Interpretacja indywidualna z dnia 7 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDWL.4011.90.2024.2.DK
Skutki podatkowe zawarcia umowy cywilnoprawnej.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe w części dotyczącej brak obowiązku poboru podatku i wystawienia informacji, oraz nieprawidłowe w części dotyczącej zakwalifikowania przychodów do właściwego źródła.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 sierpnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 12 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych zawarcia umowy cywilnoprawnej. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 15 września 2024 r. (wpływ 15 września 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Osoba A – osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej i pracująca w ramach umowy o pracę na 1/2 etatu.
Osoba B – osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej i pracująca w ramach umowy o pracę na pełen etat.
Osoba A ma możliwość zawarcia umowy o dzieło na projekt budowlany z jednostką samorządu terytorialnego w 2024 r. Zarówno Osoba A jak i Osoba B nie pracują na umowie o pracę w tej jednostce samorządu terytorialnego. W ramach umowy o dzieło z jednostką samorządu terytorialnego Osoba A musi zlecić jedną branżę budowlaną (branża X) innej osobie (Osoba B) w 2024 r. W 2024 r. osoba B pracuje na umowie o pracę w innej firmie i nie prowadzi działalności gospodarczej. Osoba A chciałaby zawrzeć z tą Osobą B umowę o dzieło przykładowo na kwotę 10.638 zł brutto na wykonanie projektu branży X. Jak wygląda w tym przypadku kwestia podatku dochodowego od osób fizycznych, kto go płaci, czy i kto wystawia PIT? Prosi Pani o potwierdzenie bądź skorygowanie pani interpretacji podatkowej.
Pani (Osoba A) zawierając umowę o dzieło z jednostką samorządu terytorialnego na projekt budowlany przykładowo na kwotę 20.000 zł brutto otrzymuje wynagrodzenie za ten projekt budowlany w wysokości 18.800 zł netto (pierwszy próg podatkowy i prawa autorskie). Podatek dochodowy w wysokości 1.200 zł płaci jednostka samorządu terytorialnego. Osoba A otrzymuje wynagrodzenie na konto bankowe już pomniejszone o ten podatek dochodowy. Potem jednostka samorządu terytorialnego wystawia PIT-11. Czyli osoba A osoba otrzymująca ten PIT-11 jest w kwestii podatków z tej sprawy jest rozliczona.
Natomiast w przypadku umowy o dzieło zawartej między dwoma osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej (Osoba A i Osoba B) obowiązek zapłaty podatku spoczywa na Osobie B, czyli Wykonawcy projektu branży X. Osoba A jest w tym przypadku Zlecającym projekt branży X, a Osoba B Wykonującym projekt branży X. Czyli Osoba B zawierając umowę o dzieło z Osobą A na projekt branży X otrzymuje od osoby A wynagrodzenie za ten projekt branżowy w wysokości (…) zł brutto. Po zrealizowaniu przedmiotu zamówienia Osoba A w 2024 r. przelewa na konto bankowe osoby B wynagrodzenie w wysokości (…) zł brutto (pierwszy próg podatkowy i prawa autorskie). W 2025 r. osoba B SAMA rozlicza się z tego dochodu jako przychód z innych źródeł w deklaracji podatkowej PIT-36 jako PRZYCHÓD Z INNYCH ŹRÓDEŁ. Osoba B składa deklarację jednorazowo w zeznaniu rocznym PIT-36 w swoim Urzędzie Skarbowym i płaci wymagany podatek dochodowy w wysokości (…) zł (przy kwocie (…) zł brutto na umowie o dzieło w pierwszym progu podatkowym i prawach autorskich kwota podatku do zapłaty przez Osobę B wynosi (…) zł). Osoba B składa deklarację PIT-36 wpisując swój przychód w punkcie 5. Działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 13 ustawy w pozycji 98. Osoba A nie jest zobowiązania do wystawienia żadnego PITu osobie B. I w tym momencie dwie osoby: Osoba A i Osoba B są rozliczone z Urzędem Skarbowym w ramach umowy o dzieło na projekt branży X.
W uzupełnieniu wniosku – w odpowiedzi na wezwanie – wskazała Pani poniższe informacje.
Przedmiotem wniosku jest zdarzenie przyszłe, czyli zawarcie umowy o dzieło pomiędzy dwiema osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej.
a)Czy wykonany przez Panią projekt budowlany będzie utworem w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2509), w stosunku do którego będą przysługiwać Pani prawa autorskie?
Odp. TAK
b)Czy będzie Pani twórcą w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych?
Odp. TAK
c)Czy przewidziane umową Pani wynagrodzenie będzie stanowiło honorarium za przeniesienie praw autorskich do projektu?
Odp. TAK
d)Co oznacza użyte we wniosku sformułowanie „zlecić jedną branżę budowlaną”, czy to oznacza, że autorem części projektu budowlanego będzie inna osoba?
Odp. TAK
e)Czy wypłacone przez Panią wynagrodzenie osobie B będzie stanowiło honorarium za przeniesienie praw autorskich do projektu na Panią?
Odp. TAK
Pytanie
Jak wygląda w tym przypadku kwestia podatku dochodowego od osób fizycznych, kto go płaci, czy i kto wystawia PIT?
W uzupełnieniu wniosku doprecyzowała Pani, zakres pytania i wskazała poniższe.
Przedmiotem wniosku jest jedno zdarzenie przyszłe: kwestia opodatkowania umowy o dzieło zawieranej przez dwie osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej (Osoba A i Osoba B). Kwestię uregulowania podatku dochodowego należy zawrzeć w umowie o dzieło (czy podatek dochodowy zapłaci Osoba A – Zlecający, czy Osoba B – Wykonawca). Jest to jedna sprawa.
Pani stanowisko w sprawie
W Pani ocenie, Pani (Osoba A) zawierając umowę o dzieło z jednostką samorządu terytorialnego na projekt budowlany przykładowo na kwotę 20.000 zł brutto otrzymuje wynagrodzenie za ten projekt budowlany w wysokości 18.800 zł netto (pierwszy próg podatkowy i prawa autorskie). Podatek dochodowy w wysokości 1.200 zł płaci jednostka samorządu terytorialnego. Osoba A otrzymuje wynagrodzenie na konto bankowe już pomniejszone o ten podatek dochodowy. Potem jednostka samorządu terytorialnego wystawia PIT-11. Czyli osoba A osoba otrzymująca ten PIT-11 jest w kwestii podatków z tej sprawy jest rozliczona.
Natomiast w przypadku umowy o dzieło zawartej między dwoma osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej (Osoba A i Osoba B) obowiązek zapłaty podatku spoczywa na Osobie B, czyli Wykonawcy projektu branży X. Osoba A jest w tym przypadku Zlecającym projekt branży X, a Osoba B Wykonującym projekt branży X. Czyli Osoba B zawierając umowę o dzieło z Osobą A na projekt branży X otrzymuje od osoby A wynagrodzenie za ten projekt branżowy w wysokości (…) zł brutto. Po zrealizowaniu przedmiotu zamówienia Osoba A w 2024 r. przelewa na konto bankowe osoby B wynagrodzenie w wysokości (…) zł brutto (pierwszy próg podatkowy i prawa autorskie). W 2025 r. osoba B SAMA rozlicza się z tego dochodu jako przychód z innych źródeł w deklaracji podatkowej PIT-36 jako PRZYCHÓD Z INNYCH ŹRÓDEŁ. Osoba B składa deklarację jednorazowo w zeznaniu rocznym PIT-36 w swoim Urzędzie Skarbowym i płaci wymagany podatek dochodowy w wysokości (…) zł (przy kwocie (…) zł brutto na umowie o dzieło w pierwszym progu podatkowym i prawach autorskich kwota podatku do zapłaty przez Osobę B wynosi (…) zł). Osoba B składa deklarację PIT-36 wpisując swój przychód w punkcie 5. Działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 13 ustawy w pozycji 98. Osoba A nie jest zobowiązania do wystawienia żadnego PITu osobie B. I w tym momencie dwie osoby: Osoba A i Osoba B są rozliczone z Urzędem Skarbowym w ramach umowy o dzieło na projekt branży X.
W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani poniższe jako własne stanowisko.
W przypadku umowy o dzieło zawartej między dwoma osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej (Osoba A i Osoba B) obowiązek zapłaty podatku spoczywa na Osobie B, czyli Wykonawcy projektu branży X. Osoba A jest w tym przypadku Zlecającym projekt branży X, a Osoba B Wykonującym projekt branży X. Czyli Osoba B zawierając umowę o dzieło z Osobą A na projekt branży X otrzymuje od osoby A wynagrodzenie za ten projekt branżowy w wysokości (…) zł brutto. Po zrealizowaniu przedmiotu zamówienia Osoba A w 2024 r. przelewa na konto bankowe Osoby B wynagrodzenie w wysokości (…) zł brutto (pierwszy próg podatkowy i prawa autorskie). W 2025 r. osoba B SAMA rozlicza się z tego dochodu jako przychód z innych źródeł w deklaracji podatkowej PIT-36 jako PRZYCHÓD Z INNYCH ŹRÓDEŁ. Osoba B składa deklarację jednorazowo w zeznaniu rocznym PIT-36 w swoim Urzędzie Skarbowym i płaci wymagany podatek dochodowy w wysokości (…) zł (przy kwocie (…) zł brutto na umowie o dzieło w pierwszym progu podatkowym i prawach autorskich kwota podatku do zapłaty przez Osobę B wynosi (…) zł). Osoba B składa deklarację PIT – 36 wpisując swój przychód w punkcie 5. Działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 13 ustawy w pozycji 98. Osoba A nie jest zobowiązania do wystawienia żadnego PITu osobie B. I w tym momencie dwie osoby: Osoba A i Osoba B są rozliczone z Urzędem Skarbowym w ramach umowy o dzieło na projekt branży X. Proszę o weryfikację mojego stanowiska na wskazanym powyżej przykładzie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania. W myśl tej zasady, wyrażonej w art. 9 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.
Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2, 7 i 9 ww. ustawy:
Źródłami przychodów są:
2)działalność wykonywana osobiście;
7)kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c;
9)inne źródła.
Jak wynika z art. 627 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.):
Przez umowę o dzieło przyjmujący zamówienie zobowiązuje się do wykonania oznaczonego dzieła, a zamawiający do zapłaty wynagrodzenia.
Poszczególne kategorie przychodów z działalności wykonywanej osobiście wymieniono w art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W myśl art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
a)osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
b)właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością,
c)przedsiębiorstwa w spadku
– z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.
Odrębnym źródłem przychodów są wskazane w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych inne źródła.
Na podstawie art. 20 ust. 1 ww. ustawy:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Jak dowodzi użycie sformułowania „w szczególności”, definicja źródeł przychodów ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie.
Natomiast, jak stanowi art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.
W rozumieniu tego przepisu przychodem z praw majątkowych będzie każdy przychód, którego bezpośrednim źródłem jest prawo majątkowe, nawet jeśli prawo to nie zostało w sposób wyraźny wskazane w ustawie.
O kwalifikacji do danego źródła przychodów przesądza dana umowa, nie natomiast forma zawiązania stosunku prawnego (umowa o dzieło, czy umowa zlecenia). Gdy przedmiotem umowy są prawa autorskie, to przychody z tego tytułu zalicza się do praw majątkowych, bez względu na podmiot, z którym zawarta została umowa, jak i na moment jej zawarcia (przed stworzeniem utworu - dzieła, czy też po jego powstaniu).
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęć takich jak np. „twórca”, „korzystanie przez twórców z praw autorskich” lub pojęć z nimi związanych jak np. „utwór”, natomiast ustawodawca odsyła w tym względzie do odrębnych przepisów, przez które należy rozumieć ustawę z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2509 ze zm.).
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:
Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).
W świetle art. 1 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:
W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory:
1)wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe);
2)plastyczne;
3)fotograficzne;
4)lutnicze;
5)wzornictwa przemysłowego;
6)architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne;
7)muzyczne i słowno-muzyczne;
8)sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne;
9)audiowizualne (w tym filmowe).
Ustawodawca, wyszczególniając przykładowe kategorie utworów, posłużył się porządkującym kryterium przedmiotu twórczości i użytych w niej środków wyrazu. Oznacza to, że niektóre dzieła chronione mogą być przyporządkowane do więcej niż jednego przedziału klasyfikacyjnego. Utwory wyrażone w sposób określony w art. 1 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy stanowią niejednorodną grupę utworów będących przedmiotem prawa autorskiego. Grupa ta została wyodrębniona ze względu na stosowane przez twórcę techniczne środki wyrazu, czyli utwory wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi. W grupie tej wyodrębniono podkategorie wg przedmiotu twórczości, czyli literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe.
Zgodnie z art. 1 ust. 3 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:
Utwór jest przedmiotem prawa autorskiego od chwili ustalenia, chociażby miał postać nieukończoną.
W myśl art. 1 ust. 4 ww. ustawy:
Ochrona przysługuje twórcy niezależnie od spełnienia jakichkolwiek formalności.
Na podstawie art. 1 ust. 21 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:
Ochroną objęty może być wyłącznie sposób wyrażenia; nie są objęte ochroną odkrycia, idee, procedury, metody i zasady działania oraz koncepcje matematyczne.
W myśl art. 17 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:
Jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, twórcy przysługuje wyłączne prawo do korzystania z utworu i rozporządzania nim na wszystkich polach eksploatacji oraz do wynagrodzenia za korzystanie z utworu.
Stosownie do art. 41 ust. 1 pkt 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:
Jeżeli ustawa nie stanowi inaczej autorskie prawa majątkowe mogą przejść na inne osoby w drodze dziedziczenia lub na podstawie umowy.
Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:
Umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych lub licencja obejmują pola eksploatacji wyraźnie w nich wymienione.
Podsumowując, w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, przedmiotem tego prawa są wszelkie przejawy działalności twórczej o indywidualnym charakterze bez względu na to, czy są to dzieła artystyczne, utwory naukowe lub literackie. Jako utwory w rozumieniu powołanych przepisów mogą zostać potraktowane projekty, które – nawet jeżeli zawierają nietwórcze materiały – mają twórczy charakter ze względu na przyjęty w nich dobór, układ lub zestawienie treści.
Przychody z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich lub artystów wykonawców z praw pokrewnych albo rozporządzania tymi prawami występują wówczas, gdy spełnione są dwie przesłanki:
1)konieczne jest wystąpienie przedmiotu praw majątkowych w postaci utworu lub artystycznego wykonania;
2)osiągnięty przychód musi być bezpośrednio związany z korzystaniem z określonych praw autorskich lub pokrewnych albo rozporządzaniem nimi, stanowić skutek takiego korzystania albo rozporządzenia w postaci odpowiedniego wynagrodzenia autorskiego lub wykonawczego; w umowach, które towarzyszą zamawianiu utworów, strony powinny wyraźnie postanowić, że przedmiotem zamówienia jest właśnie dobro niematerialne, podlegające ochronie na mocy ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Podkreślenia wymaga, że choć prawa majątkowe zostały wymienione w odrębnym źródle przychodów, nie oznacza to, że przychody z tych praw osiągane przez przedsiębiorcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie mogą stanowić przychodów z działalności gospodarczej. Jeżeli umowy, co do których podatnikowi przysługują autorskie prawa majątkowe, są zawierane w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, to przychody uzyskane z tego tytułu należy kwalifikować do źródła przychodów „pozarolnicza działalność gospodarcza”.
Z przedstawionego przez Panią opisu zdarzenia przyszłego wynika, że:
-zawrze Pani umowę o dzieło z inną osobą fizyczną,
-umowa zawarta będzie pomiędzy dwoma osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej,
-wypłacone przez Panią drugiej osobie wynagrodzenie będzie stanowiło honorarium za przeniesienie praw autorskich do projektu na Panią.
Skoro umowa o dzieło została zawarta poza działalnością gospodarczą, to dochody uzyskane na podstawie przedmiotowej umowy o dzieło, będącej rodzajem umowy cywilnoprawnej, nie stanowią w tym przypadku przychodów z działalności wykonywanej osobiście wymienionych w art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W przedmiotowej sprawie wynagrodzenie za wykonane dzieło będzie stanowiło honorarium za przeniesienie praw autorskich do projektu na osobę zamawiającą. Zatem wynagrodzenie to będzie stanowiło przychód z praw majątkowych, o którym mowa w art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Powzięła Pani wątpliwość, kto będzie zobowiązany do zapłaty podatku, Pani jako osoba zamawiająca, czy osoba wykonująca dzieło.
Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.):
Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
Jak wynika z art. 41 ust. 4 powołanej ustawy stanowi:
Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.
W świetle art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Zgodnie z art. 42 ust. 2 ww. ustawy:
Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa:
1)w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym przy pomocy których naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika wykonują swoje zadania - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru;
2)w art. 3 ust. 2a, oraz urzędom skarbowym, przy pomocy których naczelnicy urzędów skarbowych właściwi w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonują swoje zadania, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, również gdy płatnik w roku podatkowym sporządzał i przekazywał informacje w trybie przewidzianym w ust. 4.
Reasumując w związku z zawarciem oraz wypłatą wynagrodzenia z tytułu przedmiotowej umowy o dzieło nie będą ciążyły na Pani jakiekolwiek obowiązki w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. W szczególności nie będzie Pani płatnikiem podatku dochodowego w zakresie wypłacanego honorarium za przeniesienie praw autorskich, jak również nie będzie Pani zobowiązana do sporządzania jakichkolwiek deklaracji lub informacji podatkowych.
Jako zamawiający dzieło nie będzie Pani płatnikiem dla przyjmującego zamówienie. W tym przypadku płatnik nie występuje. Osoba przyjmująca zamówienie będzie zobowiązana do samodzielnego rozliczenia się z uzyskanego honorarium za przeniesienie praw autorskich, zaliczonego do przychodów z praw majątkowych.
Wobec powyższego Pani stanowisko uznano za prawidłowe w części dotyczącej braku obowiązku poboru podatku i wystawienia informacji, oraz nieprawidłowe w części dotyczącej zakwalifikowania przychodów do właściwego źródła.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Stosownie do art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa:
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).
Oznacza to, że niniejsza interpretacja została wydana wyłącznie w Pani indywidualnej sprawie i dotyczy skutków podatkowych (opisanego zdarzenia przyszłego) powstałych wyłącznie po Pani stronie.
Z uwagi na indywidualny charakter interpretacji, nie odnieśliśmy się w niej do obowiązków podatkowych osoby przyjmującej do wykonania umowę o dzieło (osoby niebędącej wnioskodawcą).
Ponadto informujemy, że w zakresie udzielanych odpowiedzi nie dokonujemy wyliczeń matematycznych ani nie potwierdzamy wyliczeń dokonanych przez podatników. Z uwagi na to, w interpretacji nie odniesiono się do wyliczeń matematycznych zawartych w treści wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).