Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 4 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.391.2024.2.RM
Opodatkowania usług wsparcia oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest:
- prawidłowe - w zakresie uznania Usługobiorcy za podatnika oraz ustalenia miejsca opodatkowania Usług (pytanie 1) oraz
- prawidłowe - w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego (pytanie 3).
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 lipca 2024 r., za pośrednictwem ePUAP, wpłynął Państwa wniosek z 30 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania usług wsparcia oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 17 września 2024 r. (wpływ za pośrednictwem ePUAP 17 września 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
B. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością posiada siedzibę na terytorium Polski i zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. 2023 r. poz. 2805, z późn. zm.; „Ustawa o CIT”) podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Polski. Wnioskodawca nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a Ustawy o CIT oraz jest czynnym podatnikiem VAT.
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą oznaczoną następującymi kodami PKWiU: (…)
Wnioskodawca jest członkiem międzynarodowej grupy spółek („Grupa”). Spółką dominującą względem Wnioskodawcy w Grupie jest X Limited z siedzibą w (…) w Republice Mauritiusu („X.” lub „Usługobiorca”), która jest rezydentem podatkowym Mauritiusu. Usługobiorca posiada siedzibę działalności gospodarczej w Republice Mauritiusu.
X. prowadzi działalność gospodarczą m.in. (...). W działalności gospodarczej, X. jest wspierana przez spółki zapewniające usługi wsparcia w wielu krajach. Wnioskodawca jest jedną z tych spółek. Niezależnie od tego, X. jest spółką holdingową posiadającą udziały m.in. spółek inwestujących w nieruchomości komercyjne oraz działających w sektorze ubezpieczeniowym.
Usługi wsparcia pomiędzy Wnioskodawcą a X. są i będą świadczone na podstawie umowy serwisowej. Do usług, które są i będą świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz X., w ramach umowy serwisowej należą („Usługi”):
1)badanie rynków notowanych na giełdach określonych przez X.,
2)badanie informacji i danych dotyczących rynku finansowego (jakościowych i ilościowych) w międzynarodowych bazach danych, kompilowanie, analizowanie danych oraz dokumentowanie i udostępnianie wyników badań rynkowych i analiz za pośrednictwem platform dostarczonych przez X.,
3)przygotowywanie propozycji dla X. dotyczących podejmowania transakcji na analizowanych rynkach w ramach wytycznych ustalanych okresowo przez X.,
4)świadczenie usług badawczych i wsparcia IT związanych z uczestnictwem X. w różnych giełdach regulowanych, przy użyciu infrastruktury informatycznej, która obejmuje korzystanie z oprogramowania online, usług informacyjnych na żywo i badań w międzynarodowych bazach danych, takich jak (…) i (…),
5)Wnioskodawca będzie skutecznie wykorzystywał kompleksową infrastrukturę, technologię i wsparcie zarządzania zapewniane przez X. w celu świadczenia usług,
6)przygotowywanie propozycji dla X. dotyczących zarządzania ryzykiem, dywersyfikacji produktów itp. w ramach wytycznych określonych przez X.,
7)przygotowywanie raportów dotyczących rachunku zarządzania i świadczenie wszelkich innych usług w zakresie informacji biznesowych, w tym analizy i przetwarzania danych, wsparcia biznesowego i wprowadzania danych, zgodnie z okresowymi wymaganiami X.
Wyżej wymienione Usługi będą świadczone wyłącznie na rzecz X. Wnioskodawca nie posiada żadnych klientów spoza Grupy.
Wnioskodawca nie będzie prowadził obrotu instrumentami finansowymi ani produktami towarowymi w żadnej jurysdykcji, a badania dostarczone Usługobiorcy przez Wnioskodawcę, będą wykorzystywane wyłącznie przez Usługobiorcę.
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że:
1)Usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Usługobiorcy są wynagradzane na podstawie umowy serwisowej.
2)Usługobiorca nabywa Usługi świadczone przez Wnioskodawcę bezpośrednio z terytorium Republiki Mauritiusu. Usługobiorca nie posiada w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.
3)Nabycie towarów i usług wykorzystywanych przez Wnioskodawcę do świadczenia Usług jest dokumentowane przez dostawców towarów lub usługodawców fakturami z polskim podatkiem VAT.
4)Wnioskodawca posiada dokumenty, z których wynika związek podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług, o których mowa w pkt powyżej, ze świadczeniem Usług na rzecz Usługobiorcy.
5)Przedmiotem Usług nie są udziały w spółkach bądź w podmiotach innych niż spółki posiadających osobowość prawną.
6)Usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie obejmują usług przechowywania udziałów w spółkach bądź w podmiotach innych niż spółki posiadających osobowość prawną. Usługi nie obejmują także usług zarządzania powyższymi udziałami.
7)Przedmiotem Usług nie są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami, z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi. Przedmiotem Usług nie są również usługi pośrednictwa w powyższym zakresie.
8)W ramach świadczonych Usług Wnioskodawca przygotowuje analizy rynków finansowych przy użyciu specjalistycznych narzędzi informatycznych, a następnie przetwarza wyniki takich analiz i dostarcza ich podsumowania za pośrednictwem platformy internetowej, do której dostęp ma Usługobiorca. Powyższe czynności są realizowane w sposób zautomatyzowany, przy użyciu infrastruktury technicznej oraz na podstawie wytycznych dostarczanych przez Usługobiorcę.
Decyzje co do poszczególnych inwestycji i transakcji podejmowane są przez Usługobiorcę w sposób samodzielny m.in. na podstawie podsumowań analiz udostępnianych przez Wnioskodawcę. Mając na uwadze powyższe, opisane czynności nie noszą znamion udzielenia porad, opinii i wyjaśnień charakterystycznych dla usług doradztwa.
Pytania
1)Czy Usługobiorca jest podatnikiem w rozumieniu art. 28a Ustawy o VAT, a tym samym stosownie do art. 28b ust. 1 Ustawy o VAT miejscem świadczenia Usług przez Wnioskodawcę na rzecz Usługobiorcy jest miejsce, w którym Usługobiorca posiada siedzibę, tj. Republika Mauritiusu, więc świadczenie Usług przez Wnioskodawcę na rzecz Usługobiorcy nie podlega opodatkowaniu VAT w Polsce?
2)W przypadku uznania, że stanowisko Wnioskodawcy co do pytania 1 jest nieprawidłowe, czy miejscem świadczenia Usług przez Wnioskodawcę na rzecz Usługobiorcy jest miejsce, w którym Usługobiorca posiada siedzibę, tj. Republika Mauritiusu, stosownie do art. 28l Ustawy o VAT, więc świadczenie usług przez Wnioskodawcę na rzecz Usługobiorcy nie podlega opodatkowaniu VAT w Polsce?
3)W przypadku uznania, że stanowisko Wnioskodawcy co do pytania 1 albo 2 jest prawidłowe, czy w zakresie w jakim nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi dotyczą świadczenia Usług na rzecz Usługobiorcy, Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, stosownie do art. 86 ust. 8 pkt 1 Ustawy o VAT (lub do zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym), ze względu na to, że kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby Usługi te były wykonywane na terytorium kraju, ponieważ nie podlegałyby one zwolnieniu od VAT?
4)W przypadku uznania, że stanowisko Wnioskodawcy co do pytania 1 albo 2 jest prawidłowe, ale stanowisko Wnioskodawcy co do pytania 3 jest nieprawidłowe, czy w zakresie w jakim nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi dotyczą świadczenia Usług na rzecz Usługobiorcy, Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, stosownie do art. 86 ust. 9 Ustawy o VAT (lub do zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym), ze względu na to, że gdyby Usługi były wykonywane na terytorium kraju, to podlegałyby zwolnieniu od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40a lub 41 Ustawy o VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Pytanie 1
Zdaniem Wnioskodawcy, Usługobiorca spełnia kryteria pozwalające uznać go za podatnika w rozumieniu art. 28a Ustawy o VAT, a tym samym miejscem świadczenia Usług przez Wnioskodawcę na rzecz Usługobiorcy jest miejsce, w którym Usługobiorca posiada siedzibę, tj. Republika Mauritiusu, więc świadczenie Usług przez Wnioskodawcę na rzecz Usługobiorcy nie podlega opodatkowaniu VAT w Polsce.
Pytanie 2
W przypadku uznania, że stanowisko co do pytania 1 jest nieprawidłowe, zdaniem Wnioskodawcy Usługi mieszczą się w katalogu usług, o których mowa w art. 28l Ustawy o VAT, a tym samym miejscem świadczenia Usług przez Wnioskodawcę na rzecz Usługobiorcy jest miejsce, w którym Usługobiorca posiada siedzibę, tj. Republika Mauritiusu. Tym samym, świadczenie Usług przez Wnioskodawcę na rzecz Usługobiorcy nie podlega opodatkowaniu VAT w Polsce.
Pytanie 3
Zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie w jakim nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi dotyczą świadczenia Usług na rzecz Usługobiorcy, pod warunkiem posiadania dokumentów, z których wynika związek podatku odliczonego z Usługami, Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, stosownie do art. 86 ust. 8 pkt 1 Ustawy o VAT (lub do zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym), ze względu na to, że kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby Usługi te były wykonywane na terytorium kraju, ponieważ nie podlegałyby one zwolnieniu od VAT.
Pytanie 4
W przypadku uznania, że stanowisko Wnioskodawcy co do pytania 1 albo 2 jest prawidłowe, ale stanowisko Wnioskodawcy co do pytania 3 jest nieprawidłowe, w zakresie w jakim nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi dotyczą świadczenia Usług na rzecz Usługobiorcy, Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, stosownie do art. 86 ust. 9 Ustawy o VAT (lub do zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym), ze względu na to, że gdyby Usługi były wykonywane na terytorium kraju, to podlegałyby zwolnieniu od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40a lub 41 Ustawy o VAT, pod warunkiem posiadania dokumentów, z których wynika związek podatku odliczonego z Usługami.
Uzasadnienie stanowiska
Pytania 1 i 2
Zgodnie z art. 5 Ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
2)eksport towarów,
3)import towarów na terytorium kraju,
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Powyższy przepis przedstawia katalog czynności opodatkowanych na mocy Ustawy o VAT, do których zaliczane jest między innymi odpłatne świadczenie usług na terytorium Polski. W konsekwencji, kluczowym dla ustalenia czy dana usługa podlega opodatkowaniu VAT w Polsce, jest ustalenie czy miejscem świadczenia usługi jest terytorium Polski.
Art. 28b ust. 1 Ustawy o VAT mówi, że miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 28a Ustawy o VAT, przez pojęcie podatnika należy rozumieć:
a)podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
b)osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej.
Jak wskazuje art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT, pojęcie działalności gospodarczej obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Pojęcie podatnika obejmuje nie tylko podmioty wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą zdefiniowaną w Ustawie o VAT, lecz również podmioty wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą zdefiniowaną w innych systemach prawnych, której definicja odpowiada tej przyjętej w polskich przepisach.
Definicja podatnika obejmuje zatem również podatników podatku od wartości dodanej czy podatku o podobnym charakterze, a w przypadku, gdy w danym systemie prawnym brak jest tego rodzaju podatków, każdy podmiot wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą odpowiadającą działalności gospodarczej określonej w przepisach o VAT. Podatnikiem może być przedsiębiorca z kraju trzeciego, w którym nie obowiązuje VAT.
Takie rozumienie pojęcia podatnik zostało przyjęte przez Naczelny Sąd Administracyjny, który w wyroku z 19 marca 2014 r. sygn.: I FSK 586/13 wskazał, że: „Podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust. 1 i art. 28a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) jest nie tylko podatnik mający siedzibę na terytorium Polski, lecz także każdy podmiot mający siedzibę w innym państwie UE lub państwie trzecim, jeżeli tylko prowadzi samodzielnie w dowolnym miejscu działalność w rozumieniu art. 15 ust. 2 tej ustawy i art. 9 dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE 2006, L 347/1).”
Usługobiorca jest podmiotem wykonującym działalność gospodarczą m.in. w zakresie obrotu giełdowymi kontraktami „futures”. Działalność Usługobiorcy spełnia warunki do uznania jej za działalność gospodarczą, w rozumieniu art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT, albowiem polega ona aktywnym inwestowaniu w instrumenty finansowe na rynkach światowych, jest ona prowadzona w sposób ciągły, dla celów zarobkowych przy wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych.
Podsumowując, Usługobiorca spełnia warunki do uznania go za podatnika w rozumieniu Ustawy o VAT.
W konsekwencji, miejscem świadczenia Usług przez Wnioskodawcę na rzecz Usługobiorcy, zgodnie z art. 28b ust. 1 Ustawy o VAT jest Republika Mauritiusu. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Usługobiorcy nie podlegają zatem opodatkowaniu w Polsce stosownie do art. 5 Ustawy o VAT.
Dodatkowo, nawet gdyby uznać, że Usługobiorca nie posiada statusu podatnika w ww. rozumieniu, to na podstawie art. 28l Ustawy o VAT, miejscem świadczenia Usług byłaby również Republika Mauritiusu. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku świadczenia określonych usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, ale posiadających siedzibę poza terytorium Unii Europejskiej, miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie podmioty te posiadają siedzibę. Przepis ten obejmuje m.in. usługi doradcze oraz usługi podobne do tych usług, usługi przetwarzania danych oraz usługi dostarczania informacji. W ocenie Wnioskodawcy, Usługi mieszczą się w katalogu z art. 28l Ustawy o VAT.
Pytania 3 i 4
Stosownie do art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikom przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Dodatkowo, zgodnie z art. 87 ust. 1 Ustawy o VAT, gdy kwota podatku naliczonego jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Z kolei zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 Ustawy o VAT, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.
Jak zatem wynika art. 86 ust. 8 pkt 1 Ustawy o VAT, warunkiem do odliczenia podatku naliczonego związanego z usługami świadczonymi poza terytorium kraju jest to, aby - hipotetycznie - w przypadku wykonywania tych samych usług w kraju, podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Powołany przepis wymaga ponadto, aby podatnik posiadał dokumenty, z których wynikać będzie związek odliczonego podatku z czynnościami wykonywanymi poza terytorium kraju. Powinny to być przede wszystkim dokumenty potwierdzające dokonanie określonych czynności poza terytorium kraju, które będą jednocześnie opisywać te czynności.
Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, ponieważ zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 Ustawy o VAT:
1)Wnioskodawca będzie świadczył Usługi na rzecz Usługobiorcy, który ma siedzibę poza terytorium kraju,
2)gdyby Wnioskodawca świadczył Usługi na terytorium kraju, przysługiwałoby mu prawo do odliczenia podatku naliczonego (z ograniczeniami wynikającymi z art. 88 Ustawy o VAT);
3)Usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie podlegałyby zwolnieniu od VAT;
4)Wnioskodawca będzie świadczył Usługi wyłącznie na rzecz Usługobiorcy, więc nabycia towarów lub usług przez Wnioskodawcę będą wyłącznie związane ze świadczeniem Usług na rzecz Usługobiorcy.
W przypadku powstania nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, Wnioskodawca będzie mógł, na podstawie art. 87 ust. 1 Ustawy o VAT, wystąpić o zwrot różnicy na rachunek bankowy.
W odniesieniu do warunku wskazanego w pkt 3 powyżej, w przypadku Usług świadczonych przez Wnioskodawcę potencjalnie rozważać można zwolnienia od VAT, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 40a oraz pkt 41 Ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 40a Ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi, w tym także usługi pośrednictwa, których przedmiotem są udziały w:
a)spółkach,
b)innych niż spółki podmiotach, jeżeli mają one osobowość prawną
- z wyłączeniem usług przechowywania tych udziałów i zarządzania nimi.
Z kolei art. 43 ust. 1 pkt 41 Ustawy o VAT, zwalnia od podatku usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi, oraz usługi pośrednictwa w tym zakresie.
Przedmiotem Usług nie są udziały w spółkach bądź w podmiotach innych niż spółki posiadających osobowość prawną lub instrumenty finansowe.
Usługi świadczone przez Wnioskodawcę mają dotyczyć analizy rynków finansowych, przetwarzaniu danych finansowych, doradzaniu w zakresie inwestycji, wsparciu technicznym oraz prowadzeniu badań przy użyciu infrastruktury technicznej. Podczas gdy Usługi mogą dotyczyć instrumentów finansowych np. akcji czy kontraktów „futures”, Wnioskodawca nie będzie dokonywał czynności na instrumentach finansowych, np. nie będzie ich kupował lub sprzedawał, nie będzie również pośredniczył w kupnie oraz sprzedaży takich instrumentów.
W konsekwencji, usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie byłyby objęte zwolnieniami, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 40a i 41 Ustawy o VAT.
Końcowo należy wskazać, że nawet gdyby uznać, że usługi świadczone przez Wnioskodawcę podlegałyby zwolnieniu od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40a lub 41 Ustawy o VAT, gdyby były świadczone na terytorium kraju, Wnioskodawcy ciągle będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 9 Ustawy o VAT (i w efekcie do zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, na podstawie art. 87 ust. 1 Ustawy o VAT).
Zgodnie z tym przepisem, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą czynności zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 37-41 Ustawy o VAT, wykonywanych na terytorium kraju w przypadku, gdy miejscem świadczenia tych usług zgodnie z art. 28b lub art. 28l Ustawy o VAT jest terytorium państwa trzeciego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:
1.odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2.eksport towarów;
3.import towarów na terytorium kraju;
4.wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5.wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.
W myśl art. 2 pkt 1 ustawy:
Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy.
Stosownie do art. 28a ustawy:
Na potrzeby stosowania ww. rozdziału:
1.ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
a.podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
b.osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
2.podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy:
Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.
Natomiast jak stanowi art. 28b ust. 2 ustawy:
W przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.
Z powołanych przepisów wynika, że co do zasady, usługa świadczona na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy, inna niż wskazana w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy, podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy, chyba że jest świadczona dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługobiorcy, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej. Wówczas miejscem świadczenia tej usługi jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego ta usługa jest świadczona.
Jednocześnie, na podstawie art. 28l ustawy:
W przypadku świadczenia na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, posiadających siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu poza terytorium Unii Europejskiej, usług:
1.sprzedaży praw lub udzielania licencji i sublicencji, przeniesienia lub cesji praw autorskich, patentów, praw do znaków fabrycznych, handlowych, oddania do używania wspólnego znaku towarowego albo wspólnego znaku towarowego gwarancyjnego, albo innych pokrewnych praw,
2.reklamy,
3.doradczych, inżynierskich, prawniczych, księgowych oraz usług podobnych do tych usług,
4.przetwarzania danych, dostarczania informacji oraz usług tłumaczeń,
5.bankowych, finansowych, ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych, z wyjątkiem wynajmu sejfów przez banki,
6.dostarczania (oddelegowania) personelu,
7.wynajmu, dzierżawy lub innych o podobnym charakterze, których przedmiotem są rzeczy ruchome, z wyjątkiem środków transportu, za które uznaje się również przyczepy i naczepy oraz wagony kolejowe,
8-10) (uchylone)
11) polegających na zapewnieniu dostępu do systemów gazowych, systemów elektroenergetycznych lub do sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej,
12) przesyłowych:
a)gazu w systemie gazowym,
b)energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym,
c)energii cieplnej lub chłodniczej przez sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej,
13) bezpośrednio związanych z usługami, o których mowa w pkt 11 i 12,
14) polegających na zobowiązaniu się do powstrzymania się od dokonania czynności lub posługiwania się prawem, o których mowa w pkt 1-13
- miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie podmioty te posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.
Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że działalność gospodarcza Spółki obejmuje: (…). Spółka jest członkiem międzynarodowej Grupy. Spółką dominującą względem Wnioskodawcy w Grupie jest spółka z siedzibą działalności gospodarczej w Republice Mauritiusu - X. Limited (X., Usługobiorca). Na podstawie umowy serwisowej, Wnioskodawca będzie świadczył na rzecz Usługobiorcy usługi wsparcia (Usługi).
Wątpliwości Spółki dotyczą m.in. ustalenia czy Usługobiorca jest podatnikiem, a w konsekwencji czy miejscem opodatkowania Usług jest kraj siedziby Usługobiorcy, zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy (pytanie 1).
Odnosząc się do przedstawionych wątpliwości należy przede wszystkim wskazać, że powołany art. 28a ustawy wprowadza do ustawy drugą definicję podatnika. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalania miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich. Ponadto za podatników uznaje się również osoby prawne niebędące podatnikiem, które są zidentyfikowane do celów podatku lub podatku od wartości dodanej. Zatem, aby ustalić, czy usługa świadczona jest na rzecz podatnika należy zweryfikować, czy nabywca prowadzi działalność gospodarczą (lub czy jest inną osobą prawną, która jest zidentyfikowana do celów podatku od towarów i usług lub podatku od wartości dodanej).
Z wniosku wynika, że Usługobiorca posiada siedzibę działalności gospodarczej w Republice Mauritiusu. Wskazali Państwo, że Usługobiorca prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie(..) W działalności gospodarczej, Usługobiorca wspierany jest przez spółki zapewniające usługi wsparcia w wielu krajach, w tym przez Państwa. Niezależnie od tego, Usługobiorca jest spółką holdingową posiadającą udziały m.in. spółek inwestujących w nieruchomości komercyjne oraz działających w sektorze ubezpieczeniowym.
Mając na uwadze przedstawione informacje należy zgodzić się z Państwem, że Usługobiorca spełnia definicję podatnika wskazaną w art. 28a ustawy. Jednocześnie, względem Usług realizowanych przez Państwa na rzecz Usługobiorcy nie stosuje się szczególnych zasad ustalania miejsca świadczenia usług na podstawie art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n. Przy tym, Usługobiorca posiada siedzibę działalności gospodarczej w Republice Mauritiusu i nie posiada w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Zatem, do Usług świadczonych przez Państwa na rzecz Usługobiorcy znajduje zastosowanie ogólna zasada ustalania miejsca świadczenia wyrażona w art. 28b ust. 1 ustawy, zgodnie z którą miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej.
Tym samym, miejscem świadczenia Usług jest/będzie miejsce siedziby działalności gospodarczej Usługobiorcy, tj. terytorium Republiki Mauritiusu. Oznacza to, że Usługi świadczone przez Państwa nie podlegają/nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce.
Zatem stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
Państwa wątpliwości dotyczą również prawa do odliczenia podatku naliczonego, występującego w związku z nabywaniem towarów i usług służących świadczeniu Usług na rzecz Usługobiorcy (pytanie 3).
Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Według art. 86 ust. 2 pkt 1a) ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Z art. 86 ustawy, wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Przy czym, związek dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą może mieć charakter pośredni lub bezpośredni.
O bezpośrednim związku dokonywanych zakupów z działalnością można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży – towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów będących przedmiotem dostawy, czy też niezbędne do świadczenia usług - bezpośrednio wiążą się więc z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania firmy, mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przychodami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością gospodarczą, musi istnieć związek przyczynowo - skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu.
Ponadto, zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy:
Podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.
Uprawnienie wynikające z powyższego przepisu odnosi się do podatników prowadzących działalność gospodarczą na terytorium kraju, którzy dokonują dostaw towarów bądź świadczenia usług opodatkowanych poza terytorium kraju, a zakupy, jakich dokonują, są związane właśnie z tymi czynnościami. Warunkiem do odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami dokonywanymi poza terytorium kraju jest to, aby – hipotetycznie – w przypadku wykonywania tych samych czynności w kraju podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Powołany przepis wymaga ponadto, aby podatnik posiadał dokumenty, z których będzie wynikać związek odliczonego podatku z czynnościami wykonywanymi poza terytorium kraju. Powinny to być przede wszystkim dokumenty potwierdzające dokonanie określonych czynności poza terytorium kraju, które będą jednocześnie opisywać te czynności.
Należy również podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy. Przepis ten stanowi, że:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Zatem w sytuacji, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany w tej fakturze.
Natomiast zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 7 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze – w części dotyczącej tych czynności.
Zatem w sytuacji, gdy zostały wystawione faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których na fakturze nie wykazuje się kwoty podatku, podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany w tej fakturze w części dotyczącej tych czynności.
Z wniosku wynika, że Spółka jest czynnym podatnikiem VAT, z siedzibą działalności gospodarczej w Polsce. Jak wynika z przyjętego rozstrzygnięcia Usługi świadczone na rzecz Usługobiorcy - stosownie do art. 28b ust. 1 ustawy – nie podlegają/nie będą podlegały opodatkowaniu na terytorium Polski, lecz w miejscu siedziby działalności gospodarczej Usługobiorcy (Republika Mauritiusu). Nabycie towarów i usług wykorzystywanych przez Spółkę do świadczenia Usług jest dokumentowane przez dostawców towarów lub usługodawców fakturami z polskim podatkiem VAT.
Odnosząc się do wątpliwości dotyczących prawa do odliczenia podatku naliczonego należy ustalić, czy gdyby Usługi objęte wnioskiem podlegały opodatkowaniu w Polsce, to czy korzystałyby ze zwolnienia od opodatkowania.
Przepisy ustawy oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują zwolnienie od podatku dla niektórych towarów i usług. Zakres i zasady stosowania zwolnienia od podatku określa m.in. art. 43 ustawy.
I tak, stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 40a ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi, w tym także usługi pośrednictwa, których przedmiotem są udziały w:
a)spółkach,
b)innych niż spółki podmiotach, jeżeli mają one osobowość prawną
z wyłączeniem usług przechowywania tych udziałów i zarządzania nimi.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. z 2023 r. poz. 646, 825, 1723 i 1941), z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi, oraz usługi pośrednictwa w tym zakresie.
Przy czym, zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi z dnia 29 lipca 2005 r. (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 722 ze zm.):
Instrumentami finansowymi w rozumieniu ustawy są:
1)papiery wartościowe;
2)niebędące papierami wartościowymi:
a)tytuły uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania,
b)instrumenty rynku pieniężnego,
c)opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową, inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest papier wartościowy, waluta, stopa procentowa, wskaźnik rentowności, uprawnienie do emisji lub inny instrument pochodny, indeks finansowy lub wskaźnik finansowy, które są wykonywane przez dostawę lub rozliczenie pieniężne, z wyłączeniem instrumentów pochodnych, o których mowa w art. 10 rozporządzenia 2017/565,
d)opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne lub mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron,
e)opcje, kontrakty terminowe, swapy oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które mogą być wykonane przez dostawę, pod warunkiem że są dopuszczone do obrotu w systemie obrotu instrumentami finansowymi, z wyłączeniem produktów energetycznych będących przedmiotem obrotu hurtowego na OTF, które muszą być wykonywane przez dostawę,
f)niedopuszczone do obrotu w systemie obrotu instrumentami finansowymi opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które mogą być wykonane przez dostawę, a które nie są przeznaczone do celów handlowych i wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych,
g)instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego,
h)kontrakty na różnicę,
i)opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward dotyczące stóp procentowych oraz inne instrumenty pochodne odnoszące się do zmian klimatycznych, stawek frachtowych oraz stawek inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne albo mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron, a także instrumenty pochodne, o których mowa w art. 8 rozporządzenia 2017/565, i inne, które wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych,
j)uprawnienia do emisji.
Z wniosku wynika, że do Usług świadczonych na rzecz Usługobiorcy należy badanie rynków notowanych na giełdach określonych przez X., badanie informacji jakościowych i ilościowych oraz danych dotyczących rynku finansowego w międzynarodowych bazach danych, kompilowanie, analizowanie danych oraz dokumentowanie i udostępnianie wyników badań rynkowych i analiz za pośrednictwem platform dostarczonych przez X. Ponadto Spółka przygotowuje dla Usługobiorcy propozycje dotyczące podejmowania transakcji na analizowanych rynkach w ramach wytycznych ustalanych okresowo przez Usługobiorcę oraz zarządzania ryzykiem, dywersyfikacji produktów itp. w ramach wytycznych określonych przez X. Spółka świadczy również usługi badawcze i wsparcia IT związane z jego uczestnictwem w różnych giełdach regulowanych, przy użyciu infrastruktury informatycznej, która obejmuje korzystanie z oprogramowania online, usług informacyjnych na żywo i badań w międzynarodowych bazach danych. Spółka przygotowuje raporty dotyczące rachunku zarządzania i świadczenia wszelkich innych usług w zakresie informacji biznesowych, w tym analizy i przetwarzania danych, wsparcia biznesowego i wprowadzania danych, zgodnie z okresowymi wymaganiami X. W celu świadczenia usług Spółka będzie wykorzystywała kompleksową infrastrukturę, technologię i wsparcie zarządzania zapewniane przez Usługobiorcę.
W ramach świadczonych Usług Wnioskodawca przygotowuje analizy rynków finansowych przy użyciu specjalistycznych narzędzi informatycznych, a następnie przetwarza wyniki takich analiz i dostarcza ich podsumowania za pośrednictwem platformy internetowej, do której dostęp ma Usługobiorca. Powyższe czynności są realizowane w sposób zautomatyzowany, przy użyciu infrastruktury technicznej oraz na podstawie wytycznych dostarczanych przez Usługobiorcę. Na podstawie podsumowań analiz udostępnianych przez Wnioskodawcę, Usługobiorca samodzielnie podejmuje decyzje co do poszczególnych inwestycji i transakcji. Jak Państwo wskazali opisane czynności nie noszą znamion udzielenia porad, opinii i wyjaśnień charakterystycznych dla usług doradztwa.
Jednocześnie wskazali Państwo, że nie będą Państwo prowadzić obrotu instrumentami finansowymi ani produktami towarowymi w żadnej jurysdykcji. Przedmiotem Usług nie są udziały w spółkach bądź w podmiotach innych niż spółki posiadających osobowość prawną. Usługi świadczone na rzecz Usługobiorcy nie obejmują usług przechowywania udziałów w spółkach bądź w podmiotach innych niż spółki posiadających osobowość prawną. Usługi nie obejmują także usług zarządzania powyższymi udziałami. Ponadto, przedmiotem Usług nie są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami, ani usługi pośrednictwa w powyższym zakresie.
Przedstawione okoliczności pozwalają przyjąć, że Usługi objęte wnioskiem nie wpisują się w dyspozycję art. 43 ust. 1 pkt 40a i 41 ustawy. Zatem, gdyby Usługi świadczone były na terytorium Polski podlegałyby opodatkowaniu podatkiem VAT (nie korzystałyby ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40a i 41 ustawy), co oznacza, że Spółka byłaby uprawniona do odliczenia podatku naliczonego poniesionego w związku z ich realizacją.
Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że nabycie towarów i usług wykorzystywanych przez Spółkę do świadczenia Usług jest dokumentowane przez dostawców towarów i usługodawców fakturami zawierającymi polski podatek VAT. Przy tym, Spółka posiada dokumenty, z których wynika związek podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług, o których mowa powyżej, ze świadczeniem Usług na rzecz Usługobiorcy. Zatem, Wnioskodawca jest uprawniony do odliczenia podatku VAT, na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy związanych ze świadczeniem Usług.
W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego w okresie rozliczeniowym będzie wyższa niż kwota podatku należnego, Spółka będzie uprawniona do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego, na zasadach określonych w art. 87 ustawy.
Tym samym stanowisko w zakresie pytania 3 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Jednocześnie informujemy, że nie wydajemy interpretacji w zakresie pytania 2 i 4, ponieważ Państwo oczekiwali interpretacji w zakresie pytania 2 w sytuacji uznania za nieprawidłowe stanowiska w zakresie pytania 1. Natomiast interpretacji w zakresie pytania 4 oczekiwali Państwo w przypadku, gdy stanowisko w zakresie pytania 1 zostanie uznane za prawidłowe, ale stanowisko do pytania 3 będzie nieprawidłowe.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right