29 listopada 2023 r. zawiadomienie ZAW-RD było nieskuteczne, oznacza to tym samym, że nie byli Państwo opodatkowani ryczałtem od dochodów spółek od 15 listopada 2023 r.
W odniesieniu do powołanego przez Państwa art. 28l ustawy o CIT wskazać należy, że nie ma on zastosowania w analizowanej sprawie – Spółka nie była uprawniona do zmiany formy opodatkowania na ryczałt od dochodów spółek od 15 listopada 2023 r. Tym samym nie mogła utracić prawa do tej formy opodatkowania.
Zatem, aby mogli Państwo skorzystać z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek od 1 stycznia 2025 r., musicie Państwo przede wszystkim wypełnić warunki z art. 28j ust. 5 ustawy o CIT, a więc na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem zamknąć księgi rachunkowe oraz sporządzić sprawozdanie finansowe. Ponadto musicie Państwo również spełniać pozostałe warunku z art. 28j ust. 1 ustawy o CIT i nie być podmiotem wymienionym w art. 28k ust. 1 ustawy o CIT.
Z opisu sprawy przedstawionej we wniosku wynika, że chcecie Państwo złożyć ponownie zgłoszenie ZAW-RD np. z dniem 1 stycznia 2025 r.
Z uzupełnienia wniosku wynika, że:
- Rok podatkowy spółki zgodnie z umową spółki z dnia 30 października 2023 r. kończy się 31 grudnia 2024 r. i na tę datę zamknięte będą księgi rachunkowe i sporządzone sprawozdanie finansowe za ten rok zostanie podpisane przez zarząd do 31 marca 2025 r. Czyli rok podatkowy Spółka ma od 30 października 2023 r. do 31 grudnia 2024 r.
Jednocześnie w opisie sprawy wskazali Państwo, że:
- Spółka nie spełni warunku art. 28j ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
- Nie będą miały dla Spółki zastosowania wyłączenia z prawa do opodatkowania CIT Estońskim, o których mowa w art. 28k ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
W związku z powyższym, skoro nie spełniacie Państwo warunku o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT, to nie możecie Państwo złożyć zawiadomienia o zastosowaniu ryczałtu (ZAW-RD), ponieważ będzie ono nieskuteczne ze względu na brak spełnienia jednej z przesłanek z art. 28j ustawy o CIT. Zatem nie będziecie Państwo mogli opodatkować dochodów Państwa Spółki ryczałtem od dochodów spółek.
Wobec powyższego Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w odniesieniu do zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right