Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 20 sierpnia 2024 r., sygn. I SA/Bd 283/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący: sędzia WSA Tomasz Wójcik Sędziowie: sędzia WSA Halina Adamczewska-Wasilewicz (spr.) asesor WSA Joanna Ziołek Protokolant: starszy sekretarz sądowy Natalia Nowak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 sierpnia 2024 r. sprawy ze skargi K. K. na decyzję Dyrektora Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Toruniu z dnia 1 lutego 2024 r. nr 9002-2024-000021 w przedmiocie odmowy przyznania płatności dla obszarów z ograniczeniami naturalnymi lub innymi szczególnymi ograniczeniami oddala skargę
Uzasadnienie
Do Biura Powiatowego ARiMR w A. K. wpłynął wniosek K. K. (Skarżący, Strona, Producent rolny) o przyznanie płatności na rok 2022. Na podstawie tego wniosku Skarżący ubiegał się m.in. o przyznanie płatności dla obszarów z ograniczeniami naturalnymi lub innymi szczególnymi ograniczeniami (ONW). Powierzchnia zgłoszona do płatności wynosiła łącznie 94,35 ha, z czego:
- 0,32 ha gruntów rolnych zostało zgłoszonych w ramach płatności ONW typ specyficzny strefa I (niekorzystne warunki o walorach przyrodniczo-turystycznych),
- 91,49 ha gruntów rolnych zostało zgłoszonych w ramach płatności ONW
z ograniczeniami naturalnymi strefa I,
- 2,54 ha gruntów rolnych zostało zgłoszonych w ramach płatności ONW
z ograniczeniami naturalnymi strefa II.
Decyzją z dnia [...] sierpnia 2023 r. Kierownik Biura Powiatowego ARiMR
w A. K. odmówił przyznania stronie płatności dla obszarów
z ograniczeniami naturalnymi lub innymi szczególnymi ograniczeniami (ONW), jednocześnie nakładając na płatność ONW z ograniczeniami naturalnymi strefa I sankcję wieloletnią w wysokości [...] zł. Organ stwierdził istnienie powiązań
o charakterze osobowym, organizacyjnym i ekonomicznym pomiędzy stroną a innymi podmiotami, występującymi formalnie jako niezależni i samodzielni producenci rolni. Charakter i stopień tych powiązań uzasadniał sformułowanie wniosku o istnieniu obiektywnych i subiektywnych przesłanek pozwalających na uznanie, że gospodarstwo rolne strony znalazło się w łańcuchu wzajemnych powiązań świadczących o stworzeniu sztucznych warunków w celu osiągnięcia korzyści wynikających z uregulowań przepisów prawnych Unii Europejskiej, które to działania traktowane są jako obejście prawa.