Orzeczenie
Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 21 sierpnia 2024 r., sygn. II SA/Gl 246/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Stanisław Nitecki, Sędziowie Sędzia WSA Beata Kalaga-Gajewska (spr.), Asesor WSA Agnieszka Kręcisz-Sarna, Protokolant starszy referent Weronika Siedlaczek, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 sierpnia 2024 r. sprawy ze skarg Z. K. i M. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach z dnia 15 stycznia 2024 r. nr SKO.PS/41.5/1436/2023/26246/ w przedmiocie odpłatności za pobyt członka rodziny w Domu Pomocy Społecznej uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Prezydenta Miasta S. z dnia 28 listopada 2023 r., nr [...].
Uzasadnienie
Z. i M. K. (dalej: "skarżący") pismem z dnia 10 listopada 2023 r. zwrócili się do Ośrodka Pomocy Społecznej w S. z wnioskiem o zwolnienie z ponoszenia opłat za pobyt ich wnuka - M. S. w Domu Pomocy Społecznej w R. (w skrócie: "DPS").
Prezydent Miasta S. (dalej: "organ I instancji") decyzją z dnia 28 listopada 2023 r., nr [...], działając na podstawie art. 106 ust. 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tekst jednolity: Dz. U. z 2023 r. poz. 901), zmienił punkt 1 decyzji własnej z dnia 19 maja 2021r., nr [...], w ten sposób, iż od miesiąca kwietnia 2023 r. ustalił odpłatność za pobyt wnuka skarżących w DPS, w wysokości 100,00 zł. miesięcznie. W uzasadnieniu rozstrzygnięcia podał, że do kręgu osób zobowiązanych do ponoszenia odpłatności za pobyt M. S. w DPS należą jego rodzice: E. S. i D. S. oraz dziadkowie – Z. i M. K. (skarżący), a także babcia – B. S. Jeżeli chodzi o rodziców, jako osoby w pierwszej kolejności zobowiązane do ponoszenia odpłatności za pobyt M. S. w DPS, organ I instancji wskazał, że oboje posiadają dochód nieprzekraczający 300% kryterium dochodowego, a co za tym idzie w stosunku do matki E. S. odstąpiono od ustalenia odpłatności za pobyt syna w DPS, natomiast ojciec zobowiązał się dobrowolnie płacić kwotę 300 zł. miesięcznie. Również w odniesieniu do babci B. S. odstąpiono od ustalenia odpłatności, ponieważ jej dochód nie przekraczał 300% kryterium dochodowego, wynikającego z ustawy o pomocy społecznej. W związku z powyższym organ I instancji prowadził postępowanie wobec skarżących, zatem osobami w następnej kolejności zobowiązanymi do ponoszenia odpłatności za pobyt wnuka w DPS. Organ I instancji zaproponował w pierwszej kolejności podpisanie umowy, a ponieważ do podpisania tej umowy nie doszło, prowadził postępowanie administracyjne w kierunku wydania decyzji administracyjnej. Odpłatność ta została ustalona decyzją z dnia 19 maja 2021 r. Nr [...]. Jednakże z uwagi na zmianę sytuacji dochodowej skarżących, tj. waloryzację świadczeń ZUS od marca 2023 r. organ I instancji w dniu 27 października 2023 r., działając na podstawie art. 106 ust. 5 ustawy o pomocy społecznej, wszczął z urzędu postępowanie w sprawie zmiany decyzji ustalającej opłatę za pobyt wnuka skarżących w DPS. Na podstawie wywiadu środowiskowego przeprowadzonego w dniu 10 listopada 2023 r. ustalił, iż skarżący prowadzą dwuosobowe gospodarstwo domowe. Łączny dochód rodziny wynosi 5 332,46 zł. miesięcznie i przekracza 300 % kryterium dochodowego, tj. 1 732,46 zł. Jest to kwota, jaką zgodnie z art. 61 ust. 2 pkt. 2 ustawy o pomocy społecznej, skarżący mogliby miesięcznie ponosić za pobyt wnuka w domu pomocy społecznej. Mając na uwadze ich sytuację dochodową i możliwości oraz niepełnosprawność organ I instancji ustalił opłatę w wysokości 100,00 zł. miesięcznie, co jest zgodne z aktualną linią orzeczniczą sądów administracyjnych, bowiem na gruncie art. 61 ust. 2d ustawy o pomocy społecznej obowiązkiem organów jest uwzględnienie "dochodów i możliwości" strony.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right