Wyrok WSA w Kielcach z dnia 22 sierpnia 2024 r., sygn. I SA/Ke 275/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Magdalena Chraniuk-Stępniak Sędziowie Sędzia WSA Artur Adamiec (spr.) Asesor WSA Andrzej Mącznik Protokolant Starszy inspektor sądowy Michał Gajda po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 22 sierpnia 2024 r. sprawy ze skargi P. R. w P. na uchwałę Rady Miejskiej w Pińczowie z dnia 28 października 2021 r. nr XXXIII/359/2021 w sprawie uchwalenia Regulaminu zbiorowego dostarczania wody i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie Gminy Pińczów stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w zakresie § 5 ust. 1 i 2, § 10 ust. 1, 2, 3, § 18 ust. 11, § 23 ust. 2, § 30 załącznika do wyżej wymienionej uchwały.
Uzasadnienie
Rada Miejska w Pińczowie ("Rada Miejska", "organ") działając na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 o samorządzie gminnym (Dz. U z 2021 r., poz. 1372), dalej "u.s.g." oraz art. 19 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz.U. z 2018 r. poz. 2028), dalej "ustawa, lub u.z.z.w." podjęła 28 października 2021 r. uchwałę nr XXXIII/359/2021 w sprawie uchwalenia Regulaminu zbiorowego dostarczania wody i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie Gminy Pińczów. W jej § 1 Rada Miejska określiła, że uchwala się Regulamin zbiorowego dostarczania wody i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie Gminy Pińczów, (dalej "regulamin") w brzmieniu stanowiącym załącznik Nr 1 do niniejszej uchwały.
We wniesionej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach skardze, P. R. w P. zaskarżył tę uchwałę wraz z załącznikiem, wnosząc o stwierdzenie nieważności zapisów: § 10 ust. 1, 2, 3, § 23 ust. 2, § 30, § 5 ust. 1 i ust. 2 oraz § 18 ust. 11 regulaminu. Zarzucił istotne naruszenie prawa:
1. art. 6 ust. 3 i art. 19 u.z.z.w. i art. 94 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej oraz
§ 135 w zw. z art. 143 Załącznika do Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie zasad techniki prawodawczej, polegające na przekroczeniu delegacji ustawowej i wprowadzenie w treści § 10 ust. 1, 2, 3 regulaminu zapisów ingerujących w treść umowy cywilnoprawnej zawieranej pomiędzy przedsiębiorstwem wodno-kanalizacyjnym, a odbiorcą usług - do czego nie upoważniła Rady Miejskiej delegacja wymienionej ustawy - poprzez wprowadzenie zapisu, na jaki czas powinna być zawarta umowa, zasad dotyczących rozwiązania umowy, a także przesłanek jej wygaśnięcia w sytuacji, gdy Rada Miejsca w treści regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków nie była władana normować treści przyszłych umów cywilnoprawnych;