Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 4 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.521.2024.4.OS

Skutki podatkowe związane z wycofaniem lokalu do majątku prywatnego.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 czerwca 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 27 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie:

­opodatkowania podatkiem VAT czynności przekazania lokalu oraz miejsca postojowego nr 1 (udziału w lokalu niemieszkalnym) do majątku prywatnego,

­braku zwolnienia z opodatkowania czynności przekazania lokalu oraz miejsca postojowego nr 1 (udziału w lokalu niemieszkalnym) do majątku prywatnego,

­braku obowiązku dokonania korekty podatku w związku z przekazaniem lokalu oraz miejsca postojowego nr 1 (udziału w lokalu niemieszkalnym) do majątku prywatnego

oraz podatku dochodowego od osób fizycznych.

Uzupełniła go Pani  - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 3 września 2024 r. (data wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

B. B. prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą (data rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej: 25 lipca 2019 r.) z siedzibą w … przy ul. … jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych oraz czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Przedmiotem wykonywanej działalności Wnioskodawczyni (zgodnie z danymi z CEIDG) są następujące czynności:

­55.20.Z Obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania,

­55.90.Z Pozostałe zakwaterowanie.

Natomiast przedmiot przeważającej działalności (zgodnie z CEIDG) związany jest z usługami noclegowymi i jest oznaczony wg nomenklatury PKD kodem 55.20.Z – Obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania.

Wnioskodawczyni jest na dzień złożenia wniosku polskim rezydentem podatkowym, tj. podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, posiada siedzibę działalności gospodarczej oraz miejsce zarządu w Polsce. Wnioskodawczyni pozostaje w ustroju małżeńskiej wspólności majątkowej nieprzerwanie od dnia zawarcia związku małżeńskiego, tj. od 26 września 1998 r.

Jak zostało wskazane działalność gospodarcza Wnioskodawczyni została założona 25 lipca 2019 r. Następnie (6 sierpnia 2020 r.) została zakupiona pierwsza nieruchomość położona w miejscowości ... Nieruchomość została zakupiona w celu najmu krótkoterminowego i została wprowadzona do ewidencji środków trwałych. Od zakupu został odliczony podatek VAT (przysługiwało prawo do odliczenia podatku z uwagi na związek ze sprzedażą opodatkowaną). Wnioskodawczyni zaznacza przy tym, że przychody z najmu nigdy nie były głównym źródłem dochodów małżonków.

W związku z dużą odległością pomiędzy miejscem zamieszkania podatnika a lokalem mieszkalnym przeznaczonym do najmu krótkoterminowego Wnioskodawczyni podpisała umowę z pośrednikiem – firmą …, która przejęła obowiązki związane z obsługą turystów i lokalu.

W związku ze zmianą planów życiowych i zawodowych mieszkanie w … zostało sprzedane 28 października 2022 r. W związku z dokonaniem sprzedaży (wystawiono fakturę) dokonano odpowiednich rozliczeń w zakresie podatku VAT oraz rozliczono podatek dochodowy. W momencie sprzedaży nieruchomość ta była jedyną przeznaczoną do najmu krótkoterminowego, dlatego też Wnioskodawczyni zdecydowała się na zawieszenie działalności gospodarczej.

Wznowienie wykonywania działalności gospodarczej nastąpiło z dniem 1 października 2023 roku. Wnioskodawczyni po wznowieniu działalności gospodarczej nabyła z mężem lokal mieszkalny o powierzchni 35,98 metrów kwadratowych położony w .. przy ulicy ... Lokal mieszkalny znajduje się w budynku wielorodzinnym, składa się z pokoju dziennego z aneksem kuchennym, pokoju, łazienki oraz balkonu. Do lokalu przypisane jest też miejsce postojowe w hali garażowej. Małżeństwo zakupiło wyżej opisany lokal (wraz z udziałem we współwłasności nieruchomości wspólnej wynoszącym .. części) wraz ze związanym z nim udziałem we współwłasności niezabudowanych działek nr … (wewnętrzne drogi dojazdowe). Umowa ustanowienia odrębnej własności lokalu mieszkalnego i przeniesienia jego własności oraz umowy sprzedaży zostały poświadczone aktem notarialnym z 10 listopada 2023 r. rep. Nr ... Był to lokal wybudowany przez sprzedającego. Od zakupu opisanej nieruchomości został odliczony podatek VAT (przysługiwało prawo do odliczenia podatku z uwagi na związek ze sprzedażą opodatkowaną).

Podobnie jak w przypadku nieruchomości w …, Wnioskodawczyni zdecydowała się na skorzystanie z usług pośrednika przy najmie krótkoterminowym i zawarła umowę o współpracy z firmą ... Wysokość przychodów z najmu okazała się jednak niesatysfakcjonująca, bowiem w ostatecznym rozrachunku przychody z najmu wystarczały jedynie na opłacenie kosztów stałych związanych z utrzymaniem nieruchomości, podatkami i składkami ZUS. Na powyższą sytuację wpływały m.in. niejasne zasady rozliczenia z pośrednikiem oraz nieterminowe regulowanie należności jak i również duża konkurencja na rynku najmu krótkoterminowego.

W związku z nierentownością inwestycji Wnioskodawczyni rozważa wycofanie nieruchomości do majątku prywatnego w 2024 lub 2025 roku i sprzedaż tej nieruchomości w ramach majątku prywatnego.

Wnioskodawczyni zamieszkuje obecnie w domu jednorodzinnym w zabudowie szeregowej o powierzchni mieszkalnej ok. 120 metrów kwadratowych, którego w żaden sposób nie jest w stanie przystosować do aktualnych potrzeb rodzinnych. W związku z tym Wnioskodawczyni ma w planach zakup działki budowlanej i budowę wolnostojącego domu jednorodzinnego. Inwestycja ta jest niezwykle kosztowna i konieczne będzie wykorzystanie środków finansowych pochodzących ze sprzedaży nieruchomości mieszkalnej położonej w ...

Na gruncie podatku od towarów i usług rozważane jest przekazanie lokalu mieszkalnego do majątku prywatnego przed upływem dwóch lat od momentu pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT.

Lokal znajdujący się w … nie był przedmiotem ulepszeń w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Lokal po przekazaniu do majątku prywatnego nie będzie przedmiotem najmu/najmu krótkoterminowego.

W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani:

Na wstępie Wnioskodawczyni chciała zauważyć, że wycofuje postawione na gruncie podatku od towarów i usług pytanie w części dotyczącej opodatkowania po wycofaniu z działalności gospodarczej sprzedaży lokalu.

Wnioskodawczyni rozważa w perspektywie najbliższego czasu (około roku) pozostawienie tego lokalu w majątku prywatnym.

Wnioskodawczyni pragnie także sprecyzować zdanie:

„Do lokalu przypisane jest też miejsce postojowe w hali garażowej”

Jak wynika z aktu notarialnego na okoliczność zakupu z 10 listopada 2023 r. – „Akt niniejszy zawierany jest w celu ustanowienia odrębnej własności powyższego lokalu mieszkalnego i przeniesienia jego własności na rzecz Nabywcy, sprzedaży udziałów we współwłasności działek stanowiących drogi wewnętrzne oraz udziału w lokalu niemieszkalnym - hali garażowej podziemnej, z którym to udziałem związane jest prawo do wyłącznego korzystania z miejsca postojowego”.

Zauważyć należy, że przedmiotem przekazania do majątku prywatnego będzie również miejsce postojowe nr 1 w hali garażowej (objęte księgą wieczystą …) – w księdze wieczystej ujawniono wpis w dziale III: prawo do wyłącznego i nieodpłatnego korzystania w ramach udziału 1/208 części we współwłasności nieruchomości, z części lokalu niemieszkalnego, hali garażowej stanowiącej miejsce postojowe oznaczone nr 1.

Miejsce postojowe nabyto za 24 000 zł brutto. Z tytułu nabycia przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Wskazane miejsce postojowe (udział w lokalu niemieszkalnym) stanowi środek trwały Wnioskodawcy i nie było przedmiotem ulepszeń.

W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani:

1. „Szczegółowo opisała Pani swoją sprawę, z którą wiążą się Pani wątpliwości, tj. wskazała:

1) W jakim celu wycofa Pani lokal ze środków trwałych, tzn. czy będzie Pani wycofywała lokal w celu jego dalszej sprzedaży, czy też w celu wykorzystywania go wyłącznie w celach prywatnych (jakich)?”

ODPOWIEDŹ: Lokal mieszkalny (i miejsce postojowe nr 1) zostanie wycofany z działalności gospodarczej do majątku prywatnego. Generalnie, co wspomniane zostało powyżej, sprzedaż nie będzie miała miejsca w najbliższym czasie. Wnioskodawczyni zauważa, że pozostawiając lokal w ramach majątku prywatnego nie planuje korzystać z tego lokalu. Dopiero po pewnym czasie lokal (miejsca postojowego nr 1) może zostać sprzedany. Ponadto nie jest planowane odpłatne udostępnianie nieruchomości. Rozważane jest natomiast zawieszenie działalności gospodarczej w CEIDG.

2) „Czy opisane wycofanie lokalu ma związek z likwidacją działalności gospodarczej?”

ODPOWIEDŹ: Wycofanie lokalu (i miejsca postojowego nr 1) prawdopodobnie może poskutkować zawieszeniem działalności w CEIDG (jest rozważane takie działanie), tak więc nie będzie miało w obecnym zamyśle celu likwidacji takiej działalności gospodarczej w CEIDG. Aczkolwiek możliwe, że likwidacja działalności w CEIDG będzie miała miejsce w przyszłości, po pewnym czasie od wycofania opisanego we wniosku.

3) „Czy opisane wycofanie lokalu ma związek ze zmianą rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej?”

ODPOWIEDŹ: Wycofanie lokalu (i miejsca postojowego nr 1) nie ma związku ze zmianą rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej.

4) „W jaki sposób będzie Pani wykorzystywała przedmiotowy lokal w okresie po wycofaniu go z prowadzonej działalności do momentu sprzedaży?”

ODPOWIEDŹ: Wnioskodawczyni zakłada, że lokal (i miejsce postojowe nr 1) po wycofaniu z działalności gospodarczej nie będzie służył działalności gospodarczej, tj. do momentu rozważanej sprzedaży pozostanie w majątku prywatnym, ale nie planuje także szczególnej formuły wykorzystywania lokalu (miejsca postojowego) – nie będą one jednak odpłatnie udostępniane (najem/najem krótkoterminowy/dzierżawa).

5) „Czy po wycofaniu lokalu będzie Pani ponosiła nakłady związane z tym lokalem – jeśli tak, to jakie to będą nakłady i w jakim celu będą ponoszone?”

ODPOWIEDŹ: Po wycofaniu lokalu (i miejsca postojowego nr 1) nie będą ponoszone nakłady związane z lokalem (miejscem postojowym).

6) „Kiedy (w jakim okresie czasu) po wycofaniu zamierza Pani sprzedać lokal?”

ODPOWIEDŹ: 11 lipca zakupiono działkę z rozpoczętą budową domu. W planach Wnioskodawczyni ma kontynuację budowy, aczkolwiek w aspekcie sprecyzowanych okoliczności opisanych na wstępie, sprzedaż może mieć miejsce za około rok.

7) „Jaka była wartość zakupu (kwota netto i brutto) lokalu mieszkalnego będącego przedmiotem wniosku?"

ODPOWIEDŹ: Lokal mieszkalny: 460.000 brutto 425.925,93 netto (prawo do wyłącznego i nieodpłatnego korzystania w ramach udziału 1/208 część we współwłasności nieruchomości, z części lokalu niemieszkalnego, hali garażowej stanowiącej miejsce postojowe oznaczone nr 1 – 24.000 zł brutto).

8) „Jaka będzie szacowana wartość lokalu mieszkalnego (kwota netto i brutto) w momencie wycofania go do majątku prywatnego?”

ODPOWIEDŹ: Dla lokalu mieszkalnego będzie to ok. 600 tys. Brutto, 555.555,56 netto (dla miejsca postojowego ok. 30.000 zł brutto). Jest to jednakże jedynie przybliżona szacowana wartość. Tym bardziej,  że z perspektywy transakcji jaka mogłaby mieć miejsce de facto będzie to za około rok.

9) „Jaka będzie przewidywana wartość lokalu mieszkalnego (kwota netto i brutto) w momencie sprzedaży go z majątku prywatnego?”

ODPOWIEDŹ: Trudno oszacować przyszłą wartość nieruchomości, ponieważ podatnik nie zna lokalnego rynku nieruchomości. Ceny mogą także ulegać spadkom w związku z pojawiającym się zastojem na rynku nieruchomości. Dla potrzeb niniejszego pisma przyjmuje Pani, że będzie to wartość minimum 580 tys. brutto (około 537.000 netto) dla lokalu mieszkalnego (i około 30.000 zł brutto dla miejsca postojowego nr 1), aczkolwiek sprzedając z majątku prywatnego nieruchomość trudno tutaj mówić o kwocie brutto rozumianej w ten sposób, że obejmować ona będzie podatek VAT. Ponadto jest to jedynie szacunkowa wartość.

10) „Czy wartość lokalu mieszkalnego przyjęta dla celów wycofania z działalności oraz dla sprzedaży lokalu będzie odpowiadała wartości rynkowej, czy też będzie powyżej bądź poniżej tej wartości?”

ODPOWIEDŹ: Podatnik przewiduje, że w podanych w pytaniu sytuacjach względem lokalu mieszkalnego (i miejsca postojowego nr 1) będzie to cena zbliżona do ceny rynkowej, ale jeśli będzie Pani mieć problem ze znalezieniem nabywcy to nie wyklucza się opuszczenia ceny. Jednakże nie sposób ustalić aktualnie realiów rynkowych w takim przypadku.

11) „Czy przed sprzedażą lokalu mieszkalnego z majątku prywatnego zamierza Pani zawrzeć umowę przedwstępną sprzedaży tego lokalu (inną umowę) z potencjalnym nabywcą? Jeśli tak, to jakie będą konkretne postanowienia umowy przedwstępnej sprzedaży ww. lokalu, zawartej między Panią a potencjalnym nabywcą? Należy precyzyjnie i jednoznacznie opisać, czy w umowie przedwstępnej zostaną określone warunki, które muszą zostać spełnione, aby doszło do zawarcia ostatecznej umowy sprzedaży lokalu, należy precyzyjnie, w sposób niebudzący wątpliwości, wskazać od spełnienia jakich warunków, uzależnione jest zawarcie ostatecznej umowy sprzedaży lokalu, w tym od uzyskania jakich zgód i pozwoleń.”

ODPOWIEDŹ: Wnioskodawczyni nie planuje zawierać w umowie ponadstandardowych warunków sprzedaży dla rozważanej sprzedaży lokalu mieszkalnego i miejsca postojowego nr 1. Zawarta będzie na pewno informacja o wpłacie zadatku. Natomiast nie przewiduje się, aby były to warunki uzależniające transakcję od np. remontu, poczynienia określonych nakładów, dostosowania do potrzeb nabywcy itp.

12) „Czy w związku ze sprzedażą lokalu z majątku prywatnego, udzieli Pani nabywcy/innemu podmiotowi pełnomocnictw (zgód, upoważnień) w celu występowania w Pani imieniu w sprawach dotyczących przedmiotowego lokalu?

Jeżeli tak, to należy podać:

a. komu będzie udzielone pełnomocnictwo (zgoda, upoważnienie),

b. przedmiot oraz zakres ww. pełnomocnictw/zgód,

c. jakie konkretnie czynności nabywca/inny podmiot będzie dokonywał w związku z udzielonym pełnomocnictwem (zgodą, upoważnieniem)?”

ODPOWIEDŹ: Prawdopodobnie potencjalnie mogłoby zostać udzielone pełnomocnictwo przedstawicielowi biura nieruchomości, by mógł dopełnić formalności związanych ze sprzedażą bez obecności Wnioskodawczyni (i jej małżonka). Aczkolwiek może być również tak, że Wnioskodawczyni nie skorzysta z takiego biura, np. jeśli nabywca lokalu zgłosi się sam, czego nie sposób wykluczyć. Jednakże już teraz Wnioskodawca powziął w tym aspekcie wątpliwości, dlatego też wystąpił z wnioskiem o wydanie interpretacji, aby mieć wiedzę czy jego stanowisko jest słuszne.

13) Czy w związku sprzedażą lokalu z majątku prywatnego będzie korzystała Pani z pośrednictwa biura nieruchomości?

ODPOWIEDŹ: Na chwilę obecną Wnioskodawczyni przewiduje taką możliwość, aczkolwiek – jak mowa o tym była wcześniej – będzie to miało miejsce w kontekście przyszłego stanu rzeczy. Oczywiście nie sposób także wykluczyć, że nabywca zgłosi się sam, co spowodowałoby, że zbędne będzie korzystanie z pośrednictwa biura nieruchomości.

Do jakich czynności będzie Pani wykorzystywała lokal po przekazaniu go do majątku prywatnego:

a. opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

b. zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług (jakich, należy podać

podstawę prawną),

c. niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (jakich)?

ODPOWIEDŹ: Po przekazaniu lokalu do majątku prywatnego, będzie on wykorzystywany wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Sprzedaż w przyszłości miałaby miejsce poza działalnością gospodarczą.

Pytanie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Czy przekazanie lokalu mieszkalnego oraz miejsca postojowego nr 1 do majątku prywatnego stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu (i opodatkowaną przed upływem dwóch lat od momentu pierwszego zasiedlenia bez możliwości zastosowania zwolnienia od podatku), a w konsekwencji nie powoduje obowiązku dokonania korekty podatku odliczonego przy jego nabyciu?

Pani stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawczyni przekazanie do majątku prywatnego będzie podlegało opodatkowaniu. Czynność ta nie będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, jeżeli będzie miało to miejsce przed upływem dwóch lat od momentu pierwszego zasiedlenia, co w takiej sytuacji nie spowoduje obowiązku dokonania korekty odliczonego przy nabyciu podatku VAT. Późniejsza sprzedaż w ramach majątku prywatnego nie podlega opodatkowaniu VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 7 ust. 2: przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2) wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Wywodząc z powyższego, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegać będzie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, w tym także wszelkie inne darowizny, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych. Z powyższego wynika zatem, że każde przekazanie lub zużycie towarów pozostaje neutralne podatkowo w przypadku gdy podatnikowi nie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego.

Z przytoczonych powyżej przepisów wynika zatem, że wycofanie nieruchomości z działalności podatnika do majątku prywatnego stanowić będzie odpłatną dostawę towarów, jeśli łącznie spełnione zostaną dwie przesłanki:

a) przekazanie nastąpi na cele osobiste podatnika oraz

b) z tytułu nabycia nieruchomości podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak zostało zaznaczone w opisie stanu faktycznego, Wnioskodawczyni przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupu nieruchomości.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata;

W myśl pkt 10a tego samego ustępu zwalnia się dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Powyższe zwolnienia nie znajdą zastosowania w niniejszej sprawie. Pierwszą przesłanką negatywną do zastosowania powyższych zwolnień jest bowiem fakt, że Wnioskodawczyni odliczyła podatek VAT od nabycia nieruchomości (co determinuje brak zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10a). Drugą z kolei przesłanką negatywną jest fakt, że pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą nieruchomości nie upłynie ustawowy okres dwóch lat (upływający w listopadzie 2025 r.) – co przesądza o braku zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawczyni wycofanie nieruchomości z działalności do majątku prywatnego powinno zostać opodatkowane podatkiem od towarów i usług i nie może skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego z art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a.

W związku z faktem, że wycofanie przedmiotowej nieruchomości z działalności gospodarczej do majątku prywatnego (w którym nie będzie ona przedmiotem najmu/najmu krótkoterminowego po wycofaniu) zostanie opodatkowane, Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, że nie będzie obowiązku dokonania korekty odliczonego przy nabyciu podatku VAT (de facto późniejsza opisana sprzedaż nieruchomości nie będzie w żaden sposób wpływała na wcześniejsze prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy jej zakupie).

Dodatkowo w opinii Wnioskodawczyni sprzedaż nieruchomości z majątku prywatnego nie powinna być opodatkowana podatkiem VAT, bowiem lokal zostanie sprzedany poza prowadzoną działalnością gospodarczą – z majątku prywatnego. Sprzedaż taka nie będzie nosiła znamion działalności gospodarczej i będzie miała na celu sfinansowanie budowy domu wykorzystywanego na potrzeby prywatne.

Podsumowując powyższe, zdaniem Wnioskodawczyni, uwzględniając przedstawiony stan faktyczny sprzedaż nieruchomości wycofanej z działalności gospodarczej nie będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, ponieważ zostanie dokonana poza działalnością gospodarczą. Środki pieniężne pochodzące ze sprzedaży nieruchomości będą przeznaczone na prywatny cel, tj. wybudowanie domu jednorodzinnego w którym Wnioskodawczyni ma zamiar zamieszkać wraz z rodziną. W opisywanym zdarzeniu przyszłym opodatkowaniu podlegać będzie jedynie wycofanie nieruchomości z działalności gospodarczej do majątku prywatnego. Wycofanie i sprzedaż nieruchomości nie będą przy tym rodziły obowiązku korekty podatku VAT odliczonego przy zakupie mieszkania. Wnioskodawczyni wnosi zatem o potwierdzenie prawidłowości zajętego w sprawie stanowiska.

W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani:

W zakresie podatku od towarów i usług, w związku z przeformułowaniem pytania Wnioskodawca wycofuje stanowisko w zakresie późniejszej sprzedaży w ramach majątku prywatnego.

Dodatkowo Wnioskodawca uważa, że przekazanie do majątku prywatnego miejsca postojowego, będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Czynność ta nie będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, jeżeli będzie miało to miejsce przed upływem dwóch lat od momentu pierwszego zasiedlenia, co w takiej sytuacji nie spowoduje obowiązku dokonania korekty odliczonego przy nabyciu podatku VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku w zakresie podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 7 ust. 2 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2. wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Jak wynika z powyższych uregulowań, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, w tym także wszelkie inne darowizny, z którymi wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych.

Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie (w tym także darowizna) tych towarów pozostaje poza zakresem opodatkowania (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).

Podkreślić jednak należy, że dana czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wtedy, gdy jest dokonywana przez podmiot o statusie podatnika działającego w takim charakterze w odniesieniu do tej czynności.

Zaznaczenia wymaga, że na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, również zbycie udziału w towarze (np. współwłasności nieruchomości gruntowej) stanowi odpłatną dostawę towarów. Powyższe potwierdził NSA w uchwale 7 sędziów z 24 października 2011 r., sygn. akt I FPS 2/11.

Towarem jest także udział w prawie własności lub użytkowania wieczystego nieruchomości. Jest to zgodne z normami unijnymi, bowiem w myśl art. 15 ust. 2 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1 ze zm.), zwanej dalej „Dyrektywą 2006/112/WE”:

Państwa członkowskie mogą uznać za rzeczy:

a) określone udziały w nieruchomości;

b) prawa rzeczowe dające ich posiadaczowi prawo do korzystania z nieruchomości;

c) udziały i inne równoważne udziałom tytuły prawne dające ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności lub posiadania nieruchomości lub jej części.

Należy w tym miejscu wyjaśnić, że prawo dopuszcza, aby własność tej samej rzeczy przysługiwała niepodzielnie kilku osobom. Na tym polega współwłasność w świetle art. 195 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.).

Współwłasność nie jest instytucją samodzielną, lecz stanowi odmianę własności i charakteryzuje się tym, że własność rzeczy (ruchomej lub nieruchomej) przysługuje kilku podmiotom. Do współwłasności stosuje się – jeśli co innego nie wynika z przepisów poświęconych specjalnie tej instytucji – przepisy odnoszące się do własności.

Zgodnie z art. 196 § 1 ustawy Kodeks cywilny:

Współwłasność jest albo współwłasnością w częściach ułamkowych, albo współwłasnością łączną.

Na podstawie art. 196 § 2 ustawy Kodeks cywilny:

Współwłasność łączną regulują przepisy dotyczące stosunków, z których ona wynika. Do współwłasności w częściach ułamkowych stosuje się przepisy niniejszego działu.

Art. 198 ustawy Kodeks cywilny stanowi, że:

Każdy ze współwłaścicieli może rozporządzać swoim udziałem bez zgody pozostałych współwłaścicieli.

Współwłaściciel ma względem swojego udziału pozycję wyłącznego właściciela. Ze względu na charakter udziału, każdy ze współwłaścicieli może rozporządzać swoim udziałem bez zgody pozostałych współwłaścicieli. Rozporządzanie udziałem polega na tym, że współwłaściciel może zbyć swój udział.

Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Przy czym, w świetle przytoczonych wyżej przepisów, status podatnika podatku od towarów i usług wynika z okoliczności dokonania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Z opisu sprawy wynika, że jest Pani czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Pozostaje Pani w ustroju małżeńskiej wspólności majątkowej. 10 listopada 2023 r. nabyła Pani z mężem lokal mieszkalny położony w … wraz z udziałem we współwłasności nieruchomości wspólnej oraz we współwłasności niezabudowanych działek nr …. Do lokalu przypisane jest też miejsce postojowe nr 1 w hali garażowej (udział w lokalu niemieszkalnym). Od zakupu opisanej nieruchomości został odliczony podatek VAT (przysługiwało prawo do odliczenia podatku z uwagi na związek ze sprzedażą opodatkowaną). Zamierza Pani dokonać wycofania nieruchomości do majątku prywatnego w 2024 lub 2025 roku i sprzedaż tej nieruchomości w ramach majątku prywatnego. Przedmiotem przekazania do majątku prywatnego będzie lokal jak również miejsce postojowe nr 1 w hali garażowej. Opisana nieruchomość stanowi środek trwały w Pani działalności i nie była przedmiotem ulepszeń. Lokal mieszkalny (i miejsce postojowe nr 1) zostanie wycofany z działalności gospodarczej do majątku prywatnego. Sprzedaż nie będzie miała miejsca w najbliższym czasie. Pozostawiając lokal w ramach majątku prywatnego nie planuje korzystać z tego lokalu. Dopiero po pewnym czasie lokal (miejsce postojowe nr 1) może zostać sprzedany. Ponadto nie jest planowane odpłatne udostępnianie nieruchomości. Lokal po przekazaniu do majątku prywatnego nie będzie przedmiotem najmu/najmu krótkoterminowego.

Jak wynika z przedstawionej wyżej analizy przepisów podatkowych, aby nieodpłatne przekazanie towarów – w świetle powołanego art. 7 ust. 2 ustawy – podlegało opodatkowaniu VAT, konieczne jest łączne spełnienie następujących warunków:

-nieodpłatne przekazanie dokonywane jest przez podatnika podatku VAT,

-przekazane przez podatnika towary należą do jego przedsiębiorstwa,

-przedmiotem nieodpłatnego przekazania jest towar, w stosunku do którego podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tego towaru lub jego części składowych.

W rozpatrywanej sprawie wszystkie powyższe warunki są spełnione. Wskazała Pani, że jest Pani czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Opisana nieruchomość stanowi środek trwały w Pani działalności i wykorzystywała Pani ten lokal wraz z miejscem postojowym w działalności w zakresie najmu krótkoterminowego dla turystów. Od zakupu przedmiotowego lokalu oraz miejsca postojowego został odliczony podatek VAT (przysługiwało prawo do odliczenia podatku z uwagi na związek ze sprzedażą opodatkowaną). W konsekwencji czynność wycofania opisanej we wniosku nieruchomości z majątku prowadzonej działalności gospodarczej do majątku prywatnego będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy i obowiązujące przepisy stwierdzić należy, że planowane przez Panią wycofanie lokalu wraz z miejscem postojowym nr 1 z prowadzonej działalności gospodarczej do majątku prywatnego będzie stanowiło nieodpłatną dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 ustawy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

W konsekwencji powyższego będzie to czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 2 ustawy.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.

Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w tych przepisach warunki.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku:

Dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest generalnie zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Według art. 2 pkt 14 ustawy:

Przez pierwsze zasiedlenie - rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a) wybudowaniu lub

b) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. „Pierwsze zasiedlenie” budynku lub jego części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku oddano go w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika – bowiem w obydwu przypadkach doszło do korzystania z budynku.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków lub budowli, jeżeli w stosunku do nich powstało pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

Jeżeli dostawa nie spełnia kryteriów do zwolnienia określonego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, w następnej kolejności konieczne jest przeanalizowanie podstaw do zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10a i art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy,

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów

Zatem prawo do zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, przysługuje wówczas, gdy w stosunku do obiektów, będących przedmiotem sprzedaży, nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wskazać należy, że dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

-towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

-brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów.

W tym miejscu wskazać należy, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle, rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków, budowli lub ich części w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczne zasady, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych.

Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, opodatkowana jest również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Wskazała Pani we wniosku, ze planuje przekazać lokal wraz z miejscem postojowym nr 1 (udział w lokalu niemieszkalnym) do majątku prywatnego przed upływem dwóch lat od momentu pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT. Lokal oraz miejsce postojowe nr 1 nie były przedmiotem ulepszeń w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Zatem mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że przekazanie ww. lokalu wraz z miejscem postojowym nr 1 stanowiącym udział w ww. lokalu nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Z uwagi na powyższe, dla czynności przekazania ww. lokalu wraz z miejscem postojowym nr 1, niespełniającej przesłanek dla zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, należy przeanalizować zwolnienie na podstawie ww. art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że od zakupu opisanej nieruchomości został odliczony podatek VAT (przysługiwało prawo do odliczenia podatku z uwagi na związek ze sprzedażą opodatkowaną). W konsekwencji w przedmiotowej sprawie nie będzie miało również zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Należy również wskazać, że zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Jak wynika z okoliczności sprawy, przedmiotowy lokal wraz z miejscem postojowym nr 1 wykorzystywany był do sprzedaży opodatkowanej w zakresie najmu krótkoterminowego. Z tytułu nabycia ww. nieruchomości przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Wobec powyższego również ww. zwolnienie nie znajdzie zastosowania w analizowanej sytuacji, ponieważ nie są spełnione warunki zwolnienia, które zawiera ten przepis.

W konsekwencji, planowane przekazanie lokalu wraz z miejscem postojowym nr 1 (udział w lokalu niemieszkalnym) do majątku prywatnego będzie czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, niekorzystającą ze zwolnienia.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, stwierdzam, że czynność przekazania lokalu wraz z miejscem postojowym nr 1 (udział w lokalu niemieszkalnym) do majątku prywatnego będzie podlegała opodatkowaniu z zastosowaniem właściwej stawki podatku VAT. Tym samym, stosownie do art. 29 ust. 8 ustawy, opodatkowaniu podatkiem VAT z zastosowaniem właściwej stawki objęte będzie również przekazanie udziału w działce, na której ww. lokal oraz miejsce postojowe się znajdują.

Odnosząc się do kwestii korekty podatku naliczonego w związku z przekazaniem nieruchomości z majątku firmy do majątku prywatnego wskazać należy, że w oparciu o art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego zostały określone w art. 91 ustawy.

Według art. 91 ust. 1 ustawy:

Po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10a lub 10c-10g, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6, 10, 10a lub 10c-10g lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

Na mocy art. 91 ust. 2 ustawy:

W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Na podstawie art. 91 ust. 3 ustawy:

Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.

Jak stanowi art. 91 ust. 4 ustawy:

W przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.

Jak wynika z art. 91 ust. 5 ustawy:

W przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 - w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.

Zgodnie z art. 91 ust. 6 ustawy:

W przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:

1) opodatkowane – w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;

2) zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu – w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

W myśl art. 91 ust. 7 ustawy:

Przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

W świetle art. 91 ust. 7a ustawy:

W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.

W oparciu o art. 91 ust. 7b ustawy:

W przypadku towarów i usług innych niż wymienione w ust. 7a, wykorzystywanych przez podatnika do działalności gospodarczej, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 1, ust. 2 zdanie trzecie i ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 7c.

Stosownie do art. 91 ust. 7c ustawy:

Jeżeli zmiana prawa do obniżenia podatku należnego wynika z przeznaczenia towarów lub usług, o których mowa w ust. 7b, wyłącznie do wykonywania czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, lub wyłącznie do czynności, w stosunku do których takie prawo przysługuje - korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła ta zmiana. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy.

Podatnik jest zobowiązany, dokonać korekty podatku naliczonego w sytuacji, gdy zmienia się przeznaczenie środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych nabywcy (np. ze związanych z czynnościami niedającymi prawa do odliczenia na związane z czynnościami opodatkowanymi lub na odwrót, lub podatnik dokonał odliczenia podatku naliczonego w wyższej lub niższej wartości niż wyliczona na dany rok).

Jak rozstrzygnięto wyżej, przedmiotowa transakcja przekazania nieruchomości z majątku firmowego na majątek prywatny będzie czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, niekorzystającą ze zwolnienia. Zatem w momencie przekazania lokalu wraz z miejscem postojowym nr 1 (udział w lokalu niemieszkalnym) nie nastąpi zmiana przeznaczenia ww. nieruchomości. Tym samym, w związku z przekazaniem ww. nieruchomości do majątku prywatnego nie będzie Pani zobowiązania do dokonania korekty podatku VAT.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone

Zaznaczam, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponosi Pani ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00