Postanowienie NSA z dnia 29 sierpnia 2024 r., sygn. I FSK 2331/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA, Ryszard Pęk, , Sędzia NSA, Sędzia NSA, Sylwester Marciniak(spr.), Janusz Zubrzycki, , po rozpoznaniu w dniu 29 sierpnia 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej wniosków A. sp. z o.o. w Warszawie: 1) o wyłączenie sędziego NSA Małgorzaty Niezgódki-Medek, 2) o wyłączenie sędziego NSA Izabeli Najdy-Ossowskiej, 3) o wyłączenie sędziego NSA Danuty Oleś od orzekania w sprawie ze skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 8 lipca 2021 r. sygn. akt III SA/Wa 2125/20 w sprawie ze skargi A. sp. z o.o. w Warszawie na postanowienie Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie z dnia 25 sierpnia 2020 r. nr 1401-IOA.4033.141.2020.MU w przedmiocie przedłużenia terminu zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym za sierpień 2018 r. postanawia oddalić wnioski. Sylwester Marciniak Ryszard Pęk Janusz Zubrzycki Sędzia NSA Sędzia NSA Sędzia NSA
Uzasadnienie
W dniu 21 lutego 2023 r. prokurent A. sp. z o.o. w W. (dalej: spółka) złożył (poprzez ePUAP) w trzech sprawach, w których spółka jest stroną i w których termin rozprawy został wyznaczony na dzień 22 lutego 2023 r., tj. w sprawach o sygn. akt I FSK 943/21, I FSK 2331/21 i I FSK 1797/22, wnioski o wyłączenie od orzekania w tych sprawach sędziów ze składu orzekającego wyznaczonych do ich rozpoznania, czyli sędzi NSA Małgorzaty Niezgódki - Medek, sędzi NSA Izabely Najdy-Ossowskiej, sędzi NSA Danuty Oleś. W każdym z wniosków spółka wskazała, że ma uzasadnione podejrzenia, że do powołania tych sędziów na stanowisko sędziego doszło na podstawie art. 6 § 1 pkt 7 i art. 6 § 3 ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. Prawo o ustroju sądów administracyjnych (Dz.U. z 2024 r., poz. 1267; dalej: p.u.s.a.), gdyż: 1) przez osiem lat sędzia piastował stanowisko prokuratora, prezesa, wiceprezesa lub radcy Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej, 2) przez dziesięć lat pozostawał w instytucjach publicznych na stanowiskach związanych ze stosowaniem lub tworzeniem prawa administracyjnego, co zdaniem spółki może świadczyć o możliwości braku bezstronności, niezawisłości i zachowania wysokich standardów etycznych w ramach postępowania przez wskazanego we wniosku sędziego NSA. Poza zarzutem "prawdopodobnego powołania" sędziego na podstawie art. 6 § 1 pkt 7 i art. 6 § 3 p.u.s.a., spółka zarzuciła: