Zasady oceny protestu w sprawach o dofinansowanie ze środków europejskich - Wyrok NSA z dnia 20 sierpnia 2024 r., sygn. I GSK 901/24
Odmowa zawarcia umowy o dofinansowanie ze względu na obawę wyrządzenia szkody w mieniu publicznym podlega zaskarżeniu do sądu administracyjnego na zasadach ogólnych, mimo że ustawa nie przewiduje możliwości złożenia protestu w tym zakresie.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Joanna Wegner (spr.) Sędzia NSA Bogdan Fischer Sędzia NSA Anna Apollo po rozpoznaniu w dniu 20 sierpnia 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej C. [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 21 maja 2024 r. sygn. akt V SA/Wa 736/24 w sprawie ze skargi S. Sp. z o.o. w W. na akt C. [...] z dnia 28 lutego 2024 r. nr CPPC-D04.63.15.127.15.2023/NK w przedmiocie pozostawienia protestu bez rozpatrzenia 1. uchyla zaskarżony wyrok; 2. oddala skargę; 3. zasądza od S. Sp. z o.o. w W. na rzecz C. [...] 460 (czterysta sześćdziesiąt) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 21 maja 2024 r., sygn. akt V SA/Wa 736/24 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie na podstawie art. 146 § 1 w związku z art. 135 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2023 r., poz. 1634 ze zm.) – zwanej dalej "p.p.s.a." uchylił zaskarżony przez S. sp. z o. o. w Warszawie akt C. [...] z 28 lutego 2024 r. w przedmiocie "pozostawienia protestu bez dalszego biegu" oraz poprzedzający go akt z 29 stycznia 2024 r.
W uzasadnieniu Sąd pierwszej instancji wskazał, że C.[...] poinformowała 4 stycznia 2024 r. skarżącą spółkę o tym, że jej złożony w trybie niekonkurencyjnym, o którym mowa w art. 44 ust. 2 i nast. ustawy z 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 (Dz. U. poz. 1079 ze zm.) – zwanej dalej "ustawą" wniosek o dofinansowanie projektu pod nazwą "[...]" został wybrany do dofinansowania. Następnie, 29 stycznia 2024 r. C. zawiadomiło skarżącą, że w związku z wystąpieniem, uregulowanej w art. 61 ust. 4 ustawy, przesłanki obawy wyrządzenia przez wnioskodawcę szkody w mieniu publicznym, w następstwie zawarcia umowy z powodu braku zdolności finansowych i operacyjnych do realizacji projektu, brak jest możliwości zawarcia umowy. Jednocześnie pouczono spółkę o tym, że w tej sprawie protest jej nie przysługuje.